נגיד בנק ישראל מזהיר את נתניהו מהורדת דירוג האשראי

הקואליציה תקדם חקיקה שתקל על פסילת ח"כים ערבים ● עימותים מחוץ לביתה של חיות ● ביה"מ הורה להחזיר לעבודה 3 נהגים שפוטרו ● נתניהו פגש את עבדאללה בירדן ● היועמ"שית עצרה דיון על חוק המשטרה בכנסת ● עתירה מבקשת להכריז על נבצרות נתניהו ● שרים מש"ס ימלאו מקום במשרדי הפנים והבריאות ● בהייטק שבתו במחאה נגד החלשת מערכת המשפט

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ירושלים, 24 בינואר 2023 (צילום: דוברות רה"מ)
דוברות רה"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ירושלים, 24 בינואר 2023

על רקע קריאות לנשיא הרצוג ליטול חלק יותר אקטיבי במשבר החוקתי והמשפטי בישראל, הרצוג מפרסם הבוקר את נאום החזון שלו לשנת ה-80 של מדינת ישראל. יום העצמאות הקרוב, ה-75 במספר, יצוין באפריל 2023, אך הנשיא מסתכל חמש שנים קדימה לשנת ה-80 של מדינה, אז הרצוג יהיה בן 68 ולקראת סיום הקדנציה שלו כנשיא המדינה.

הבוקר ישתתף הרצוג בוועידת החינוך אשמורת של מנהלי בתי הספר מטעם הסתדרות המורים ושם הוא ידבר על בית הנשיא כ"מרחב מוגן לניהול מחלוקות ואיחוי הקרעים". הרעיון והנאום מגיעים בעקבות האווירה הציבורית הקשה באשר לשינויים במבנה המשטר של ישראל, שמציעה הממשלה החדשה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הנשיא,14 באפריל 2022 (צילום: אריאל ירוזולימסקי עבור זמן ישראל)
הרצוג בבית הנשיא בירושלים בחודש אפריל האחרון (צילום: אריאל ירוזולימסקי עבור זמן ישראל)

בשבועות האחרונים מתייצבים אלפי מפגינים מול בית הנשיא ברחביה למחות נגד הממשלה. הם לא יכולים להפגין בבלפור, שכן בית ראש הממשלה אינו מאוכלס בעת שהוא עובר שיפוצים. חלק מן ההפגנות מול בית הנשיא מיועדות גם לקרוא לו לנקוט עמדה יותר ברורה להצלת הדמוקרטיה.

אלפי מפגינים מתייצבים בשבועות האחרונים מול בית הנשיא. חלק מן ההפגנות מול בית הנשיא מיועדות גם לקרוא להרצוג לנקוט עמדה יותר ברורה להצלת הדמוקרטיה

הרצוג הביע את עמדתו מספר פעמים בשבועות האחרונים. הוא קרא לממשלה להקשיב לקולות העולים מציבורים רחבים ואף החל לשמש מתווך בין הצדדים בעצמו. הוא נועד עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ועם שר המשפטים יריב לוין. אך בעצמו הביע ספק אם יוזמת ההידברות שלו תישא תוצאות.

הבוקר הוא יודיע שברקע המחלוקת סביב מערכת המשפט, בית הנשיא יציג את מיזם "מחליפים מילה", שהוא "מרכז חינוכי למפגש בין קהילות והעמקת שייכות ומרחב לדיונים דיסקרטיים בנושאי ליבה שבקונפליקט".

שר המשפטים יריב לוין בדרכו להצגת הרפורמה שלו במערכת המשפט, 4 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר המשפטים לוין בדרכו להצגת הרפורמה שלו במערכת המשפט, החודש (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בנאומו יאמר הרצוג ש"מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע אל שנת ה-80 – אל גיל הגבורות – כשהיא מלוכדת יותר ומפולגת פחות, כשהיא, כשאנו – עוסקים בלי פחד במחלוקות שבתוכנו, כך שיצמיחו ויבנו אותנו".

לדבריו, "בית הנשיא הוא המקום היחיד שזוכה לאמון של כלל הצדדים בחברה הישראלית ומסוגל לקיים התדיינות בנושאים השנויים במחלוקת. בתוך כך, בשבועות האחרונים מקיים הנשיא פגישות ודיוני עומק דיסקרטיים עם כלל הצדדים הנוגעים לנושא הרפורמה המשפטית המוצעת על ידי הממשלה, במטרה להביא להסכמות רחבות ככל הניתן ולמנוע פגיעה והדרת עמדות של חלקים מרכזיים בחברה הישראלית – וזאת תוך שמירה על עקרונות מגילת העצמאות וקווי המתאר היהודיים והדמוקרטיים של מדינת ישראל".

"בשבועות האחרונים מקיים הנשיא פגישות ודיוני עומק דיסקרטיים עם כלל הצדדים הנוגעים לרפורמה המשפטית במטרה להביא להסכמות רחבות ככל הניתן"

בשבועות האחרונים עלו הצעות שונות, שלפיהן, סמכויות הנשיא יורחבו. למשל, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן הציע שנציגי ציבור בוועדה לבחירת שופטים ימונו על ידי הנשיא. ראש האופוזיציה לפיד הציע שהנשיא הרצוג יקים "ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל מארחים בסוכה, 13 באוקטובר (צילום: יגאל סלבין)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל מארחים בסוכה באוקטובר (צילום: יגאל סלבין)

בנאום הרצוג לא מפרט את דרך הפעלת תוכנית "מחליפים מילה" ומה יהיו המשמעויות שלה, שכן לשיחות א-פורמליות בחסות הנשיא אין מעמד חוקי מחייב או השלכות ביצועיות. בכל זאת, מציין הנשיא בנאומו שבמסגרת התוכנית "יבוצעו מהלכים אקטיביים להחלפת דעות, עיסוק במחלוקות כולל מחלוקות קשות ונפיצות וקיום שיח ענייני, עמוק כנה ואמיץ אחד עם השנייה".

לפי התוכנית, הפעילות של "מרחב השיח הנשיאותי" תיעשה מחוץ לעין הציבורית וללא ידיעת הציבור, ותלווה על ידי ועדת היגוי מקצועית שתנתח את כלל הסוגיות ותסייע בפעילות עצמה. המשתתפים יוזמנו באופן דיסקרטי על ידי בית הנשיא לקחת חלק בדיונים ויחתמו על תקנון שיבטיח את חשאיות הדיונים וחשאיות המשתתפים.

לפני כשנה, פעל הרצוג לכינוס בין נציגי זרמים יהודיים שונים כדי לדון בבעיות ויכוחים שנוצרו סביב התפילות בכותל. באותה העת, הרב חיים קניבסקי ז"ל קרא למחות נגד הגעתם של הרפורמים והקונסרביטים לתפילות ראש חודש בכותל. "הרפורמים גורמים להרס עם ישראל ולחורבן העם היהודי", אמר אז קניבסקי. בית הנשיא, בפעילות של המנכ"ל איל שוויקי פעל להורדת המתיחות והאמירות ההדדיות הקשות.

הרב חיים קנייבסקי (צילום: David Cohen/Flash90)
הרב חיים קניבסקי (צילום: David Cohen/Flash90)

סוגיה אחרת בה החל הנשיא לפעול ולקדם, היא פורום האקלים בראשות דב חנין. בנושא זה לא דובר בהבאת צדדים למחלוקת לפתרון הסוגייה, אלא בפרויקט בדחיפת בית הנשיא לקידום השיח הציבורי בנושא משבר האקלים.

הכוונות של הנשיא הרצוג הן טובות. והוא גם מודע לקריאות ציבוריות נגדו, בכך שבעת הזו הוא מאפשר הכרה והכלה של דעות קיצוניות ומהלכים שעשויים לשנות את ישראל לעד. מצד שני, לפי חוק יסוד נשיא המדינה, אין לנשיא סמכויות כלשהן למניעת מהלכי חקיקה. גם אם לא יחתום על חקיקה, היא תיכנס לתוקף, ואין בידיו סמכויות ביצועיות אחרות (למעט חנינה, שלא נמצאת על הפרק בעת הזו).

הרצוג החליט לנסות. לציבור הישראלי אין מה להפסיד.

• המיזם החדש של הנשיא הרצוג

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הרחבת החוק הנורווגי. חוק זה מאפשר לשרים ולסגני שרים להתפטר מהכנסת – ולשוב אליה ברגע שמסתיימת חברותם בממשלה. הצעת החוק שאושרה אמש הגדילה את מספר חברי הכנסת שיוכלו להשתמש בהסדר זה.

לפי התיקון שאושר –
• סיעות שבהן עד שני חברי כנסת – אחד יוכל לעשות שימוש בהסדר הנורווגי;
• סיעות שבהן שלושה חברי כנסת – שניים יוכלו לעשות שימוש בהסדר;
• סיעות שבהן ארבעה-שישה חברי כנסת – שלושה יוכלו לעשות שימוש בהסדר;
• סיעות שבהן שבעה-תשעה חברי כנסת – ארבעה יוכלו לעשות שימוש בהסדר;
• סיעות שבהן עשרה עד 17 חברי כנסת – חמישה יוכלו לעשות שימוש בהסדר;
• סיעות שבהן 18 חברי כנסת ומעלה – שליש מחבריה יוכלו לעשות שימוש בהסדר (אם תוצאת החישוב של שליש איננה מספר שלם – תעוגל התוצאה למספר השלם הגבוה הקרוב).

בתקופת בחירות ובעת כהונתה של ממשלת מעבר לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת במסגרת הסדר זה.

65 חברי כנסת תמכו בתיקון ו-18 התנגדו לו. חברי האופוזיציה גדעון סער ונעמה לזימי הצביעו בשוגג עם הקואליציה.

להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, העלות התקציבית הישירה בעבור כל חבר כנסת נוסף שיכהן בכנסת מכוח הסדר זה היא 1.95 מיליון שקלים בשנה.

היום (שלישי) ייכנסו לתוקפם פיטוריו של אריה דרעי מתפקידיו כשר הפנים וכשר הבריאות. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לו שלשום מכתב פיטורים, לאחר שבג"ץ קבע שמינויו לשר לוקה בחוסר סבירות קיצוני. משעה שפיטוריו ייכנסו לפועל יחדל גם משה ארבל מלכהן כסגן שר הפנים וכסגן שר הבריאות.

בנימין נתניהו ואריה דרעי בישיבת הסיעה של ש"ס בכנסת, 23 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו ודרעי בישיבת הסיעה של ש"ס בכנסת, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשל כתב האישום שהוגש נגדו לא יוכל נתניהו לשמש כשר הפנים וכשר הבריאות. יושב ראש ש"ס צפוי להודיע בזמן הקרוב למי החליט להעביר את שני התיקים.

מליאת הכנסת אישרה את החלטת הממשלה להקים משרד ממשלתי חדש, שייקרא משרד ירושלים ומסורת ישראל, ולמנות את השר מאיר פרוש לשר ירושלים ומסורת ישראל. 46 חברי כנסת תמכו בהחלטה ו-38 התנגדו לה.

מאיר פרוש (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מאיר פרוש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עובדים בשורה של חברות היי-טק וסטארט-אפים ישבתו היום למשך שעה במחאה נגד שינויי החקיקה שמובילה הקואליציה.

בזמן השביתה, שתחל בשעה 11:00, יתכנסו המוחים במספר מוקדים. המוקד המרכזי יהיה בשרונה שבתל אביב, שם ינאמו דב מורן, שאול אולמרט וינון קוסטיקה. מוקד נוסף יהיה בשדרות רוטשילד ומוקד אחר יהיה בהרצליה. חלק מחברות ההיי-טק והסטארט-אפים הודיעו לעובדיהם שיאפשרו להם להשתתף במחאה.

סגירה