קללת סוריה: רעידת אדמה אחרי מלחמה

חילוץ ילדים מהריסות רעידת האדמה בסוריה, צילום מסך מ-CNN
חילוץ ילדים מהריסות רעידת האדמה בסוריה, צילום מסך מ-CNN

בעוד שרוב עיני העולם נשואות לאסון הנורא בטורקיה, רעידת האדמה המוכרת פחות, זו שפקדה את סוריה, היא רק אסון נוסף בסדרת האסונות שפקדו את המדינה המקוללת. בעוד שהמידע בעיתונות מצומצם, דווקא הרשתות החברתיות חושפות את ממדי האסון: סיפורים אנושיים קורעי לב וגם רוע וציניות שאינם יודעים גבול של המשטר. קבלו הצצה לאסון הסורי.

מוקד הרעש שפקד את האזור (6 בפברואר 2023) היה בדרום טורקיה, שם נהרגו כנראה יותר מ-20 אלף איש, אך גם צפון מערב סוריה, שם ההערכה היא שמתו יותר מ-4000 איש ויותר מ-7000 נפצעו. ארבעה מחוזות בסוריה הוכרזו כאזורי אסון: חלב, לטקיה, חמה ואדליב. הרעש הוא האסון האחרון בסדרת הקללות של סוריה: מלחמת אזרחים של יותר מעשר שנים, מגפת קורונה, משבר כלכלי שהחריף עם המלחמה באוקראינה וכעת רעידת האדמה.

ארבעה מחוזות בסוריה הוכרזו כאזורי אסון: הרעש הוא האסון האחרון בסדרת הקללות של סוריה: מלחמת אזרחים של יותר מעשור, קורונה, משבר כלכלי שהחריף עם המלחמה באוקראינה וכעת רעידת האדמה

האשמות

מיד אחרי רעידת האדמה ביום שני שעבר החל גל של ההאשמות: שרידי האופוזיציה הסורית באדליב האשימו את המשטר שמפציץ את בתיהם כבר יותר מעשר שנים, מה שהותיר מבנים מאד שבירים ורגישים לרעידות האדמה.

בדומה להאשמות אלו, הזכירו העלווים במחוז לטקיה את מסע הטבח הנורא שעשו ג'האדיסטים מהאופוזיציה ב-2013 שלווה בהרס כפריהם, מה שפגע בתשתיות הבתים והעצים את נזקי רעידת האדמה הנוכחית לטענתם.

אזרחים רבים בסוריה מאשימים את המשטר וגם את האופוזיציה בכך שמלחמת האזרחים הותירה אלפי בתים במצב רעוע לפני רעידת האדמה, בלי יכולת לשקמם. המשטר הסורי, כולל שר החוץ פיסל מקדאד, האשימו את ארה"ב והמערב כי הסנקציות על סוריה הותירו אותה ענייה והרוסה, ללא יכולת לטפל בפצועים, ללא תרופות וציוד.

פעילים חברתיים באדליב האשימו את טורקיה כי היא לא מתירה מעבר לאספקה של האו"ם דרך הגבול לסוריה. רק ארבעה ימים אחרי רעידת האדמה החלו משאיות עם ציוד רפואי ומזון להגיע מהצפון דרך גבול טורקיה.

מיד אחרי רעידת האדמה ביום שני שעבר החל גל של ההאשמות: שרידי האופוזיציה הסורית באדליב האשימו את המשטר שמפציץ את בתיהם כבר יותר מעשר שנים, מה שהותיר מבנים מאד שבירים ורגישים לרעידות האדמה

הפקרת סוריה

במחוז אדליב נשמעו אזרחים כועסים וזועמים על כך שלא מגיע אליהם סיוע. חלקם תלו דגלים הפוכים של האו"ם וכתבו בערבית בציניות: "תודה על ההפקרה".

מנגד, ברשתות החברתיות של תומכי המשטר בלטקיה הפיצו רשימה של 13 מדינות ששלחו סיוע לסוריה: איראן, אלג'יריה, לבנון, מצרים, תוניסיה, רוסיה, עיראק, האמירויות, פקיסטן, ירדן, הודו, לוב ונסיכות עומאן. בין 42 המדינות ה"רעות" ששלחו סיוע רק לטורקיה הופיעו מדינות אירופה, ארה"ב, סעודיה ו"הישות הציונית" (ישראל).

הסיפורים העצובים ביותר

אדליב הוא סוג של שטח הפקר. המחוז לא נשלט ע"י אסד אבל נתון לחסות טורקית רופפת. מתנדבים, ארגון הקסדות הלבנות של "ההגנה האזרחית" ופעילי ארגוני אופוזיציה, עמלים ללא הרף על פעולת החילוץ. למרות שציודם דל ומוגבל, הם מצליחים להציל פה ושם כמה אנשים שנקברו תחת ההריסות.

בין הסרטונים קורעי הלב שמועלים ברשתות החברתיות, ניתן לחזות בתינוקת עפרא שנולדה סמוך לרעידת האדמה ונמצאה תחת ההריסות כשהיא עדיין מחוברת לחבל הטבור.

בין הקבורים תחת ההריסות נמצאה תינוקת חיה שניצלה בזכות אחותה הגדולה שחיבקה אותה ומתה בעצמה. ילדה אחרת הספיקה לכתוב מכתב פרידה לאביה תחת ההריסות, בו היא מתפללת שאללה ישמור עליו עבורה.

בתינוקת עפרא שנולדה סמוך לרעידת האדמה ונמצאה תחת ההריסות כשהיא עדיין מחוברת לחבל הטבור. בין הקבורים תחת ההריסות נמצאה תינוקת חיה שניצלה בזכות אחותה הגדולה שחיבקה אותה ומתה בעצמה

אחרי שלושה ימים תחת הריסות הצליחו כוחות הצלה כמעט ללא ציוד לשלוף אב ובתו בחיים בעיירה ג'נדירס במחוז חלב. כשיצא הודה לאל וקרא "אללה אכבר" כשהוא ממרר בבכי וביתו בידיו.

טוּב לב וגם רוע

ברחבי סוריה התנדבו אנשים לשלוח מזון ובגדים לאזורים שנפגעו. מרגש במיוחד היה משלוח שהגיע מאדליב, מחוז האופוזיציה, לג'בלה, מעוז העלווים, העדה השלטת. בעלי עסקים בלטקיה חילקו סחורות חינם כמו בגדים לניצולים, ובתי מרקחת חילקו תרופות חינם. בני העדה העלווית בבניאס התנדבו להצלת חיים בג'בלה השכנה. משלוח מזון הגיע מהעלווים בטריפולי (ג'בל מחסן) בלבנון.

האסון הוליד סולידריות בין-עדתית שנעלמה במלחמת האזרחים. בני כל העדות, סונים, דרוזים, נוצרים ועוד, הפיצו ברשתות החברתיות מספרי טלפון עם נכונות לאמץ יתומים ולארח ניצולים בבתיהם. לבנונים הסובלים בעצמם מעוני אספו בגדים ומזון לניצולים בסוריה השכנה.

מצד שני, התלוננו רבים על מעשי ביזה ושוד אחרי רעידת האדמה. זוהי ללא ספק תוצאה של המשבר הכלכלי הקשה שפוקד את סוריה בשנים האחרונות. בנוסף, תושבים התלוננו כי בריוני המשטר – השביחה, גנבו חלק מהאספקה של הסהר האדום.

האסון הוליד סולידריות בין-עדתית שנעלמה במלחמת האזרחים. בני כל העדות, סונים, דרוזים, נוצרים ועוד, הפיצו ברשתות החברתיות מספרי טלפון עם נכונות לאמץ יתומים ולארח ניצולים בבתיהם

אין מקום בטוח

אלפים במערב סוריה חוששים לשוב לבתיהם בשל סדקים בקירות ומצב רעוע של בתיהם. הם חוששים בצדק כי רעש נוסף עלול לפקוד אותם בכל יום ומעדיפים ללון בבתי החולים, מגרשים פתוחים או מסגדים.

פליטים סורים רבים שחשו בטוחים אחרי שנסו ממלחמת האזרחים בסוריה אל דרום טורקיה, מצאו את מותם ברעידת האדמה. נער סורי בדרום טורקיה הצליח להעלות סרטון מצמרר תחת הריסות בו הוא מספר כי הוא קבור יחד עם עוד שלוש משפחות. בתחילת הסרטון אמר את ה"שהאדה", כפי שיהודים מתפללים "שמע ישראל" ברגעים שלפני הסוף.

העיר ג'בלה בחוף הסורי נחשבה למקום יחסית בטוח במלחמת האזרחים. היא מעוזם של העלווים, בני עדתו של הנשיא בשאר אל-אסד, ממוקמת בקרבתו של בסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים.

אמנם בני המקום איבדו אלפים מהצעירים, כאשר גויסו לשרת במלחמת האזרחים בצבא המשטר, אך העיר עצמה לא ספגה הפגזות והתקפות של המורדים כמו יתר ערי המדינה. אלא שרעידת האדמה החריבה שכונות שלמות בעיר בשל רמתם הירודה של המבנים.

בכל סוריה נהרגו ברעש יותר מ-3500 איש, מהם קרוב לאלף רק במחוז לטקיה, כמאות בעיר ג'בלה. ביום ראשון, שבוע אחרי האסון, הופסקו למרבה הצער החיפושים תחת החורבות בעיר אחרי שלא נמצאו עוד שורדים ובשל היעדר ציוד מתאים לפינוי ההריסות. הצוות הרוסי שחילץ ניצולים וגופות בעיר מתכוננים לעבור כעת לעבודה באתרי אסון בערים אחרות.

נער סורי בדרום טורקיה הצליח להעלות סרטון מצמרר תחת הריסות בו הוא מספר כי הוא קבור יחד עם עוד שלוש משפחות. בתחילת הסרטון אמר את ה"שהאדה", כפי שיהודים מתפללים "שמע ישראל" ברגעים שלפני הסוף

בשאר אל-אסד ואשתו אסמא ערכו סיור בעיר ג'בלה וביקרו פצועים. אסד טען בראיון שקיים בביקור כי צריך שהטיפול בפצועים וחיפוש הניצולים יהוו צעד ראשון בשיקום כולל של המדינה. התבטאות זו חושפת את הניסיון של המשטר הסורי לנצל את המשבר להסרת הסנקציות על סוריה ולחידוש הקשרים שנותקו בראשיתה של מלחמת האזרחים עם מנהיגי מדינות ערב ורוב העולם המערבי.

אסון לסוריה, אסד מרוויח?

בינתיים נראה כי חלומו של פושע המלחמה בדמשק מתגשם: בעקבות רעש האדמה הסירו ארה"ב והאו"ם חלק מהסנקציות ל-180 יום. מנהיגים ערבים שמעולם לא דיברו עם אסד, כמו נשיא מצרים ומלך בחריין, התקשרו לנשיא אסד להביע סולידריות עם נפגעי האסון.

מדינות בעולם הערבי שהתנתקו מסוריה מאז 2011, כגון סעודיה, הביעו נכונות לסייע לעם הסורי. שר החוץ של האמירויות השיח' עבדאללה בן זאיד ביקר בג'בלה באזורי האסון. האם שיקומה של סוריה יצא לדרך? האם נסללה הדרך להשבת משטר אסד לליגה הערבית, 12 שנה אחרי שסולק? ימים יגידו.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ישראל היתה צריכה להגיש סיוע הומניטרי ואף להתעקש על משלחת חיפוש נעדרים או לפחות בית חולים שדה שיסייע לניצולים המסכנים בסוריה כפי, שעשתה בטורקיה. אויבים או לא אויבים. בשעת משבר כל כך גדול... המשך קריאה

ישראל היתה צריכה להגיש סיוע הומניטרי ואף להתעקש על משלחת חיפוש נעדרים או לפחות בית חולים שדה שיסייע לניצולים המסכנים בסוריה כפי, שעשתה בטורקיה. אויבים או לא אויבים. בשעת משבר כל כך גדול. אין זמן להירהורים והתחשבנויות

עוד 1,072 מילים ו-1 תגובות
סגירה