הצלחת המחאה תלויה גם בשילוב הדתיים-לייט

איזנקוט וגנץ יגיעו מחר להפגנה בכיכר הבימה, אבל חברם למחנה הממלכתי מתן כהנא ייעדר ● כהנא, אחד המתנגדים החריפים לממשלה החדשה, לא רוצה להיות בהפגנה שבה מניפים דגלי פלסטין, וכמוהו אלפים בימין שהצביעו למפלגות הקואליציה אבל נחרדים מהתנהלותן מאז הקמת הממשלה ● כהנא טועה: אין לו את הלוקסוס לשבת בבית ● אבל המחאה זקוקה גם לו כדי להצליח ● דעה

מפגין נושא את דגל פלסטין בהפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה, 7 בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
מפגין נושא את דגל פלסטין בהפגנה נגד הממשלה בכיכר הבימה, 7 בינואר 2023

גדי איזנקוט יגיע להפגנה במוצאי שבת, אחרי שהודיע שמיליון איש צריכים לצאת לרחובות. מתן כהנא, השותף הפוליטי שלו ומי שמכהן מטעמו בכנסת, לא יבוא לכיכר הבימה.

כהנא לא רוצה, לדבריו, לראות את עצמו בהפגנה שבה מניפים גם את הדגל הפלסטיני. הנה עוד גול עצמי שמבקיעים המפגינים לעצמם, נוסף על המריבות המביכות בין יאיר לפיד ובני גנץ, ראש הממשלה ושר הביטחון רק לפני שבועות ספורים.

לנוכחות של מתן כהנא בהפגנה כזו חשיבות גדולה. המשקל הסגולי שלו כבד. כהנא מסמל את הפלח של הציבור הדתי-לאומי שמתנגד לנתניהו ולממשלת הימין.

לנוכחות של מתן כהנא בהפגנה כזו חשיבות גדולה. המשקל הסגולי שלו כבד. כהנא מסמל את הפלח של הציבור הדתי-לאומי שמתנגד לנתניהו ולממשלת הימין

הפלח הזה הצביע לכהנא ולחבריו שהצטרפו למחנה הממלכתי. הם עדיין מיעוט. הרוב המכריע הצביע לציונות הדתית ולעוצמה יהודית, בעיקר בגלל איתמר בן-גביר וההבטחות שלו לדאוג לביטחון האישי.

מתן כהנא בכנס של דמוקרטTV ביפו, 7 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מתן כהנא בכנס של דמוקרטTV ביפו, 7 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

כהנא טועה, כמובן, גם אם הוא מתעקש. אתה לא יכול לוותר על המאבק ההיסטורי שמכריע את גורל המדינה בגלל דגל אחד או שניים או מאה שמבטאים את דעתם של אחרים, שלא משקפת את כולם.

כהנא טועה, כמובן, גם אם הוא מתעקש. אתה לא יכול לוותר על המאבק ההיסטורי שמכריע את גורל המדינה בגלל דגל אחד או שניים או מאה שמבטאים את דעתם של אחרים, שלא משקפת את כולם

לאנשים כמו כהנא, אחד המתנגדים החריפים לרפורמה המשפטית, אין את הלוקסוס להישאר בבית, במקום להגיע למקום שבו הנוכחות שלו יכולה להשפיע באמת, גם אם לא כולם נראים וחושבים בדיוק כמוהו.

צריך לשים לב למה שקורה היום בשורות הציונות הדתית. המהלכים האחרונים של הממשלה מגבירים את ההתנגדות גם בקרב הדתיים-לייט שתמכו בה. אפשר לשמוע בכל מקום הרהורי חרטה על ההצבעה בבחירות אחרי המהלכים נגד בית המשפט וההתבטאויות הקיצוניות שנשמעות בימין.

גם הביקורת העצמית תופסת תאוצה. יהודה יפרח, הפרשן המשפטי של עיתון הימין "מקור ראשון" הוא איש הציונות הדתית, תלמיד מובהק של הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

יפרח מפרסם היום (שישי) מאמר בעיתון תחת הכותרת "חברים, תרגיעו ומהר". יפרח תוקף את חברי הכנסת מעוצמה יהודית, בעיקר צביקה פוגל, אלמוג כהן ולימור סון הר-מלך ומכנה את ההתבטאויות האחרונות שלהם "דברי טמטום"  ו"שטויות".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונציגי עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אלמוג כהן ולימור סון הר-מלך בבית הנשיא בירושלים, 10 בנובמבר 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונציגי עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אלמוג כהן ולימור סון הר-מלך בבית הנשיא בירושלים, 10 בנובמבר 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ולא רק אותם. "חברי כנסת 'מתונים יותר' לא מפסיקים לצייץ דברי הבל בטוויטר כאחרוני התגרנים", מוסיף יפרח. "כאילו לא הוחלפה פה ממשלה לפני רגע וההגה נתון בידיהם. אם לסו-קולד ימין הזה הייתה טיפת אחריות, הוא היה סותם את הפה, מתנהל בממלכתיות, מפסיק לצעוק ולצווח, לחרף ולגדף ומשקיע את מרצו בעבודה אסרטיבית שקטה. אבל ממלכתיות היא מילה גסה היום".

"אם לסו-קולד ימין הזה הייתה טיפת אחריות, הוא היה סותם את הפה, מתנהל בממלכתיות, מפסיק לצעוק ולצווח, לחרף ולגדף ומשקיע את מרצו בעבודה אסרטיבית שקטה. אבל ממלכתיות היא מילה גסה היום"

גם האופוזיציה ברחובות שמתנגדת לממשלה צריכה לנהוג בממלכתיות. הפגנה של 50 אלף איש בתל אביב זו התחלה טובה, אבל המטרה של איזנקוט וחבריו היא להגיע למיליון איש ברחובות.

שלטים בהפגנה נגד הממשלה בהבימה, 7 בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
שלטים בהפגנה נגד הממשלה בהבימה, 7 בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

זה לא יקרה בחיים אם האירוע מחר (מוצ"ש) יהיה אלים, פרובוקטיבי, חוסם כבישים, עם דגלים פלסטיניים וסמלים נאציים. המשטרה כבר רמזה שיש לה מודיעין על הפרות סדר מתוכננות. אנחנו עדיין מאמינים למשטרת ישראל, לכן אסור שזה יקרה.

הפגנה שקטה של מיליון איש אפקטיבית הרבה יותר מהפגנת רבבות רעשנית ואלימה. להפגנה אדירה כזו צריך להוציא את כל חלקי האוכלוסייה, ובעיקר את הציבור הדתי שמייצג מתן כהנא, ואולי גם את הדתיים-לאומיים שהצביעו לימין אבל נחרדים נוכח מה שקורה כאן היום.

אלפי כיפות סרוגות בהפגנות הללו הן שובר שוויון, הערך המוסף על פני כל האחרים שממילא מתנגדים לממשלה הזו. צריך לשכנע את כולם לבוא גם אם יש להם ביקורת כזו או אחרת, ולא הכל נראה להם.

אלפי כיפות סרוגות בהפגנות הללו הן שובר שוויון, הערך המוסף על פני כל האחרים שממילא מתנגדים לממשלה הזו. צריך לשכנע את כולם לבוא גם אם יש להם ביקורת כזו או אחרת, ולא הכל נראה להם

זה לא הזמן למריבות פנימיות. הרבה אנשים הגיעו לבלפור והפגינו שם, גם אם לא יכלו לראות ולסבול קבוצות אחרות מדי מוצאי שבת, עם אג'נדות משלהם. כולם צריכים לוותר קצת לטובת אחדות המטרה, כי אחרת כולם יפסידו את המערכה הכי חשובה שמתנהלת כאן, אולי מאז קום המדינה.

המחאה נגד הממשלה בהבימה, 7 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
המחאה נגד הממשלה בהבימה, 7 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

ואם כל זה לא מספיק, אז יש מי שמתעקש לתקוע עוד מקלות בגלגלי ההפגנה החשובה מחר.

לפיד וגנץ חוזרים לימי האיבה של מאי 2020, אז הצטרף גנץ לממשלת נתניהו. שניהם רצו לבוא להפגנה, אבל המארגנים לא נתנו להם את בימת הנואמים, ובצדק. בסוף גנץ יגיע ולפיד הנעלב לא יבוא, אבל אנשי יש עתיד כן יבואו.

חבל על הגנון המפוצל הזה. המחאה הרבה יותר חשובה מהמעמד של לפיד או גנץ. לפי שעה, אף אחד באופוזיציה לא מוכיח מנהיגות אמיתית במאבק הזה.

עוד 704 מילים ו-2 תגובות
סגירה