נתניהו יודע שעם המשק לא מתעסקים

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד

אחד הקרבות הגדולים ביותר שראתה מדינת ישראל נמצא בעיצומו. מן הצד האחד ניצבים עשרות או מאות אלפי ישראלים שיוצאים מדי מוצ"ש להפגין בעד הדמוקרטיה. מהצד השני עומדת חבורה של פוליטיקאים ציניים שקרובים מאוד להצליח להשמיד את השלטון הדמוקרטי בישראל. הם לא מתרגשים מההפגנות שמתקיימות מדי מוצ"ש, נחושים להמשיך במסע ההרס שלהם.

אחד הקרבות הגדולים ביותר שראתה מדינת ישראל נמצא בעיצומו. מן הצד האחד ניצבים עשרות או מאות אלפי ישראלים שיוצאים מדי מוצ"ש להפגין בעד הדמוקרטיה. מהצד השני עומדת חבורה של פוליטיקאים ציניים

עכשיו דמיינו שהיה נמצא קלף שובר שוויון, שמסוגל  להכריע את המאבק הזה. הייתם חושבים ששני הצדדים ינהרו אליו במטרה לצרף אותו לשורותיהם. נראה הגיוני לא? אבל האמת היא שזה לא המצב, משום שקיים קלף שובר שוויון שכזה. קוראים לו המשק, ואף אחד משני הצדדים לא ממש ניסה לצרף אותו לשורותיו.

בואו נודה, בנימין נתניהו כמעט ואינו מורתע מההפגנות. אלו מובלות על ידי מי שגם ככה אינו מגיע מקהל היעד שלו. אבל נתניהו הוא פוליטיקאי, וכפוליטיקאי, בראש מעייניו נמצא הרצון להמשיך לכהן כראש ממשלה.

בתור שר אוצר נתניהו כבר נכווה כאשר הוביל שורה של צעדים שפגעו, לפחות בטווח הקצר, ברבים מהאזרחים, ובייחוד בבייס שלו. מול מחאה כמו המחאה של ויקי קנפו, נתניהו היה בזמנו חסר אונים. הוא הפך לאחת הדמויות השנואות במדינה אבל למד את הלקח שלו – עם המשק לא מתעסקים.

המשק מורכב מגופים רבים, אשר בראשם ניצבת ההסתדרות. ההסתדרות היא הגוף האזרחי החזק ביותר בישראל, שמסוגל לשתק את המדינה בן רגע. הגוף הזה מאוים מאוד מהקואליציה הנוכחית.

שמחה רוטמן, אחד מחברי הכנסת הבולטים בקואליציה, הגיש לפני כשבוע הצעת חוק אשר תגביל משמעותית את זכות השביתה. בית המשפט העליון ואיגודי העובדים הם בני ברית, שיחד שומרים על זכויות העובדים והמיעוטים. האנשים שמעוניינים לחסל את זכות השביתה הם אותם האנשים שמקדמים ברגע זה את חיסול מערכת המשפט.

כנגד מי שמאיים בחיסול זכות השביתה, ההסתדרות לא יכולה להישאר נייטרלית. המעשה המתבקש מההסתדרות יהיה להגן על הזכויות של עובדיה, וזה הולך בד בבד עם בית משפט עליון חזק ועצמאי. הגנה על חברי ההסתדרות לא תהיה צעד פוליטי. היא תהיה הצעד המתבקש מארגון שדואג לחבריו כנגד מי שמאיים לפגוע בזכויותיהם הבסיסיות.

כשר אוצר נתניהו כבר נכווה כשהוביל שורת צעדים שפגעו באזרחים רבים ובייחוד בבייס שלו. מול מחאה כמו של ויקי קנפו נתניהו היה בזמנו חסר אונים. הוא הפך לאחת הדמויות השנואות ולמד שעם המשק לא מתעסקים

כדי להגן על ההסתדרות ועל בג"ץ, צריך לעבור מסר מיו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ישירות לנתניהו. מסר ברור שהוא אינו מתכוון לשתוק לנוכח הרפורמות המשפטית, אשר הולכת יד ביד עם פגיעה בזכויות העובדים.

המסר הזה הוא אולי הדבר היחידי שמסוגל לעצור את נתניהו כרגע. אבל בר-דוד לא ימהר לעשות צעד כזה. צעד כזה ישים אותו על הכוונת של מכונת התעמולה הביביסטית, ולא יועיל לו יותר מדי בטווח הקצר.

לכן, חובה להפעיל את מרב הלחץ על בר-דוד.

חזית הלחץ לא צריכה להיות הפגנות כנגד בר-דוד, אלא צריכה להיות דרישה מבר-דוד להתערב. דרישה שתגיע מכל תנועות השמאל שמחזיקות בכוח בהסתדרות, בין אם דרך בית הנבחרים שלה, בין אם דרך תפקידים בכירים בה ובין אם זוטרים. לא מעצומות, לא ממכתבים. מאיום. איום שאם בר-דוד לא יתערב, הבית יישרף. בכירים יפנו נגדו. יובילו כל מהלך אפשרי להחליף אותו.

שנים טענו נגד מפלגת העבודה שהיא מלאה בעסקנים מטעם ההסתדרות שבוחשים בה. הפעם הטענה הזו לא משמשת כדי לתקוף אותה, אלא כדי לאפשר לה לקבל תפקיד חשוב במאבק.

זה הזמן של מרב מיכאלי להוכיח שהיא עושה משהו מעבר לדיבורים. היא צריכה לדאוג לכך שהסיעה של מפלגתה בבינ"ה (בית נבחרי ההסתדרות), שראשי המרחבים והאגפים וכל שאר בעלי התפקידים שקשורים למפלגת העבודה – ידרשו מבר-דוד להתערב.

היא צריכה והיא חייבת לדאוג לכך שבר-דוד יראה שתי אופציות: ללכת הביתה או ללכת להציל את המדינה. אגב, מפלגת העבודה היא לא היחידה שמחזיקה במוקדי כוח בהסתדרות. גם מרצ וחד"ש מחזיקות במוקדי כוח בהתסדרות, וראשי המפלגות שלהם חייבים לנהוג בדיוק כמו שמיכאלי חייבת לנהוג.

מסר מההסתדרות לנתניהו הוא אולי הדבר היחידי שמסוגל לעצור את נתניהו כרגע. אבל יו"ר ההסתדרות לא ימהר לעשות צעד כזה, שישים אותו על כוונת מכונת התעמולה הביביסטית, ולא יועיל לו מדי בטווח הקצר

אבל המאבק לא חייב להיגמר בהסתדרות. הרי אם לומר את האמת, כנראה שהפוליטיקאים של השמאל לא יעשו כלום, או שנציגי השמאל בהסתדרות יעדיפו להביט לצד השני, ולבר-דוד לא יהיה שום אינטרס להתערב במצב הזה ולערער את כוחו.

המאבק יכול להמשך דרך שלל הגורמים האחרים במשק. כבר אורגנה שביתה בת שעה תחת הכותרת "שביתה נגד ההפיכה המשטרית", וכבר הוכרזה שביתה נוספת שתתקיים ביום שני. כל עובד צריך להודיע לבוס שלו, שהוא מתכוון לשבות למען הדמוקרטיה.

האופוזיציה חייבת למקד את כוחה ביוזמות המחאה הכלכלית, משום שהן המחאות היחידות שנתניהו ירגיש באמת ובאופן מיידי. אלו הן היוזמות היחידות שיגרמו לו להיזכר בטראומה ממשרד האוצר. היוזמות מהסוג שיגרמו לו להיזכר – עם המשק לא מתעסקים.

אורי מלרון הוא תלמיד כיתה י', מדריך בצופים, מנהל את אתר ביקורות הספרים ״בין השורות״ וסגן יו״ר נוער מפלגת העבודה לשעבר

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כתבה מצוינת. נראה שבן דוד כבר כמעט שם. אם הוא אדם אחראי, ולא פיון של הקואליציה, הוא יודע כמה עוצמתית תהיה שביתה של ההסתדרות וממתין לרגע שבו הזכות להתאגדות תהיה מאוימת באופן קונקרטי. לדע... המשך קריאה

כתבה מצוינת. נראה שבן דוד כבר כמעט שם. אם הוא אדם אחראי, ולא פיון של הקואליציה, הוא יודע כמה עוצמתית תהיה שביתה של ההסתדרות וממתין לרגע שבו הזכות להתאגדות תהיה מאוימת באופן קונקרטי. לדעתי זו טעות לחכות, אבל אני רדיקלי…

עוד 741 מילים ו-1 תגובות
סגירה