אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
הוֹנָאָה

מ"העוקץ" ועד "הזאב מוול סטריט" - תרגילי הונאה מתוחכמים עושים לנו את זה ● רק שאצלנו, היחידה הארצית לחקירות הונאה לא פוגשת את פול ניומן וליאונרדו די קפריו אלא את דוד ביטן וחיים כץ ● אמיר בן-דוד חש עקצוצי מבוכה בעקבות ההונאות הקטנות של השבוע

תרגיל ההונאה של צה"ל הביך את חיזבאללה

כותרות אתרי החדשות, 1 בספטמבר 2019

לא רק ברובע הדאחייה בביירות, גם בתל אביב הורגשו השבוע עקצוצי מבוכה, כשהתברר מה באמת קרה בגזרה הצפונית אחרי ירי טילי הנ"ט של חיזבאללה. כדאי לחטט קצת במבוכה הזו, כי יכול להיות שהיא מספרת לנו משהו חשוב.

על השורה התחתונה בוודאי אין מחלוקת – כולנו מרוצים שהדם בתחבושות החיילים היה רק צבע אדום ואף לוחם לא באמת נפגע בתקרית. עדיף ככה. גם דילמה מוסרית אין פה – לאף אחד לא אכפת שצה"ל ישתמש בכל תרגיל הונאה יצירתי שאנשי אגף המבצעים ממציאים, אם אפשר להשיג כך יתרון כלשהו. וכולנו גם יודעים לדקלם את "בתחבולות תעשה לך מלחמה" מספר משלי.

אז למה בכל זאת במורד הגרון מתחלקת מבוכה?

אולי כי ה"הונאה" הזו, שלא בטוח שאנחנו יודעים עליה הכול, נראית למתבונן מהצד קצת ילדותית ומטופשת. זה הסיפור? זו פסגת העורמה הישראלית? אלה התחבולות שאיתן אנחנו עושים עכשיו מלחמה? מפנים חיילים שהתחפשו לפצועים למסוק ומטיסים אותם לרמב"ם, כדי לגרום לראשי חיזבאללה להתגאות בהישג צבאי שלא היה, רק כדי להקניט אותם כמה שעות מאוחר יותר עם "נה נה בננה, הבאנו לכם את הג'ננה"?

סון-דזה – רוני דניאל של המאה השישית לפני הספירה – כתב בספר המשפיע "אמנות המלחמה":

כל ניהול מלחמה מושתת על הונאה. כאשר אנו מסוגלים לתקוף, מן הדין שניראה כלא מסוגלים לכך; בשעה שאנו פועלים, עלינו להיראות כיושבים בחיבוק ידיים; כאשר אנו יושבים בקרבת אויב, עלינו ליצור את הרושם שאנו רחוקים ממנו; כאשר אנחנו רחוקים מהאויב עליו להאמין שאנו נמצאים בקרבתו. הבה נטיל את חכותינו כדי לפתות את האויב, נעמיד פנים שקיים אי-סדר בצבאנו, ואז נשבור אותו.

שזה סבבה לגמרי, רק שלא כל כך ברור מה הטעם בכל הלהטוטנות הצבאית הזו, אם האויב ממילא מגלה תוך כמה שעות שעשינו עליו סיבוב.

כשצה"ל ריכז כוחות סמוך לגבול הירדני ב-1956 כדי להסתיר את הכוונה האמיתית לכבוש את סיני מהמצרים – סון-דזה מחא כפיים בהערכה. עשרים שנה מאוחר יותר, כשישראל יצרה את הרושם שהיא נערכת לתקוף מטרות של אש"ף בלבנון כדי לתפוס בני ערובה, והסתירה את התוכנית האמיתית שלה, להנחית כוחות באנטבה ולשחרר את בני הערובה הישראלים – סון-דזה היה בעננים. השבוע סון-דזה סינן שיחות מירושלים.

אולי כי תרגיל ההונאה בגבול הצפון נראה, אפעס, עלוב למדי. יכול להיות שהמבוכה לא קשורה לעצם מעשה ההונאה אלא לעליבות שלה – שמצטרפת לעליבות הכללית של כל מעשי ההונאה שאנחנו נתקלים בהם לאחרונה? מילא להיות ברני מיידוף או אפילו ארנו מימרן, איך הידרדרנו להיות נסיך ניגרי גולה ששולח מיילים באנגלית עילגת על דוד שמת והותיר ירושת מיליונים?

"העוקץ"
"העוקץ". יש גם נוכלים מקסימים

צריך לומר ביושר: אחרי שאנחנו גומרים להירתע ולהסתייג מנוכלים, רמאים ושקרנים – אנחנו גם קצת מעריצים אותם. אבל רק בתנאי שהם הרימו הונאה מתוחכמת. אנחנו שמחים כשהם נתפסים, נכלאים ומשלמים את המחיר על מעשיהם הנכלוליים, אבל אנחנו גם מתפעלים מהיצירתיות, המקוריות והאומץ, שכרוכים במעשה הונאה מבריק באמת.

מ"העוקץ" ועד "תפוס אותי אם תוכל" ו"הזאב מוול סטריט" – תרגילי הונאה מתוחכמים עושים לנו את זה. זו רק ההידרדרות ברמת ההונאות שמביכה אותנו. אצלנו היחידה הארצית לחקירות הונאה לא פוגשת את פול ניומן וליאונרדו די קפריו אלא את דוד ביטן וחיים כץ.

ממש באותו יום שבו בוצע ואז נחשף תרגיל ההונאה בצפון, נחנכה בירושלים בטקס חגיגי לשכת המסחר של הונדורס.

שבוע קודם לכן סיפרה שרה נתניהו, בשיחה עם השרה מירי רגב באולפן "מירי בדרכים", שהונדורס תפתח בירושלים נציגות דיפלומטית בזכות פניה אישית שלה לנשיא הונדורס ג'ימי מוראלס ולאשתו פטריסיה.

ואכן – תוך ארבעה ימים הנציגות הדיפלומטית של המעצמה ממרכז אמריקה נחנכה בבירת ישראל, בנוכחות בני הזוג נתניהו ובני הזוג מוראלס, שחייכו לצלמי לשכת העיתונות הממשלתית כשהסירו בדרמטיות את כיסוי הבד כחול שכיסה את השלט של הנציגות הדיפלומטית החדשה.

כבר למחרת התברר, שהשלט ההונדורסי הוצמד לדלת משרד עורכי דין שגויס בבהילות לצרכי הטקס. הוא  הוסר מיד אחרי שעזבו המכובדים והצלמים, החגיגה נגמרה והשגרה חזרה לבניין הירושלמי האפרורי. ואנחנו נותרנו שוב עם המבוכה. לא ממעשה ההונאה עצמו, שהוא קטן וזניח ויישכח תוך כמה ימים, אלא מהעליבות שלו. שלט בחדר מדרגות? זה מה שמעסיק את ראש ממשלת ישראל שבועיים לפני בחירות?

תרגיל ההונאה הזה, שכל מטרתו לקושש עוד קצת לייקים בפייסבוק במהלך קמפיין הבחירות, בטח מזכיר גם לכם את ישיבת הממשלה החגיגית שנערכה ברמת הגולן באמצע יוני לכבוד טקס החנוכה של היישוב החדש "רמת טראמפ".

בנימין נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה של רמת טראמפ בגולן, ב-16 ביוני 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
בנימין נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה של רמת טראמפ בגולן, ב-16 ביוני 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

היו שם אותיות זהב גדולות על רקע שחור (בכל זאת, טראמפ) וטקס חגיגי על פיסת דשא סינטטי (בכל זאת, ישראל) והצהרות בומבסטיות של ראש הממשלה לכלי התקשורת (בכל זאת, נתניהו) ודקה אחר כך התברר, שההחלטה על הקמת היישוב לא מחייבת, שהמיקום שלו עוד לא נקבע, שהתקציב של הפרויקט לא אושר ושבכלל – אין לישוב חדש בגולן כל ביקוש. האזור משווע למקומות עבודה ולחיזוק היישובים הקיימים – לא ליישובים חדשים.

נתניהו הבין מזמן, שכל עוד אתה לא מגיע ליחידה הארצית לחקירות הונאה – הונאה היא כלי עבודה יעיל.  זה לא מקרי שהדמות שלו ב"ארץ נהדרת" שמגלם מריאנו אידלמן, היא של מין נוכל חלקלק ומקסים, שיכול להגיד דבר והיפוכו ואז לעטות פרצוף של ילד תמים ולצעוק שרודפים אותו על לא עוול בכפו.

אם אתה נתניהו, אתה יכול להבטיח למשה פייגלין הבטחות שלכולם ברור שלא תקיים. אתה יכול להעלות בבוקר הבחירות סרטון "הערבים נוהרים לקלפיות באוטובוסים של עמותות השמאל". מקסימום תתנצל אחרי שתנצח, מה שלא ימנע ממך לטעון, כפי שנתניהו אכן טען בציוץ ביום שלישי השבוע, שאם היו נמנעים זיופי הבחירות באפריל, בל"ד לא היתה עוברת את אחוז החסימה וגוש הימין היה זוכה ל-61 מנדטים. אז מה אם כבר למחרת הודה בכיר בליכוד ב"הארץ" ש"מדובר בספקולציה בלבד. לא מדובר בתרחיש שמישהו חושב שיש לו איזשהו בסיס".

בנימין נתניהו, גירסת ארץ נהדרת (צילום: מאקו/ארץ נהדרת)
בנימין נתניהו, גירסת ארץ נהדרת (צילום: מאקו/ארץ נהדרת)

היש הונאה מהנה יותר מלהאשים מישהו אחר בהונאה שלא היתה? הלייקים, השיתופים והריטוויטים כבר נצברו, אפשר ללכת הלאה. מחר יהיה צילום חדש, פוסט חדש, השמצה חדשה, תרגיל חדש, ספין חדש, הסכם מופרך חדש – במכונת ההונאות הקטנות שלא עוצרת לרגע.

והמבוכה, מה יהיה איתה? למי אכפת. אל תהיו כאלה חמוצים.

אוצר צלילים: הפלייליסט השבועי

עוד 904 מילים
סגירה