יריב לוין במליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

לוין עקף את הטוענים לכתר בליכוד. עכשיו הם מסמנים אותו כמטרה

יריב לוין הגיע למקום הראשון בפריימריז, אבל איש לא ראה בו מועמד עתידי לרשת את נתניהו בראש הליכוד ● חודשיים אחרי הקמת הממשלה, נדמה הוא המועמד הטבעי לכך ● הוא האיש הקרוב ביותר לראש הממשלה, צובר כוח משבוע לשבוע בקרב השותפים בקואליציה ופופולריות בקרב מצביעי הליכוד ● במצב הזה, תשומת הלב והחיצים בצמרת הליכוד מופנים עתה לשר המשפטים ● פרשנות

שעה וחצי ישב ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין ביום שני, במהלך דיון "40 החתימות" בכנסת. איתמר בן-גביר וסיעת עוצמה יהודית הודיעו שלא יבואו להצבעה, וגם סיעת יהדות התורה החליטה להחרים, אבל בסוף נמלכה בה והגיעה להצבעה בהרכב מלא.

נתניהו שוב לקח את היועץ הכי קרוב שלו לדיון שימנע פדיחה, ויותיר את הממשלה בלי הרוב הדרוש. הודעת ראש הממשלה התקבלה בסוף ברוב זעום: 55 בעד, 53 נגד.

אחרי לוין נכנס ללשכת נתניהו פרשן פוליטי ידוע ואחריו אחד מראשי הערים של הליכוד. שרים בכירים בליכוד יכלו לראות שוב בעיניים כלות את מי מעדיף ראש הממשלה ברגעי משבר אמיתיים, והם לא ברשימה.

לוין הוא היום האיש הכי חזק בליכוד, וגם היריבים הכי גדולים שלו בצמרת התנועה מודים בכך. לכן הם גם נלחמים בו בכל הכוח. מבחינתם זה לא היה צפוי.

לוין הוא היום האיש הכי חזק בליכוד, וגם היריבים הכי גדולים שלו בצמרת התנועה מודים בכך. לכן הם גם נלחמים בו בכל הכוח. מבחינתם זה לא היה צפוי

לוין זכה אמנם במקום הראשון בפריימריז בליכוד, אבל איש לא דיבר עליו במונחים של מנהיג הליכוד הבא. הוא נחשב פופולרי בגלל העמדות הניציות שלו, קרבתו לנתניהו, ניקיון הכפיים והיושר האישי, וההנחה שהוא לא מאיים על אף אחד בצמרת הליכוד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בחודשיים שבהם הממשלה קיימת חלו כמה שינויים דרמטיים במיצוב ובמהלכים של לוין, שמוציאים את יריביו מדעתם. נקודת המפנה היא מסיבת העיתונאים המפורסמת של לוין ב-4 בינואר, שם הודיע באופן דרמטי על הרפורמה המשפטית שבישרה את המהפכה המשטרית שהוא מתכנן יחד עם ראש הממשלה.

עברו עוד כמה ימים ושרי הליכוד הגיעו למסקנה משותפת: הרפורמה לא נועדה רק להפוך את המשטר החוקתי במדינה אלא גם את צמרת הליכוד. לוין רוכב על הרפורמה עד להנהגת הליכוד, ובינתיים הוא תופס פער מכל יריביו בצמרת התנועה.

"לוין קורא לרפורמה על שמו, והוא גם דואג שאף אחד לא יתקרב אליה", אמר אתמול (שלישי) אחד השרים בליכוד לזמן ישראל. "הליכוד מעולם לא קיים דיון ברפורמה הזו באף פורום, לא במרכז ולא במזכירות ולא בסיעה. זה גם אומר משהו".

"לוין קורא לרפורמה על שמו, והוא גם דואג שאף אחד לא יתקרב אליה. הליכוד מעולם לא קיים דיון ברפורמה הזו באף פורום, לא במרכז ולא במזכירות ולא בסיעה. זה גם אומר משהו"

השר בליכוד בחר לנתח את שינוי הסדר בתנועה כך: "רצנו בפריימריז וכל אחד רצה לסמן את עצמו כיורש של נתניהו. זה היה קרב אדיר. ניר ברקת, למשל, השקיע מיליונים כדי לחסל את ישראל כ"ץ. ברקת נחל ניצחון גדול בקרב הזה ואפילו כ"ץ מודה שהוא התדרדר למקום ה-12 רק בגלל ברקת. ומה קורה עכשיו? ברקת, שתמיד הוביל בכל הסקרים הפנימיים, פוגש מולו לפתע את יריב לוין. לזה הוא לא ציפה".

יריב לוין, בנימין נתניהו וניר ברקת במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יריב לוין, בנימין נתניהו וניר ברקת במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

למעשה, אף אחד לא ציפה לזה. עכשיו החשש מלוין הוא מעשי והמלחמה בו רק גוברת. לוין מתחזק מיום ליום, יש לו מחנה בליכוד ושני שרים לפחות – יואב קיש ומאי גולן – חייבים לו את המינוי.

המטרה הלא מוסתרת של היריבים היא לתקוע טריז בין לוין ונתניהו – או ליתר דיוק, בין לוין ובין משפחת נתניהו. איך עושים את זה? אומרים שלוין עובד אך ורק למען עצמו, והוא מסכן ביודעין את מנהיגותו של נתניהו עצמו. תדרוכים אנונימיים כאלה מפי "מקורביו של נתניהו" יצאו לאוויר בשבועות האחרונים.

המטרה הלא מוסתרת של היריבים היא לתקוע טריז בין לוין ונתניהו – או ליתר דיוק, בין לוין ומשפחת נתניהו. איך עושים את זה? אומרים שלוין עובד אך ורק למען עצמו, והוא מסכן ביודעין את מנהיגותו של נתניהו עצמו

"לוין עשה את כל הטעויות וסיבך את נתניהו ואת המצב", אומר לזמן ישראל שר בכיר בליכוד, "מי היה צריך את מסיבת העיתונאים שלו שהקימה עלינו את כל האופוזיציה? אי אפשר היה להתחיל להריץ את החוקים בקצב אחר, בשקט, בלי דרמות, עם גיבוי של מומחים כלכליים שהיינו יכולים להשיג?

"האופוזיציה הייתה מפורקת אחרי הבחירות והדרמה המשפטית הגדולה איחדה אותה מייד. לוין דווקא שמח ומתעקש להמשיך בקצב הזה, אבל הנזק למדינה וגם לנו הוא חמור".

לוין לא נסוג מילימטר לאחור, גם אם המדינה נהרסת. אתמול, בראיון ל"כאן 11", הוא הודיע כי חקיקת הרפורמה על כל סעיפיה תושלם עוד לפני פגרת הפסח של הכנסת, כלומר בתוך חודש בלבד.

ומה שעוד מדהים בכל הסיפור הוא המעמד הרופף של נתניהו.

בשיחות עם בכירי הליכוד אתה מזהה את החולשה של ראש הממשלה. אילו נתניהו היה מנהיג חזק ולא מעורער כמו בעבר, אף אחד לא היה מתרגש היום מלוין. אבל נתניהו מודל 2023, הוא ראש ממשלה שמטולטל מכל הכיוונים – המדיני, הבטחוני והכלכלי.

אילו נתניהו היה מנהיג חזק כמו בעבר, אף אחד לא היה מתרגש היום מלוין. אבל נתניהו מודל 2023, הוא ראש ממשלה שמטולטל מכל הכיוונים – המדיני, הבטחוני והכלכלי

הקואליציה שנתניהו הקים עושה ממנו צחוק, השרים הקיצוניים מהלכים עליו אימים, והוא (יחד עם לוין) נאלץ לרצות אותם ולהוציא בכל שעתיים הודעות שהכול בסדר והממשלה לא מתפרקת.

במציאות הזו לא מפליא שהשרים, שכל אחד מהם רוצה להיות מנהיג הליכוד הבא, מכים בכל הכוח בלוין שמסתמן במהירות כיורש של נתניהו – אם לא זה שכבר כיום שולט במדינה לצידו.

עוד 765 מילים
סגירה