האופציה היחידה שתישאר להרצוג היא להתפטר

מאז נבחר לנשיא ברוב חסר תקדים בכנסת, נזהר הרצוג מלנקוט עמדה פוליטית או לקחת צד במחלוקות ציבוריות ● לנגד עיניו עומד קודמו בתפקיד ריבלין, שהפך לחביב מחנה אחד ושנוא על ידי האחר ● אבל גם הרצוג מבין שהמהפכה המשפטית של נתניהו ולוין מאיימת לשסע ולחרב את המדינה ● אתמול הבהיר זאת בפומבי - והקלף האחרון שיצטרך לשלוף הוא התפטרות ● פרשנות

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נשיא המדינה יצחק הרצוג

זמן קצר אחרי ששר המשפטים יריב לוין הציג את הרפורמה שלו למערכת המשפט והחלו ההפגנות הראשונות מול ביתו בשכונת טלביה בירושלים, נשאל נשיא המדינה יצחק הרצוג האם הוא מתכוון להתערב מול מה שנראה סכנה אמיתית לדמוקרטיה.

הרצוג השיב בשלילה. "אסור לי לנקוט עמדה. הכוח שלי זה לעבוד מאחורי הקלעים", אמר אז.

אתמול, אחרי שלושה שבועות של עבודה מאחורי הקלעים שבהם שמר על עמימות, הרצוג כבר השמיע ביקורת. הוא לא אמר שהוא נגד הרפורמה, אבל טען שהיא מתקדמת בקצב מהיר ומסוכן מדי, ומעוררת חרדה לעתיד המדינה.

בוועידת אשמורת השנייה אמר הרצוג כי "הרפורמה המשפטית שעל הפרק היא דרמטית, וכשהיא נעשית במהירות גדולה, וללא הידברות בין חלקי הציבור ובין נציגי הרשויות, היא מעוררת התנגדות גדולה וחרדה קשה לעתיד הדמוקרטיה שלנו בקרב ציבורים רחבים בעם – תהליך שמוביל אותנו למצב מסוכן". הרצוג הוסיף כי "התנהלות של משחק סכום אפס מאיימת על כולנו".

"הרפורמה המשפטית שעל הפרק היא דרמטית, וכשהיא נעשית במהירות גדולה, וללא הידברות בין חלקי הציבור ובין נציגי הרשויות, היא מעוררת התנגדות גדולה וחרדה קשה – תהליך שמוביל אותנו למצב מסוכן"

הנשיא יצחק הרצוג בוועידת אשמורת של הסתדרות המורים בתל אביב, 24 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
הנשיא יצחק הרצוג בוועידת אשמורת של הסתדרות המורים בתל אביב, 24 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

זה כנראה מה שהנשיא חווה בחדר הסגור בלשכתו, בשיחותיו על לוין וראשי הקואליציה האחרים. פשרה לא יכולה להיות כאן. ראש הממשלה בנימין נתניהו ולוין לא ישנו את קווי היסוד של הרפורמה שלהם: בחירת השופטים, פסקת ההתגברות, מינוי יועצים משפטיים ושורה של הצעות אחרות.

לכל אלמנט כזה השפעה ישירה או עקיפה על היכולת לפרק את משפט נתניהו, ועל זה לא מתפשרים. להיפך, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן מבקש להחריף היום את סעיפי הרפורמה ולהביא אותה לאישור הכנסת בתוך חודשיים בלבד.

הרצוג יגלה מהר מאד שהקצב והאינטנסיביות של הרפורמה מהיר וחזק יותר מהפעימות שלו. ראשי הקואליציה מסתערים עליה בכל הכוח, כל אחד מסיבותיו.

הרצוג יגלה מהר מאד שהקצב והאינטנסיביות של הרפורמה מהיר וחזק יותר מהפעימות שלו. ראשי הקואליציה מסתערים עליה בכל הכוח, כל אחד מסיבותיו

ראשי החרדים שונאים את בית המשפט העליון בגלל הפסיקות הליברליות שלו ורוצים כבר חוק גיוס כלבבם. הם גם מונעים מנקמה בשופטים אחרי פסק הדין שפסל את דרעי מלהתמנות לשר. מנהיגי הציונות הדתית בממשלה לא רוצים בג"ץ שיעצור את הפעילות בהתנחלויות ויפנה מאחזים לא חוקיים.

השופט יצחק עמית, הנשיאה אסתר חיות והמשנה לנשיאה עוזי פוגלמן בדיון בג"ץ על העתירות נגד מינוי אריה דרעי לשר, 5 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השופט יצחק עמית, הנשיאה אסתר חיות והמשנה לנשיאה עוזי פוגלמן בדיון בג"ץ על העתירות נגד מינוי אריה דרעי לשר, 5 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרצוג הוא הדמות הלאומית היחידה שיכולה לעמוד כמשקל נגד מול האסון שגם הוא מזהה. לשם כך הוא צריך לנקוט עמדה ולא להתחבא מאחורי רמזים. הרצוג מאמין ומטיף להידברות שלא יכול לצאת ממנה כלום.

הרצוג הוא הדמות הלאומית היחידה שיכולה לעמוד כמשקל נגד מול האסון שגם הוא מזהה. לשם כך הוא צריך לנקוט עמדה ולא להתחבא מאחורי רמזים. הרצוג מאמין ומטיף להידברות שלא יכול לצאת ממנה כלום

אתמול הרצוג הצהיר שיהפוך את בית הנשיא למרכז פיוס לאומי והשיק מיזם שנקרא "מחליפים מילה". הכול טוב ויפה, אבל לא רלוונטי.

"הרצוג לא יכול להשיג שום דבר מנתניהו ולוין, אולי כמה אגורות. אם יוציא איזה שטר, מגיע לו פרס ישראל", אומר הפרשן הפוליטי הוותיק חנן קריסטל.

אפשר להבין את הרצוג. הוא באמת חושש. "לנשיא אסור לצאת פארש", הוא אמר פעם, כאשר התייחס ליוזמות לא מוצלחות של קודמו ראובן ריבלין. הרצוג לא רוצה להיכשל, ואז להפוך מושא להתקפות בלתי פוסקות של הימין כמו ריבלין עצמו.

הנשיא הנבחר יצחק הרצוג בפגישה עם הנשיא היוצא ראובן ריבלין, 7 ביוני 2021 (צילום: מרק ניימן/לע"מ)
הנשיא הנבחר יצחק הרצוג בפגישה עם הנשיא היוצא ראובן ריבלין, 7 ביוני 2021 (צילום: מרק ניימן/לע"מ)

אבל בסוף לא תהיה לו ברירה. "זו שעת חירום", אמר אתמול הרצוג בנאומו. בשעת חירום צריך להציל את המדינה. הרצוג צריך להתייצב ראשון בחזית ולאיים בהתפטרות, אם גם הוא חושב שאנחנו הופכים לדמוקרטיה אוטוריטרית מסכנת עתיד.

"זו שעת חירום", אמר אתמול הרצוג בנאומו. בשעת חירום צריך להציל את המדינה. הרצוג צריך להתייצב בחזית ולאיים בהתפטרות, אם גם הוא חושב שאנחנו הופכים לדמוקרטיה אוטוריטרית מסכנת עתיד

האיום לא צריך להיות פומבי בשלב ראשון. אפשר להזהיר בשיחות פרטיות תקיפות עם ראש הממשלה. אפשר להפסיק לחתום על חוקים קודם לכן – צעד סמלי אבל בעל משמעות. יש עוד דרכים, לפני שהרכבת תגיע לתחנת האל-חזור שלה.

בסוף 1982 איים הנשיא יצחק נבון בהתפטרות אם לא תקום ועדת חקירה אחרי הטבח בסברה ושתילה. ראש הממשלה מנחם בגין נכנע והממשלה הקימה ועדת חקירה ממלכתית, בעלת סמכויות, שהוציאה כרטיס אדום לשר הביטחון אריאל שרון.

40 שנה חלפו מאז והאתגר שעומד בפני הרצוג הוא בקנה מידה היסטורי, חשוב לא פחות, ואולי יותר, מהאיום המוערך והאפקטיבי של הנשיא החמישי נבון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
תועמלני השקר הפרוגרסיביים ממשיכים ללא לאות בהסתערותם כנגד הדמוקרטיה. בעוד רוממות הדמוקרטיה בגרונם, חרב פיפיות בידם לשחטה נפש. מול תעמולת הכזבים עם ישראל ישר הדרך הדמוקרטי, שוחר החירות ו... המשך קריאה

תועמלני השקר הפרוגרסיביים ממשיכים ללא לאות בהסתערותם כנגד הדמוקרטיה. בעוד רוממות הדמוקרטיה בגרונם, חרב פיפיות בידם לשחטה נפש. מול תעמולת הכזבים עם ישראל ישר הדרך הדמוקרטי, שוחר החירות ומשפט הצדק כאיש אחד קורא ליריב לוין היקר, רוץ יריב,רוץ והחזר את הדמוקרטיה שנדרסה על ידי ח כנופיית שלטון הטרור המשפטי. כי ציון במשפט תפדה.

עוד 629 מילים ו-6 תגובות
סגירה