אוניברסיטת תל אביב אסרה לקיים יריד ספרים בערבית בתחומי הקמפוס

באוניברסיטה נימקו את הסירוב בחשש מספרי הסתה והציעו לקיים את היריד מחוץ לשער הראשי, אלא ששם נערכים שיפוצים ● בתא בל"ד הציעו לאשר מראש את הספרים שיוצגו - אך סורבו: "ביום חמישי סיימנו יריד כזה באוניברסיטת חיפה ודווקא באוניברסיטת ת"א, שמתיימרת להגן על הדמוקרטיה, לא מאשרים" ● רק בחודש שעבר התחייב סגן הרקטור התחייב להגן על חופש הביטוי של כלל הקשת הפוליטית

יריד ספרים של תא בל"ד באונ' תל אביב. 2018 (צילום: דוברות בל"ד)
דוברות בל"ד
יריד ספרים של תא בל"ד באונ' תל אביב. 2018

אוניברסיטת תל אביב פסלה השבוע קיומו של יריד ספרים בערבית בשטחי הקמפוס. היריד, שנערך מזה 14 שנה ביוזמת תא הסטודנטים של בל"ד, היה אמור להתחיל ביום ראשון השבוע ולהימשך עד יום רביעי במתחם ספריית מדעי החברה.

על התשובה השלילית לבקשה לקיים את היריד בתוך תחומי האוניברסיטה חתומה פרופ' דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים, שבכתב יד ענתה את הדברים הבאים:

"לא ניתן לקיים בשטחי הקמפוס. באפשרותכם לבדוק לגבי מיקום חליפי כגון ככר אנטין – מול הביטחון והמשטרה – בכפוף לאישורם והנחיותיהם. בעבר נתגלו הפרות של אישור שניתן באופן שהוצגו ביריד פרסומים שיש בהם חומר של הסתה, כדוג' פרוטוקולים של זקני ציון.

"אנחנו מתריעים בפניכם כי אישור במידה ויהיה, מותנה בכך שלא יוצגו חומרים שהם בגדר הסתה. במידה ויתגלו חומרים בהם אופי של הסתה, האוניברסיטה תסיים את היריד באופן מיידי".

תשובת אונ' תל אביב לבקשת תא בל"ד לקיים יריד ספרים בערבית בקמפוס. מרץ 2023 (צילום: דוברות בל"ד)
תשובת אונ' תל אביב לבקשת תא בל"ד לקיים יריד ספרים בערבית בקמפוס. מרץ 2023 (צילום: דוברות בל"ד)

"הצעתי לאשר מראש את הספרים"

הנימוק של הדקאנית נוגע לספר שנכלל ביריד קודם שנערך על ידי התא ב-2018 ונושא קונוטציה אנטישמית בשמו. דובר תא הסטודנטים הארצי של בל"ד יוסף טאהא היה אז גם ראש התא באונ' תל אביב ובתגובה לדברי הדקאנית אומר לזמן ישראל:

"הספר שהוזכר בתשובת הדקאנית, 'זקני ציון', הוא משהו הזוי שלא מייצג אותי. מישהו מ'אם תרצו' צילם את זה אז והאשים אותנו באנטישמיות. יש שתי חברות חיפאיות שמביאות לנו את הספרים ואנחנו לא עוברים על כולם.

"ובכל זאת, בזמנו הורדתי את הספר הזה מיד והודעתי להם על כך. הוספתי הערה, שלפיה 'ספר זה או כל אחד אחר שנמצא ביריד לא בטוח מייצג אותי', כמו שלא כל ספר שיש בספריית מדעי החברה והרוח באוניברסיטה לא מייצג את סגן הרקטור והנשיא או שאר אנשי האקדמיה".

"בזמנו הורדתי את הספר הזה מיד והודעתי להם. הוספתי הערה ש'ספר זה או אחר שנמצא ביריד לא בטוח מייצג אותי', כמו שכל ספר בספרייה לא מייצג את סגן הרקטור והנשיא"

יריד שבוע הספר הערבי שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב בנובמבר 2021
יריד שבוע הספר הערבי שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב בנובמבר 2021

לדברי טאהא, אכן היתה הצעה של האוניברסיטה לקיים את היריד בככר אנטין שבכניסה הראשית לקמפוס, אלא ששם נערכים שיפוצים ולכן הוא פנה לספריית מדעי החברה. "קיבלנו אישור מהספרנית, שאמרה לנו שאפשר לערוך את היריד 'בכיף' אלא שדקאנית הסטודנטים, שכנראה מופעלת דרך משרד הרקטור, לא אישרה.

"דיברתי עם המזכירה שלה, אמרתי תנו לי עשר דקות פגישה והיא סרבה לשבת איתי. אפילו הצעתי לשלוח להם את כל רשימת הספרים ביריד, תגידו מה כן ומה לא וגם לזה סרבו. היריד נועד להציג ספרי ספרות, תרבות ופוליטיקה כדי לחזק את מעמד השפה והתרבות הערבית. אנחנו מארגנים אותו בכל האוניברסטאות וביום חמישי האחרון הסתיים זה שנערך באונ' חיפה".

"הצעתי לשלוח להם את רשימת הספרים ביריד, תגידו מה כן ומה לא וגם לזה סרבו. היריד נועד להציג ספרי שירה ופוליטיקה כדי לחזק את מעמד השפה והתרבות הערבית"

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה, כי "יריד הספרים מתקיים מדי שנה בככר אנטין, בסמוך לשער הכניסה הראשי של האוניברסיטה. גם השנה, האוניברסיטה הודיעה למארגנים כי היא מאשרת את קיומו של היריד באותה המתכונת בדיוק ובמיקום זהה כפי שהיה בשנים קודמות".

יריד ספרים של תא בל"ד באונ' חיפה. מרץ 2023 (צילום: דוברות בל"ד)
יריד ספרים של תא בל"ד באונ' חיפה. מרץ 2023 (צילום: דוברות בל"ד)

באונ' חיפה אישרו, דווקא בת"א לא

טאהא דחה את תגובת האוניברסיטה וציין כי לפני שנה נערך יריד ספרים ערבי שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים בתוך הקמפוס בתל אביב והוא אושר, בעוד שלבל"ד לא מאשרים את היריד.

הוא עצמו מסיים תואר שני במדעי החברה וחושש שיש שינוי לרעה ביחס המוסד האקדמי לפעילות של הסטודנטים הערבים:

"לפני כמה ימים הסתיים אותו היריד באונ' חיפה והכל היה לטובה. דווקא אונ' תל אביב שמתגאה בכך שהיא הכי ליברלית ונאבקת נגד הדיקטטורה ולמען הדמוקרטיה לא מאפשרת לנו לפעול. אני שנה שביעית באונ' ורואה שינוי מהותי במדיניות בנוגע לפעילות סטודנטים ערבים בקמפוס".

"בחמישי הסתיים אותו היריד באונ' חיפה והכל היה לטובה. דווקא אונ' תל אביב שמתגאה בכך שהיא הכי ליברלית ונאבקת נגד הדיקטטורה ולמען הדמוקרטיה לא מאפשרת לנו לפעול"

מי שמנטר את פעילות תא הסטודנטים הזה באדיקות הוא ארגון אם תרצו אם כי הם מדגישים שלא פנו לאוניברסיטה בעניין יריד הספרים. לעומת זאת, בחודש שעבר אם תרצו כן פנה למל"ג בתלונה על קיום פעילות מסיתה של סניף בל"ד באונ' תל אביב בהפגנה שנערכה סוף ינואר ודרשו לפסול את פעילותו בקמפוס.

ככר אנטין בכניסה לאונ' תל אביב. מרץ 2023 (צילום: דוברות בל"ד)
ככר אנטין בכניסה לאונ' תל אביב. מרץ 2023 (צילום: דוברות בל"ד)

סגן הרקטור והמזרחן, פרופ' אייל זיסר, השיב למל"ג כי "אם תרצו" מוזמנים להעביר לרשויות האכיפה כל מידע שיש להם על הסתה בקמפוס ושאין לו דרך לבדוק את התלונה על הפגנה שנערכה מחוץ לקמפוס.

הוא סיכם בהתחייבות מפורשת להגן על זכותם של התלמידים לבטא את השקפותיהם הפוליטיות, יהיו אשר יהיו:

"אין לי כל דרך לבדוק מי אמר? האם אמר? מה אמר? ובאיזה הקשר נאמרו הדברים? וכמובן אין לי כלים לקבוע האם הם בבחינת עבירה על החוק. משכך, איני יכול להתייחס לנאמר במכתב שכן אין הוא אלא בבחינת מנשר תעמולה.

"איני יודע מי ארגן את ההפגנה המדוברת שהתקיימה כאמור מחוץ לגבולות הקמפוס בלא ידיעה או אישור שלנו (שבהם אגב אין צורך), וכאמור אין לי גם כל כוונה לבדוק זאת. אני מניח שאין בכוונתכם בשיגור המכתב להטיל עלינו בשליחות ארגון 'אם תרצו' לבצע משימות בילוש מעין אלו.

"הפונים לשיטתם – התלוננו, חקרו ושפטו – ודורשים – לא ברור על סמך מה – נקיטת אמצעים כנגד גופים וולונטריים – שאותם מקימים ומקיימים תלמידנו ובלא צורך באישור שלנו. למותר לציין כי דרישות כמו שהושמעו בידי הפונים שעניינן – השעיה סגירה וכיוצא בזה – מבטאות שיח שכולנו יודעים לאן יוביל אותנו כחברה וכמדינה

"אוניברסיטת ת"א אינה גוף שיטור, מעקב ופיקוח ולא היא הכתובת למידע אודות עברות לכאורה על החוק. כל עוד אני מדינה דמוקרטית יוסיפו תלמידינו, מכל חלקיה של החברה הישראלית וכן מכלל הקשת הפוליטית בה – וישמיעו את קולם במסגרת החוק – ואנו נגן על זכותם זו".

כעת, חודש לאחר שפרופ' זיסר דחה בתוקף את הניסיון לאסור על פעילות בל"ד בקמפוס, בתא הסטודנטים מביעים תמיהה על ההחלטה לאסור עליהם לקיים את האירוע שנועד לקדם את התרבות הערבית. טאהא אומר כי הוא מעוניין בפתרון הוגן וכי הרחקת היריד מחוץ לשער היא לכאורה בניגוד לאמירה המפורשת בדבר הגנה על הזכות לבטא קולות "מכלל הקשת הפוליטית", לא כל שכן זהות תרבותית.

יריד שבוע הספר הערבי שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב בנובמבר 2021
יריד שבוע הספר הערבי שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב בנובמבר 2021

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
"טאהא... ציין כי לפני שנה נערך יריד ספרים ערבי שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים בתוך הקמפוס בתל אביב והוא אושר, בעוד שלבל"ד לא מאשרים את היריד." אז זה לא שהאוניברסיטה מונעת את היריד כי אלה... המשך קריאה

"טאהא… ציין כי לפני שנה נערך יריד ספרים ערבי שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים בתוך הקמפוס בתל אביב והוא אושר, בעוד שלבל"ד לא מאשרים את היריד."
אז זה לא שהאוניברסיטה מונעת את היריד כי אלה ספרים בערבית. נראה שהבעייה היא במי שמארגן את היריד. רק אומרת.

החלפנו את אתוס השיח הפתוח של המדע ב'השתיקה בריאה' של הדיקטטורה בארגנטינה. עצם התפיסה שהסתה היא דבר שניתן לשיפוט אובייקטיבי, שניתן להצמיד לו מדבקה, מצחינה מדיקטטורה. הכניעה, שהיא שיתוף... המשך קריאה

החלפנו את אתוס השיח הפתוח של המדע ב'השתיקה בריאה' של הדיקטטורה בארגנטינה.
עצם התפיסה שהסתה היא דבר שניתן לשיפוט אובייקטיבי, שניתן להצמיד לו מדבקה, מצחינה מדיקטטורה. הכניעה, שהיא שיתוף הפעולה בפועל, של האוניברסיטאות עם 'אם תרצו' יהיה בעוד עשור או שניים חומר טוב לסרט. הצופים לא יוכלו להבין כיצד הכפפנו עצמנו לתרבות השתקה והסכמנו לגזענות חסרת בושה לסאב את כל מוסדותינו.

עוד 895 מילים ו-2 תגובות
סגירה