שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס הבונדס בוושניגטון, 12 במרץ 2023 (צילום: הציונות הדתית)
הציונות הדתית

אפילו הסערה סביב סמוטריץ' בוושינגטון לא הובילה את איפא"ק להביע עמדה

בשונה מההפגנה שקידמה את פניו של נתניהו ברומא, שם המוחים היו ישראלים בלבד, בוושינגטון נאספו הלילה מאות יהודים-אמריקאים להפגנה מול מלון גרנד היאט בזמן ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם שם ● סמוטריץ' הפך למוקצה בקרב ההנהגה היהודית-אמריקאית ● אבל דווקא איפא"ק, הארגון החשוב בעיר, ממשיך לשמור על עמימות ונמנע מלהביע עמדה על המהפכה המשפטית

מאות אנשים הפגינו אתמול (ראשון) בוושינגטון מול מלון גרנד היאט, שם נערך כנס הבונדס ובו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם על עתידה הכלכלי של מדינת ישראל.

בשונה מההפגנה ביום שישי ברומא מול מלונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפגנה שהורכבה מישראלים ברובה, ההפגנות אתמול בלונדון ובוושינגטון איחדו ישראלים לשעבר הגרים בערי הבירה עם ראשי ארגונים יהודיים, עניין חריג.

בוושינגטון, ראשי הקהילות היהודיות של צפון אמריקה הפגינו נוכחות משמעותית. נשים בולטות העומדות בראש חלק מהארגונים היהודיים יצאו להפגין נוכחות בעת הנאום של סמוטריץ'. ביניהן: סוזי גלמן, יו"ר ה-Israel Policy Forum ; הרבנית אסתר לדרמן מ-Union Reform Judaism ; היילי סופר, מנכ"לית ה-Jewish Democratic Council of America ; ושילה כץ, מנכ"לית ה-National Council of Jewish Women.

זה לא דבר של מה בכך. ביהדות ארה"ב תמיד היו ארגונים ביקורתיים בנוגע למדיניות ישראל, אך לרוב לא מקרב המיינסטרים האמריקאי. בעבר אף היה הבדל בין העברת ביקורת כתובה על מדיניות ישראל, לבין לצאת להפגנה נגד אחד משריה הבכירים של הממשלה.

הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ' בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ' בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

סמוטריץ' "הכשיר את הקרקע" עבור אותם יהודים אמריקאים לצאת בבוטות נגדו באמירותו השערורייתית שצריך "למחוק את חווארה". בנאומו הלילה בכנס הבונדס, סמוטריץ' הביע חרטה על דבריו ואמר: "אני רוצה להוסיף כמה מילים על הפיל בחדר. כפי שכבר כתבתי, הבעתי חרטה כנה על האמירה על חווארה, שיצרה רושם לחלוטין מוטעה".

אולם גם לפני דבריו החמורים סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית היה משוקץ בעיני יהודים רבים בעולם בשל עמדותיו ההומופוביות וגישתו בנוגע לזכויותיהם של הפלסטינים. ביהדות ארה"ב מכירים היטב את דבריו וציטוטיו. לא רק אותו הם מכירים. גם השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר הוא אישיות ידועה בשל עברו הפלילי, קשריו לתנועת כ"ץ, הערצתו לרוצח ההמונים ברוך גולדשטיין ועמדותיו הגזעניות.

גם לפני דבריו החמורים סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית היה משוקץ בעיני יהודים רבים בעולם בשל עמדותיו ההומופוביות וגישתו בנוגע לזכויותיהם של הפלסטינים

בישראל נערך בשנים האחרונות קמפיין לגיטימציה של סמוטריץ' ובן-גביר, בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הליכוד. אבל הציבור היהודי בחו"ל לא קנה את ההתחנפות של הימין לשני מובילי מדיניות הגזענות הישראלית. וכך הגענו עד הלום.

מעבר להפגנות, התברר במהרה שאף גורם ממשל רשמי לא ייפגש עם סמוטריץ'. גם הארגונים היהודים הגדולים הממוקמים במרכז הפוליטי (ואף נוטים ימינה) – איפא"ק, הועד היהודי אמריקאי (AJC), הפדרציות של צפון אמריקה (JFNA), וארגון הגג ועידת הנשיאים (COP) – לא יפגשו עם סמוטריץ' בנסיעתו הנוכחית לוושינגטון. אפילו הוועד היהודי-רפובליקאי (ה-RJC) – הארגון שנשען על תרומות של משפחת אדלסון – החליט שלא להיפגש עם סמוטריץ' בוושינגטון.

הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ' בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ' בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

מעניין יהיה לראות מי ישב בקהל בכנס של הבונדס והקשיב לשר הישראלי, אשר החליט לסייע לתנועת ה-BDS יותר מכל ישראלי אי-פעם.

אגב, שני ארגונים יהודיים מהימין, בדמותם ורוחם של הציונות הדתית ועוצמה יהודית, כן יפגשו עם סמוטריץ' בזמן שהותו בוושינגטון. אלה הם ה-ZOA, ארגון הציונים של אמריקה, וה-OU, איגוד האורתודוקסים. אלו גם ארגונים שממשיכים לתמוך בנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

הדבר המוזר בכל העסק הזה הוא התנהלות איפא"ק. בשדולה למען ישראל, ששמה לעצמה לתמוך ביטחונית במדינת ישראל ולשמור על חזית על-מפלגתית, לא מדברים עם סמוטריץ' אבל גם שותקים לנוכח ההפיכה המשטרית.

הדבר המוזר הוא התנהלות איפא"ק. בשדולה למען ישראל, ששמה לעצמה לתמוך ביטחונית במדינת ישראל ולשמור על חזית על-מפלגתית, לא מדברים עם סמוטריץ' אבל גם שותקים לנוכח ההפיכה המשטרית

הארגון, שהקדיש את העשורים האחרונים שלו למלחמה בגרעין האיראני, עדיין לא הבין שטייסי חיל האוויר מטייסת 69 לא יסכימו לצאת למשימה במדינה דיקטטורית. ההתנהלות של ראשי הארגון מוזרה, לכל הפחות. לזמן ישראל נודע שכמה עובדים בהנהלת הארגון הצטרפו להפגנה נגד סמוטריץ', אך לא במסגרת תפקידם הרשמי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידת איפא"ק בוושינגטון ב-2018 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידת איפא"ק בוושינגטון ב-2018 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

אתמול בלילה פנינו לאיפא"ק בבקשה לתגובה והנה מה שדובר הארגון מרשל ויטמן מסר לנו:

"בישראל מתקיים דיון סוער בנושא, וזה משקף את חוסנה של הדמוקרטיה של המדינה היהודית. הפוקוס שלנו ימשיך להיות דאגה לכך שיחסי ארה"ב-ישראל יישארו חזקים ושבת הברית שלנו תקבל את האמצעים הדרושים לה כדי להתגונן מפני איומים גוברים, כאשר איראן מגבירה את קצב פיתוח תכנית הגרעין שלה ומרחיבה את הקשר שלה עם רוסיה".

ככל שהימים נוקפים, ואיפא"ק ימשיכו לשבת על הגדר ולקיים פגישות בישראל כאילו לא קרה דבר, יגבר הלחץ עליהם. ראשי איפא"ק עשויים למצוא את עצמם בקרוב כיעד להפגנות, במסגרת הסיורים שלהם בישראל. הישראלים, כמו גם יהודי התפוצות, מבינים מה רב כוחם והשפעתם – הן על הממשלה בירושלים והן על הממשל בוושינגטון.

היום (שני) תתקיים פגישה של ראשי איפא"ק הנמצאים בישראל עם אנשי מחאת ההייטק. בהמשך הם אמורים להיפגש עם נתניהו ובמועד המפגש הזה אמורה להיערך הפגנה, ראשונה מסוגה, נגד ארגון יהודי-אמריקאי הנדרש להביע עמדה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
1.זו לא "עמדה מוזרה" כך צריך לנהוג כל אירגון יהודי מחוץ לגבולות ישראל.מי שקובע ,זה רק מי שחי כאן! הניסוח "עמדה מוזרה" זה כולה wishful thinking ועצם הניסוח הוא המוזר 2.בהפוך על הפוך,אדר... המשך קריאה

1.זו לא "עמדה מוזרה" כך צריך לנהוג כל אירגון יהודי מחוץ לגבולות ישראל.מי שקובע ,זה רק מי שחי כאן! הניסוח "עמדה מוזרה" זה כולה wishful thinking ועצם הניסוח הוא המוזר
2.בהפוך על הפוך,אדרבא,טייסי טייסת 69 לא נדרשו מעולם לצאת דוקא מפני שעד עתה אנחנו בדיקטטורה משפטית שכפתה את עצמה על ממשלות ורמטכ"לים ומנעה מראש החלטה כזו בשלטון פחד /מתוך עידוד מפקדים וראשי ארגוני הבטחון שלנו לפעול בחו"ל כנגד הפוליטיקאים ולטרפד כך את מהלכיהם-בכל מדינה דמוקרטית מהלך שמתפרש כבגידה ,לא פחות מכך….בקיצור,גם כך לא היה בדל של אפשרות שזה יקרה.אדרבא,דוקא כעת יש סיכוי שזה שהשמדת ראש הנחש האיראני תתבצע בפועל,אחרי שהטייסים הלא דמוקרטיים יפנו את מקומם!!!!!!
ומשפט הסיום שלך מסביר בצורה הכי בהירה את דרככם ה"דמוקרטית" כשלמדתי פסיכולוגיה בלימודי הוראה,הגדירו את סגנון ההנהגה שלכם-"דיקטטור אבהי" קרי,דיקטטור שמספר לעצמו שהוא אב רחום.
בקיצור,ולסיכום,נא להביט במראה(מומלץ להחזיק דלי בקרבתכם ,זהירות תמונות קשות לצפיה!)

עוד 681 מילים ו-1 תגובות
סגירה