הפגנה נגד החקיקה של ממשלת נתניהו. 7 בינואר 2023 (צילום: יאיר פלטי, צילום רחפן)
יאיר פלטי, צילום רחפן

צעדת הזעם מהבימה מבשרת על פיצול במחאה נגד ממשלת נתניהו

המחאה הגדולה הראשונה נגד הממשלה החדשה והמהפכה המשפטית שהיא מתכננת, לוותה בתחושת חמיצות עקב הפיצול בין המפגינים, והיו כאלה שהגיעו להפגנה אחת אבל מצאו עצמם בהפגנה אחרת ● והיה גם מי שהתלונן על כך שאיימן עודה בין הנואמים ● השאלה כעת היא האם המחאה תקבל גוון פוליטי צר או שתחבר קהילות שונות - כולל ערבים

ההפגנה הגדולה הראשונה נגד ממשלת נתניהו ומה שמכונה ניסיון "ההפיכה המשטרית" הסתיימה בהצלחה יחסית. אלא שבמקום הוויכוחים הרגילים על כמה עשרות אלפים היו שם בדיוק, הפעם המחאה לוותה בתחושת חמיצות שנבעה מהפיצול בין המפגינים.

מבין אלה שהגיעו, כולם התאספו בתחילה ברחבת הבימה בתל אביב ובשלב מסוים החלה צעדה שארגנו "עומדים ביחד" ושורה ארוכה של ארגונים נוספים לכיוון רחבת המוזאון דרך אבן גבירול.

במקביל, נערכה תהלוכת לפידים למצודת זאב, ומשם לאיחוד עם המפגינים מול ביתו של אמיר אוחנה וחסימה של צומת יגאל אלון וגבעת התחמושת.

המאסה הגדולה צעדה לכיוון רחבת מוזאון ת"א, שם חיכו להם בין השאר נואמים כמו יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח נעה סתת, מיכל צ'רנוביצקי הפעילה לשוויון מגדרי בחברה החרדית, נינה הלוי הפעילה לקידום טרנסיות, וכן חברי הכנסת נעמה לזימי (עבודה) ואיימן עודה (חד"ש-תע"ל).

קריאה להפגנה בתל אביב נגד צעדי החקיקה של ממשלת נתניהו. ינואר 2022
קריאה להפגנה בתל אביב נגד צעדי החקיקה של ממשלת נתניהו. ינואר 2022

המארגנים ניסו לגשש במפלגות המרכז של האופוזיציה, אך נציגיהם לא הגיעו.

בתשובה לשאלה האם הנחו את חברי הכנסת שלהם לא להגיע להפגנה, ב"יש עתיד" אמרו בתגובה כי מדובר ב"שטות גמורה, שקר" והוסיפו שלראיה, להפגנה שנערכה בחמישי האחרון מול רחבת בית המשפט העליון הגיעו 14 ח"כים שלהם. גם ב"מחנה הממלכתי" אומרים שלא היתה הנחיה כזו.

האם הפיצול בין קבוצות המפגינים צפוי להחליש את הכוח של המחאה נגד ה"הפיכה המשטרית" המסמתנת? "אני דווקא בעד שיהיו כמה שיהיו כמה שיותר מחאות", אומר לנו גורם שהיה שותף לארגון ההפגנה בהבימה.

"זה לקח מ-2011, שם הסגנון היה כזה של חבורה אחת שמובילה את הכול והוא לא טוב כי אז תוקפים את הקבוצה הזו ספציפית, לכן הפיזור יותר חכם. אבל כן, הלידה של האירוע במוצ"ש היתה לא טובה.

"כמה ארגונים הודיעו מראש על ההפגנה שלהם מהבימה למוזאון ואז הגיעה מסיבת העיתונאים של יריב לוין ביום רביעי ואנשים שיתפו מבלי לדעת על ההפגנה שנקבעה קודם. היתה התנגשות וכל אחד זרם למה שנוח לו".

"אני בעד שיהיו כמה שיותר מחאות. זה לקח מ-2011, שם הסגנון היה של חבורה אחת שמובילה את הכול ואז תקפו את הקבוצה הזו ספציפית, לכן הפיזור יותר חכם"

המארגנים חטפו את ההפגנה של עצמם?

ציפי לבני למשל, צייצה שהיא לא יודעת מי מארגן את ההפגנה והתחייבה להגיע. ודוק: להבימה ולא לרחבת המוזאון, שם נאם כאמור עודה. היו כאלה שטענו שבעצם ההפגנה "נחטפה" על ידי "עומדים ביחד".

"איך אפשר לחטוף הפגנה שאתה ארגנת?", שואל אלון לי גרין בתגובה להאשמה הזו. הוא חבר במזכירות הארצית של "עומדים ביחד", תנועה שמגדירה את עצמה סוציאליסטית ושותפים בה יהודים וערבים, בלי זיהוי פוליטי מובהק אבל עם גוון שמאל בוהק.

"אנחנו ארגנו את ההפגנה הראשית כבר לפני עשרה ימים, אז איך יכולנו 'לחטוף' אותה? יזמנו את כל האירוע, כולל בהבימה, יחד עם רוב הארגונים שהיו שם. הוצאנו עשרות אוטובוסים מרחבי הארץ, שילמנו ואספנו כסף בשביל זה, אישור משטרה, תקשורת ו-94 פעילים שהתנדבו להיות סדרנים בשטח.

"היו כאלה שלא מרוצים מזה שיש אמירה של הגנה על הדמוקרטיה כולל על האזרחים הערבים בישראל והדמוקרטיה המהותית בישראל", הוא הוסיף בשיחה עם זמן ישראל שנערכה אתמול (ראשון), למחרת ההפגנה.

"ארגנו את ההפגנה כבר לפני עשרה ימים, אז איך יכולנו 'לחטוף' אותה? יזמנו את כל האירוע, כולל בהבימה, יחד עם רוב הארגונים שהיו שם, הוצאנו עשרות אוטובוסים והצבנו סדרנים"

"רצינו להעמיד על במה אחת אנשים מכל הקהילות שמאוימות על ידי הממשלה ותוכניותיה ולהגיד שזה הבית של כולנו ולא לאפשר לאף קהילה להיות לבד. קראנו להתאספות מול הבימה ומשם בצעדה איטית למוזאון.

"אני יודע שיש אנשים שלא מסכימים לאירוע משותף עם ערבים וזו זכותם, אבל לטעון שחטפנו את ההפגנה שאנחנו ארגנו זה קצת מוזר. היו כאלה שנכנעו ללחץ של אנשי צבא וימין שטענו שזו הפגנה שמאלנית מדי ולא הצטרפו אלינו, זכותם".

מחאה נגד הממשלה. תל אביב, 7 בינואר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מחאה נגד הממשלה. תל אביב, 7 בינואר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

אפליה וכיבוש זה לא דמוקרטיה

השאלה כעת היא האם המחאה נגד ממשלת נתניהו הנוכחית תקבל גוון פוליטי צר או שתצליח לחבר אנשים מקהילות שונות, וזה כולל גם ערבים. מבחינת "עומדים ביחד" התשובה ברורה. הם קמו כתנועה יהודית-ערבית ב-2016 ובין החברים ניתן למצוא שם את הח"כ לשעבר דב חנין.

אתם בעצם שלוחה של חד"ש?
אלון לי גרין: "רחוק מזה. אנחנו תנועה סוציאליסטית שמאמינה בלארגן אנשים כבסיס לכוח פוליטי מסוג אחר, כזה שמבוסס על שוויון, שלום וצדק חברתי ושאי אפשר להפריד. התורם הגדול שלנו הוא ציבור של כ-4,000 אנשים שמשלמים דמי חבר חודשיים, לאחר מכן קרנות משפחתיות והקרן החדשה".

גם במחאת בלפור הקודמת היו כאלה שלא אהבו את השלטים נגד הכיבוש.
"אחלה. אבל אם אתם רוצים דמוקרטיה אז צריך להבין שהיא לא יכולה לכלול אפליה שיטתית של חמישית מאזרחי המדינה ולא שליטה צבאית על מיליוני אנשים תחת כיבוש".

גם דגלי פלסטין לא באים טוב לחלק מהמפגינים.
"זה בסדר שאנשים שהם חלק מעם יביאו את הדגל שלהם. גם כשדרוזים מניפים את הדגל הלאומי שלהם ופלסטינים מניפים דגל פלסטיני, זה חלק מההזדהות עם העם שלהם, עם קריאה לשינוי עמוק – ולא צריך לפחד מהדברים האלה אלא להגיד שיום אחד הדגל הישראלי והדגל הפלסטיני יסמלו כאן שלום ושאפשר לחיות בביטחון ושוויון, זה העתיד".

"אחלה. אבל אם אתם רוצים דמוקרטיה אז צריך להבין שהיא לא יכולה לכלול אפליה שיטתית של חמישית מאזרחי המדינה ולא שליטה צבאית על מיליוני אנשים תחת כיבוש"

הפגנה נגד הממשלה ברחבת הבימה בתל אביב. 7 בינואר, 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה נגד הממשלה ברחבת הבימה בתל אביב. 7 בינואר, 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
עוד 765 מילים
סגירה