שובו של דאע"ש

אחרי כמה שנים של שקט יחסי, הרעיון של דאע"ש שוב צובר תאוצה ● זה קורה שוב באותו אזור שבין עיראק לסוריה, ומשם מעגלי ההשפעה מתרחבים לאזור כולו ולא פוסחים על ישראל ● אבל האיום האסטרטגי לא מונח לפתחה של ישראל, אלא לפתחו של המערב ● פרשנות

זירת הפיגוע בירושלים, 23 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
AP Photo/Mahmoud Illean
זירת הפיגוע בירושלים, 23 בנובמבר 2022

קצת יותר משבוע אחרי פיגוע המטענים הכפול שהתרחש בירושלים לפני חודש, איתר שב"כ את המחבל שביצע את הפיגוע, אסלאם פרוח בן 26, תושב מזרח העיר.

פרוח, מהנדס מכונות, בוגר מכללת עזריאלי בירושלים, נעצר על ידי כוח ימ"מ במפעל שבו עבד במישור אדומים. במשך שלושה שבועות הוא נחקר על בסיס יומיומי, אבל תחילה לא הצליח לשכנע את החוקרים שפעל לבד תוך מידור גבוה של סביבתו הקרובה.

זה כלל גלישה אנונימית באינטרנט, שוטטות בחשבונות טלגרם אסלאמיסטיים ובניית המטען עצמו – כשאת המרכיבים הוא רכש בכמויות קטנות בבתי מרקחת שונים כדי לא לעורר חשד.

מאחר שפעל באופן אנונימי ברשת, לא השאיר חתימה דיגיטלית מחשידה – ולכן הוא לא עלה ברדאר המודיעיני של שב"כ, שבשנים האחרונות מצליח לנטר חלקים גדולים של הרשת. רק אחרי שבועיים של חקירות פיזיות, כשגם משפחתו וחבריו נחקרים ארוכות, השתכנעו בשב"כ שמדובר במקרה נדיר של מפגע בודד עם רמת תכנון וביצוע שלא מביישת ארגונים רשמיים.

רק אחרי שבועיים של חקירות, כשגם משפחתו וחבריו נחקרים ארוכות, השתכנעו בשב"כ שמדובר במקרה נדיר של מפגע בודד עם רמת תכנון וביצוע שלא מביישת ארגונים רשמיים

אסלאם פרוח שביצע את הפיגוע בירושלים מובא להארכת מעצר בבית המשפט המחוזי בירושלים, 27 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אסלאם פרוח שביצע את הפיגוע בירושלים מובא להארכת מעצר בבית המשפט המחוזי בירושלים, 27 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מה שמעניין בפיגוע הזה – מעבר ליכולות הגבוהות שהציג פרוח – הוא השיוך הארגוני שלו למדינה האסלאמית (דאע"ש).

בשנה האחרונה נהרגו שמונה אזרחים ישראלים בפיגועים בהשראת דאע"ש. במרץ, אזרח ישראלי בדואי הרג ארבעה בפיגוע דקירה ודריסה בבאר שבע; ואזרחים ישראלים תושבי אום אל-פחם הרגו שניים בפיגוע ירי בחדרה. ובנובמבר, שני הרוגים בפיגוע המטענים בירושלים.

צבר הפיגועים הזה כנראה לא מקרי ומוביל למסקנה כמעט מתבקשת: אחרי כמה שנים של הסתגלות למצב החדש, הרעיון של דאע"ש שוב צובר תאוצה. זה קורה שוב באותו אזור שבין עיראק לסוריה, ומשם מעגלי ההשפעה מתרחבים לאזור כולו ולא פוסחים על ישראל.

אחרי כמה שנים של הסתגלות למצב החדש, הרעיון של דאע"ש שוב צובר תאוצה. זה קורה שוב באותו אזור שבין עיראק לסוריה, ומשם מעגלי ההשפעה מתרחבים לאזור כולו ולא פוסחים על ישראל

בשבוע האחרון בלבד נהרגו 20 אזרחים עיראקים בשתי התקפות של המדינה האסלאמית בבגדאד ובאקובה. בסוריה נהרגו שישה אנשי כוחות ביטחון במהלך מעצרים רחבים בדיר א-זור. הכוחות האמריקאים עצרו בפעולה אחרת שישה פעילים של דאע"ש, בהם אחד מבכירי הארגון בסוריה.

זירת הפיגוע בבאר שבע, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, 22 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)
זירת הפיגוע בבאר שבע, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, 22 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)

"אם נהסס לרגע במאמץ הצבאי לעצור את המדינה האסלאמית באזורים הללו, היא תשטוף בחזרה אזורים שלמים שנמצאים כיום בשליטה חלקית בלבד של ממשלות עיראק וסוריה", אמר שלשום (שלישי) ד"ר שיראז מהאר, חוקר בכיר מקינגס קולג' בלונדון, בראיון לרשת סקיי ניוז. "חייבים להבין שחזרה מהירה של המדינה האסלאמית, בגבול שבין עיראק לסוריה, בהחלט אפשרית".

"אם נהסס לרגע במאמץ הצבאי לעצור את המדינה האסלאמית, היא תשטוף בחזרה אזורים שלמים שנמצאים כיום בשליטה חלקית בלבד של ממשלות עיראק וסוריה"

מתברר שהמצב חמור במיוחד בצפון מזרח סוריה, שם צבא סוריה הדמוקרטית – מיליציות המתבססות על לוחמים כורדים – מתכונן למתקפה טורקית בשטחו ולכן אינן נלחם כרגע בגורמי המדינה האסלאמית באזור.

המליציות האלה, שנתמכות באופן קבוע על ידי ארצות הברית, קשובות היטב לאיומים שמגיעים מאנקרה לגבי הרחבת רצועת הביטחון הטורקית בתוך סוריה, במטרה לדחוק לאחור עד כמה שאפשר את הלוחמים הכורדים. בינתיים, ארצות הברית מגמגמת בהקשר הזה מול רג'פ טאיפ ארדואן, אם כי נשיא טורקיה עדיין לא הורה לכוחות שלו לנוע קדימה.

תמונה מדאיגה לא פחות מצטיירת בדרום סוריה, סמוך מאוד לגבול עם ישראל, בעיירה דרעא. באזור הזה – שנמצא תחת שליטה של בשאר אל-אסד ומחוזק במיליציות איראניות וכוחות רוסיים – דאע"ש מצליח לזנב בכוחות הסוריים בעזרת עריקים מקרב הכוחות המורדים הסורים שהחזיקו באזור הזה עד 2018.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בשיחה בפסגת ה-G20 בבאלי, אינדונזיה, ב-15 בנובמבר 2022 (צילום: Made Nagi/Pool Photo via AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בשיחה בפסגת ה-G20 בבאלי, אינדונזיה, ב-15 בנובמבר 2022 (צילום: Made Nagi/Pool Photo via AP)

המיליציות המקומיות נחלקו בדרום מערב סוריה בעיקר על פי השיוך השבטי (מדובר בשבטים בדואים), כשחלקם היה מסונף לדאע"ש. אחרי קרבות קשים שכללו גם הפעלה של חיל האוויר הרוסי במרחב האווירי שקרוב לגבול הישראלי, הוכרעו המורדים, כולל אלה של המדינה האסלאמית. בהסכם הכניעה התבקשו חלק מהם לעזוב את דרום סוריה ולעבור לצפון המדינה, שם מרוכזים גם הכוחות המורדים האחרים שנהנים מהגנה של הצבא הרוסי.

אלא ששני מנהיגים מקומיים סירבו לעזוב את האזור: מוחמד אל מסלמה, המכונה "אל-חאפו", ומועייד עבד אל רחמן, המכונה "חרפוש". שניהם היו מנהיגי מיליציה מקומית שהשתייכה לצבא סוריה החופשי, ארגון סוני לא קיצוני שהתרחק מדאע"ש.

בעקבות הסירוב של השניים, המשיך צבא אסד בהפצצת דרעא, עד שהשניים הודיעו כי הם עוזבים את האזור כדי למנוע פגיעה נוספת בתושבים. אלא שבדרך לצפון הם התחרטו וחברו לתשתית של המדינה האסלאמית שממשיכה כל העת לזנב בכוחות של אסד.

בעקבות סירוב השניים, המשיך צבא אסד בהפצצת דרעא, עד שהשניים הודיעו כי הם עוזבים את האזור כדי למנוע פגיעה נוספת בתושבים. אלא שבדרך לצפון הם התחרטו וחברו לתשתית של המדינה האסלאמית

עד כמה הפעילות שלהם במסגרת דעא"ש מטרידה את המשטר בדמשק, יעיד הסיפור הבא: בחודש ספטמבר האחרון, כוחות של המשטר עצרו את בני משפחתו של חרפוש, בהם אשתו וחמשת ילדיו, במטרה לאלץ אותו להסגיר את עצמו. חרפוש סירב ואפילו הגביר את פעילותו. בשבועות האחרונים, שני מחבלים מתאבדים חיסלו בכירים לשעבר בצבא סוריה החופשית שחזרו לעבוד עם משטר אסד במצוד אחרי חרפוש ואל חאפו.

כוח של צבא סוריה הדמוקרטית בא-רקה בסוריה, 7 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)
כוח של צבא סוריה הדמוקרטית בא-רקה בסוריה, 7 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)

גורמים באזור דרעא מפנים אצבע מאשימה גם למשטר בדמשק. בשנים האחרונות, כדי להגיע להסכמות עם השבטים הבדואים בדרום סוריה, שוחררו מהכלא הסורי יותר מ-200 עצורים מהאזור שהיו משוייכים לדאע"ש. שלושה מהמשוחררים האלה מנהיגים היום את התשתית המקומית של המדינה האסלאמית, שנתנה חסות לאל חאפו וחרפוש.

כאן נשאלת השאלה עד כמה הפעילות המתחדשת הזו בעיראק וסוריה מסוכנת לישראל. ברור שהיא מצריכה אוזן כרויה ועין פקוחה מצד גורמי הביטחון, ולו רק בשל העובדה שחלק מהפעילויות של דאע"ש לא רחוקות מהגבול הישראלי. אבל זה בבחינת איום טקטי. האיום האסטרטגי לא מונח לפתחה של ישראל, אלא לפתחו של המערב.

חלק מהפעילויות של דאע"ש לא רחוקות מהגבול הישראלי. אבל זה בבחינת איום טקטי. האיום האסטרטגי לא מונח לפתחה של ישראל, אלא לפתחו של המערב

המדינה האסלאמית כרעיון ממשיכה להדהד ולאחרונה ביתר שאת. ואקום שלטוני וחולשה צבאית בכל פינה באזור מתמלא מייד. המדינה האיסלמית אולי הפסידה את השטח שלה, אבל הרעיון עדיין כובש לבבות. נסיון העבר מוכיח שבדיוק כמו ב-2011, מה שמתחיל במזרח התיכון, יכול לחלחל מהר מאוד גם לאירופה ומעבר לה.

עוד 910 מילים
סגירה