נתניהו הוכיח שהוא לא סופר אף אחד

אחרי שהשלב הראשון בחקיקה המשפטית עבר בקריאה ראשונה בכנסת אמש, נראו חתני השמחה - נתניהו, לוין ורוטמן - קורנים מאושר ● המסר היה ברור: המהפכה דוהרת קדימה ולהם אין שום כוונה לעצור אותה ● אבל האמת היא שלוין ורוטמן נכשלו בלשכנע את הציבור הרחב בצדקת דרכם ● יש להם את המנדטים, אבל אין להם אחיזה בשיח הציבורי ● זוהי הפיכה שמתרחשת במעמד צד אחד ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחבק את שר המשפטים יריב לוין אחרי שהשלב הראשון במהפכה המשפטית עבר בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו מחבק את שר המשפטים יריב לוין אחרי שהשלב הראשון במהפכה המשפטית עבר בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023

השלב הראשון של ההפיכה המשטרית הושלם בלילה. מובילי ההפיכה – ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן – חככו את ידיהם בשביעות רצון. הם סיימו את הלילה כמנצחים.

למרות כל הלחצים, לוין ורוטמן הובילו את המהלך בלי למצמץ ובלי לעצור. הם לא שעו לקריאותיו של ציבור רחב להאט את הקצב. הם הפנו כתף קרה לנשיא המדינה יצחק הרצוג שהתחנן לעצור את החקיקה למען הידברות – למרות שלמראית עין שיחקו אותה כאילו יש להם עניין בפשרה.

נתניהו, ורבים מטעמו, המשיך לטעון שסעיפי המהפכה המשפטית ישונו אחרי ההצבעה בקריאה ראשונה. אולם כעת, כשהמהלך הכוחני הושלם, הוא הוכיח למדינת ישראל ולכל העולם שהוא לא סופר אף אחד.

השר לוין סיכם את האירוע בנאום במליאה קרוב לחצות אמש:

"מתנהל מסע הפחדה מביש נגדי ונגד שותפי ח"כ שמחה רוטמן. מועלות טענות כזב על קץ הדמוקרטיה – ואתם יודעים שמה שאנחנו עושים זה להשיב את ישראל למשפחת המדינות הדמוקרטיות. תראו מה קורה בערוצי התקשורת, באקדמיה, במערכת המשפט. בכל המקומות בהם צריך להיות פלורליזם וביקורתיות יש טרור מחשבתי של ממש. מתנהל פה אירוע מוזר כזה: נבחרה כנסת וממשלה – ולמרות זאת, גם כאשר אנחנו בשלטון, אתם שולטים. מה שהיה לא יהיה יותר".

שר המשפטים יריב לוין נואם במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על התיקונים לחוק יסוד השפיטה, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין נואם במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על התיקונים לחוק יסוד השפיטה, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההלם הנרחב בישראל – של מפגינים, משפטנים, כלכלנים, הייטקיסטים, אנשי אקדמיה, בכירי צבא וארגונים ביטחוניים לשעבר, מהנדסים, ראשי ערים ועוד – נובע לשיטתו של לוין רק מזריעת פאניקה על ידי התקשורת. הוא לא מייחס לאנשים את התבונה להפנים מה בדיוק הממשלה שלו מחוקקת. איך הממשלה פוגעת בהפרדת הרשויות ומכפיפה את כולם, לשליט אחד.

ראש השב"כ לשעבר יורם כהן התראיין בהרחבה בכלי התקשורת בימים האחרונים והתריע כי משמעותה של הרפורמה המשפטית המוצעת היא שישראל כבר לא תהיה דמוקרטית. גם הוא, לשיטתו של לוין, מושפע מאוירת הפאניקה.

האמת היא שלוין ורוטמן לא הצליחו לשכנע את הציבור הרחב בצדקת דרכם. יש להם את המנדטים, זה נכון, אך אין להם אחיזה בשיח הציבורי. ועם העדר ההשפעה על השיח הציבורי, הם מעבירים את החוקים כמשאית הדוהרת אל התהום. וכשיגיעו ליעד, דבר לא יוותר מהמשאית בדרך למטה.

חברי הכנסת מהליכוד דני דנון ודוד ביטן הודו בימים האחרונים שרוטמן ולוין כשלו כשלון מוחלט בהסברת המהלך לציבור הישראלי. ביטן אף הוסיף שנתניהו עצמו היה רוצה להתפשר.

חברי הכנסת מהליכוד דני דנון ודוד ביטן הודו בימים האחרונים שרוטמן ולוין כשלו כשלון מוחלט בהסברת המהלך לציבור הישראלי. ביטן אף הוסיף שנתניהו עצמו היה רוצה להתפשר

חברי הליכוד חוגגים במליאת הכנסת אחרי שהתיקונים לחוק יסוד השפיטה עברו בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הליכוד חוגגים במליאת הכנסת אחרי שהתיקונים לחוק יסוד השפיטה עברו בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"לא בטוח שהוא (נתניהו) שולט באירוע", ביטן אמר ל-ynet. "צריך לרכך את הרפורמה. בינתיים המחאה התקדמה והאופוזיציה התאהבה במחאה וכיום שני הצדדים אשמים ושניהם צריכים לרדת מהעץ. הם חושבים שהמחאה תפיל את הממשלה. אני אצביע רק עם הממשלה. אני מציעה לגנץ ולפיד לרדת מן העץ".

לוין ורוטמן, שניצבו בחזית האירוע, השניאו עצמם על הציבור. אפשר היה לראות את חוסר שביעות הרצון מתפקודו של לוין בסקר שהופיע בערוץ 12 ביום שישי בערב, שביקש מהמשיבים לדרג את תפקוד השרים בממשלה. 59% השיבו שתפקודו של לוין "גרוע". רק 29% נתנו לו ציון "טוב". רוטמן, מצידו, קיבל קיתונות של ביקורת על ניהול כוחני וכפייתי של וועדה החוקה.

לוין ורוטמן, שניצבו בחזית האירוע, השניאו עצמם על הציבור. אפשר היה לראות את חוסר שביעות הרצון מתפקודו של לוין בסקר שהופיע בערוץ 12 ביום שישי בערב

רוטמן הרבה להתראיין בכלי התקשורת, אבל כמעט בכל ראיון נקט בגישה של תקיפת המראיינים. דוגמה לכך אפשר היה לשמוע ביום ראשון בבוקר בגלי צה"ל, כשרוטמן השתולל על יניר קוזין וספי עובדיה.

שני המראיינים הוכיחו בקיאות גדולה בפרטי הצעות החוק של שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שיהיה בה רוב מובנה של נציגי הקואליציה. הוויכוח בין השלושה היה על מהות הטלת הווטו בוועדה – על ידי ממשלה, שופטים, או נציגי ציבור – ובעוד שרוטמן טען כי לשופטים יש כיום וטו, קוזין ועובדיה ניסו להשיב לו שגם לממשלה יש כיום וטו ולכן בפועל, זכויות הווטו מקוזזות ומחייבות שיח בתוך הוועדה.

שר המשפטים יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן מתחבקים במליאת הכנסת אחרי שהתיקונים לחוק יסוד השפיטה עברו בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן מתחבקים במליאת הכנסת אחרי שהתיקונים לחוק יסוד השפיטה עברו בקריאה ראשונה, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לעיתים נדמה שרוטמן הוא בוגר תכנית לימודי debate team. לכל טענה – תשובה. לכל הערה, הפניה לפסק דין כזה או אחר. רוטמן יודע את כל פסקי הדין של מדינת ישראל בעל פה. הוא קרא את כל הערות השוליים. הוא מצטט אוביטרים, דעות מיעוט, והכרעות רוב. בלילות הוא משנן שמות שופטים לפי שנים ובבקרים מתרגל איפכא מסתברא.

מרוב פלפולי פלפולים של כל הפינות האפלות והמוארות של פסיקות בתי המשפט בישראל, רוטמן לא יודע לדבר על התמונה הגדולה. הוא נמצא בנבחרת הגמר של מועדון העימותים ועסוק בפרטים ובהתשת הנוכחים בוועדה. תכונה מרכזית אחת אין לו: נינוחות. הכול נעשה בלוחמה.

מרוב פלפולי פלפולים של כל הפינות האפלות והמוארות של פסיקות בתי המשפט בישראל, רוטמן לא יודע לדבר על התמונה הגדולה. הוא נמצא בנבחרת הגמר של מועדון העימותים ועסוק בפרטים ובהתשת הנוכחים בוועדה

השר לוין, לעומת זאת, מיעט להתראיין בחודשים האחרונים. בראיונות הספורים שנתן, הוא העדיף לדבר עם מראיינים התומכים (חלקית או מלא) במהפכה המשפטית, וכך הוא לא נכנס במלוא נוכחותו לתוך השיח הציבורי.

לא פלא שהתוכנית של לוין ורוטמן לא זוכה לפופולריות בציבור. זו מדיניות שממילא קשה להסביר אותה, אבל לכך מתווספת ההתנהלות של השניים: האחד נמנע רוב הזמן מלשוחח עם הציבור דרך כלי התקשורת שאותם הוא מתעב, והשני מרבה להתראיין בכוחניות וצעקנות. ובכן, על הציבור הרחב שיח קשה, תקיף, עצבני – פשוט לא עובד.

ההפגנה מחוץ לכנסת נגד ההפיכה המשטרית, 20 בפברואר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
ההפגנה מחוץ לכנסת נגד ההפיכה המשטרית, 20 בפברואר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

לא ידוע אם ביטן ודנון כיוונו לנקודה הזו ספציפית, אבל הליהוק שנתניהו הביא למהפכה, של שני המחוקקים הנוקשים, אינו מוצלח, בלשון המעטה.

* * *

עבור עשרות אלפי אנשים, יום שני ה-20 בפברואר הסתיים באכזבה. רבים מהמפגינים שנשאו דגלי ישראל הבינו שללא רוב במליאה, ההפיכה תרקום עור וגידים. ולמרות זאת, הם באו בהמונים כדי לנסות להשפיע. כמה שיותר אנשים בהפגנה, כך מקסימום סיקור ישראלי ובינלאומי. כך יבינו בעולם שישראל צועדת לתוך חור שחור.

רבים מהמפגינים שנשאו דגלי ישראל הבינו שללא רוב במליאה, ההפיכה תרקום עור וגידים. ולמרות זאת, הם באו בהמונים כדי לנסות להשפיע

למפגינים אין ברירה אלא להתייצב. כמעט בכל פינה שואלים האנשים – מה בעצם המטרה? הרוב יכריע ואף אחד לא ישמע אותנו. ובכל זאת באו, נחושים.

אחרי ההצבעה על קריאה ראשונה והעברת שני החוקים הראשונים של ההפיכה, המחאה הציבורית תצטרך להתגבש ולתכנן את הכיוון בשבועות הבאים עד להצבעה על קריאה שנייה ושלישית.

מפגינים המתנגדים למהפכה המשפטית בהקפת מחאה סביב משכן הכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: אמיר טירקל)
מפגינים המתנגדים למהפכה המשפטית בהקפת מחאה סביב משכן הכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: אמיר טירקל)

בשבועות הראשונים הייתה הרבה ספונטניות והתגלגלות מהירה של האירועים. אנשים זינקו לרחובות, בלי לחשוב יותר מדי. גשם או שמש, צפון, מרכז או דרום, רבים הגיעו. אולם החל מליל אמש, כל מי שרוצה לנסות לגונן על המדינה יצטרך לחשב מסלול מחדש.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
אני מזועזעת. שקומץ של אנשים יכולים להרוס את כל החוקים שעליהם מושתת המדינה עם רוב זעום של חברי כנסת שבחלקם לא משרתים בצבא לא משלמים מסים ורק מעוניינים להשתלט לנו על המדינה..... כמה חבל ש... המשך קריאה

אני מזועזעת. שקומץ של אנשים יכולים להרוס את כל החוקים שעליהם מושתת המדינה עם רוב זעום של חברי כנסת שבחלקם לא משרתים בצבא לא משלמים מסים ורק מעוניינים להשתלט לנו על המדינה….. כמה חבל שראש הממשלה שלנו מתמם ולא עושה דבר כדי לעצור את התהליך ההרסני….. יריב לוין גם עם תגיד 1000 פעם על חושך שהוא אור…. עדיין ישאר חושך
הצחבור הענק שיוצא להפגנות מבין טוב מאוד לאיזה הרס אתם ונתניהו מובילים את ההמדינה…. כמה חבל על מאמציו של נשיא המדינה

תתביישי לך את וכמותך בהתנתקות לא דיברתם כך אלא רמסתם אותנו והפעלתם כוח ואלימות ברוטלית כנגד המפגינים והמוחים. העבריינים היחידים אלה הם הפרקליטות, שופטי בג"ץ, ולשכת עורכי הדין אשר, יום י... המשך קריאה

תתביישי לך את וכמותך בהתנתקות לא דיברתם כך אלא רמסתם אותנו והפעלתם כוח ואלימות ברוטלית כנגד המפגינים והמוחים.
העבריינים היחידים אלה הם הפרקליטות, שופטי בג"ץ, ולשכת עורכי הדין אשר, יום יום שומעים על מעלליהם, שחיתותם, ועל מעשי עוול שהם גורמים ובגללם אחינו נרצחים על ידי בני עוולה.
היה לכם הזדמנות להחליף את נתניהו ( גם לי אין חיבה יתרה אליו) על ידי עסקת טיעון אבל, השתן עלה לכם לראש וחשבתם להושיבו בבית האסורים.
נתניהו התעורר מהחלום בלהות שהוא היה וזנח את עסקת הטיעון ובא בכוחות מחודשים כנגד כל השונאים והמקטרגים כי, מה לעשות הוא חכם ופיקח וחושב כמה מהלכים קדימה.
מי שלא מתאים לו יכול להצטרף ולתאזרח אצל שכנינו הערבים או לברוח לשאר קצווי תבל "מהרסייך ומחרבייך ממך ייצאו"

בגלל חוק בדר עופר האנטי דמוקרטי 48 אחוז מהמצביעים נותנים 64 מנדטים מעבר לזה - המצביעים של הליכוד - לא כולם תומכים בסוג הזה של התנהלות. רבים שמתנגדים נחרצות למהפכה החוקתית הזו תומך ברפור... המשך קריאה

בגלל חוק בדר עופר האנטי דמוקרטי 48 אחוז מהמצביעים נותנים 64 מנדטים
מעבר לזה – המצביעים של הליכוד – לא כולם תומכים בסוג הזה של התנהלות.
רבים שמתנגדים נחרצות למהפכה החוקתית הזו תומך ברפורמות במערכת המשפטית ובמערכת התביעה.
השלב הראשון בריפוי הדמוקרטיה הוא חוק האוסר להטיל סנקציות על חבר כנסת המצביע בניגוד למשמעת סיעתית.
חסינות חברי הכנסת לא שווה כלום אם הם חייבים להצביע, גם בניגוד לעקרונותיהם על פי הוראת הסיעה.
כמו עם חוק הלאום – רבים מהמתנגדים לחוק הלאום הזה היו תומכים בו אם היה שונה, למשל כולל אבטחה של זכויות שוות לכולם, לא רק ליהודים, והתחייבות לא לפגוע בזכויות הבסיסיות של כול בני האדם, הזכות לגור בכל מקום ולעבוד בכל מקום ולקבל שירותים שווים

טעות בסיסית: השיח הציבורי = התקשורת ובעלי הדעה שנשמעים בה. מנדטים = הציבור עצמו. העם. השיח הציבורי אולי לא תומך ברפורמה, אבל העם עצמו (המנדטים) בהחלט כן. על זה הם הצביעו, ועל זה הושג ... המשך קריאה

טעות בסיסית: השיח הציבורי = התקשורת ובעלי הדעה שנשמעים בה.
מנדטים = הציבור עצמו. העם.
השיח הציבורי אולי לא תומך ברפורמה, אבל העם עצמו (המנדטים) בהחלט כן. על זה הם הצביעו, ועל זה הושג בכנסת רוב של 63-47. יש לרפורמה הזו את כל הלגיטימציה הציבורית להמשיך.

המחאה נכונה אבל הכדור בידי הרשות השופטת כמבצר האחרון. אני מצפה שאף אחד ממגיני הדמוקרטיה לא יעז להתפטר ויעמוד בלחצים. הרשות השופטת תלחם על הבית וההמונים יחזקו אותם מהרחוב. אין לי ספק שה... המשך קריאה

המחאה נכונה אבל הכדור בידי הרשות השופטת כמבצר האחרון.
אני מצפה שאף אחד ממגיני הדמוקרטיה לא יעז להתפטר ויעמוד בלחצים.
הרשות השופטת תלחם על הבית וההמונים יחזקו אותם מהרחוב.
אין לי ספק שהמפיכה הזו לא תצלח כי הציבור לא יעמוד בה.אבל עד שנחזור אחורה,נתניהו ינסה לברוח מהדין. זו מטרתו ולעזאזל המחיר.

עוד 975 מילים ו-7 תגובות
סגירה