ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, 10 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
AP Photo/Andrew Medichini

גורם בכיר בסביבת נתניהו טוען: ממשל ביידן מממן את המחאה

ראש הממשלה רותח על כולם: על האמריקאים, על המפגינים, על היועמ"שית, על הפרקליטות, על התקשורת ● המשבר הקשה ביותר שעובר על נתניהו כרגע הוא היחס של הממשל האמריקאי כלפיו ● ואילו בכל הקשור למהפכה המשפטית, אין לנתניהו שום כוונה לעצור: הימים הקרובים יוקדשו לביצור החוקים כך שבג"ץ לא יוכל לפסול אותם ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית ראש הממשלה ברומא

הנה סיפור שלא תקראו בביוגרפיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחרי בחירות 1999, בהן הפסיד את ראשות הממשלה לאהוד ברק, נתניהו התקשה להתמודד עם התגובות הקשות של בני משפחתו ומקורביו, שראו אותו מאבד השפעה ופופולריות ביום אחד.

נתניהו מיהר לארגן לעצמו נסיעה לפריז והופעות מול אלפים מאנשי הקהילה היהודית, שהרעיפו עליו אהדה וקיבלו אותו בתשואות בכל מקום. כך הצליח להתגבר על תחושת הנפילה ולהוכיח למקורביו שהוא עדיין מנהיג חזק. אם לא בארץ, אז לפחות בצרפת.

ביום שישי ברומא, כמו בפריז של פעם, יכול היה נתניהו לחוש בחיוניות עד כדי אופוריה. ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני לא שאלה אותו על המהפכה המשפטית, לפחות לדברי גורם מדיני בכיר במשלחת.

ביום שישי ברומא, כמו בפריז של פעם, יכול היה נתניהו לחוש בחיוניות עד כדי אופוריה. ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני לא שאלה אותו על המהפכה המשפטית, לפחות לדברי גורם מדיני בכיר במשלחת

בפגישה שלו עם אנשי עסקים במשרד הכלכלה באיטליה הוא דיבר על עוצמתה הכלכלית הבלתי מעורערת של ישראל, והאיטלקים ביקשו שיתופי פעולה בייצוא הגז ובהתפלת מים, שתי הבעיות הגדולות היום בארץ מגף. הגז בגלל המלחמה באוקראינה והמים בגלל התשתית הרעועה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם מנהלים בכירים במשק האיטלקי במשרד הכלכלה ברומא, 10 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם מנהלים בכירים במשק האיטלקי במשרד הכלכלה ברומא, 10 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

לשעה קלה ברומא, נתניהו יכול היה לשכוח את ההפגנות ההמוניות בארץ, את המשבר חסר התקדים שפוקד את המדינה. ואז הוא נזכר, ונמלא בחימה. ראש הממשלה רותח על כולם: על האמריקאים, על המפגינים, על היועצת המשפטית לממשלה, על הפרקליטות, על השופטים בארץ, על התקשורת שמוציאה אותו מדעתו. הסביבה המיידית שלו היא פקעת עצבים מהלכת.

יש כאלו לידו שמחממים אותו בכל כוחם על שר המשפטים יריב לוין, כאילו הוא אשם בכל. הם אומרים שלוין טעה והטעה אותו, דוהר מהר מדי, ואם היה מאט את הקצב הכול היה נראה אחרת. בשלב זה נתניהו לא מוכן לשמוע להם. לוין מנצח את המקורבים שיושבים לנתניהו על האוזן.

יש כאלו לידו שמחממים אותו בכל כוחם על יריב לוין, כאילו הוא אשם בכל. הם אומרים שלוין טעה והטעה אותו, דוהר מהר מדי, ואם היה מאט את הקצב הכול היה נראה אחרת. בשלב זה נתניהו לא מוכן לשמוע להם

הקטע הקשה ביותר שעובר כרגע על ראש הממשלה הוא היחס של הממשל האמריקאי. גורם מדיני בכיר נשאל ביום שישי מדוע הנשיא ביידן לא מזמין את נתניהו לביקור בבית הלבן. "תשאלו אותו, לא אותי", הטיח הגורם המדיני והוסיף: "יש הרבה סיבות".

יש בסביבה של נתניהו מי שמוכן לנתח את הסיבות. המחאה בארץ, כך אומר גורם בכיר בפמליית נתניהו, ממומנת בין השאר על ידי ממשל ביידן. "המחאה הזו ממומנת ומאורגנת במיליוני דולרים", אומר האיש, "אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה. זה ארגון ברמה מאד גבוהה. יש מרכז קבוע וממנו מתפצלים כל המפגינים בצורה מסודרת. מי מממן את ההסעות, את הדגלים, את הבמות? לנו זה ברור".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש האופוזיציה בנימין נתניהו, 14 ביולי 2022 (צילום: רענן כהן/לע"מ)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש האופוזיציה בנימין נתניהו, 14 ביולי 2022 (צילום: רענן כהן/לע"מ)

בפמליית ראש הממשלה אישרו לזמן ישראל כי הכוונה היא לארצות הברית. אגב, מקורבו של נתניהו יעקב ברדוגו הפריח טענה דומה בערוץ 14 בשבוע שעבר, ואילו בנו יאיר נתניהו שיתף הלילה מאמר מהאתר הימני האמריקאי "ברייטברט" הטוען שמחלקת המדינה מממנת את אחת מקבוצות המחאה.

היועמ"שית "חצופה חסרת תקנה"

הזעם הוא גם על משתפי הפעולה בארץ. שאלתי את הגורם המדיני הבכיר לצד מי הוא עומד בסאגת המריבה בין השר לביטחון הפנים איתמר בן-גביר והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה על רקע ההדחה המוקפאת של מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד. הגורם אמר שיש לו מה לומר, אבל הוא יגיד את זה בארץ.

הנה מה שחושב מקורב לנתניהו בפרשה: "היועצת המשפטית היא חצופה חסרת תקנה, אף אחד לא בחר בה לנהל את המדינה, היא לא יכולה בשום אופן לצאת נגד החלטה של שר בממשלה לבצע סבב מינויים. היועצת הזו מלמדת למה יש כל כך הרבה כעס על המערכת המשפטית. זה לא הגיוני מה שקורה כאן וזה לא יכול להימשך".

"היועצת המשפטית היא חצופה חסרת תקנה, אף אחד לא בחר בה לנהל את המדינה, היא לא יכולה בשום אופן לצאת נגד החלטה של שר בממשלה לבצע סבב מינויים"

נתניהו רותח גם על המערכת המשפטית והפרקליטות, כאמור. גורם מדיני בכיר, בתשובה לשאלה של זמן ישראל, דיבר על הדורסנות המשפטית שהתפתחה בישראל לאורך השנים המחייבת את הרפורמה שנועדה לבלום אותה. אלה טקסטים של יריב לוין שמשתלבים בנחישות של ראש הממשלה להמשיך עד הסוף ולא להפסיק לשנייה את החקיקה המשפטית.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בבית המשפט העליון בירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בבית המשפט העליון בירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

מה שכן, המטרה העיקרית של נתניהו כעת היא להעביר את החוקים באופן כזה שיעמדו במבחן בג"ץ.

נתניהו מניח שלא תהיה פשרה – למרות המאמצים של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאליו ראש הממשלה כבר מתייחס כמי שעבר לצד השני. הדיונים האינטנסיביים שנתניהו מנהל עם השר לוין ועם גורמים משפטיים הם לפיכך בעיקר בנושא הזה: אילו תיקונים צריך להכניס באופן חד-צדדי בסעיפי הרפורמה כדי שלא תהיה לשופטי בג"ץ עילה לפסול את הרפורמה כולה.

הדיונים האינטנסיביים שנתניהו מנהל עם לוין ועם גורמים משפטיים הם בעיקר בשאלה אילו תיקונים צריך להכניס באופן חד-צדדי בסעיפי הרפורמה כדי שלא תהיה לשופטי בג"ץ עילה לפסול את הרפורמה כולה

אתמול בלילה יצאו ראש הממשלה ורעייתו לביקור בקולוסאום ברומא. אולי הם הרגישו כמו הגלדיאטורים עזי הנפש שנלחמו על חייהם נגד כולם. התקשורת מייאשת אותם בחד-צדדיות שלה; מבחינתם, הפרקליטות לא עושה כלום ושום דבר נגד מי שמאיימים לרצוח אותם; והמפגינים הם פריבילגים תל אביבים ואחרים, כולם עשויים משטנץ אחד, שלא מייצגים את הרוב העצום שתומך בראש הממשלה.

עוד 793 מילים ו-2 תגובות
סגירה