פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשכם, 22 בפברואר 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90

בצל המאבק נגד ההפיכה המשטרית: ישראל מחריפה את המדיניות בגדה המערבית

דיכוי הפלסטינים במזרח ירושלים והרג הבלתי מעורבים בשכם לא מעניינים את הישראלים – עד שמגיעים הפיגועים ● הפרויקט החדש של הנסיך הסעודי: מבנה הכולל הכול ● איראן גזרה עונש מוות על אזרח איראני־גרמני, גרמניה גירשה בתגובה דיפלומטים ● בטורקיה מסרבים לארח את נפגעי הרעש מסוריה ביחידות הנופש שלהם ● והשבוע ב־1955 הוקמה "ברית בגדאד" ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

ישראל מחריפה את המדיניות נגד הפלסטינים

כל מי שצפה בטלוויזיה או פתח עיתונים במהלך השבוע האחרון הבין שרק נושא אחד ויחיד מעסיק את הישראלים – החקיקה המסוכנת שנועדה להחליש את מערכת המשפט, ובסופו של דבר גם להביא לשינוי משטרי במדינת ישראל.

פועל יוצא מהמהלכים הללו היא היחלשות הכלכלה, נושא נוסף שהעסיק את הישראלים במהלך השבוע. חילופי דברים בין חברי כנסת סוקרו בהרחבה – והפרשנים הציגו תחזיות שונות ביחס לעתידה של מערכת המשפט, ההייטק, קרנות הפנסיה וכו'.

אין ספק שכל אדם בר־דעת חייב להיות מעורב במה שקורה עכשיו בכנסת ובממשלה, במהפך המסוכן הזה שמשאיר אבק לויקטור אורבן ולחבריו האוטוריטריים האחרים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אך במקביל קורה עוד משהו – ממש כאן, מעבר לפינה, אפילו לא מעבר לגבול.

אחרי ששב"כ מסר לצה"ל את "ידיעת הזהב" על מקום הימצאותו של אחד המחבלים שעמד מאחורי פיגוע הירי ליד שבי שומרון – בו נפל סמ"ר עדי ברוך, כוחות הביטחון נכנסו לקסבה של שכם ופשטו על דירת מסתור שבה הסתתרו כמה חמושים.

עימותים בין צה"ל ופלסטינים בשכם במהלך המבצע הצבאי שם, 22 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
עימותים בין צה"ל ופלסטינים בשכם, 22 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

ישראל נכנסת לשטח כבוש על מנת לשים את ידה על פלסטיני שירה בחייל; במהלך המבצע נהרגים 10 בני אדם ונפצעים 100 נוספים. ההתפתחויות הללו לא מעניינות אף אחד. לישראלים נמאס לשמוע על הפלסטינים

במקום התפתח קרב יריות שהסתיים בהרג של 10 פלסטיניים, ביניהם גם קשיש ונער צעיר, בלתי מעורבים. כך נראה הסיפור הזה בסיקור של העיתון הסעודי הוותיק בשפה האנגלית "Arab News": "חיילים ישראלים נכנסו לעיר הכבושה נבלוס, פתחו בירי והרגו אזרחים חפים מפשע. יותר מ־100 נפצעו".

בטקסט הזה מופיעה מילה שהישראלים לא מכירים – או מנסים באופן אקטיבי למחוק מהתודעה – כיבוש. ישראל נכנסת לשטח כבוש על מנת לשים את ידה על פלסטיני שירה בחייל; במהלך המבצע נהרגים 10 בני אדם ונפצעים 100 נוספים וכעת העיתונים מדווחים על הצפי ל"פיגועי נקמה".

על פי הדיווחים ב"מקור ראשון" – ובכלי תקשורת נוספים – זה כמעט בלתי נמנע. אותם עיתונים ידברו על "תאוות הדם" של הפלסטינים ועל השנאה בלתי מוסברת לעם היהודי – אבל לא על הקשר בין האירועים כולם: 10 הרוגים בשכם, בהם גם חמושים וגם אזרחים בלתי מעורבים, 100 פצועים; שביתה במזרח ירושלים נגד הריסת בתים; וזעם הולך וגדל נגד הרשות הפלסטינית – שבעיני רבים מאפשרת לכל זה לקרות.

ההתפתחויות הללו לא מעניינות אף אחד. לישראלים נמאס לשמוע על הפלסטינים והצרות שלהם. רק כשמתרחשים פיגועים פתאום יש קשב לאותם פרשנים המדברים על "שנאה בלתי מוסברת" ו"הסתה פראית של הרשות הפלסטינית".

מפגינים פלסטינים שורפים צמיגים בגבול עזה, 22 בפברואר 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
מפגינים פלסטינים שורפים צמיגים בגבול עזה, 22 בפברואר 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)

יורש העצר הסעודי מכריז על עוד מגה פרויקט

"אל־מורבע": כך נקרא הבייבי החדש של בעל החלומות הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן, חובב הרובוטים והבניינים הפוטוריסטיים. מדובר במגה פרויקט חדש בבירה ריאד, שבמרכזו יוקם מגדל מרובע בסגנון נג'די עתיק בגובה של כ־400 מטר.

לא מדובר במבנה מרובע רגיל: הוא לא רק יכיל כמאה אלף יחידות דיור, מסעדות וחנויות רבות – אלא גם מרחבים ירוקים, שבילי אופניים והליכה. ב"אל־מורבע" ניתן יהיה למצוא גם מוזאונים, בתי קולנוע, פארקים טכנולוגיים ועוד.

לא מדובר במבנה מרובע רגיל: הוא לא רק יכיל כמאה אלף יחידות דיור, מסעדות וחנויות רבות – אלא גם מרחבים ירוקים, שבילי אופניים והליכה, מוזאונים ובתי קולנוע

המטרה של בן סלמאן היא לגמול את ארצו מהתלות ב"זהב השחור", ליצור אלפי מקומות עבודה ולמשוך השקעות מחו"ל. לפי התכנון, הקומפלקס האדיר יושלם עד שנת 2030. החזון "סעודיה 2030" של יורש העצר מתמקד במתיחת פניה של הממלכה הסעודית וביצירת אפיקים כלכליים חדשים.

איראן מתכוננת להוציא להורג אזרח גרמני־איראני

ג'משיד שארמהד, מהנדס מחשבים בעל אזרחות איראנית וגרמנית, התגורר בארה"ב והיה פעיל ב"טנדר" – ארגון מונרכיסטי הפועל להחזרת שלטון השאה באיראן. בשנת 2020 הוא נחטף בזמן עצירת ביניים באיחוד האמירויות, הועבר לעומאן ומשם לאיראן. הוא נזרק לכלא והואשם על־ידי התובעים ב"הפצת שחיתות" ובמעורבות בטרור, לרבות הפיגוע הרצחני בעיר שיראז בשנת 2008.

בית המשפט המהפכני של הרפובליקה האסלאמית גזר עליו עונש מוות. ההוצאה להורג עלולה להתקיים בקרוב. בשתי השיחות שהתקיימו בין שארמהד למשפחתו במהלך השנתיים האחרונות, הוא סיפר שעונה בכלא ושכל ההודאות הוצאו ממנו בכוח.

בתו – אזרחית גרמניה – פתחה בקמפיין נואש על מנת ללחוץ על הממשלה לפעול למען שחרור אביה. גרמניה גירשה שני דיפלומטים איראניים משטחה אך עד כה לא הצליחה במאמצי השחרור

בתו – אזרחית גרמניה – פתחה בקמפיין נואש על מנת ללחוץ על הממשלה לפעול למען שחרור אביה. גרמניה גירשה שני דיפלומטים איראניים משטחה אך עד כה לא הצליחה במאמצי השחרור. לפני כשלוש שנים בעיראק נחטף הדיסידנט המפורסם רוחוללה זאם, שעודד את ההפגנות נגד המשטר דרך רשת הטלגרם – והובא נגד רצונו לאיראן.

הוא הוצא להורג כעבר כמה חודשים באישום "הפצת שחיתות על פני האדמה". כעת מי שמואשם בסעיף הזה הוא שארמהד. איראן פועלת במרץ על מנת לאתר את הדיסידנטים ואת מבקרי השלטון האיראניים המתגוררים בחו"ל ולהביא אותם למשפט באיראן.

ג'משיד שארמהד, אזרח גרמני שאיראן חטפה בדובאי (צילום: Sharmahd family via AP)
ג'משיד שארמהד (צילום: Sharmahd family via AP)

בשנת 2021 נחשף ניסיון החטיפה של העיתונאית מסיח עלינג'אד המתגוררת בניו יורק ונחשבת לאחת המבקרות החריפות של משטר האייתולות.

Airbnb הבטיחה לסייע, בעלי הדירות מתמהמהים

אחרי רעידת האדמה הקטלנית בטורקיה ובסוריה – שבמהלכה נהרגו יותר מ־35 אלף בני אדם בני אדם – חברת Airbnb הכריזה כי תסייע לניצולי הרעידה ותספק להם מגורים זמניים בחינם. החברה סייעה באופן דומה בעבר גם לפליטים האוקראינים והאפגנים בעזרת שוברים מיוחדים.

אולם, בטורקיה, הסתבר מהר מאוד, כי בעלי הבתים והדירות מסרבים לשכן את הפליטים הסוריים. העיתונאית הסורית זיינה ארהיים כתבה ברשת הטוויטר כי בעלי דירות באנקרה, שכבר קיבלו תשלום מלא עבור ההשכרה, ביטלו את ההזמנה ברגע שראו את המשפחה שלה.

העיתונאית הסורית זיינה ארהיים כתבה ברשת הטוויטר כי בעלי דירות באנקרה, שכבר קיבלו תשלום מלא עבור ההשכרה, ביטלו את ההזמנה ברגע שראו את המשפחה שלה

בטורקיה מתגוררים פליטים סורים רבים, והיחסים ביניהם לבין האזרחים הטורקים לא תמיד הרמוניים. בתגובה לפוסט שלה, ארהיים זכתה לתגובות נאצה ממשתמשים שהזדהו כטורקים והאשימו את הפליטים הסוריים ב"ערביזציה" של טורקיה.

ההרס בטורקיה בעקבות רעידת האדמה, 8 בפברואר 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
ההרס בטורקיה בעקבות רעידת האדמה, 8 בפברואר 2023 (צילום: אריק מרמור, פלאש90)

המצב בשתי המדינות – שבהן ההרס הגיע לממדים עצומים – ממשיך להיות קשה. אחרי משא ומתן ממושך, סוריה פתחה שלושה מעברי גבול על מנת לאפשר את הכנסת הסיוע ההומניטרי לאזורים הנפגעים. אך אידליב, חאלב וערים אחרות ממשיכות להפנות אצבע מאשימה לעבר המערב, שלתחושתם לא עושה די על מנת לסייע לניצולים ולשורדים.

דווקא היחסים הבינלאומיים של סוריה ממשיכים לפרוח: השבוע ביקר במדינה הסולטאן של עומאן, שייח' היית'ם בן טארק אאל סעיד. עומאן לא ניתקה את היחסים עם סוריה גם בעיצומה של מלחמת האזרחים, ועתה, כשגם ערב הסעודית מכירה בכך שהמדיניות הקשוחה ביחס לדמשק נכשלה – המדינה הקטנה יוצאת מהצל גם כן.

היום הזה בתולדות המזה"ת: ברית בגדאד

ב־24 בפברואר 1955 וושינגטון ולונדון, יחד עם טורקיה ועיראק, הכריזו על ברית צבאית בשם "ברית בגדאד". מאוחד יותר הצטרפו לברית גם פקיסטן ואיראן. הברית נוסדה במטרה ליצור שרשרת של מדינות פרו־מערביות מסביב לברית המועצות. עיראק הייתה החוליה הערבית החשובה – קונטרה למצרים שבשלב הזה כבר נכנסה עמוק לברית עם ברית המועצות.

הברית הייתה אמורה להשלים כיתור מלא של הגוש המזרחי, כשהחוליה המחברת אל מדינות נאט"ו הייתה טורקיה, בעוד שפקיסטן חיברה את הברית אל ברית דומה של מדינות אסיאתיות בשם SEATO ממזרח.

אזרחי עיראק חוגגים את הכתרת המלך פייסל השני ברחובות בגדאד, 1953 (צילום: AP)
אזרחי עיראק חוגגים את הכתרת המלך פייסל השני ברחובות בגדאד, 1953 (צילום: AP)

הברית נוסדה במטרה ליצור שרשרת של מדינות פרו־מערביות מסביב לברית המועצות. עיראק הייתה החוליה הערבית החשובה – קונטרה למצרים שבשלב הזה כבר נכנסה עמוק לברית עם ברית המועצות

המדינות הערביות לא הצטרפו ל"ברית בגדאד" ובאותה שנה מצרים חתמה על ברית צבאית עם סוריה. בשנת 1958 – במהלך ההפיכה הצבאית בעיראק – מלך עיראק פייסל השני וראש הממשלה שלו נורי א־סעיד, שהיה מיוזמי הברית, הוצאו להורג. המשטר העיראקי המהפכני התנער מ"ברית בגדאד" שהלכה ונחלשה. באופן פורמלי היא סיימה את קיומה בשנת 1979, כשהמהפכה האסלאמית שטפה את איראן.

עוד 1,133 מילים
סגירה