היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בטקס כניסתה לתפקיד, 8 בפברואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ממשיכה בקו הרופס של משרד היועמ"ש בעשור החולף בכל הקשור לגופים הבנקאיים ● במקום שנעמוד כיום בשלהי משפט פלילי נגד מנהלי הבנק שביצע עבירות מהחמורות בתולדות המדינה, מזה חודשים ארוכים שמתפלפלים בבית המשפט בשאלה האם אותם מנהלים אמורים להשיב בונוסים שמקורם בכספי רווח של אותם מעשים פליליים ● פרשנות

רק בסוף אוקטובר השנה, בדוח שפרסמה, החליטה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא להתנגד להסכם הפשרה בין  בנק הפועלים לחברות הביטוח באחת מפרשות העלמות המס החמורות שהיו במגזר הפיננסי בישראל.

על פי אותו הסכם, חברות הביטוח ישלמו לבנק הפועלים 135 מיליון דולר מתוך 900 מיליון דולר שהבנק התחייב לשלם לרשויות בארצות הברית כקנס על הסיוע להעלמות המס ללקוחות אמריקאים.

מתברר שאפילו בית המשפט היה כל כך מבולבל מהמסרים הסותרים והפליק פלאקים המשפטיים שביצעה בהרב-מיארה בדוח בו סתרה עצמה מספר פעמים, עד שביקש ממנה הבהרות בשנית כדי שתסביר למה התכוונה. ההבהרות הגיעו בשבוע עבר.

מתברר שאפילו בית המשפט היה כל כך מבולבל מהמסרים הסותרים והפליק פלאקים המשפטיים שביצעה בהרב-מיארה בדוח בו סתרה עצמה מספר פעמים, עד שביקש ממנה הבהרות בשנית כדי שתסביר למה התכוונה

ההסדר אותו אישרה היועמ"שית בדוח המקורי באוקטובר, התבסס על מסקנות ועדה בלתי תלויה לכאורה, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר.

מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן ויו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי ב-2012 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן ויו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי ב-2012 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

הוועדה פטרה את בכירי הפועלים לשעבר ובראשם ציון קינן ויאיר סרוסי, מלהשיב אפילו שקל אחד מהבונוס בסך 22 מיליון שקל שקיבל כל אחד מהם. זאת, למרות שמקור חלק מהבונוסים היה בפרשה החמורה שהתרחשה בזמן שהם עמדו בראש הארגון שביצע אותה.

הפעם לבקשת בית המשפט, היועמשי"ת הגיעה קצת יותר נחושה אבל כהרגלה שוב לא נקטה  בקו חד-משמעי אמיץ בנושא וגלגלה את ההחלטה חזרה למסדרונות בית המשפט.

"ככל שהתנהלות נושאי המשרה בבנק הפועלים בפרשת העלמות במס בארה"ב הינה חמורה יותר, ומעידה על סטייה גדולה יותר מנורמת התנהגות המצופה מהם, אישור הסדר פשרה על ידי בית משפט מבלי שהם ישיבו חלק מהבונוסים, יפגע בהרתעה ויחטא למטרה שבתביעה נגזרת. יהיה בכך משום שחיקה של יסוד ההתרעה בהליך והדבר יחטא לתכליות התביעה הנגזרת", כך קבעה ברהב-מיארה בהבהרה ששיגרה לבית המשפט באמצעות עו"ד ליאב וינבאום מפרקליטות מחוז ת"א.

"אישור הסדר פשרה על ידי בית משפט מבלי שהם ישיבו חלק מהבונוסים, יפגע בהרתעה ויחטא למטרה שבתביעה נגזרת. יהיה בכך משום שחיקה של יסוד ההתרעה בהליך והדבר יחטא לתכליות התביעה הנגזרת"

בהרב-מיארה ממשיכה את חולשתו של משרד היועץ המשפטי לדורותיו, כשזה צריך להתמודד עם גופים בנקאים.

היועמ
היועמ"ש היוצא יהודה וינשטיין והיועמ"שׁ הנכנס אביחי מנדלבליט, ב-1 בפברואר 2016 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

הסחבת בטיפול בפרשות העלמות המס של לאומי, הפועלים ומזרחי החל עוד מתקופת היועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין, שפשוט החליט לא להחליט בנושא. וינשטיין פתח בבדיקה אינסופית של התיק. לאחר שפרש, תרץ את אי העשייה שלו בכך ש"היינו ממש בשלבי סיום הבדיקה אבל לא הספקנו לנוכח עומס העבודה".

הסחבת המשיכה גם בתקופת כהונתו של אביחי מנדלבליט. החקירה שפתח נגד בנק לאומי הסתיימה בפשיטה מתוקשרת אחת של המשטרה על סניף לאומי. גם אותה פשיטה – על פי גורמים מתוך הבנק – נעשתה על "כוס קפה" והסתיימה בהחרמת כמה קלסרים בלבד. מעבר לכך, מנדלבליט לא הורה לחקור אף לא אדם אחד שהיה מעורב בפרשה. בסופו של דבר הוא סגר את החקירה, כצפוי, בקול ענות חלושה.

גם אותה פשיטה – על פי גורמים מתוך הבנק – נעשתה על "כוס קפה" והסתיימה בהחרמת כמה קלסרים בלבד. מעבר לכך, מנדלבליט לא הורה לחקור אף לא אדם אחד שהיה מעורב בפרשה וסגר את החקירה, כצפוי

בהרב-מיארה ללא ספק ממשיכה לשאת בגאון את המורשת המפוקפקת של קודמיה בתפקיד בפרשה זו. היא אמנם יכולה להסתתר מאחורי הטענה שאין פסיקה תקדימית שמחייבת מבכירים להשיב את הבונוסים במקרים דומים ולכן לא יכולה להיות נחרצת בעניין. היא גם יכולה להפיל הכול על החוק הקיים ולטעון שבית המשפט לא מוסמך לחייב את השבת הבונוסים בניגוד להסכם שהחליט עליו הבנק.

אבל כל זה רק מכסה על העובדה שבגלל חולשתו של המשרד בראשותה בהרב-מיארה עומדת, אנחנו עסוקים היום בזוטי זוטות ולא בעיקר. הרי כל מנהל אחר בחברה עם קצת פחות כוח מזה של בנק הפועלים, היה נעצר עוד באותו יום שהפרה נחשפה.

משרדי בנק הפועלים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
משרדי בנק הפועלים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אותו מנהל רק היה יכול לחלום על דיונים משפטיים שבמרכזם השאלה אם יחזיר חלק מהבונוס שקיבל כתוצאה ממעשים פליליים שבוצעו תחת פיקודו או שבגלל קומבינות משפטיות וחולשת המערכת הוא ייהנה ממנו עד סוף ימי חייו. הכול בזמן שהוא נח לו בדירה המפוארת שלו באיזה אזור יוקרתי ברחבי הארץ.

סביר להניח יותר שבמקרה כזה אותו מנהל היה מתמודד שנים ארוכות עם ייסורי משפט מתיש ומעייף שבסופו כנראה היה נכנס לכלא לשנים רבות.

גם הטענה של חלק מגורמי המשפט כאילו מדובר בתיק מורכב וקשה לחקירה שגויה, בהינתן שמשרד המשפטים האמריקאי כבר ביצע את כל עבודת החקירה המעמיקה והארוכה בפרשה. הוא אף הגיש אותה על מגש של הרבה כסף למשרד המשפטים הישראלי, כולל הודאה של בנק הפועלים במעשים הפליליים שבוצעו.

עוד 669 מילים
סגירה