הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

הירוקים מגיעים לקפלן

אחרי שבעה שבועות של הפגנות בקיסריה מול בית נתניהו, התנועה הסביבתית מארגנת גושים ירוקים שייקחו חלק בהפגנות הכלליות ● המשטרה לא מפנה את המחסומים אחרי ההפגנות בירושלים ופוגעת בנגישות התושבים ● לשרה להגנת הסביבה לא מפריע להצטלם ליד שולחן עמוס בבקבוקי פלסטיק ● ומדיניות הגיזום הברוטאלית של עיריית נס ציונה נמשכת למרות מחאות התושבים

הפגנה של פעילי סביבה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, 4 במרץ 2023 (צילום: שומרי הבית)
שומרי הבית
הפגנה של פעילי סביבה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, 4 במרץ 2023

1

אחרי שבעה מוצאי שבתות רצופים, הערב כנראה יהיה שקט ליד בית משפחת נתניהו בקיסריה. השינוי יתרחש כחלק מהתארגנות מחודשת של התנועה הסביבתית במסגרת המחאה הכללית: "הגוש הירוק להצלת הדמוקרטיה, הסביבה ובריאות הציבור", שכולל פעילי סביבה מכל הארץ, יתמקד החל מהערב בהפגנות בתל אביב, באר שבע, חיפה וההתנחלות אפרת. לא ברור כמה זמן תימשך ההפסקה מקיסריה.

מבין שלל ההפגנות שנערכות ברחבי הארץ כבר יותר מחודשיים, רק אחת, צנועה יחסית, נצבעה בגוונים ירוקים מובהקים – זו שמול הבית בקיסריה. אם מי מבין בני משפחת נתניהו פתח בשבתות האחרונות את החלון, השלטים הבולטים שהוא ראה – והקריאות הקצובות – היו ממשפחת "אם אין דמוקרטיה אין סביבה".

אם אותו בן משפחה תיאורטי לא מיהר לסגור את החלון, הוא היה יכול לשמוע נאומים שבחלקם היו מיני-הרצאות של אנשי אקדמיה. למשל פרופ' אופירה אילון מאוניברסיטת חיפה וממוסד נאמן בטכניון, דמות מוערכת בתחום חקר משאבי הטבע והסביבה, שאמרה:

"חשוב שנזכור כולנו, כי במדינה לא דמוקרטית אין זכויות! אין זכות לחוף הים, לצבאים בעמק, לנוף ולמורשת בהם אנחנו רוצים לחיות, לטייל, לגדל את ילדינו ואת נכדינו. בלי דמוקרטיה אין לנו מידע, אין לנו יכולת להתנגד וספק מאוד אם יהיה מדע אובייקטיבי, בלתי מוטה, שיוכל לתת בסיס לקבת החלטות. בלי דמוקרטיה אין איכות סביבה ואין חיים חופשיים".

‏גאה ב"שומרי הבית". הערב מול בית רה"מ בקיסריה.בלי דמורקטיה, אין סביבה.בלי כלים משפטיים, אין ניצחון במאבקי סביבה.בלי יועמ"שים עצמאיים, אין אפשרות להגן על בריאות הציבור ועל הסביבה.בואו, מדי מוצ"ש בקיסריה, עד שנבלום את המהפכה המשפטית המסתמנת.לא יכולים להגיע? תרמו לנו. הלינק בתגובות.

Posted by Yoni Sappir on Saturday, February 11, 2023

הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, 11 בפברואר 2023

במה זכה ראש הממשלה שדווקא ההפגנות מול ביתו התמקדו בפן הסביבתי? בשביל זה צריך לחזור בזמן, אל הימים הסוערים למדי (שלעומת ימינו מצטיירים כשלווה סטואית) של המאבק נגד מתווה הגז. אחד מראשי המאבק, יוני ספיר שעומד בראש עמותת "שומרי הבית", הוא תושב האזור והוא הקו המחבר בין המחאות של אז לאלה של היום.

עם פרוץ גל המחאה נגד ההפיכה המשטרית, ספיר היה משוכנע שבתוך שלל קולות המתנגדים, חובה להדגיש גם את הפן הסביבתי והפגיעה האנושה הצפויה ביכולת להגן על איכות הסביבה ועל איכות החיים והבריאות של הישראלים.

"ניסינו למצוא לוקיישן עם השפעה שעדיין לא תפוס", הוא אומר בחיוך, "ואחת הפעילות העלתה את הרעיון של הבית בקיסריה. אימצנו את זה מייד".

ואכן, במשך שבעה שבועות ברציפות התייצבו בקיסריה בין 250 ל-500 מפגינים, לפי מניין המארגנים. הם עמדו במרחק כ-200 מטר מבית משפחת נתניהו, כשבינם לבין הבית מפרידות גדרות מתכת, שוטרים ויס"מניקים. הקהל כלל בעיקר פעילי סביבה ותושבי האזור – פרדס חנה-כרכור, מועצת חוף הכרמל, מועצת עמק חפר ועד חיפה.

במשך שבעה שבועות ברציפות התייצבו בקיסריה בין 250 ל-500 מפגינים, לפי מניין המארגנים. הם עמדו במרחק כ-200 מטר מבית משפחת נתניהו, כשבינם לבין הבית מפרידות גדרות מתכת, שוטרים ויס"מניקים

הפגנה של פעילי סביבה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, 4 במרץ 2023 (צילום: שומרי הבית)
הפגנה של פעילי סביבה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, 4 במרץ 2023 (צילום: שומרי הבית)

בהשוואה להפגנות ההמוניות בקפלן, שמתקשות להכיל נאומים ממושכים, המארגנים ניצלו את העובדה שמדובר בהפגנת בוטיק והקפידו לשבץ נואם או שניים מהאקדמיה שבפועל נתנו הרצאה קצרה.

"זה התחיל עם סביבה נטו ולבקשת הקהל התרחב גם להיבטים המשפטיים הרחבים יותר של המהלך", אומר ספיר. "בין הדוברים היה למשל ד"ר יאיר שגיא מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. גם הסיסמאות שלנו שילבו בין כאלה שמתמקדות בסביבה לבין אלה שנשמעות בהפגנות בכל הארץ".

נתניהו בכלל היה בבית בזמן ההפגנות?
"בשתי שבתות הוא היה בחו"ל ופעם אחת ידענו שהוא בירושלים, אבל בארבע השבתות האחרות הם היו בבית. לא קיבלנו מהמשפחה שום תגובה, ההתייחסות היחידה הייתה ממפקד משטרת חדרה שהבהיר לנו שהוא מת להעיף אותנו לכל הרוחות, אבל מכיוון שיש לנו ניסיון משפטי עוד מימי הגז הורדנו אותו מזה מהר".

"לא קיבלנו מהמשפחה שום תגובה, ההתייחסות היחידה הייתה ממפקד משטרת חדרה שהבהיר לנו שהוא מת להעיף אותנו לכל הרוחות, אבל מכיוון שיש לנו ניסיון משפטי עוד מימי הגז הורדנו אותו מזה מהר"

בימים האחרונים, כאמור, ההתארגנות עוברת לדפוס פעולה חדש, במסגרתו פעילי סביבה בכל הארץ יתלכדו לגושים ירוקים שייקחו חלק בהפגנות הכלליות – עם שילוט וסיסמאות שידגישו את המסרים הירוקים. בני משפחת נתניהו כנראה לא יתלוננו על השינוי.

2

מדי פעם, כשיוצא לי לחלוף בבוקר יום ראשון בצומת עזריאלי/השלום בתל אביב, אני מתרשם מכך שלא נותר זכר לעובדה שערב קודם לכן התקיימה שם הפגנת ענק.

צילון מרחפן של ההפגנה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 11 במרץ 2023 (צילום: אמיר גולדשטיין)
צילון מרחפן של ההפגנה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 11 במרץ 2023 (צילום: אמיר גולדשטיין)

רבבות (ויותר) מפגינים עם דגלים מפנים את המקום למאות מכוניות שמזדחלות בפקק; במת הנואמים שמתנשאת מול הכניסה לקריית הממשלה מוחלפת בעמדת בידוק בה עוברים האזרחים שקבעו תור להוצאת דרכון ברשות האוכלוסין. בערב קרב דרמטי על הדמוקרטיה הישראלית, כמה שעות אחר כך – סתם יום של חול עם בוקר כחול.

בירושלים, ההפגנות מול ביתו (הזמני) של ראש הממשלה צנועות יותר בהיקפן, אבל דווקא שם הן משאירות עקבות שהופכים את היומיום של תושבי האזור למסלול מכשולים. כאילו לא קשה מספיק לנוע ברגל בירושלים.

ברוך פפר, שאימו – נכה שמתניידת על כסא גלגלים – גרה סמוך לרחוב עזה, מספר שחייה הפכו לגיהינום בשבועות האחרונים.

במהלך ההפגנות, המשטרה פורסת מחסומים וגדרות ברזל במטרה למנוע מהמוחים להתקרב אל מעונה של משפחת נתניהו. מובן ולגיטימי. מה שלא מובן ובוודאי שלא לגיטימי, זו העובדה שהמשטרה משאירה את המחסומים והגדרות בשכונה גם בימים שבין ההפגנות.

במהלך ההפגנות, המשטרה פורסת מחסומים וגדרות במטרה למנוע מהמוחים להתקרב אל מעונה של משפחת נתניהו. מובן ולגיטימי. אלא שהמשטרה משאירה את המחסומים והגדרות בשכונה גם בימים שבין ההפגנות

שוטרי משמר הגבול מתעמתים עם מפגינים מחוץ לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים, 1 במרץ 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שוטרי משמר הגבול מתעמתים עם מפגינים מחוץ לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים, 1 במרץ 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

המשטרה כנראה יודעת שלא יחלוף זמן רב בטרם יזדקקו שוב למחסומים, וחוסכת לעצמה את הטרחה הכרוכה בפינויים, אחסונם ושליפתם מחדש. למה לא להפוך את הרחוב למחסן לוגיסטיקה אם אפשר?

"בואו נדבר על רחוב עזה בירושלים", כתב פפר בפוסט שהעלה בדף הפייסבוק שלו, "לא מדברים על מערכת המשפט וכל השיט הזה. בואו נדבר על חיי היומיום בשכונה. ובעיקר – בואו נדבר על נגישות. ואני יכול להגיד לכם – למי מבינכם שמתניידים במכשיר ממונע – אין לכם מה לחפש ברחוב עזה.

"יש מלא גדרות שחורות שתופסות מדרכה רחבה, וצהובות שחוסמות חצי מדרכה. יש פה משטרה ושב"כ שהחליטו שהם לא מעוניינים לפנות גדרות מחוץ לזמני החסימות כי זה לא מתכנס מבחינה לוגיסטית.

"יש מלא גדרות שחורות שתופסות מדרכה רחבה, וצהובות שחוסמות חצי מדרכה. יש פה משטרה ושב"כ שהחליטו שהם לא מעוניינים לפנות גדרות מחוץ לזמני החסימות כי זה לא מתכנס מבחינה לוגיסטית"

"מלא אנשים מקבלים מלא החלטות, וכולם לא חושבים שנגישות זה קו אדום, שזה יהרג ובל יעבור. הם מוכנים לקחת סיכון שאנשים יאחרו למקומות, שהם ייפלו מהיכסא, שייהרס להם היום".

מחסום משטרתי ברחוב עזה בירושלים שהושאר אחרי ההפגנה שם
מחסום משטרתי ברחוב עזה בירושלים שהושאר אחרי ההפגנה שם

"זה פשוט זוועה", אמר גם אלי, נכה צה"ל ממלחמת יום הכיפורים שמתנייד בכיסא גלגלים, בראיון ל"יהיה בסדר" בגלי צה"ל. "אלה גדרות לחץ, שסוגרות את הכביש והמדרכה ופשוט אי אפשר להזיז אותן. אני שואל את השוטר איך אני עובר והוא אומר 'וואלה, לא יודע, לך מסביב'. אין מסביב. זה עיקוף ענק. ירושלים היא גם ככה העיר הכי פחות מונגשת, גם בלי קשר להפגנות".

"אלה גדרות לחץ, שסוגרות את הכביש והמדרכה ופשוט אי אפשר להזיז אותן. אני שואל את השוטר איך אני עובר והוא אומר 'וואלה, לא יודע, לך מסביב'. אין מסביב. זה עיקוף ענק"

נכים בכיסאות גלגלים הם החוליה הפגיעה ביותר מבין האנשים שנעים בעיר. אבל כשאזור מרכזי בעיר לא נגיש, הם לא היחידים שנפגעים: סובלים מכך הורים עם ילדים בעגלות, אנשים שמתקשים בהליכה, רוכבי אופניים ולמעשה הציבור כולו.

ברוב הערים המתקדמות בעולם מתייחסים להליכתיות – גרסה משודרגת של נגישות שמתייחסת ליכולתה של כלל האוכלוסייה לנוע בעיר ברגל – כאל האתגר האורבני-סביבתי הראשון במעלה. עיר שנוח ונעים ללכת בה ברגל היא עיר בריאה.

עיר צפופה ומאתגרת כמו ירושלים צריכה לעשות מאמץ עליון כדי לאפשר לתושביה להתנייד ברגל (או בכיסא גלגלים), במקום שישתמשו ברכבים פרטיים שרק יחמירו את העומס. לכן קצת מפתיע שראש עיריית ירושלים משה ליאון נוקט במדיניות של אי התערבות.

מחסום משטרתי ברחוב עזה בירושלים שהושאר אחרי ההפגנה שם
מחסום משטרתי ברחוב עזה בירושלים שהושאר אחרי ההפגנה שם

בעירייה אומרים שהמשטרה היא הכתובת, ופורמלית זה נכון, אבל מכיוון שלא מדובר בצרכים ביטחוניים/אבטחתיים, אלא בעצלנות לוגיסטית, היה מצופה מראש העיר לדאוג לתושביו ולתבוע מהמשטרה בתוקף לפנות את הרחובות כשאין הפגנות.

תגובת משטרת ישראל: "המשטרה פועלת באזור לאפשר את חופש הביטוי והמחאה בהתאם להחלטת בימ"ש העליון בנושא המרחק המותר להפגין מבתיהם הפרטיים של נבחרי ציבור. לצד מגבלות מבצעיות ומשפטיות הכרוכות במימוש זכות המחאה, המשטרה פועלת כל העת לצמצום הפגיעה במרקם החיים וחופש תנועה של תושבי האזור ככל שניתן.

"בהתאם, מייד בסיום היערכות למחאות, שלאחרונה מתרחשות באזור מספר פעמים במהלך השבוע ובהתאם לצורך המבצעי, מרוכזים מרבית הגדרות במספר מוקדים רלוונטיים באזור.

"לצד זאת, אנו נבחן בשנית את מיקום הצבת הגדרות לאחר מחאות, בכדי להקל את תנועת הציבור על המדרכות באזור ולמנוע חסימות וקושי בהתניידות ותנועת הולכי הרגל באשר הם".

3

כל אחד מאיתנו יכול להיתפס בפריים מהסוג שבו צולמה השבוע השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. כל אחד מאיתנו יכול להגיע לכנס או פגישה (במקרה הזה – בעיריית חדרה), ולמצוא את עצמו יושב מול שולחן עמוס בקבוקי פלסטיק וחד"פים. זה קורה או יכול לקרות לכל אחד מאיתנו, כי זה, למרבה הצער, סטנדרט הגשת הכיבוד והמשקאות במקומות רבים בישראל.

אבל לא כל אחד מאיתנו הוא השרה להגנת הסביבה. מעבר לתפקיד הביצועי, יש לה גם אחריות וחובה לשמש דוגמה. לפני שהיא מתיישבת לצד שולחן כזה, בחדרה או בכל מקום אחר, היא או אנשיה צריכים לבקש בנימוס מהמארגנים לנקות את השטח מפלסטיק מיותר. רצוי לעשות את זה בטרם האירוע ולעדכן מראש שהשרה מבקשת לשתות מקנקן זכוכית.

מעבר לתפקיד הביצועי, יש לשרה להגנת הסביבה גם אחריות וחובה לשמש דוגמה. לפני שהיא מתיישבת לצד שולחן כזה, היא או אנשיה צריכים לבקש בנימוס מהמארגנים לנקות את השטח מפלסטיק מיותר

התמונה הזו מחזירה אותי יותר מעשר שנים לאחור, למפגש של עיתונאי סביבה עם השר הנכנס גלעד ארדן.

באותם ימים המודעות לסוגיית החד"פים הייתה עדיין בחיתוליה. השולחן בחדר הישיבות בקרית הממשלה בתל אביב היה עמוס כוסות וצלחות חד"פ, ואחד הכתבים סינן הערה סרקסטית שהשר הטרי שמע היטב. ארדן – שבלשון המעטה אפשר לומר עליו שהיה רגיש לתדמיתו – היה נבוך בעליל והודיע שמעתה בישיבות של המשרד להגנת הסביבה לא תהיה כניסה לחד"פים. וכך היה.

אלוהים – גם אלוהים של הסביבה – נמצא בפרטים הקטנים, אותם פרטים שאחר כך הופכים לוויראליים ברשתות החברתיות.

4

לאחרונה דיווחנו כאן על המחאה של תושבי נס ציונה נגד מדיניות הגיזום הברוטאלית של העירייה, שמותירה עצים ערומים שענפיהם נכרתו כמעט עד הגזע. זה לא גיזום, זה גירדום, וכהגדרתו של ישראל גלון, לשעבר פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות, מדובר בהשחתה של עצים, נקודה.

עוד עץ שעבר גירדום בנס ציונה (צילום: יניב בן יוחנה)
עוד עץ שעבר גירדום בנס ציונה (צילום: יניב בן יוחנה)

מתברר שלעירייה ולעומד בראשה זה לא מזיז, ומסע הגירדומים נמשך. התמונה הזו, למשל, צולמה ברחובות העיר בימים האחרונים.

לתשומת ליבם של תושבי נס ציונה: לקראת סוף השנה ייערכו בחירות לעיריות. אם עצומות, מחאות ותקשורת לא עושים את העבודה, הפתק שלכם יכול לעשות את זה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
תודה אביב על ששמת את הפגנות הסביבה בראש הכתבה. הציבור חייב להבין ולקלוט את המשמעויות וההשפעות של בליץ החקיקות על חיי היום יום שלו, סביבות חייו ומרחבי חייו הפיזיים ההולכים ומצטמצמים, איכ... המשך קריאה

תודה אביב על ששמת את הפגנות הסביבה בראש הכתבה.
הציבור חייב להבין ולקלוט את המשמעויות וההשפעות של בליץ החקיקות על חיי היום יום שלו, סביבות חייו ומרחבי חייו הפיזיים ההולכים ומצטמצמים, איכות חייו ובריאותו, איכות האוויר שהוא נושם, איכות המים שהוא שותה והמזון שהוא אוכל.
זאת כי :
בלי דמוקרטיה אין סביבה > בלי סביבה אין חיים.

לא! אסור להתחיל לערבב מסרים עכשיו! אסור שכל אחד ידחוף את האג'נדה שלו (אפילו אם זו אג'נדה מאוד, מאוד חשובה כמו האקלים). קודם נציל את הדמוקרטיה אחרי זה נוכל להלחם על כל השאר. לא לחזור על ... המשך קריאה

לא! אסור להתחיל לערבב מסרים עכשיו! אסור שכל אחד ידחוף את האג'נדה שלו (אפילו אם זו אג'נדה מאוד, מאוד חשובה כמו האקלים). קודם נציל את הדמוקרטיה אחרי זה נוכל להלחם על כל השאר. לא לחזור על הטעויות שעשינו בבלפור!!!

עוד 1,550 מילים ו-2 תגובות
סגירה