הנשיא יצחק הרצוג התייחס היום (שלישי) בנאומו בוועידת החינוך אשמורת ל"רפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, אשר מעוררת מחלוקת קשה וחששות כבדים בקרב חלקים ניכרים בציבור: עמדתי הנחרצת, אותה כבר הבעתי, היא שיסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית – ובהם מערכת המשפט, וזכויות וחרויות האדם והאזרח – הם מקודשים; ועלינו לשמור עליהם – ועל ערכיה של מגילת העצמאות – מכל משמר.
"הרפורמה המשפטית שעל הפרק היא דרמטית, וכשהיא נעשית במהירות גדולה, וללא הידברות בין חלקי הציבור ובין נציגי הרשויות, היא מעוררת התנגדות גדולה ודאגה עמוקה לעתיד הדמוקרטיה שלנו בקרב ציבורים רחבים בארץ – תהליך שמוביל אותנו למצב מסוכן. אני מבקש להבהיר: מותר וראוי למתוח ביקורת על כל אחת מהרשויות, וחשוב גם להבין את עומק התסכול הכעסים והכאבים שעומדים בבסיס הביקורת. לגיטימי לקיים דיון מעשי על גבולות הגזרה ומערכת היחסים בין הרשויות – ממש כמו שקורה בדמוקרטיות רבות בעולם. אבל בהידברות. בהקשבה. בלי לפרק את היסודות שלנו, בלי לשפוך את התינוק עם המים, בלי לערער את התשתיות שבנינו בעמל כה רב".
עוד אמר הרצוג: "אני מתבונן על החברה הישראלית, על האזרחים, ועל המערכת הפוליטית והציבורית; אני רואה את המחנות ערוכים ומוכנים לכל אורך החזית לעימות כולל על דמותה של מדינת ישראל; ואני חרד מכך שאנחנו עומדים על סף מאבק פנימי שעלול לכלות אותנו".
הנשיא אמר שהוא "פועל מזה שבועות ארוכים בניסיון למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם. בית הנשיא הוא אולי המקום היחידי כיום שמצליח לשמר את אמון הצדדים ולשמש אכסניה מוגנת להידברות עניינית בתוככי המחלוקת הזאת. זהו המקום בו נעשים היום – היום ממש, ובכל יום בשבוע האחרון ובשבוע שקדם לו – הניסיונות המרכזיים ואולי היחידים, להחליף עימות כוחני של משחק סכום אפס, בכינון מנגנון שיאפשר לנהל את המחלוקות ואולי אף לפתור אותן לשנים קדימה, באופן שישמור על אחדות העם ועל מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. אנחנו עוסקים בכך יום-יום, שעה-שעה, בין היתר, התחלנו בקיומו של שיח מעמיק בבית הנשיא, שבו ניתן מקום לגורמי מפתח רבי השפעה מכלל העמדות ותפיסות העולם, לדון ולהעמיק באופן קונקרטי ומעשי –בסוגיות החוקתיות הללו. זה רצון שבוער בקרב חלק עצום מהעם – ציבור שדורש דבר אחד – הידברות".
"האחריות המוטלת עלינו היא ברורה" – אמר הרצוג – "אחריות להקשיב לכאבו של האחר, לצרכיו ולאמונותיו, ולא פחות מכך – אחריות להשמיע את קולנו שלנו. עלינו לחתור להסכמות רחבות ולא להכנעות. התנהלות של משחק סכום אפס מאיימת על כולנו, שהרי מי שיכניע היום, יוכנע מחר, ולהיפך; וכך לא אלו ולא אלו יזכו להגנה עקבית ותמידית על ערכיהם. עלינו לזכור שיש עלינו לשמור על גבולות המחלוקת, כך שתקיים אותנו כחלק מאותו שלם, ותאפשר לנו להוסיף עוד ועוד פרקים לסיפור המשותף ומלא ההשראה ששמו ישראל".
הנשיא הזכיר שבעבר מפעל המדינה היהודית קרס: "בכאב לב, אני רואה לנגד עיניי את השסעים והקרעים שבתוכנו, שהולכים ומעמיקים, ולא יכול שלא להיזכר בכך שפעמיים בהיסטוריה – בימי ממלכות בית דוד והחשמונאים – קמה מדינה יהודית בארץ ישראל; ופעמיים היא קרסה לפני שהגיעה לשנת השמונים שלה. הרשו לי להדגיש בתוקף: אינני נביא זעם וחורבן. לא הייתי ולא אהיה. אני מאמין גדול בחוסנה של מדינת ישראל, ובכוחות של העם הנפלא שחי כאן. אבל אין בזאת לגרוע מהעובדה שאנו עומדים בפני שעת מבחן גורלית, שתשפיע עלינו – על עמנו ועל מדינתנו. אנחנו חייבים להתעשת, לקחת אחריות ולהגן על מה שבנינו פה".
את דבריו חתם הנשיא בקריאה "למובילי המערכות והרשויות": "כולנו מתחת לאלונקה הזאת. כולנו דואגים למדינת ישראל. כולנו מחויבים למדינת ישראל. גלו אחריות. אל תעזבו את האלונקה, ואל תדחקו אף אחד החוצה! קחו את הזמן הדרוש לטובת השיח הקריטי הזה. פנו להידברות – בלב פתוח ובנפש חפצה. היעדר ההידברות – קורע אותנו מבפנים, ואני אומר לכם בבירור: חבית הנפץ הזאת עומדת על סף פיצוץ. זוהי שעת חירום, והאחריות – מוטלת עליכם".
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
ועכשיו אנו זקוקים לתמיכה שלך עזרו לנו להמשיך ליצור עיתונות אמינה, מקצועית וליברלית
תמכו בנו