מי אוהב את השבת

מדוע ויכוחי תחבורה, שבתות וחילונים הם מתכון קבוע למשברים פוליטיים? ● מנחיתת מטוסי ה-F-15 שהפילה את ממשלת רבין ב-1976 ועד הפרישה הפיקטיבית של שר הבריאות ליצמן במחאה על עבודות הרכבת בשבת - הוויכוח סביב תחבורה ועבודות תשתית בשבתות היווה טריגר למאבקים משני צדי המתרס הדתי-חילוני ● טל שניידר יצאה לברר את מקורות הטריגר - ואיך יסתיים המשבר הנוכחי

חרדים מפגינים בבני ברק נגד עבודות הרכבת הקלה בשבת, 21 בספטמבר 2018 (צילום: רועי אלימה/פלאש90)
רועי אלימה/פלאש90
חרדים מפגינים בבני ברק נגד עבודות הרכבת הקלה בשבת, 21 בספטמבר 2018

יו"ר מפלגת יהדות התורה יצחק גולדקנופף שלח במוצאי שבת מכתב לשרת התחבורה מירי רגב וביקש ממנה לעמוד על קיום ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין מפלגתו.

"הובא לידיעתי כי מתקיימות עבודות בשבת ברכבת ישראל שאינן עונות כלל להגדרה של פיקוח נפש", כתב השר גולדקנופף. "למיטב הבנתי העבודות האלה הן תוצאה של הסכמים שנחתמו על ידי ממשלות קודמות. בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין מפלגות הליכוד ויהדות התורה סוכם כי עבודות אלה יופסקו. לא נוכל להשלים עם מצב זה, אני מבקש את התערבותך הדחופה בנדון".

הפסקת עבודות הרכבת בשבת לא מופיעה במפורש בהסכם הקואליציוני בין יהדות התורה והליכוד. עם זאת, שני סעיפים בהסכם עשויים להוות בסיס לטענה של גולדקנופף.

הפסקת עבודות הרכבת בשבת לא מופיעה במפורש בהסכם הקואליציוני בין יהדות התורה והליכוד. עם זאת, שני סעיפים בהסכם עשויים להוות בסיס לטענה של גולדקנופף

האחד, סעיף 94, מדבר על שימור הסטטוס קוו במדינה. הסעיף כולל הנחיה לחזור לסטטוס קוו "כפי שהיה בעבר". הסעיף השני, 102, מחייב הוספת נציג של הרבנות הראשית לוועדה למתן היתרי עבודה בשבת, גוף הפועל מכוח משרדי הכלכלה, העבודה והרווחה.

אולם מעניין לשים לב, שבהסכם שהוא כה מפורט, היורד לפרטי פרטים בנושאים אחרים, לרבות פרק שלם המוקדש לקידום התחבורה בישראל – לרבות חיבור רכבות לפריפריה, הקמת רכבת קליע והעברת חוק המטרו – אין כאמור אזכור מפורש של הפסקת עבודות תשתית בשבת.

כדי לממש את סעיפים 47-59 העוסקים כולם בהתקדמות תחבורתית משמעותית בישראל, יהיה צריך לעשות חיבורים, חישמולים וסלילות בשבתות. לא תהיה דרך אחרת.

גולדקנופף וכל עמיתיו לסיעות החרדיות יודעים שהנושא של עצירת עבודות בינוי, תיחזוק והקמה של הרכבות בשבתות הוא חומר נפץ פוליטי. מזה עשרות שנים, פוליטיקאים נכנסים לוויכוחי תחבורה ומצליחים כך לגייס את הציבור – בעד או נגד. הממשלה ה-37 עדיין בחיתוליה וגולדקנופף כבר מטפס על העץ הכי גבוה.

פוליטיקאים נכנסים לוויכוחי תחבורה ומצליחים כך לגייס את הציבור – בעד או נגד. הממשלה ה-37 עדיין בחיתוליה וגולדקנופף כבר מטפס על העץ הכי גבוה

ב-2017, במהלך ימי הממשלה ה-34, גילה השר יעקב ליצמן כי מתבצעות עבודות שדרוג וטיפול ברכבות במהלך השבתות, והוויכוח על כך החריף עד כדי אולטימטום של ליצמן כי יפרוש מהממשלה. הטענה של יו"ר יהדות התורה דאז הייתה שהוא לא יכול לשאת באחריות הממשלתית המשותפת לממשלה שמחללת שבת. בנובמבר 2017, ליצמן התפטר מהממשלה והפך לסגן שר הבריאות.

יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

כמובן שזו הייתה בפיקציה. בתור סגן שר הבריאות היו לליצמן את אותן הסמכויות של שר הבריאות, בזמן שמדינת ישראל ממשיכה להפעיל עוד פרויקטים תחבורתיים בשבתות, כגון שדה התעופה הבינלאומי היחיד, תחבורה בערים מסוימות, וכמובן עבודות הרכבת.

הכל התחיל ב-F-15

ההיסטוריה של הפוליטיקה החרדית בממשלות ישראל רצופה בהתנגשויות על רקע תחבורתי, החל ממשבר נחיתת שלושת מטוסי ה-F-15 הראשונים בישראל ביום שישי בדצמבר 1976 בבסיס תל נוף. האירוע, בנוכחות 3,000 איש, הסתיים בשעה 16:00 וראש הממשלה אז יצחק רבין טען שלא היה חילול שבת, אך כעבור כמה ימים התפטרו שרי המפד"ל והממשלה נפלה תוך זמן קצר.

אחד המשברים המפורסמים ביותר היה סביב הובלת משחן במהלך שבת בספטמבר 1999. ממשלת ברק כיוונה את הסעת גופי הטורבינות העצומים במהלך השבת, כדי לא לפגוע בזרימת התחבורה באמצע השבוע. סיעת יהדות התורה הייתה חברה בקואליציה, אך לא בממשלה. חברי הסיעה התפטרו כמחאה על הובלת המשחן בשבת.

ממשלת ברק כיוונה את הסעת גופי הטורבינות העצומים במהלך השבת, כדי לא לפגוע בזרימת התחבורה באמצע השבוע. חברי סיעת יהדות התורה התפטרו מהקואליציה כמחאה על הובלת המשחן בשבת

שרי רוט, עיתונאית חרדית מבעלי אתר החדשות "חרדים 10", מציינת בשיחה עם זמן ישראל כי בעוד שאגודת ישראל, הפלג של גולדקנופף ביהדות התורה, יצאה עם המכתב לתקשורת, בדגל התורה – הפלג של ח"כ משה גפני – לא משתתפים באירוע התקשורתי.

העיתונאית שרי רוט (צילום: שרי רוט, ויקיפדיה)
העיתונאית שרי רוט (צילום: שרי רוט, ויקיפדיה)

"הם אומרים לי (בדגל התורה) 'אנחנו לא מפרסמים מכתבים לתקשורת, ואנחנו יודעים איך לפנות בדרכים המקובלות ונעבוד דרך סגן השר שלנו במשרד התחבורה'", אומרת רוט.

רוט מציינת שבצד של גולדקנופף שלחו את המכתב הזה מתוך כוונת ממש. "זה לא מכתב שנועד רק לצרכי מחאה בלבד, צריך לזכור שגולדקנופף היה יו"ר הוועדה למען השבת, והנושא הזה הוא קריטי לאדמו"ר מגור".

האם זה יפרק את הקואליציה?
"הערכה שלי שיימצא פתרון כלשהו שיניח את דעת שני הצדדים, אני לא מניחה שיופסקו לגמרי העבודות אבל אולי יבצעו אותן על ידי גויים או משהו דומה. אבל גם במקרה הגרוע לגולדקנופף, בו יורה לו האדמו"ר שלו להתפטר, זה לא יפרק לביבי את הקואליציה, כמו שפרישת ליצמן בשעתו לא פירקה".

"הערכה שלי שיימצא פתרון כלשהו שיניח את דעת שני הצדדים, אני לא מניחה שיופסקו לגמרי העבודות אבל אולי יבצעו אותן על ידי גויים או משהו דומה"

ד"ר תומר פרסיקו, עמית מחקר במכון הרטמן והמנהל האקדמי של "קולות", אומר לזמן ישראל שהסיבה שנושאים תחבורתיים הם העומדים בלב הוויכוח הדתי-חילוני בישראל היא בנאלית למדי: "האפשרות לאסור את כל האירועים האלה היא ריאלית. דהיינו, אפשר היה לא להטיס את ה-F-15 האלה בערב שבת, לא להעביר את המשחן בשבת וכו'.

"אבל אי אפשר לסגור את נתב"ג בשבת, אי אפשר להפסיק חשמל בשבת. כלומר מפני שאפשר להעלות על הדעת להפסיק את חילולי השבת האלה סביב הרכבת, אפשר גם להתרעם על כך שלא עושים זאת".

גולדקנופף יודע שזה יוציא חילונים מדעתם?
"יש לשער שהוא ידע שזה יקפיץ חילונים ויש לשער שלכן הוא אמר את זה. המפלגות הדתיות משתדלות מאוד לגרום לציבור הרחב 'לקפוץ להם', מתוך הרגשת אדנות ורצון לנקמה".

יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 19 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יצחק גולדקנופף במליאת הכנסת, 19 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

העבודות יימשכו כסדרן

זמן ישראל פנה לשרת התחבורה מירי רגב, על מנת להבין כיצד היא מתכוונת להיערך לשבת הקרובה והאם יוצא צו הפסקת עבודות של הרכבת כבר בסוף השבוע הקרוב.

דובר השרה מסר כי עבודות החישמול של הרכבת יימשכו בשבת הקרובה כסדרן. "העבודות שהיו בשישי האחרון היו עניין של בטיחות וחיי אדם. הסטטוס קוו ישמר", הוא אמר.

דובר השרה מסר כי עבודות החישמול של הרכבת יימשכו בשבת הקרובה כסדרן. "העבודות שהיו בשישי האחרון היו עניין של בטיחות וחיי אדם. הסטטוס קוו ישמר"

את הסנטימנט הליכודי-חילוני אפשר היה לקרוא אתמול בציוץ של ח"כ דני דנון, בטוויטר. "אני מאוד מכבד את אחינו החרדים, השותפים שלנו לקואליציה ולממשלה. על כולנו מוטלת האחריות לעבוד יחד בשיתוף פעולה למען כל אזרחי ישראל.

"שיתוק הרכבת בימי עבודה יגרום סבל רב למאות אלפי אנשים ויעלה למשק מיליארדים בתקופה של מיתון. אני מצפה מהשותפות שלנו לעבוד יחד איתנו כדי למצוא את הפתרונות המתאימים. אסור לנו לפגוע באזרחי ישראל".

"הסיפור הוא לא הליכוד, אלא נתניהו עצמו", אומר פרסיקו. "הוא השבוי בידי המפלגות שלימינו, וזאת לא רק מפני שהוא זקוק להם לקואליציה, אלא משום שהוא צריך אותם גם הלאה, לכל שינוי ושינוי שהוא רוצה במערכת המשפט כדי למסמס את משפטו. לכן הם יכולים לאתגר אותו שוב ושוב, וגם יקבלו הרבה ממה שהם רוצים".

אני בכל זאת חוזרת לשאלה, מדוע דווקא הנושא של התחבורה הוא מחולל המשברים הגדול?
"צריך לזכור את נושא הפרהסיה. חילול שבת בפרהסיה חמור הרבה יותר מאשר בפרטיות האדם ובינו לבין עצמו. תחבורה היא סממן מרכזי לפרהסיה. מטוסים שנוחתים ברוב טקס, משחן שעובר בלב המדינה, רכבת וכו' – כל אלה מתרחשים מול כולם. וזאת הבעיה".

"צריך לזכור את נושא הפרהסיה. חילול שבת בפרהסיה חמור הרבה יותר מאשר בפרטיות האדם ובינו לבין עצמו. תחבורה היא סממן מרכזי לפרהסיה"

שרי רוט מעריכה ש"גולדקנופף יצעק, אך הרכבת תצא מהתחנה. כלומר, החרדים צריכים לעשות 'ידי חובת המחאה', כפי שעשו בתחומים אחרים, כדי שידעו שהם לא מסכימים לזה".

עוד 1,089 מילים
סגירה