טעם של עוד לא

אחרי שנים של הכנות במשרד התיירות, שהחלו עוד בתקופת יריב לוין, מדריך מישלן היוקרתי נמצא במרחק של חתימה מכניסה לישראל ● אולם, שר התיירות החדש חיים כץ החליט לבחון מחדש את הכדאיות הכלכלית ● מסעדנים לזמן ישראל: "אחרי שמישלן יגיעו – ההשפעה שלהם תהיה מאוד מדידה"

אחרי שנים של הכנות במשרד התיירות, שהחלו עוד בתקופת יריב לוין, מדריך מישלן היוקרתי נמצא במרחק של חתימה מכניסה לישראל ● אולם, שר התיירות החדש חיים כץ החליט לבחון מחדש את הכדאיות הכלכלית ● מסעדנים לזמן ישראל: "אחרי שמישלן יגיעו – ההשפעה שלהם תהיה מאוד מדידה"

בימים האחרונים פורסם כי שר התיירות הנכנס חיים כץ בוחן מחדש את ההחלטה של קודמו בתפקיד יואל רזבוזוב, להכניס לישראל את מדריך דירוג המסעדות היוקרתי מישלן.

משרד התיירות הכחיש דרך דובריו את הכותרות שפורסמו, לפיהם כץ הכריע נגד שילוב מדריך מישלן בישראל משום שלא ידורגו בו מסעדות כשרות או משום שהמדריך ישרת בעיקר את ענף המסעדות בתל אביב.

יחד עם זאת, אומרים לנו במשרד התיירות, השר כץ אכן בוחן את התוכניות המשרדיות – ולא מוכן לחתום בשתי ידיים על המהלך, שקודם על־ידי קודמו בתפקיד וגם על־ידי שר התיירות לשעבר יריב לוין.

גורמים במשרד התיירות אמרו לזמן ישראל כי הם חוששים שכל העבודה שקודמה בתקופת רזבוזוב – לרבות המשא והמתן הפרטני עם חברת מישלן – ייזרק לפח. החשש הזה מגיע גם על רקע הרוח האופפת את שרי הממשלה החדשים־ישנים: השלכה לפח של כל מהלך שקודם על ידי שרי הממשלה הקודמת.

חיים כץ בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חיים כץ בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גורמים במשרד התיירות אמרו לזמן ישראל כי הם חוששים שכל העבודה שקודמה בתקופת רזבוזוב – לרבות המשא והמתן הפרטני עם חברת מישלן – ייזרק לפח

כך, למשל, שר החינוך יואב קיש התייחס לרפורמה בבגרויות. כך שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לשירות נתיבי התחבורה הציבורית בכבישים המהירים. כך גם פעל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם כל מהלך שבוצע במשטרה טרם זמנו – אף שבפועל הוא ממשיך את הקמת המשמר הישראלי ולא מחדש דבר. גם במשרד הדתות הכריזו על ביטול רפורמת הכשרות. הדוגמאות נמצאות בשפע.

מדריך מישלן הוא אולי המותג הבינלאומי המוביל לביקורת ודירוג מסעדות. תיירים המגיעים לבילוי עירוני ברחבי העולם נסמכים על המלצותיו. גם לפני כניסת רזבוזוב, עבדו שרי התיירות על הבאת מישלן לישראל. בתקופת של שר התיירות לוין, מישלן ערכו בישראל סקירה מקדמית והחליטו שאין אף מסעדה ישראלית הראויה לדירוג.

לוין התאמץ מאוד להביאם למדינה. בשנותיו כשר תיירות חלק זינוק במספר התיירים בשנה ליותר מ־4.5 מיליון, אחרי שנים ארוכות של דשדוש סביב 2–2.5 מיליון תיירים בשנה. אחת הסיבות לקפיצה הזאת הייתה שיווק אגרסיבי של חבילות סופי שבוע לתיירים מאירופה, שילוב של ביקור בתל אביב וירושלים במסגרת חבילות תיור עירוניות.

לצד המהלך הזה הגיעה גם דרישה לקולינריה משובחת – ושוק המסעדות בישראל אכן שגשג. אולם, הקורונה עצרה את התהליך. במהלך כהונת רזבוזוב, ענף התיירות התמקד בחזרה הדרגתית לשגרה, במשיכת תיירים לישראל ובייצוב הענף שחווה משבר קשה של כוח אדם והכנסות.

ארכיון: אסף גרניט (משמאל) זכה אשתקד בכוכב משילן עבור המסעדה "שבור" בפריז (צילום: Zuzana Janku/Flash90)
ארכיון: אסף גרניט (משמאל) זכה אשתקד בכוכב משילן עבור המסעדה "שבור" בפריז (צילום: Zuzana Janku/Flash90)

הסתבר שמישלן הגיעו לסיור עצמאי בישראל, בלי שמשרד התיירות היה מודע לכך וערכו את הבדיקות שלהם. הם התקדמו לקראת הכללת כחמש–שש מסעדות במדריך ופצחו במשא ומתן עם משרד התיירות

רזבוזוב גם ביקש להחזיר לשולחן את המהלך של קודמו, לוין, להבאת מישלן. במקביל, הסתבר שמישלן הגיעו לסיור עצמאי בישראל, בלי שמשרד התיירות היה מודע לכך וערכו את הבדיקות שלהם. הם התקדמו לקראת הכללת כחמש–שש מסעדות במדריך ופצחו במשא ומתן עם משרד התיירות על גובה התשלום עבור כך.

מישלן לא מגיעים למדינות השונות כאקט יזמות עצמאי, אלא פועלים כעסק מסחרי לכל דבר. משום שהם לא גובים כסף מהמסעדות הנסקרות במדריך – הם דורשים סכום שנתי מהמדינה או מגוף ציבורי אחר עבור הנוכחות במדינה.

בשנה וחצי האחרונות משרד התיירות התקדם מול מישלן, הצליח לכווץ קצת במחיר ואמור היה לחתום על הסכם בשווי של כשני מיליון שקלים בשנה. בתמורה, כאמור, מישלן אמורים היו להסתובב בסצנת המסעדות הישראלית, לטעום, לשתות ולהפיק את הדירוג הנחשב.

עצם כניסתם לשוק הישראלי – ואזכור ישראל במדריך ובכל הפלטפורמות הדיגיטליות של מישלן – מועילה למוניטין של ישראל, עוד לפני מתן הציונים למסעדות השונות. בתוך משרד התיירות נעשתה עבודה מחקרית על השפעת מישלן על סצנות התיירות הקולינרית במקומות שונים בעולם.

מנה במסעדת Octavium האיטלקית, בעלת שני כוכבי מישלן (צילום: Business Wire Via AP)
מנה במסעדת Octavium האיטלקית, בעלת שני כוכבי מישלן (צילום: Business Wire Via AP)

עצם כניסתם לשוק הישראלי – ואזכור ישראל במדריך ובכל הפלטפורמות הדיגיטליות של מישלן – מועילה למוניטין של ישראל, עוד לפני מתן הציונים למסעדות השונות

בשנים האחרונות הייתה למדריך השפעה מרשימה על גיוון התיירות לתאילנד ולסלובניה (כמקרי בוחן).  גורמים במשרד התיירות הסבירו לזמן ישראל שלעצם ההחלטה לעבוד בישראל יש שווי כלכלי וערך יח"צני גדול מאוד.

לפני כמה ימים חשפה דפנה ליאל בערוץ 12 את החששות מעצירת הפרויקט וציינה כי הסיבה לכך, כאמור, עשויה להיות המחשבה כי הפרויקט יתרום בעיקר למסעדות בתל אביב. תזה אחרת גרסה שמדריך מישלן לא צפוי להמליץ על מסעדות כשרות. כאמור, במשרד התיירות מכחישים זאת.

השבוע שלח ארגון "מסעדנים חזקים ביחד" (ראשי הארגון הם המסעדנים תומר מור ויהונתן בורוביץ') מכתב למשרד התיירות ובו סיפרו על חשיבות הפרויקט.

במדינות עם מסעדות בעלות כוכבי מישלן, סך ההוצאה הכללית של התייר עומד על כ־10% יותר ממדינות בלי מישלן. בתי מלון קטנים, ספקי תיירות וספקים למסעדות יגדילו את הכנסתם ויתחזקו במקומות עם מסעדות בעלות כוכב מישלן – ויהוו מוקד משיכה נוסף.

בית קפה בתל אביב. מכורים לחד"פ (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
אילוסטרציה: בית קפה בתל אביב (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

מור ובורוביץ' ניסו לגייס במכתב את שר התיירות וציינו שעם כניסת מישלן, למסעדה כשרה יהיה סיכוי לקבל כוכב. "יהודים מכל העולם לא יתעלמו מהציון הזה והדבר יעורר הדים בינלאומיים", הם ציינו. אבל ככל הידוע לנו, מישלן לא שוקלים כרגע אף מסעדה כשרה. אין גם אף מסעדה בירושלים המועמדת לקבל כוכב.

מור אמר לזמן ישראל שהוא מאמין שכץ יבחן את נושא מישלן ולא יבלום את הפרויקט. "חיים כץ הוא אדם פרגמטי. הוא לא יפיל את הפרויקט הזה. אנחנו הגשנו נייר עמדה המסביר את הערכים הכלכליים שבהבאת מישלן לארץ. אחרי שהם יגיעו – ההשפעה שלהם תהיה מאוד מדידה בהיבטים של גיוס עובדים, רכש חומרי גלם, תיירות. אני מאמין שהם ימשיכו עם הפרויקט".

"חיים כץ הוא אדם פרגמטי. הוא לא יפיל את הפרויקט הזה. אנחנו הגשנו נייר עמדה המסביר את הערכים הכלכליים שבהבאת מישלן לארץ. אחרי שהם יגיעו – ההשפעה שלהם תהיה מאוד מדידה"

עוד 828 מילים
סגירה