התנגדות אזרחית לחיזוק הדמוקרטיה

התעמתות עם שוטרים בהפגנה נגד ההפיכה המשטרית, מרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
Erik Marmor/Flash90
התעמתות עם שוטרים בהפגנה נגד ההפיכה המשטרית, מרץ 2023

לפני כחצי שנה פרסם מכון זולת דו"ח מקיף ונרחב, "דמוקרטיה לכאורה", שכתב עו"ד איתי מק וחשף תמונה מבהילה: איך מ-1996 ועד 2021, צעד אחר צעד, דרדר בנימין נתניהו את המדינה במורד המדד הדמוקרטי – במדיניות; בחקיקה; בהחלשת מעמדם של חוקי יסוד; בצמצום סמכותה של הכנסת וביכולתה להגביל את כוחה של הממשלה והעומד בראשה; בהעברת תקציב דו-שנתי; ובהרחבת השימוש בחוק ההסדרים; בחוקי החרם, הנכבה, הדגל וחוק יסוד: הלאום; בפגיעה בחופש העיתונות; בניסיון למנוע השתתפות פוליטית של אזרחים ערבים בבחירות; באיסור כניסת ארגוני חברה אזרחית לבתי הספר ועוד.

לפני כחצי שנה פרסם מכון זולת דו"ח מקיף ונרחב, "דמוקרטיה לכאורה", שכתב עו"ד איתי מק וחשף תמונה מבהילה: איך מ-1996 ועד 2021, צעד אחר צעד, דרדר בנימין נתניהו את המדינה במורד המדד הדמוקרטי

המסקנה שלנו הייתה, שבתקופת כהונתו הראשונה והשנייה הפך נתניהו את מדינת ישראל ממדינה דמוקרטית למדינה סף-סמכותנית. מי שייתן לראש הממשלה לקדם חוקים שמגבילים את היכולת של בית המשפט העליון לפסול חוקי יסוד לא חוקתיים, להביא לכך שפוליטיקאים ימנו שופטים, יחוקקו פסקת ההתגברות ברוב של 61 מנדטים ויבטלו את עילת הסבירות, יקבל דיקטטורה בתקופת כהונת נתניהו השלישית.

שוברים את הכללים

בשבועות האחרונים, דווח עמוס הראל בעיתון "הארץ", דנים אנשי מילואים בהחרפת צעדי המחאה ובסרבנות וסרבנות אפורה:

"כמה קצינים בכירים בחיל האוויר הודיעו למפקדיהם שלא יגיעו עוד לשירות, ובתוך הטייסות מתנהל דיון ער של טייסים ונווטים במילואים בשאלה אם לבטל את ההתנדבות לשירות ומתי… התפרסמה עצומה של יותר ממאה אנשי מילואים, אנשי מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן, שהודיעו כי יפסיקו לשרת אם תעבור ההפיכה… התפרסמה עצומה של מילואימניקים מחטיבת המחקר באמ"ן. ביחידת מודיעין גדולה, המשתייכת לאחד הפיקודים, הוזהרו המפקדים שייתכן כי היחידה לא תוכל לתפקד כהלכה בתרגיל המתוכנן לקיץ הקרוב, משום שמספר רב של אנשי מילואים הודיעו שאין בכוונתם להתייצב לשירות".

אפשר בהחלט להבין אותם. יש לנו קואליציה שמשועבדות לגחמות של אדם אחד, ובשל כך מחוקקת חוקים ומשתמשת באמצעים לא דמוקרטיים, שמטרתם לאפשר לראש הממשלה נתניהו להיחלץ מהכלא כדי להבטיח את השרידות הפוליטית שלו. על הדרך, המטרה היא להביא לריסוק הדמוקרטיה. נתניהו מצעיד את ישראל בדרך אפלה למהפכה משטרית, ואת זה יש לעצור.

יש לנו קואליציה שמשועבדות לגחמות של אדם אחד, ובשל כך מחוקקת חוקים ומשתמשת באמצעים לא דמוקרטיים, שמטרתם לאפשר לו להיחלץ מהכלא ולהבטיח את שרידותו הפוליטית

"במשטר בלתי לגיטימי בעליל חובה לא לבצע פקודות עם דגל שחור", אמר על כך ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד ברק, בוועידת החרום של עיתון "הארץ" שנערך בשיתוף הקרן החדשה וזולת.

היו האיש ההוא

אחת לכמה ימים מישהו שולף מהבוידעם של האינטרנט צילום בשחור לבן של המון מצדיע במועל יד לפיהרר, שבמרכזו אדם אחד, שלוב ידיים. Be this Guy, מצווה עלינו כיתוב התמונה. סרב. האיש ההוא היה ככל הנראה אוגוסט לנדמסר, פועל גרמני שביצע את העוול הנורא של מערכת יחסים עם יהודייה, ואף שילם עליו מחיר כבד.

כולנו רוצים להיות האיש הזה. כולנו רוצים לדעת שגם אנחנו היינו נוהגים כך מול משטר אפל ורצחני. אבל המציאות לא תמיד פשוטה כל כך, ומן הסתם גם ההמון המצדיע בתמונה ההיא לא חשב אז, שהוא מצדיע למה שיהפוך לסמלו של הרוע האנושי.

במקרה שלנו, התנגדות אזרחית מול ממשלת הטליבאן של נתניהו, שהיא הממשלה הימנית, הדתית והגזענית ביותר מאז קום המדינה, היא לא רק הימנעות מפעולה, היא גם הצבת מראה. היא הצהרה: המעשה הזה הוא קו אדום, שמצדיק שבירה של הכלים.

התנגדות אזרחית מול ממשלת הטליבאן של נתניהו, הממשלה הימנית, הדתית והגזענית ביותר מאז קום המדינה, היא לא רק הימנעות מפעולה, היא הצבת מראה והצהרה: המעשה הזה הוא קו אדום, שמצדיק שבירה של הכלים

נכון, לא נהיה בהתחלה במשטר נוסח צפון קוריאה וגם לא ברוסיה של ולדימיר פוטין, אבל ככה זה התחיל בפולין ובהונגריה. שיהיה ברור: משטר שמבקש לחסל את הדמוקרטיה הוא לא לגיטימי, ומספק הצדקה מוסרית להתנגדות אזרחית.

בנאומו באחת ההפגנות ברחוב בקפלן בתל אביב הרחיב אהוד ברק: "אם הסף ייחצה וחוקי הדיקטטורה יצאו לדרך, תעבור האחריות אלינו, אזרחי המדינה. ניאלץ ללכת במסורת של גנדי בהודו לפני 80 שנה ושל מרטין לותר קינג לפני 60 שנה. ללכת בנתיב המרי הבלתי אלים. מרי אזרחי בלתי אלים, איננו מרד. זוהי זכות וחובה של אזרחים, שלנגד עיניהם פועלים ממשלה או שלטון, בניגוד למערכת הערכים היסודית שלהם עצמם. הקריאה למרי אזרחי היא קריאה לאזרחים לנקוט פעולה כדי שלא ימצאו עצמם משתתפים או מגבם מעשה שלטוני הנוגד את מצפונם".

פסאדה של כללי משחק

כאשר מדברים אתנו בימין על "כללי משחק" ו"הידברות" , מדובר בהונאה. בשם כללי המשחק אנחנו וילדינו משרתים בשטחים, שבהם מיליוני נתינים פלסטינים כלל אינם שותפים ל"כללי המשחק" האלה, ואפשר להפסיק להעמיד פנים שהכיבוש הוא "תפיסה לוחמתית זמנית". 56 שנים אינם עניין זמני, וברור שהממשלה הנוכחית דוהרת לא רק לסיפוח דה פקטו אלא גם לסיפוח דה יורה.

כאשר מדברים אתנו בימין על "כללי משחק" ו"הידברות" , מדובר בהונאה. בשם כללי המשחק אנחנו וילדינו משרתים בשטחים, שבהם מיליוני נתינים פלסטינים כלל אינם שותפים ל"כללי המשחק" האלה

נוסף על כך, אי אפשר לדבר בכנות על "כללי משחק" כשהממשלה הנוכחית משנה אותם גם בתוך ישראל הריבונית כלפי אזרחיה. הדגם של נתניהו ושל חבריו בפולין ובהונגריה אינו של דמוקרטיה, אלא של דיכוי פנימי והסתה נגד אזרחים, נגד מיעוטים ונגד הצד הפוליטי היריב.

מה שהם קוראים לו "דמוקרטיה לא ליברלית" אינו דמוקרטיה. דמוקרטיה, כשיטה פוליטית, היא יותר מסט כללי עשה ואל-תעשה. דמוקרטיה היא קודם כל אמנה חברתית, ערכים שהשיטה הדמוקרטית נועדה להגן עליהם. אם אין לנו הסכמה על האמנה החברתית הזו, אם עבור הימין מי שאוהב אחרת, מתפלל אחרת או מאמין אחרת שווה פחות, אפשר לערוך בחירות כל יומיים וזו עדיין לא תהיה דמוקרטיה.

במצב כזה, הביקורת שנשמעה על דבריו הנכוחים של אהוד ברק, או דיון מנומס על השאלה "האם התנגדות אזרחית היא לגיטימית", פירושם עצימת עיניים מרצון, טשטוש ההכרה, סירוב לראות במציאות את מה שהיא.

אל תוותרו

כל זה נכון ביתר שאת לכיבוש. הפרויקט הגדול ביותר של רוב ממשלות ישראל ב-56 השנים האחרונות, שנעשה במילותיו של מאיר אריאל: בספק מרמה, בחשד גזל, בחסות החשיכה, בחסינות מושל.

דמוקרטיה היא קודם כל אמנה חברתית. אם אין לנו הסכמה על אמנה זו, אם עבור הימין מי שאוהב אחרת, מתפלל אחרת או מאמין אחרת שווה פחות, אפשר לערוך בחירות כל יומיים וזו עדיין לא תהיה דמוקרטיה

כדי לבנות ולבסס משטר של אפרטהייד, אי אפשר להסתפק רק בדיכוי של העם הפלסטיני ובהדרה של האזרחים הערבים בישראל. הפרויקט הזה מצריך גם לרסק את הגורמים הביקורתיים בחברה הישראלית; להחליש את שומרי הסף; לרסק את בית המשפט העליון, את התקשורת, את ארגוני החברה האזרחית, את האקדמיה ואת עולם התרבות; להכתים את ספר החוקים בחקיקה גזענית ואנטי דמוקרטית, ולהפעיל מנגנון השתקה, הפחדה ורדיפה, שמקבל לגיטימציה מהמוסדות הדמוקרטים עצמם, שמדכאים ומפרקים כל דחף אנושי מוסרי להתנגדות.

האם הגענו לשעה הקשה שבה יש לקרוא להתנגדות אזרחית אקטיבית? האנשים שיוצאים להפגין ברחבי הארץ יודעים שהם יספגו מכות וקנסות, והם ממשיכים להפגין בגשרים ובכיכרות, מפני שיש להם תודעה דמוקרטית גבוהה ואחריות למדינה הזו. התנגדות אזרחית בהיקף נרחב של ציבור, עשויה במקרה כזה דווקא להוביל לחיזוק הדמוקרטיה.

אל תוותרו, אני קוראת למפגינים. אתם פועלים במרחב הפוליטי והאזרחי, והמסר שלכם מוצדק. לא מדובר במעשה שהוא רק אמצעי פוליטי להשגת מטרה פוליטית. מדובר בחובה מוסרית של האזרח למדינה, שאותה הוא מבקש להחזיר לדרך המלך.

אל תוותרו, אני קוראת למפגינים. אתם פועלים במרחב הפוליטי והאזרחי, והמסר שלכם מוצדק. לא מדובר במעשה שהוא רק אמצעי פוליטי להשגת מטרה פוליטית. מדובר בחובה מוסרית של האזרח למדינה

מול ממשלה התופרת חוקי יסוד על פי מידת החליפה של ראשיה, מול נאשם בשוחד שמתכוון לפגוע בעצמאות מערכת המשפט, מול הפיכתנו למדינת אפרטהייד – אנשי חינוך, ראשי ערים, משפטנים, אנשי צבא ומשטרה, אקדמיה ופוליטיקה, בעבר ובהווה, צריכים לקום ולהניף דגל שחור.

יש לנו כוח שאיננו משתמשים בו. יש דברים שעוצרים אותם לא בדיבורים בפרלמנט.

זהבה גלאון היא יו"ר מרצ לשעבר ונשיאת זולת לשוויון וזכויות אדם

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,173 מילים ו-1 תגובות
סגירה