יצחק גולדקנופף (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

גולדקנופף לא ישב בקבינט. אפילו הציבור שלו לא תומך בזה

הדרישה של ראש אגודת ישראל ויו"ר יהדות התורה לכהן כשר בקבינט המדיני-ביטחוני מסעירה את הציבור החרדי ובמיוחד בקרב אגודת ישראל דווקא ● גורם המקורב לאדמו"רים מבהיר לזמן ישראל: "גולדקנופף לא יכול להיות חבר בקבינט. מבחינתנו זה לא נכון וגם לא מוסרי" ● ביהדות התורה מעריכים כי הדרישה מלכתחילה הייתה כדי להתמקח על תפקיד אחר ● פרשנות

ח"כ יצחק גולדקנופף לא יהיה שר בקבינט המדיני-ביטחוני. אגודת ישראל לא בנויה למהפך כזה בטווח של יומיים, האדמו"רים הגדולים לא יתנו יד לתהליכים שלוקחים עשרות שנים וגם החברה החרדית, כולל הציבור החסידי של אגודת ישראל, לא בשלים למינוי כזה ללא דיון רבני מעמיק על מידת חילול השם, שייקח גם הוא זמן ארוך.

בכיר באגודת ישראל, מקורב לאדמו"רים, אמר אתמול לזמן ישראל: "גולדקנופף לא יכול להיות חבר בקבינט. הוא לא שולח את הילדים שלו למות, אז הוא לא יכול לשלוח ילדים אחרים למות. אם אתה לא רוצה ללכת לצבא, אין בעיה, שב ותלמד תורה, אבל אל תשחק בחיים של הילדים האחרים.

"גולדקנופף לא יכול להיות חבר בקבינט. הוא לא שולח את הילדים שלו למות, אז הוא לא יכול לשלוח ילדים אחרים למות. אם אתה לא רוצה ללכת לצבא, אין בעיה, שב ותלמד תורה, אבל אל תשחק בחיים של הילדים האחרים"

"רק הדיבור על זה תוקע אצבע בעין של החילוניים והחיילים, אז בשביל מה זה טוב? כדי שתקום עוד זעקה נגדנו? מבחינתנו זה לא נכון וגם לא מוסרי".

"אני מפחד לחיות במדינה שגולדקנופף יושב בקבינט המדיני-ביטחוני שלה, בלי רקע ובלי שום ידע. מה, הוא יקבל החלטות בלי לדעת כלום?" מסכם הבכיר באגודת ישראל.

יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 19 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 19 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

גם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לא רוצה את גולדקנופף לצדו בקבינט. מי שקיבל החלטות מכריעות גורל בקבינטים משותפים עם אהוד ברק, משה (בוגי) יעלון, דן מרידור ומיטב המוחות הביטחוניים, יעדיף גם הפעם שותפים אחרים – למרות שאין רבים כאלה בקואליציה הנוכחית.

גם נתניהו לא רוצה את גולדקנופף לצדו בקבינט. מי שקיבל החלטות מכריעות גורל בקבינטים עם מיטב המוחות הביטחוניים, יעדיף גם הפעם שותפים אחרים – למרות שאין רבים כאלה בקואליציה הנוכחית

סיפור השילוב של גולדקנופף בקבינט, אם כן, הוא רק המשך ישיר למאבקים הקשים שמתנהלים עשרות ואולי מאות שנים בין הליטאים והחסידים, שעכשיו מיוצגים באמצעות שתי המפלגות המסוכסכות, דגל התורה ואגודת ישראל, שהתאחדו בלי חדווה לרשימה אחת, יהדות התורה.

הסכסוך הנוכחי, אגב, קשור גם בשוק הטלפונים הסלולריים הכשרים ובעבודתן של ועדות רבנים שנועדו לבחון את הנושא.

לאורך תקופה ארוכה לפני הבחירות חשבו שתי המפלגות הללו לרוץ בנפרד, בסוף התאחדו אבל ניהלו מו"מ קואליציוני מסובך, והיום מתברר שאגודת ישראל פעלה מאחורי גבה של שותפתה לסגור את הכיסא בקבינט עבור גולדקנופף.

משה גפני מתעמת עם יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 20 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה גפני מתעמת עם יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 20 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בדגל התורה, שתמיד הרגישה גדולה יותר ומנוצלת בידי אגודת ישראל, רותחים מזעם ומאיימים עכשיו לפרק את השותפות ולפתוח את כל ההסכמים מול הליכוד. גם זה לא יקרה. גם אם דגל התורה תתפצל ותצביע נגד הממשלה, היא לא יכולה למנוע את הקמתה של הממשלה, מכיוון שעומדים לרשותה רק שלושה חברי כנסת.

העולם החרדי האשכנזי לא שלח מאז 1952 שרים לכהונה בממשלה. הטענה הייתה שהם לא יכולים להיות שותפים ואחראים להחלטות קולקטיביות מנוגדות להלכה שמקבלת המדינה הציונית החילונית.

המדיניות הזו השתנתה בשנים האחרונות בגלל מכלול נסיבות, אבל רק אצל החסידים של אגודת ישראל. הליטאים לא מכהנים בתפקידי שרים, וגם המינוי המדובר של גולדקנופף כנראה לא יתממש, למרות הסערה הגדולה שחולל ביומיים האחרונים.

המהלך של גולדקנופף הוא בעיקר פוליטי ונועד לשפר את ההישגים של החרדים ולהשיג עוד עמדות כוח, כאלו שהם לא השיגו מספיק עד היום. ההערכה בקרב בכירים ביהדות התורה היא שגולדקנופף רוצה לסחור בתפקיד שהוא דורש ואולי להשיג עוד סמכויות לבעל בריתו החדש, מאיר פרוש.

המהלך של גולדקנופף הוא בעיקר פוליטי ונועד לשפר את ההישגים של החרדים ולהשיג עוד עמדות כוח. ההערכה היא שגולדקנופף רוצה לסחור בתפקיד שהוא דורש ואולי להשיג עוד סמכויות לבעל בריתו מאיר פרוש

מאיר פרוש
מאיר פרוש

לפי ההסכמים שפורסמו וטרם נחתמו, פרוש עומד להיות שר לענייני ירושלים ומסורת. לזמן ישראל נודע כי בתיק הזה עשוי להחזיק גולדקנופף עצמו, נוסף על תפקידו המיועד כשר הבינוי והשיכון, ואילו פרוש יהיה רק סגן השר במשרד. הכוונה היא לא לשבור שוב את מסורת השותפות בממשלה ולהסתפק ברגע זה בשר אחד מטעם אגודת ישראל.

עוד 575 מילים
סגירה