בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית דאז ג'ו ביידן בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: אמיל סלמאן/מאגר/פלאש 90)
אמיל סלמאן/מאגר/פלאש 90

הדרך לריאד עוברת בבית הלבן

עיתונאי דרוזי, שראיין בעבר בכירים בישראל למגזין הנקרא בערב הסעודית, טוען כי הסעודים כבר לא מגלים יחס חם כלפי נתניהו בעידן שאחרי טראמפ, משום שהם מטילים ספק ביכולתו לפתוח דלתות בבית הלבן ● ברקע ההפיכה המשפטית, רה"מ עדיין לא הוזמן לוושינגטון, שעוקבת בדאגה אחר הנעשה בישראל ● כל זה קורה לקראת מו"מ חדש עם הדמוקרטים על חבילת סיוע ביטחוני לעשור הקרוב ● פרשנות

כשישה שבועות חלפו מאז שבנימין נתניהו הושבע לראשות הממשלה. בימים הראשונים נרמז מלשכתו כי נסיעת החוץ הראשונה שלו תהיה לאיחוד האמירויות. אולם, כעבור כמה ימים, הנסיעה ירדה מהפרק משום שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר הבית.

בלשכת ראש הממשלה הכחישו כי קיים קשר בין הדברים, והאמירתים לא העלו את הנושא הזה באופן פומבי, אך סמיכות הזמנים הייתה ברורה. בסוף חודש ינואר 2023 נסע נתניהו לביקור בזק בעמאן אצל עבדאללה מלך ירדן. מטרת הפגישה הייתה לדבר על שמירת הסטטוס קוו בהר הבית: יהודים מבקרים – ומוסלמים מתפללים, כפי שהיה מימים ימימה.

בית המלוכה הירדני לא פרסם תמונה מהמפגש ואף אחד לא יודע אם דגל ישראל הוכנס לחדר. בסיבוב הנסיעות הנוכחי נתניהו טרם ביקר אצל נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי. נסיעת ראש הממשלה לפריז, לארוחת ערב אצל עמנואל מקרון, לוותה בפרסומים שליליים (עבור ישראל) בלה מונד ובאזהרת הבנק ג'יי פי מורגן מפני המהלכים שמוביל נתניהו.

במגזין האינטרט "מדיה ליין" התפרסם השבוע מאמר דעה של מג'אדי חלבי – עיתונאי דרוזי מישראל – שבו שופך חלבי מים קרים על ההתקדמות בבניית היחסים בין ישראל לערב הסעודית. חלבי נתפס כמי שעשוי לשקף, במידת מה, את הגישה העדכנית בערב הסעודית.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקור בריאד, בירת ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקור בריאד, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)

חלבי הסביר כי הסעודים מגלים יחס צונן יותר כלפי נתניהו של הקדנציה הנוכחית. מה קרה? טראמפ כבר לא בבית הלבן והנוכחות החזקה של הדמוקרטים בשלטון מטילה ספק ביכולות של נתניהו לפתוח לסעודים את הדלתות

לפני כמה שנים הוא ראיין שורה של בכירים ישראלים למגזין הרשת הערבי "אלף", שרבים מקוראיו נמצאים בערב הסעודית. הראיונות בערבית של הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט, השר ישראל כ"ץ ויו"ר האופוזיציה דאז יצחק הרצוג עשו גלים בביצת המזרח התיכון.

הסיבה לכך הייתה העובדה שעורכו הראשי של מגזין "אלף" נחשב מקורב לשלטון הסעודי ועצם קיום הראיונות בכלי תקשורת שנצרך על ידי האליטות הסעודיות היה חידוש ועדות עקיפה להתרחשות מתחת לפני השטח בין המדינות.

כאמור, השבוע הסביר חלבי שהסעודים מגלים יחס צונן יותר כלפי נתניהו של הקדנציה הנוכחית. מה קרה? דונלד טראמפ כבר לא בבית הלבן והנוכחות החזקה של הדמוקרטים בשלטון בארה"ב מטילה ספק ביכולות של נתניהו לפתוח לסעודים שם את הדלתות.

"נתניהו ידוע בתור הקוסם מתל אביב בקרב מדינות המפרץ. אולם, לאחרונה ניכרת ירידה בפופולריות שלו, גם בקרב המדינות שכבר ביססו הסכם שלום עם ישראל. אף שיצא לו מוניטין של מנהיג כריזמטי, האירועים האחרונים פקחו את עיניהם של רבים במדינות המפרץ", כתב חלבי.

בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, ב-25 במרץ 2019, כשטראמפ חתם על הצהרה המכירה בריבונות ישראל ברמת הגולן (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, 25 במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

"נתניהו ידוע בתור הקוסם מתל אביב בקרב מדינות המפרץ. אולם, לאחרונה ניכרת ירידה בפופולריות שלו, גם בקרב המדינות שכבר ביססו הסכם שלום עם ישראל"

לדבריו, נתניהו מתמודד עם אתגרים לא פשוטים ביצירת הקשרים בקרב מדינות המפרץ. "לפי מקורות סעודים, המאמצים של שליחי נתניהו לבסס את הקשרים בערב הסעודית לא נושאים פרי משום ששליחיו מקיימים את המגעים עם אישים שכבר אינם בעלי השפעה בערב הסעודית.

"כתוצאה מכך, השיח על הרחבת מעגל הנורמליזציה בטרם הושג פתרון עם הפלסטינים נתפס כדיבורים בלבד ונראה כניסיון להשגת יתרון פוליטי בתוך ישראל ולהסיח את הדעת מבעיות אחרות שיש לנתניהו".

סבך האינטרסים במזרח התיכון מורכב. מיותר לציין שהטור של חלבי הוא אינו עמדה רשמית. אולם, לזמן ישראל נודע כי הטור תפס את תשומת הלב של גורמים ישראלים.

גם מול האמריקאים המצב לא מיטיבי. עד לרגע זה, לא ידוע מתי נתניהו אמור לטוס לארה"ב לפגישה בבית הלבן. אף אחד לא התחייב בפניו שהוא יהיה מוזמן אוטומטית לאחר השבעתו. יחד עם זאת, קשה לשכוח שנתניהו היה אחד המנהיגים הראשונים שהוזמנו לבית הלבן זמן קצר אחרי השבעתו של הנשיא טראמפ.

נתניהו מדבר עם הנשיא טראמפ ועם מוחמד בן זיאד (צילום: קובי בן גדעון לע
נתניהו משוחח עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ועם יורש העצר האמירתי מוחמד בן זיאד (צילום: קובי בן גדעון לע"מ)

טראמפ הושבע ב־20 בינואר 2017. בתוך פחות משלושה שבועות, ב־15 בפברואר, נתניהו כבר ניצב לצדו בוושינגטון במסיבת עיתונאים ראשונה. בשנים של טראמפ, נתניהו היה אורח שכיח בוושינגטון

טראמפ הושבע ב־20 בינואר 2017. בתוך פחות משלושה שבועות, ב־15 בפברואר, נתניהו כבר ניצב לצדו בוושינגטון במסיבת עיתונאים ראשונה. בשנים של טראמפ, נתניהו היה אורח שכיח בוושינגטון. ביידן, זה די ברור כבר, לא ממש ממהר להזמין את הידיד הוותיק אליו למשרד.

השבוע פרסמו שני בכירים במכוני המחקר בוושינגטון – המקורבים לממשל ביידן – ציוצים עם מידע מעט סותר. דיוויד מקובסקי ממכון וושינגטון כתב כי בהתבסס על שיחותיו עם בכירים בבית הלבן, בגלל ההפיכה המשפטית בישראל, בוושינגטון לא ממהרים להזמין את נתניהו לביקור. "הם מחכים לראות מה יקרה. אם לשפוט לפי העבר, ביבי בטח חשב שהוא כבר צריך היה להיות כאן".

מרטין אינדיק, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר ובכיר במכון ברוקינגס, דייק את הנושא: "הם לא תכננו להזמין את ביבי בזמן הקרוב, אפילו לפני שפרצה המחאה האזרחית בישראל.

"התכנית הייתה בת שלושה שלבים: ביקור סאליבן וביקור בלינקן בישראל, ואחריהן שיחת טלפון משמעותית בין הנשיא לראש הממשלה. אבל עכשיו יש להם תירוץ לדחייה". אינדיק רומז כי ההפגנות והמהלכים נגד ההפיכה הם האחראים לדחייה.

לשכת נתניהו אמרה לזמן ישראל כי אין עדיין תוכנית לנסיעה לוושינגטון. בבית הלבן סירבו לאשר או להכחיש כי הייתה תוכנית כזו. בין אם הייתה תוכנית נסיעה או לא – דבר אחד ברור, ראש הממשלה זקוק לנסיעה לוושינגטון

לשכת ראש הממשלה אמרה לזמן ישראל כי אין עדיין תוכנית לנסיעה לוושינגטון. בבית הלבן סירבו לאשר או להכחיש כי הייתה תוכנית כזו. בין אם הייתה תוכנית נסיעה או לא – דבר אחד ברור, ראש הממשלה זקוק לנסיעה לוושינגטון ולא רק כדי לעשות רושם טוב על הציבור הישראלי.

כשהנושא האיראני בוער בכל הפורומים בגלל הסיוע בנשק שהיא מעניקה לרוסיה במלחמה נגד אוקראינה; בגלל שיעור השערת האורניום הגבוה; בגלל המשך מעורבות איראן בסוריה ובלבנון; בגלל המחאות באיראן – נתניהו זקוק ליישור קו בוושינגטון.

ישראל עומדת לפני החלטות על תקציב, ובכלל זה תקציב הביטחון. ישראל נמצאת לקראת משא ומתן על מזכר סיוע כספי לעשר שנים – ואת המשא והמתן צריך לעשות מול ממשל דמוקרטי, אתגר לא פשוט. כך היה גם בפעם הקודמת, כשהנשיא דאז ברק אובמה היה זה שחתם על ההסכם למשך עשור.

לנתניהו אין הישגים להציג לאמריקאים. כל מה שהוא מצליח לעשות – וגם זה בקושי – זה לעצור את בן גביר להרוס בניין שבו מתגוררות 100 משפחות במזרח ירושלים; לא לפנות את חאן אל־אחמר ולגרום לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבקש מתומכיו להפסיק להקים התנחלויות חדשות מדי לילה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וראש הממשלה בנימין נתניהו ביום השבעת הממשלה בכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וראש הממשלה בנימין נתניהו ביום השבעת הממשלה בכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ח"כים ושרים מהקואליציה מדברים בכלי התקשורת בוקר וערב על תפילת יהודים בהר הבית, על חזרה לחומש, ביטול ההתנתקות, ביטול הסכמי אוסלו ועוד. יתכן שבבית הלבן רוצים לראות אם נתניהו מסוגל לשלוט בשטח

מדובר בקרבות בלימה, לא בהישגים. חברי הכנסת מהקואליציה ושרי ממשלתו מדברים בכלי התקשורת בוקר וערב על תפילת יהודים בהר הבית, על חזרה לחומש, ביטול ההתנתקות, ביטול הסכמי אוסלו, קיזוז כספי טרור לפי חוק ועוד.

הם לא שבעים מדבר, ולא ימתינו הרבה לפני שימררו על הקפאה שקטה ואכיפה בררנית כלפי מתנחלים בעוד שהפלסטינים בשטחי C עולים כפורחים (לפי התזה של הימין). הרמדאן ופסח בפתח. יתכן שבבית הלבן רוצים לחכות עד אחרי החגים, לראות אם נתניהו מסוגל לשלוט בשטח ולהוביל להיעדר אסקלציה של המצב בשטחים.

באביב אמור הנשיא יצחק הרצוג לצאת לוושינגטון ולנאום בפני שני בתי הקונגרס לכבוד יום העצמאות ה־75 של מדינת ישראל. אם נתניהו לא יוזמן לבית הלבן עד אז, הרצוג יקבל חותמת כשרות גם מהאמריקאים, שהוא ורק הוא לפי שעה נחשב למבוגר האחראי בשכונה המזרח תיכונית.

עוד 1,073 מילים
סגירה