איתמר בן גביר, פעילי ימין ותלמידים מפגינים נגד מפגש עם פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני מחוץ לתיכון רנה קסין בירושלים, 29 במרץ 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
איתמר בן גביר, פעילי ימין ותלמידים מפגינים נגד מפגש עם פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני מחוץ לתיכון רנה קסין בירושלים, 29 במרץ 2022

"הבטיחו להגלות אותי מהמדינה. איימו עליי"

תחקיר השיסוי וההסתה שנחשפו בזמן ישראל נגד הנהלת ביה"ס חוף השרון וצוות המורים הם לא המקרה היחיד ● בשנה האחרונה מנהל רן כרמי בוזגלו קמפיין על גבם של תלמידים בבתיה"ס ברחבי הארץ, שמעיזים להזמין את פורום המשפחות השכולות לשיח של סובלנות ● בתפריט: הפחדה, שקרים, והסתה נגד ההנהלה ● מורה מירושלים מספר: "הוא הפציץ את הפיד שלי בהשמצות ובאיומים"

המורה גדעון ליפשיץ משתתף במפגשים של פורום המשפחות הישראלי–פלסטיני בבית ספרו ליד"ה ("בית הספר ליד האוניברסיטה") בירושלים כבר כמה שנים. בעבר, המפגשים הללו – המאושרים על־ידי מערכת גפ"ן של משרד החינוך לפעילויות חיצוניות – התקיימו בנחת.

מדובר במפגשי רשות שבהם נציגי משפחות ישראליות של נפגעי טרור ונציגי משפחות פלסטיניות שקרוביהם נהרגו במסגרת הסכסוך מנסים להדגים כי ניתן לחתור לשיח מכבד וליחסי שכנות ושלום. לא כולם אוהבים את המפגשים האלה, כידוע, אבל בשנה האחרונה מתנהל קמפיין מאורגן ומתוזמר של פעילי ימין קיצוני לחבל בהם.

ליפשיץ, בעוונותיו, נקלע באמצע. "אבא של אחד הילדים בבית הספר החליט להפעיל לחץ כדי לבטל את המפגש ויצר קשר עם רן כרמי בוזגלו. מאותו הרגע החלו להפציץ את הרשתות החברתיות עם דרישות לבטלו בשם המשפחות השכולות והעבירו מסרים ואיומים שהיה ולא יבוטל, ינקטו צעדים כאלה ואחרים. היו גם איומים על המנהל והאווירה התלהטה מאוד".

בשלב מסוים החליט ליפשיץ להבהיר בפומבי למה חשוב לטענתו לקיים את המפגש. הוא שיתף את דברי האב ברשתות החברתיות בצירוף תגובה מנומקת – בלי לשים לב כי מדובר בשיתוף שנעשה מהפרופיל של כרמי בוזגלו עצמו. מאותו רגע, לדבריו, כל הגבולות נפרצו.

רן כרמי בוזגלו (צילום: Miriam Alster/Flash90)
רן כרמי בוזגלו (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"הוא נכנס לכל מיני פוסטים שלי, לכלך עלי ואיים עלי. אני לא זוכר כל מה שנכתב – ובשלב מסוים פשוט מחקתי הכול. אבל אחד הדברים הברורים שאני זוכר הייתה ההבטחה להגלות אותי מהמדינה"

"בתגובה שלי ניסיתי להסביר עד כמה אני מזדהה עם כאבם של המשפחות השכולות אבל בכל זאת חושב כי המפגש הזה חשוב לחינוך הילדים וכו'. בתגובה, כרמי בוזגלו הפציץ את הפיד שלי בהשמצות ובאיומים.

"הוא נכנס לכל מיני פוסטים שלי, לכלך עלי ואיים עלי. אני לא זוכר כל מה שנכתב – ובשלב מסוים פשוט מחקתי הכול. אבל אחד הדברים הברורים שאני זוכר הייתה ההבטחה להגלות אותי מהמדינה. בשלב מסוים גם נכתב משהו בנוסח 'אנחנו יודעים איפה אתה גר'".

הופתעת?
"בהחלט. בהתחלה אפילו ניסיתי לקיים איתו דיאלוג, שמזכיר קצת את הדיאלוג התמים שקיים המורה בבית ספר חוף השרון בתחקיר שפרסמתם. ואז ראיתי שהעסק הופך להיות ממש מטורלל לגמרי, ושמתחילים לטנף גם על אחרים שהגיבו אצלי בעמוד. בשלב הזה החלטתי שאני לא רוצה יותר לקחת אחריות על השיח הזה ופשוט מחקתי הכול".

המפגש בליד"ה – כמו בחוף השרון – התקיים בסופו של דבר תחת אבטחה וחששות. "המשטרה שלחה כוח שמנע כניסה של המפגינים לבית הספר. אחד המורים עמד ליד השער ודאג כל הזמן שלא יכנסו, אבל כמה מהתלמידים היו כבר בקשר עם כרמי בוזגלו, הם יצאו והצטרפו להפגנה".

במקום דיאלוג – הסתה

השיטה הזאת – שבה מטילים מורא על סגל המורים ברקע המפגשים של פורום המשפחות השכולות – חוזרת ונשנית בשנה האחרונה בכמה בתי ספר ברחבי הארץ. היא לא תמיד מצליחה לגרום לביטול המפגש, אבל בהחלט מכניסה את בית הספר לטלטלה ולמערכה של איומים, הפחדות, גידופים ברשתות החברתיות והסתה נגד צוות המורים ובעיקר נגד המנהל או המנהלת של המוסד.

המקומות משתנים אבל המסרים והטקטיקות חוזרים על עצמם: פנייה ישירה לתלמידות ולתלמידים, באמצעות הוואטסאפ או הפייסבוק, להתגייס למלחמה בבית הספר; אזכור מתמיד של "האויב" ב"שדה הקרב"; הסתה פרועה ושיסוי פרסונלי נגד הנהלת בית הספר, שמארחת ו"מסייעת למחבלים" כביכול; הפצת שקרים בנושא זהות המשתתפים וגם לגבי מטרותיהם; ליבוי יצרים בפייסבוק ובטוויטר; הקלטה של שיחות עם אנשי צוות ופרסומם (בלי לאפשר להם להתגונן או אפילו להסביר) ועוד.

התוצאה המצטברת: במקום דיאלוג ושיח חינוכיים המבוססים על סובלנות, האירוע הופך למפגן מהלומות נגד ההנהלה והמורים, מפגן שבו לוקחים חלק, לצד פעילי ימין קיצוני, גם תלמידים וקומץ הורים. המנהלים החזקים מתעקשים ומקיימים את האירוע למרות הכאוס, אבל חלק פשוט נשברים.

במקום דיאלוג ושיח חינוכיים המבוססים על סובלנות, האירוע הופך למפגן מהלומות נגד ההנהלה והמורים, מפגן שבו לוקחים חלק, לצד פעילי ימין הקיצוני, גם תלמידים וקומץ הורים

בחוף השרון, כפי שנחשף בזמן ישראל, זה כמעט נגמר באלימות. קבוצת הוואטסאפ שכרמי בוזגלו ניהל – עם יותר ממאה תלמידים – שימשה כר נרחב להסתה ולשיסוי שנמשכו שבועיים והופנו לעבר מורי בית הספר (שגם זכו לשיחות איום מפורשות מצד כרמי בוזגלו) והמנהלת, שכונתה בכינויי גנאי ואף הושוותה ל"היטלר בבונקר" ולטרוריסטית.

רן כרמי בוזגלו (צילום: אבנר הופשטיין)
רן כרמי בוזגלו (צילום: אבנר הופשטיין)

בסופו של יום האירוע התקיים, אולם ההפגנה מחוץ לחצר בית הספר חדרה פנימה ותלמידים התפרעו עד שהנהלת בית הספר נאלצה לבטל בחינה שהתקיימה באותה שעה מחשש לפגיעה פיזית בנבחנים ובסגל בית הספר. ההנהלה אף דיווחה על תחושת "אי־מוגנות" של הצוות. את ה"ההישגים" האלה חגג כרמי בוזגלו בראש חוצות מעל כל במה (וגם בתגובתו לתחקיר זמן ישראל).

גם בליד"ה לוותה המעורבות של כרמי בוזגלו בהפחדות ובאיומים השמורים למיטב אויבי ישראל, וכמובן גם למסכת שקרים: "אזעקת מחבלים!!!" כתב בפוסט בינואר אשתקד. "בתיכון ליד האוניברסיטה בירושלים זוממים להחדיר ביום ראשון משפחות מחבלים.

"המנהל ארז, למוד ניסיון מר, עושה זאת בחשאי. אנחנו נכנסים לנוהל קרב: שתפו את הפוסט ואת החומרים שאעלה בהמשך. כל הכבוד לתלמידים ולהורים שפנו אלי. נבלום גם הפעם את הניסיון להרעיל את לבבות התלמידים".

השיטה קבועה: מישהו מצ'פר את כרמי בוזגלו בטיפ, והוא (ביחד עם לווייניו) מפציץ את הסגל, ההורים, הציבור וכל מי שרק אפשר בהטרלות, איומים והפרזות

הפנייה הזאת הפכה לוויראלית וקיבלה יותר מאלף לייקים ומאות שיתופים ותגובות. משם היא נדדה לבית ספר רנה קסין בעיר, לבאר שבע, לכפר סבא, לחוף השרון ולמקומות נוספים. השיטה קבועה: מישהו מצ'פר את כרמי בוזגלו בטיפ, והוא (ביחד עם לווייניו) מפציץ את הסגל, ההורים, הציבור וכל מי שרק אפשר בהטרלות, איומים והפרזות.

איתמר בן גביר בהפגנה נגד מפגש עם פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני, מחוץ לתיכון רנה קסין בירושלים, 29 במרץ 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
איתמר בן גביר מפגין נגד מפגש עם פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני מחוץ לביה"ס רנה קסין בירושלים, 29 במרץ 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בדרך הוא אוסף לחיקו כמה ילדים והורים שהופכים להיות שליחי מטרה נגד המוסד החינוכי. המטרה: ביום הדין, יום המפגש, ירעדו השמיים. ואם בדרך המורים ירעדו קצת מפחד, לא אסון.

גם בירושלים, כמו בחוף השרון, פנה כרמי בוזגלו ישירות ל"תלמידות ותלמידים המתנגדים לארח משפחות מחבלים" וביקש ליצור עימו קשר "במיידי". "אל תירתעו מאיומי ההנהלה. אשמור עליכם", הבטיח בדרמטיות, אף כי לא ידוע על איומים כאלה או בכלל.

"חופש הביטוי זה גם לשקר"

בבית הספר גלילי בכפר סבא המאבק של כרמי בוזגלו נשא, על פניו, פירות, ואחרי ארטילריה כבדה שנמשכה ימים ארוכים נאלצה המנהלת יעל מטלון לדחות או לבטל את המפגש, שהיה אמור להתקיים בנובמבר, למועד לא ידוע.

הפורום עודכן כי המפגש יתקיים במועד מאוחר יותר לאחר "עבודת הכנה מעמיקה" של תלמידי בית הספר. אולם, ככל הידוע, מועד חדש טרם נקבע. מטלון לא ענתה לבקשות זמן ישראל להתראיין.

בית הספר גלילי בכפר סבא
בית הספר גלילי בכפר סבא (צילום: פייסבוק, צילום מסך)

במקרה של בית ספר גלילי, פעלו פעילי הימין הקיצוני בשתי זרועות: שי (שמאי) גליק – מנכ"ל ארגון "בצלמו", חוד החנית של ההלשנה על "גורמי שמאל" בשנים האחרונות – שלח מכתבים ודרישות לחברי מועצת העיר ולמנהלת, בזמן שכרמי בוזגלו הסעיר והרטיט את השטח.

"הנדון: ביטול הזמנת ארגון קיצוני שתומך בטרור ומקבל נרטיב של רצח יהודים", פתח גליק במכתבו למנהלת בתחילת נובמבר. "נדהמנו לשמוע שבכוונתך לזמן לבית הספר את הארגון הרדיקלי והקיצוני 'פורום משפחות שכולות' של משפחות מחבלים שרצחו יהודים".

מכאן והלאה מפרט המכתב שורה של האשמות, חלקן מסולפות לחלוטין, נגד חברי הפורום, מכנה אותם "גוף קיקיוני", "שוטף מוח", "גוף שטוען שחיילי צה"ל הם רוצחים ופושעי מלחמה", משווה בין המפגש לפגישה עם משפחות של נאצים ועוד.

את המכתב העביר בהעתק לשני פוליטיקאים: ח"כ איתמר בן גביר – שמרבה להגיע להפגנות נגד בתי ספר ולחזק את כרמי בוזגלו – ולח"כ אלמוג כהן, שאף נכנס לקבוצת הוואטסאפ ששיסתה ילדים נגד מנהלת חוף השרון.

אלמוג כהן בבית הנשיא בירושלים, 10 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אלמוג כהן בבית הנשיא בירושלים, 10 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל, נשלח המכתב לחברי מועצת העיר כפר סבא תחת הכותרת "בירור עובדות לגבי כנס משפחות 'שכולות' פלסטיניות. האם הם מחבלים או לא?" – שם שטח גליק שורה של טענות שקריות לגבי המפגש הצפוי: "ביום ראשון מתקיים אירוע לא חוקי בבית הספר גלילי. במכתב מפורט חוזר מנכ"ל משרד החינוך האוסר הזמנת ארגונים שמערערים את צה"ל. פורום משפחות שכולות טוען שחיילי צה"ל הינם רוצחים ופושעי מלחמה".

בפועל, כמובן, האירוע "חוקי" לחלוטין ואף מאושר על ידי משרד החינוך, אין בו שום "ערעור" על צה"ל, ופורום משפחות שכולות לא טוען שחיילי צה"ל רוצחים או פושעי מלחמה. בתשובה ענה לו בחריפות חבר המועצה עילאי הרסגור־הנדין: "אתם לא תטילו אימה כאן בכפר סבא. צאו מהעיר שלנו ואל תגידו איך לחנך את התלמידים שלנו.

חבר מועצת כפר סבא: "על כל מכתב מסית ושקרי כמו שלכם נקיים עשרה אירועים למען השלום והפיוס בין העמים"; גליק: "אתה לא יודע מה זה חופש הביטוי. חופש הביטוי זה ודאי כולל גם לשקר"

"על כל מכתב מסית ושקרי כמו שלכם נקיים עשרה אירועים למען השלום והפיוס בין העמים. בושה וחרפה שאתם משמיצים משפחות של חללי צה"ל. אני בז לכם וכמוני רבים מתושבי כפר סבא". על כך השיב גליק: "סליחה? אתה לא יודע מה זה חופש הביטוי. חופש הביטוי זה ודאי כולל גם לשקר. לא שאני משקר. אבל חופש הביטוי זה כולל גם לשקר".

הדיאלוג במועצה והמכתבים למנהלת לוו בקמפיין רשתות אגרסיבי. "לא להאמין!!!" כתב כרמי בוזגלו בפוסט שפרסם על רקע תמונת בית הספר. "בעוד אנו מקריבים כמעט כל יום קורבנות לטרור הרצחני, מחדירה מנהלת תיכון גלילי בכפר סבא משפחות מחבלים כדי להרעיל את לבבות התלמידים. שטיפת המוח עלולה לעלות לחיילים של מחר בגופם, כשימצא מולם אויב אכזר".

התגובות המתלהמות האשימו את המנהלת באירוח "משפחות שהידים" וכרמי בוזגלו מיהר לפרסם סרטון תחת הכותרת "פנייה אישית אל התלמידים וההורים, אל תאפשרו להחדיר משפחות מחבלים לביה"ס!!!" – שבו הוא בעצם קורא לתלמידים להתנפל על בית הספר:

תלמידי ותלמידות תיכון גלילי בכפר סבא. כאן רן כרמי בוזגלו. ביום ראשון זוממים להחדיר משפחות מחבלים אל בין כתלי בית הספר. אני קורא לכם להתנגד בתוקף למעשה השערורייתי שכל כולו ביזוי זכר גיבורי ישראל שנפלו על הגנת המולדת, קורבנות הטרור, ופגיעה אנושה בלבבות יקיריהם.

המזימה פשוטה: ליצור הקבלה בין קורבנות הטרור הרצחני לבין פעולות ההגנה שלנו… מדובר במשפחות של מחבלים שביצעו פיגועי טרור ומנסים לרכך את זה בכל מיני מניפולציות. אני מכיר את הנפשות הפועלות. מספרים על אח של ילד שנורה במחסום, תפעילו את הראש – מה הוא עשה במחסום? בא לחלק לחיילים כנאפה?

"מחר תעמדו מול אויב אכזר. הבלבול שנוטעים בכם עלול לעלות לכם בחייכם. המנהלת הסוררת מנצלת מרות לצורך שטיפת מוח. היא מרעילה את הלבבות שלכם בתעמולה שמאלנית. ביום ראשון בשעה 11 נגיע אל מחוץ לבית הספר ונדרוש לבטל – הצלחנו, עשינו זאת בבאר שבע.

איתמר בן גביר, פעילי ימין ותלמידים מפגינים נגד מפגש עם פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני מחוץ לתיכון רנה קסין בירושלים, 29 במרץ 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
איתמר בן גביר, פעילי ימין ותלמידים מפגינים נגד מפגש עם פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני מחוץ לתיכון רנה קסין בירושלים, 29 במרץ 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אישית הצלחתי להוציא 700 תלמיידים מקרית שרת בחולון והמנהלת הסוררת נאלצה להתפטר (מדובר בבית הספר בחולון שבו פרצה קטטה אלימה בין תלמידים בעקבות ההחלטה לקיים מפגש עם פורום המשפחות השכולות. שלושה חודשים אחר כך התפטרה מנהלת בית הספר, לא בהכרח בעקבות המקרה, א"ה).

אם (המנהלת) רוצה להשפיע, שתצטרף לאחת ממפלגות השמאל, יקומו עוד מוטציות כאלה. תגיעו, תסרבו להשתתף באירוע המבזה, אני מבטיח לכם שלא יאונה לכם כל רע – ללמד את המורה שיעור בחינוך. ללמד את המורה שיעור בדמוקרטיה.

נלמד את המורה על אלה שבזכותם היא רובצת בלשכתה הממוזגת. דרך אגב, תשאלו אותה האם הבן שלה שירת בצבא ומה עשה הבן שלה בצבא. תדרשו תשובות ואל תוותרו. אני גאה בתלמידות ובתלמידים שפנו אלי. קדימה הסתער! בואו נלמד אותם לקח שלא ישכחו!"

אחרי שהאירוע בוטל, כרמי בוזגלו חגג את הניצחון בפייסבוק והמשיך את ההסתה נגד הנהלת בית הספר. הוא פרסם ברשת החברתית התכתבות ואטסאפ עם המנהלת, בה האשים אותה באירוח "משפחות מחבלים": "טוב עשית שביטלת את המפגש השערורייתי. מניח שלא תחזרי על הטעות להבא. תתמקדי בהגדרת תפקידך ואל תרעילי את לבבות התלמידים בתעמולה שמאלנית".

"טוב עשית שביטלת את המפגש השערורייתי. מניח שלא תחזרי על הטעות להבא. תתמקדי בהגדרת תפקידך ואל תרעילי את לבבות התלמידים בתעמולה שמאלנית"

ההתכתבות הזאת זכתה לקריאות הידד מרובות, לצד השמצות ("מנהלת משושלת הקאפו שלמדה מקטנות להרעיל ילדים יהודים") וקריאות לשלילת אזרחות המנהלת.

בפוסט אחר בישר כרמי בוזגלו כי מאות תלמידים התארגנו "להשבית את בית הספר והמנהלת הסוררת התקפלה". אחרי שהודה "לתלמידות ולתלמידים האמיצים" שהיו מעורבים במסע ההפחדה, הוא פנה למטלון – "לך המנהלת אבהיר: תבוסת השמאל החתרני בקלפיות מבשרת עידן חדש. לא תוכלי עוד להרעיל לבבות רכים בתעמולה שקרית… אני משוכנע שהפנמת את השיעור, לא יהיה מועד ב'".

בינתיים התעוררו חברי מועצת העיר כפר הסבא והחליטו שמי שלא רצה מפגש עם פורום המשפחות השכולות בבית הספר – יקבל מפגש דומה שיהיה פתוח לכל תושבי העיר. חברת המועצה ממרצ פליאה קטנר, שמחזיקה בתיק "קהילות מגוונות" במועצה, פועלת לקיום מפגש בין משפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות בשבועות הקרובים, באחד המרכזים העירוניים.

ראש סיעת מרצ במועצה הרסגור־הנדין הבטיח שעיריית כפר סבא תשיב להסתה בקיום מפגשים נוספים. "מדובר בשיטה להשתקת כל שיח על פתרון של שלום בין העמים. ההסתה של התלמידים נגד מוריהם, השקרים שמפיצים על המפגשים, תוך טענה שהמשתתפים בהם כביכול תומכי טרור – והאמירות ששמענו על הצורך ב'אילוף' של המערכת ואנשי השמאל למצב החדש – כל אלה הם עדות נוספת לכך שהדמוקרטיה שלנו נמצאת בשעת מבחן.

חבר מועצת עיריית כפר סבפא עילאי הרסגור־הנדין (צילום: פייסבוק, צילום מסך)
חבר מועצת עיריית כפר סבא עילאי הרסגור־הנדין (צילום: פייסבוק, צילום מסך)

"התשובה לאיומים ולהסתה היא ברורה: להתעלם מרעשי הרקע של הצנזורים מטעם עצמם ולערוך כמה שיותר מפגשים בנושא חינוך התלמידים והתלמידות לערכי הדמוקרטיה והשלום. זה מה שנעשה בכפר סבא על אפם ועל חמתם של המאיימים".

"התשובה לאיומים ולהסתה היא ברורה: להתעלם מרעשי הרקע של הצנזורים מטעם עצמם ולערוך כמה שיותר מפגשים בנושא חינוך התלמידים והתלמידות לערכי הדמוקרטיה והשלום"

ההסתה המרוכזת והאלימה ברשתות נגד הנהלות בתי הספר המעזות להזמין את חברי פורום המשפחות השכולות חזרה על עצמה במקומות נוספים. כרמי בוזגלו התגאה בחודש מרץ האחרון בתמונות של בן גביר מוליך הפגנה של תלמידים בבית ספר רנה קסין.

לתמונות הוא צרף את הפוסט הבא: "עוד ניצחון ענק בבלימת התארגנויות השמאל החתרני!!! תלמידי רנה קסין סירבו להשתתף במפגש הבזוי עם משפחות המחבלים, משפחות המחבלים התקפלו ולא הגיעו בתירוצים שונים… לא עלה בידי המנהל הסורר לשטוף את מוחות התלמידים".

גם בבית ספר בבאר שבע השיטה חזרה על עצמה: איומים, השמצות, שקרים והפחדות נגד ההנהלה. "אילוף המנהלת הסוררת", כתב בספטמבר האחרון אחרי שהמפגש המתוכנן בוטל. "כל הכבוד לתלמידות ולתלמידי מקיף ו' בבאר שבע שהתנגדו להחדרת משפחות מחבלים לביה"ס ולימדו את המנהלת החצופה לקח שלא תישכח.

"כפי שהבהרתי: לא נאפשר לסוכני השמאל החתרני להרעיל לבבות רכים. הבוקר חגגו התלמידים את הניצחון על הרוע עם דגלי ישראל".

רן כרמי בוזגלו (צילום: אבנר הופשטיין)
רן כרמי בוזגלו (צילום: אבנר הופשטיין)

אווירה של פחד וטרור

בפורום המשפחות השכולות שוקלים מזה תקופה את האפשרות להגיש תביעות דיבה נגד גורמים המאשימים את חברי הפורום בסיוע, תמיכה או טיפוח מחבלים והבאתם לבתי הספר. אולם, לפי שעה הוחלט כי תביעות מעין אלה עלולות רק להגביר את עוצמת ההסתה ולשמש חרב פיפיות למטרה האמיתית של מפגשי הפורום: לייצר שיח של סובלנות.

מנהלת הפרויקטים בפורום רקפת אנוך מדגישה כי רוב המפגשים בבתי הספר מתקיימים – ולרוב עוברים בשלווה יחסית, ללא אירועים חריגים. "בשנה שעברה קיימנו כ־200 מפגשי דיאלוג ביותר מ־200 כיתות בכ־70 בתי ספר. בשישה מתוכם הייתה התערבות של גורמי ימין קיצוניים. זה אומנם מיעוט, אבל גורם לחשש אצל בתי ספר שלא מכירים את הפעילות שלנו ומפחדים מתגובת דומות".

איך מתחילה התנגדות כזאת?
"בדרך כלל הורה או תלמיד יוצר קשר עם כרמי בוזגלו, וכך העסק מתחיל. כרמי בוזגלו לרוב מרים טלפון למנהל או למנהלת ומבקש לדבר איתם. לעיתים הוא מסתפק בשיחה עם המזכירה. בשיחות האלה הוא מספר ששמע שהולך להיות מפגש עם משפחות מחבלים ומשגר איום כמו 'אני ממליץ למנהלת לא לקיים את הפעילות', מזכיר לה ש'כדאי שתראה מה קרה למנהלת בחולון' או אומר משהו בנוסח "אני נותן לך סולם לרדת מהעץ.

"את השיחות האלה הוא מקליט ומפרסם בפייסבוק – ואז מתחיל להפעיל את הציבור. בדרך כלל מספיק הורה אחד שפונה לכרמי בוזגלו בשביל שתתעורר מהומה בבית הספר. אני לא יודעת אם היו עוד קבוצות ואטסאפ של תלמידים בבתי ספר אחרים כמו ברמת השרון, אבל אנחנו יודעים שהוא פונה במישרין לתלמידים וגם שמענו על ואטסאפים שמסתובבים בין תלמידים".

العربية بعد العبريةמסע איומים והכפשות שנוהל בתקשורת וברשתות החברתיות נגד עריכת מפגשי דיאלוג לא הפחיד השבוע את הנהלת בית…

Posted by ‎פורום המשפחות השכולות Parents Circle Families Forum منتدى العائلات الثكلى‎ on Wednesday, December 14, 2022

"כרמי בוזגלו מרים טלפון למנהלים ומבקש לדבר איתם. לעיתים הוא מסתפק בשיחה עם המזכירה. בשיחות הוא משגר איום כמו 'אני ממליץ למנהלת לא לקיים את הפעילות' ומזכיר לה ש'כדאי שתראה מה קרה למנהלת בחולון'"

בפורום מדגישים שלכל המפגשים בבתי הספר מגיעים אך ורק קורבנות של הסכסוך שאין להם – אפילו בעקיפין – קשר כלשהו לשפיכת דם או לאירוע אלים.

בדרך כלל מדובר בקבוצה קבועה של אורחים מהצד הפלסטיני, שבמפגש בחוף השרון כללה את ערב עראמין – ששכל את אחותו בת העשר, שנהרגה מירי חייל מג"ב ב־2007; את יעקוב א־ראבי – שאשתו עאישה נהרגה מאבנים שנזרקו עליה על־ידי מתנחלים ואף הוכרה על ידי המדינה כנפגעת ב"פעולת איבה"; ושני אורחים נוספים: אחד איבד את אביו במחסום אחרי שזה לקה בהתקף לב והשני איבד את אחיו לפני יותר מ־50 שנה אחרי שחצה את הגבול מירדן.

ההרכב בבית הספר בכפר סבא, במפגש שבוטל, היה אמור להיות זהה. "זה לא שאנחנו עושים מבחני קבלה בפורום ובודקים בציציות של מי שרוצה להיות חבר אצלנו", מסביר ד"ר איתי שניר, חבר הוועד המנהל של הפורום.

"מי שמתנגד מפורשות לאלימות ומצהיר על תמיכה ב־100% בדרך השלום יכול להיות חבר אצלנו. גם אם בן משפחה רחוק שלו היה פעם בכלא אנחנו לא נמנע ממנו לתמוך בדרך של הידברות. אבל למפגשים עם התלמידים מגיעים אך ורק אנשים שאין להם שום קשר, אפילו קלוש, לטרור.

"אלה תמיד קורבנות של המצב, בעל כורחם. האמירה 'באים אליכם משפחות של מחבלים לבית הספר' היא פשוט שקרית". אף שמספר הביטולים בבתי הספר נמוך יחסית – ככל שהצלחנו לברר היו שלושה או ארבעה כאלה – הארטילריה הישירה מצד כרמי בוזגלו וחבריו מחד והיעדר הגיבוי מצד משרד החינוך מאידך, קולעים את המנהלים למצוקה.

פגישת פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני ביפו, 17 באוקטובר 2015
פגישת פורום המשפחות השכולות הישראלי–פלסטיני ביפו, 17 באוקטובר 2015

"למפגשים עם התלמידים מגיעים אך ורק אנשים שאין להם שום קשר, אפילו קלוש, לטרור. אלה תמיד קורבנות של המצב, בעל כורחם. האמירה 'באים אליכם משפחות של מחבלים לבית הספר' היא פשוט שקרית"

"היו איומים על המנהל שלנו, והוא מאוים לא מהיום", אומר ליפשיץ. "זאת לא השנה הראשונה ולא השנייה שבית הספר נתון לאיומים של גורמי ימין. יש הרבה פעמים שמישהו אומר משהו באירוע או במפגש וישר קופץ תלמיד שמדליף את זה לגורמי ימין שיבואו להפריע. אנחנו בהחלט מטרה, גם בגלל שמדובר בבית ספר יוקרתי עם שם מכובד".

התגובה הרפה שפרסם משרד החינוך לתחקיר זמן ישראל הקפיצה את האגודה לזכויות האזרח, שקראה למשרד לגבות באופן מלא את קיום המפגשים ולהגן על צוותי בית הספר באמירות ברורות – ואף לבחון הגשת תלונה במשטרה על הסתה.

גם במועצת כפר סבא מלינים על הישיבה של משרד החינוך על הגדר סביב המהומה שהייתה בבית הספר בעיר. "המפגש המדובר הינו חלק מתוכנית המתקיימת בכפר סבא מזה עשור, ונמצאת בסל תוכניות המאושר על ידי משרד החינוך, ממנו יכולים לבחור מנהלי בית הספר", אומרת חברת המועצה קטנר.

"לא ייתכן שמנהלת המחליטה על פעילות שעברה אישורים – ועוד כזו שמתקיימת כל כך הרבה שנים – לא תזכה בתמיכה ובגיבוי ברורים מטעם משרד החינוך מול המתלהמים נגדה. הגיבוי צריך להיות חד וברור ולא משתמע לשתי פנים".

רן כרמי בוזגלו סירב להגיב לפניית זמן ישראל אך מסר: "לאור ההכפשות הסדרתיות כלפיי והוצאת דיבתי על ידך, תגובתי לדברים תימסר במסגרת תביעת לשון הרע".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מה שכל כך מכעיס הוא כמה קל להרוס לאחרים, להפחיד, לאיים. זו שפה מכניעה ומכופפת. אני מבינה את מי שלא רוצה צרות ומתפשר, זו תגובה טבעית לטרור. אבל באמת? פורום משפחות שכולות הוא לא מפלגה פול... המשך קריאה

מה שכל כך מכעיס הוא כמה קל להרוס לאחרים, להפחיד, לאיים. זו שפה מכניעה ומכופפת. אני מבינה את מי שלא רוצה צרות ומתפשר, זו תגובה טבעית לטרור. אבל באמת? פורום משפחות שכולות הוא לא מפלגה פוליטית. כל אדם שנמנה עם הפורום הזה איבד את היקר לו מכל. ומתוך האובדן הגיעה ההחלטה ליצור קשר עם המשפחות של הצד השני. זו חוצפה שלא תתואר מצד רן כרמי בוזגלו ושותפיו להכפיש משפחות אלו ולמנוע את כניסתן לבתי הספר.

סובלנות למה? אין שום הקבלה בין השכול היהודי שנמשך כבר למעלה ממאה שנים. (הקורבנות). לבין משפחות הרוצחים. אין שם אחד שאומר. הגיע הזמן. מספיק לרצוח יהודים. השוויון בטרגדיה הוא לא הגיוני ול... המשך קריאה

סובלנות למה? אין שום הקבלה בין השכול היהודי שנמשך כבר למעלה ממאה שנים. (הקורבנות). לבין משפחות הרוצחים. אין שם אחד שאומר. הגיע הזמן. מספיק לרצוח יהודים. השוויון בטרגדיה הוא לא הגיוני ולא מוסרי.

עוד 2,799 מילים ו-3 תגובות
סגירה