בצלאל סמוטריץ' ואביגדור ליברמן בטקס חילופי שרים במשרד האוצר, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

סמוטריץ' מכה בחרדים ובסביבה, אבל מה שחשוב זו הנקמה בליברמן

הצעד הראשון של סמוטריץ' כשר האוצר היה לבטל את המס על כלים חד"פים ומשקאות קלים - וזאת באותו יום שבו עלו מחירי החשמל, המים והדלק ● את הממשלה החדשה לא מעניינת הסביבה, גם לא בריאות האוכלוסייה - הנקמה בממשלה הקודמת חשובה יותר ● ובינתיים, מינוי אוחנה הפך למשבר של ממש אצל החרדים: "אנחנו צריכים משבר גדול אחר, שיסיט את תשומת הלב" ● פרשנות

1

מס אצבע בעין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט אתמול, כצעד הראשון שלו במשרד, לבטל את המס שהטיל קודמו אביגדור ליברמן על כלים חד-פעמיים ועל משקאות ממותקים.

המהלך התמוה הזה, שהתוצאה שלו ברורה – פגיעה בבריאות האוכלוסייה ובסביבה – התקבל בתרועות שמחה על ידי חברי הכנסת החרדים ולא בגלל שהם רוצים להזיק ביודעין לבני המשפחות שלהם. מה שחשוב להם ברגע זה, הרבה יותר מענייני בריאות וסביבה, זה להוכיח משילות ולנקום בממשל הקודם, במקרה זה שר האוצר לשעבר אביגדור בליברמן.

"אני מודה לידידי בצלאל סמוטריץ' על ביטול מיסי הרשע והזדון של השר היוצא איווט ליברמן", הגיב ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), "זו אמירה ברורה שאין שום מקום לגזירות גזעניות נגד מגזר ספציפי. זהו התנאי הראשון שהצבנו בהקמת הממשלה החדשה ואנחנו שמחים לראות שאכן היא מתחילה בדרך זו".

"זו אמירה ברורה שאין שום מקום לגזירות גזעניות נגד מגזר ספציפי. זהו התנאי הראשון שהצבנו בהקמת הממשלה החדשה ואנחנו שמחים לראות שאכן היא מתחילה בדרך זו"

ליברמן ומתן כהנא נתפסים כסמלי הרוע של השלטון הקודם. קמפיין הבחירות החרדי התנהל סביב שניהם. וכך, השר לענייני דתות מיכאל מלכיאלי ביטל את רפורמת הכשרות עוד לפני שנכנס למשרדו רק כדי לפגוע בכהנא, שביקש להילחם במערך הכשרות המושחת. עכשיו הגיע תורו של סמוטריץ', בעל הברית הקרוב של החרדים.

אביגדור ליברמן ובצלאל סמוטריץ' בטקס חילופי שרים במשרד האוצר, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אביגדור ליברמן ובצלאל סמוטריץ' בטקס חילופי שרים במשרד האוצר, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אילו היה סמוטריץ' חרד באמת לכלכלת משפחות החברה החרדית מרובות הילדים, הוא היה מקפיא את מחירי החשמל שזינקו אתמול בשמונה אחוזים, כפי שהבטיח במהלך הבחירות ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך היה דואג גם לכלל האוכלוסייה.

אבל המהלך מול ליברמן היה חשוב לסמוטריץ' ולחרדים יותר, למרות שהוא יעלה לאוכלוסיות שלהם בבריאות. ככה זה כשהפוליטיקה הקטנה גוברת על האינטרס הציבורי האמיתי.

2

מבוכה בחברה החרדית

המשבר הגדול ביותר מבחינת החרדים הוא הסיפור הלהט"בי. המבוכה בחברה החרדית בלתי נתפסת, דווקא בעקבות המינוי של אמיר אוחנה ליו"ר הכנסת, ועוד בתמיכת כל חברי הכנסת החרדים.

אמש יצא הרב שלמה עמאר, הרב הראשי הספרדי לשעבר, במתקפה חריגה על חברי הכנסת הללו, שהליטו את ראשם בעת נאומו של אוחנה, וכינה את ההצבעה שלהם "בושה שאין כדוגמתה". הרב מאיר מאזוז הקדים אותו וכינה את הלהט"בים "בהמות על שתי רגליים".

אמש יצא הרב שלמה עמאר, הרב הראשי הספרדי לשעבר, במתקפה חריגה על חברי הכנסת הללו, שהליטו את ראשם בעת נאומו של אוחנה, וכינה את ההצבעה שלהם "בושה שאין כדוגמתה"

אמיר אוחנה עם ילדיו ובן זוגו אלון חדד אחרי השבעת הממשלה ומינויו ליו"ר הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אמיר אוחנה עם ילדיו ובן זוגו אלון חדד אחרי השבעת הממשלה ומינויו ליו"ר הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בחברה החרדית עוסקים היום בהלקאה עצמית. הקמפיין החרדי והדתי האינטנסיבי, האיומים הבלתי פוסקים בנושאי הגיור, השבת, החינוך והלהט"ב הביאו דווקא לתוצאה הפוכה ולמינוי של אוחנה שהם מתנגדים לו.

בכיר ביהדות התורה אמר אמש לזמן ישראל כי "כולם גרמו לאסון הזה: איתמר בן-גביר,  יצחק גולדקנופף, אורית סטרוק, אבי מעוז וכל האחרים. הם לא הפסיקו לדבר וליצור בהלה שהולכת להיות כאן מדינת הלכה. נתניהו היה צריך להגיב, אז הוא מינה את אוחנה לתפקיד שהוא אחד מסמלי המדינה".

"כולם גרמו לאסון הזה: גולדקנופף, סטרוק, מעוז וכל האחרים. הם לא הפסיקו לדבר וליצור בהלה שהולכת להיות כאן מדינת הלכה. נתניהו היה צריך להגיב, אז הוא מינה את אוחנה לתפקיד שהוא אחד מסמלי המדינה"

"נתניהו היה צריך לרצות את החילונים, את יהדות אמריקה ואת כל העולם – וזו התוצאה", ממשיך הבכיר ביהדות התורה. "עשרות שנים מנסים הקונסרבטיבים, הרפורמים, הלהט"בים וכל הארגונים האחרים לקדם את האינטרס ואת העמדות שלהם, ואנחנו עמדנו כמו חומה בצורה. עבורנו, ההומוסקסואליות היא העבירה הכי קשה בתורה.

"ומה קרה עכשיו? הם קיבלו את מבוקשם על מגש של זהב. אוחנה הוא יו"ר הכנסת בתמיכת החרדים, בלי יש עתיד ובלי ליברמן. והכל בגלל מסע ההפחדות שלנו. רק תזכור שכאשר אוחנה הושבע לפני שבע שנים, חברי הכנסת החרדים יצאו מהאולם", מסכם הבכיר.

בעולם החרדי יש הטוענים כי הרבנים הגדולים כלל לא ידעו מכל מה שקורה. הפוליטיקאים לא רצו להעלות את העניין הרגיש הזה בפניהם וגם הם הרחיקו את עצמם מכל העניין.

בעולם החרדי יש הטוענים כי הרבנים הגדולים כלל לא ידעו מכל מה שקורה. הפוליטיקאים לא רצו להעלות את העניין הרגיש הזה בפניהם וגם הם הרחיקו את עצמם מכל העניין

עכשיו הכול נחשף ומעסיק את כולם, למרות שלא תמצאו על כך חצי מילה בתקשורת החרדית – שמדחיקה את הדיון בקהילה הלהט"בית, כאילו שהיא לא קיימת גם בקרב החרדים עצמם.

"מה שאנחנו צריכים היום זה משבר גדול אחר, שיסיט את תשומת הלב", אומר הבכיר ביהדות התורה. "אולי העלייה הקרובה של איתמר בן-גביר להר הבית תציל אותנו, למרות שאנחנו מתנגדים גם לזה".

עוד 653 מילים ו-1 תגובות
סגירה