נעמה שולץ (צילום: רענן כהן)
רענן כהן

משרד הפנים ביטל את ההרצאה של האישה היחידה שכיהנה כמנכ"לית משרד רה"מ

ביום האישה הבינלאומי, משרד הפנים החליט לבטל את המפגש עם האישה היחידה שכיהנה כמנכ"לית משרד ראש הממשלה ● מארגני המפגש טוענים כי מדובר ב"הנחיה מלמעלה" ● בש"ס, כנראה, החליטו שהם לא רוצים לראות נשים מצליחות בתפקידי מפתח ● משרד הפנים: "מקיימים אירוע שבמסגרתו מרצות עובדות מכלל משרדי הממשלה"

פורום "בכירות מקומיות" אמור היה להתכנס היום (חמישי) במשרד הפנים לשיחה עם מנכ"לית המשרד לשעבר נעמה שולץ. הפורום, בחסות משרד הפנים ותחת תוכנית הצוערים של השלטון המקומי, ביקש משולץ להכין שיחה על האתגרים בעבודת נשים במשרות בכירות בשלטון המקומי ובשלטון בכלל.

שולץ בת ה־46 נושאת בגאווה את התואר האישה הראשונה בתפקיד מנכ"לית משרד ראש הממשלה. תקופתה בתפקיד הייתה קצרה – חצי שנה בלבד – אך בכל זאת פורצת דרך.

אולם, משום ששולץ כיהנה בתפקיד תחת ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד והממשלה ה־37 מתנהלת באווירת נקם – קיבלו צוערי השלטון המקומי, שארגנו את הכנס, הוראה לבטל את מפגש הזום. זאת אף כי שולץ לא הייתה אמורה לקבל שכר כלשהו עבור השתתפותה.

מדובר ביוזמה של בוגרי תוכנית הצוערים – ולשיחה לא היה אמור להיות אופי פוליטי מפלגתי, אלא דיון בנושא מגדר ורשויות מקומיות. כאילו אין זה מספיק שבממשלה ה־37 לא מכהנת אף אישה כמנכ"לית – אתמול קיבלה שולץ, כאמור, הודעה מהמארגנים על ביטול פגישת הזום.

ראש הממשלה יאיר לפיד, מנכ"לית משרד ראש הממשלה נעמה שולץ וראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא בדיון בנושא האקלים בקריה בתל אביב, 31 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד לצד מנכ"לית משרד ראש הממשלה לשעבר נעמה שולץ, 31 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)

משום ששולץ כיהנה בתפקיד תחת ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד והממשלה ה־37 מתנהלת באווירת נקם – קיבלו צוערי השלטון המקומי, שארגנו את הכנס, הוראה לבטל את מפגש הזום

תחילה נאמר לה כי המארגנים התרגשו לקראת המפגש איתה – ואז קיבלו "הנחיה מלמעלה", כדבריהם. "זה הגיע מלמעלה, והביטול לא קשור לצוערים. זה מה שמבאס פה", נאמר לשולץ.

בשיחת ההכנה לקראת המפגש נאמר לשולץ כי קהל היעד יהיו נשים צעירות בדרגי ביניים בשלטון המקומי. הנשים שעובדות בשלטון המקומי חשות כי מדובר בארגון קשוח מאוד, מסיבות רבות: תהליכים איטיים, שליטה גברית בעמדות מפתח ועוד.

הצוערות (וצוערים) ביקשו לשמוע משולץ על הקריירה שלה, על הזדמנויות, על ערכים ועל התקופה הקצרה במשרד ראש הממשלה. באותה ההזדמנות הם התכוונו להשיק את פורום "הבכירות המקומיות" – מרחב למפגשי קריירה ומדיניות ציבורית בנושא השלטון המקומי.

כאמור, הפורום מתנהל בחסות משרד הפנים, ושם לא ראו בעין יפה את המרואיינת הראשונה. מאז הקמת הממשלה הנוכחית, רבים מהשרים ומראשי משרדי הממשלה עוסקים בנקמנות בתוכניות ובעובדים בכירים רק בגלל העובדה שהם כיהנו בממשלה ה־36.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם פורום מנכ"לים של הממשלה ה־37 (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם פורום מנכ"לים של הממשלה ה־37 (צילום: חיים צח, לע"מ)

השבוע פורסם כי במשרד ראש הממשלה הוזזה מתפקידה מתאמת הנסיעות, בכירת המל"ל מיכל יניב – על אף שנבחרה לתפקיד במכרז. במקומה נכנס לתפקיד יאיר קספריוס, יועץ פוליטי שכיהן בלשכת נתניהו

כך, למשל, פורסם השבוע כי במשרד ראש הממשלה הוזזה מתפקידה מתאמת הנסיעות, בכירת המל"ל מיכל יניב – על אף שנבחרה לתפקיד במכרז. במקומה נכנס לתפקיד יאיר קספריוס, יועץ פוליטי שכיהן בלשכת בנימין נתניהו בעבר.

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה עו"ד שלומית ברנע פרגו מודרת מישיבות הממשלה, ובמשרדי ממשלה אחרים פוסלים תוכניות רק משום שהן התקבלו בתקופת הממשלה הקודמת. זה מתרחש בחינוך, בבריאות, בתחבורה ועוד.

לרשימת הנקמנות הזו נוספה כעת גם השיחה בין מנכ"לית משרד ראש הממשלה לשעבר לבין פורום צוערים – ודווקא ביום האישה הבינלאומי. לאירוע הביטול הזה אפשר להוסיף תהייה נוספת: משרד הפנים מוחזק על ידי מפלגת ש"ס, כשהשר לשעבר אריה דרעי מנוע מלכהן כשר אחרי פסיקת בג"ץ.

שר הדתות מיכאל מלכיאלי משמש בימים אלה גם כממלא מקום שר הפנים, מתוך ציפייה במפלגת ש"ס שדרעי יחזור לתפקיד על אפו ועל חמתו של בג"ץ. ביטול המפגש עם שולץ מחייב להגיע למסקנה שבש"ס הולכים צעד נוסף מעבר לנקמנות: הם פשוט לא רוצים לראות נשים מצליחות בתפקידי מפתח.

ההזמנה לשיחה עם נעמה שולץ, לשעבר מנכ"לית משרד רה"מ
ההזמנה לשיחה עם נעמה שולץ, לשעבר מנכ"לית משרד רה"מ

ביטול המפגש מחייב להגיע למסקנה שבש"ס הולכים צעד נוסף מעבר לנקמנות: הם פשוט לא רוצים לראות נשים מצליחות בתפקידי מפתח. חלילה שנשים צוערות ונשות משרד הפנים יכניסו לעצמן רעיונות לראש

אם כבר מתקיים יום האישה הבינלאומי, חלילה שנשים צוערות ונשות משרד הפנים יכניסו לעצמן רעיונות לראש וישאפו להתקדם ולהגיע לתפקידים בכירים.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "משרד הפנים יציין גם השנה את יום האישה הבינלאומי בשלל אירועים, כשגולת הכותרת היא מיזם 'עובדות מהשטח', שבמסגרתו מרצות עובדות מכלל משרדי הממשלה – בהן גם מנהלות במשרד הפנים – על תחום העיסוק המקצועי שלהן לכלל עובדות ועובדי המדינה".

עוד 580 מילים
סגירה