השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מוסר הצהרה לתקשורת בכניסה לבית החולים שערי צדק, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מוסר הצהרה לתקשורת בכניסה לבית החולים שערי צדק, 28 בינואר 2023

השר לצווחנות לאומית

ההופעה הצווחנית של בן גביר בכלי התקשורת נועדה לסמן את היועמ"ש כאחראית לעיכוב איטום בית המחבל ● אולם, הוא שכח לציין שפעולת אטימת הבתים לא נמצאת בסמכות הבלעדית של המשטרה ● בן גביר אולי חושב שהופעות היסטריות בתקשורת מסייעות להילחם בטרור אבל את העבודה עצמה, כמו איך להניע תהליכים במשטרה, הוא עוד לא הבין ● פרשנות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סיפק אמש (שבת) הופעה צווחנית בכלי התקשורת. אחרי יום של התרוצצויות הוא היה חייב לרוץ למצלמות רגע לפני ישיבת הקבינט כדי להקדים את כל השאר ולסמן את האשמה: היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב־מיארה.

חוץ מדברי הזעם נגד בהרב־מיארה, כאילו היא אישית מייצרת את הטרור הפלסטיני, השר בן גביר העלה עוד כמה רעיונות: הראשון, פטור מחובת הנחה לחוק "עונש מוות למחבלים", דבר שיקצר את הליכי החקיקה בשבועיים שלמים.

אין ספק כי איום חוקי בעונש מוות על מחבלים שממילא מוכנים למות בזירת פיגוע הוא פתרון "מבריק" שטרם חשבו עליו בישראל. ברשתות החברתיות, מגיבים זריזים התייחסו לרעיון של בן גביר עם הכיתוב הקולע "מוות למתאבדים".

הצעת חקיקת עונש מוות עלתה בשנים האחרונות כמה פעמים. ב־2015, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריע נגד במסגרת ועדת שרים לחקיקה והטיל משמעת קואליציונית נגד החוק.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מוסר הצהרה לתקשורת, 28 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מוסר הצהרה לתקשורת, 28 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הצעת חקיקת עונש מוות עלתה בשנים האחרונות כמה פעמים. ב־2015, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריע נגד במסגרת ועדת שרים לחקיקה והטיל משמעת קואליציונית נגד החוק

חבר הכנסת לשעבר שרון גל מישראל ביתנו היה זה שהעלה את ההצעה במליאת הכנסת במסגרת הצעות חוק פרטיות וזכה לזובור: 94 חברי כנסת הצביעו נגד, שישה (מישראל ביתנו) הצביעו בעד. בין המתנגדים: בצלאל סמוטריץ', איילת שקד וכל הליכוד.

נתניהו העדיף אז להקים ועדה לבחינת הנושא. ב־2018 וגם ב־2022 ההצעה הועלתה שוב, והחוק שוב לא התקדם בחקיקה, בין השאר בשל התנגדות שב"כ. בכיר בשב"כ שהשתתף ב־2018 בוועדת חוץ וביטחון אמר לח"כים כי החוק עשוי להסלים את המצב בשטח. מעניין אם בין 2018 ל־2023 חל שינוי בהערכות הללו.

איטום בתים

הרעיון השני של השר בן גביר היה לקדם במהירות את אטימות הבתים של מבצעי הפיגוע. לטענת השר, האקט הזה "מעביר מסר ברור מאוד של הרתעה". לדברי בן גביר, הוא הניח את הדרישה בפני היועצת המשפטית לממשלה ב־08:00 בבוקר למוחרת הפיגוע (כלומר, בשבת) ודרש כי הדבר יתבצע תוך שעה.

אולם, הוא שכח לציין שפועלת אטימת הבתים לא נמצאת בסמכות הבלעדית של משטרת ישראל. אם המחבל הוא תושב הרשות הפלסטינית, הסמכות הבלעדית לאטימה נמצאת אצל צה"ל. כשמדובר במחבל תושב מזרח ירושלים בעל תעודות – מהלך אטימת הבית חייב להתבצע בתיאום בין המשטרה לצה"ל.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, 27 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
בן גביר בזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, 27 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

למשרד לביטחון לאומי אין סמכות לביצוע האטימה באופן עצמאי והזעקות ההיסטריות של בן גביר נגד היועצת המשפטית לממשלה הן ספין. כל מה שהוא היה צריך לעשות זה להרים טלפון לשר הביטחון

כך או כך, למשרד לביטחון לאומי אין סמכות לביצוע האטימה באופן עצמאי והזעקות ההיסטריות של בן גביר נגד היועצת המשפטית לממשלה הן ספין. כל מה שהוא היה צריך לעשות זה להרים טלפון לשר הביטחון יואב גלנט ולסגור את הדבר מולו.

בתוך כך, אתמול בלילה, בראיונות שונים לתקשורת, שפך שר החקלאות אבי דיכטר מים צוננים על בן גביר ורעיונותיו. "אטימת בתים לא מונעת טרור", אמר מי שהיה ראש שב"כ. אחרי פיגועים רצחניים, כמו זה שהיה בירושלים, מדינת ישראל צריכה ראש שקול יחסית כמו של דיכטר – ולא מופע היסטרי ורדוד כמו של איש ההסתה.

הרעיון השלישי של השר בן גביר אתמול היה "להכפיל את האגף לרישוי כלי ירייה". גם המהלך הזה לא נמצא בסמכותו הישירה. מה לעשות אבל במדינה עם חוק וסדר צריך לאשר תקציב להגדלת יחידות ממשלתיות – ולאחר מכן גם לאשר הגדלת תקנים ומכרזים, תוך כדי ניהול התהליך דרך נציבות שירות המדינה. ייקח זמן לאשר את עובדי האגף.

אולם, אולי בן גביר יכול במוצאי השבת לצרוח גם על נציב שירות המדינה משום שבדמיון שלו הזעם הטלוויזיוני מסייע להתמודד עם הטרור הרצחני.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, 27 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
בן גביר בזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, 27 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

לסיכום, השר לביטחון לאומי חשב כי החלפת שם המשרד "מביטחון פנים" ל"ביטחון לאומי" תייצר הרתעה או תספק פתרונות בשטח. היו גורמים במשטרה שאף חשבו כי עצם מינוי השר המורשע שמונה פעמים בעבירות הסתה לטרור תייצר חשש בקרב הפלסטינים. אבל למרבה התדהמה, הניואנסים סביב שם המשרד וגם הנוכחות ההיסטרית של בן גביר בשטח פחות מעניינת את הרוצחים.

את העבודה עצמה – איך להניע תהליכים במשטרה – הוא עוד לא הבין. היינו נותנים לו "הנחת 100 הימים הראשונים בתפקיד" אם הוא היה מראה רצון כלשהו ללמוד מה הוא משרד ממשלתי

את העבודה עצמה – איך להניע תהליכים במשטרה – הוא עוד לא הבין. היינו נותנים לו "הנחת 100 הימים הראשונים בתפקיד" אם הוא היה מראה רצון כלשהו ללמוד מה הוא משרד ממשלתי.

אך בדיוק כפי שנהג כפעיל מסית בשטח – ואחר כך כחבר כנסת מחרחר ריב ומדון – בן גביר נמצא באירוע בשביל הלהטת הרוחות, הצעקות, העלבונות – ולא עבור העשייה עצמה. הוא לא מבין באיזה מערכת הוא עובד ומה היא הנהגה.

על כל האמור לעיל יש להוסיף כי לפי הציוצים של בן גביר בטוויטר הוא משוכנע ששעות העבודה שלו מרשימות את הציבור הישראלי. בכמה ציוצים – כמו גם בדברים שאמר בזירת הפיגוע בירושלים – הוא בחר להדגיש כי עבד "כל הלילה"; "השעה שלוש וחצי ועוד מעט שבת ורק עכשיו יוצא מהמשרד"; "מסיים לילה לבן בכנסת"; "יצאתי מהבית לנגב בשעה שש בבוקר".

ובכן, כדור הארץ קורא לבן גביר. בבתים רבים בישראל יש בנים ובנות המשרתים בצבא, בכוחות הביטחון, בכוחות החירום וההצלה. כולם יוצאים לפנות בוקר או עושים משמרות ליליות. כך גם רופאים, עובדי סיעוד ולא ייאמן – אבל אפילו הייטקיסטים בחברות הזנק. מוסר העבודה בישראל גבוה מאוד. יש מעט מובטלים. העובדה ששר בקבינט יוצא מוקדם או חוזר מאוחר לא עושה רושם על איש.

כדור הארץ קורא לבן גביר. בבתים רבים בישראל יש בנים ובנות המשרתים בצבא, בכוחות הביטחון, בכוחות החירום וההצלה. כולם יוצאים לפנות בוקר או עושים משמרות ליליות. כך גם רופאים, עובדי סיעוד ואחרים

עוד 833 מילים
סגירה