הדברה משרדית. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

מרססים לכל הכיוונים

כישלון רוב הנבחנים בקורס הסמכה למדבירים נתן את האות לעימות חזיתי בין בכירי המדבירים למשרד להגנת הסביבה ● טל ויינברג, מדביר מוסמך: "כשקורה אסון הרעלה, המשרד ממהר להציג את המדבירים כגורם עוין וקורא להימנע מהדברה" ● ד"ר גל זגרון מהמשרד להגנת הסביבה: "התרגלו שאין פיקוח ואין סטנדרטים. אנחנו רוצים לשנות ולהעלות את הרמה"

הרוחות במכללת אור יהודה סערו. בזה אחר זה יצאו תלמידי הקורס להכשרת מדבירים ממבחן ההסמכה של המשרד להגנת הסביבה בידיעה שנכשלו. בשלב מסוים הונחו מולם שישה חרקים פרוקי רגליים – והם נדרשו לזהות ארבעה מתוכם כתנאי להמשך הבחינה.

רק שלושה מבין 20 הנבחנים הצליחו במשימה. אחרי שבועות של לימודים תובעניים, התברר שהתוכנית העתידית שלהם להתפרנס כמדבירים תצטרך להידחות. התוצאות המתסכלות של הבחינה נתנו את האות לעימות חזיתי בענף ההדברה. מצד אחד נמצאים המדבירים והמכללות – ומנגד אגף המזיקים וההדברה במשרד להגנת הסביבה.

ליבת המחלוקת: האם המשרד מציב סטנדרטים גבוהים מדי, לא ריאליים, שחוסמים מדבירים חדשים להיכנס לענף – ומכשילים את המכללות; או, שמא, מדובר ברגולטור שבסך הכול מבקש להעלות את הרמה המקצועית בתחום שבאופן מסורתי פועלים בו לא מעט חאפרים וחובבנים.

"יש המון קטטות ואי־הסכמות בין האגף לבין המדבירים והמכללות", אומר טל ויינברג, מדביר מוסמך ובעל תואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה, שמשמש כרכז הקורס במכללת אור יהודה. "במקרה הזה, מדובר בדרישה שהמשרד הציב פתאום לנבחנים, לזהות בחלק המעשי פרוקי רגליים וחרקים שהם לא למדו עליהם.

פרסומת להדברת מזיקים בתל אביב, 2015 (צילום: Garrett Mills/Flash90)
פרסומת להדברת מזיקים בתל אביב, 2015 (צילום: Garrett Mills/Flash90)

"תפקיד המדביר הוא לזהות מזיקים, ועד היום הם נבחנו על זה. אם מדביר מגיע אליך הביתה ואתה מתגרד – הוא צריך לזהות אם יש שם פשפש המיטה או פרעושים. אין שום סיבה שהוא ידע להגדיר במדויק חרקים לא מזיקים"

"תפקיד המדביר הוא לזהות מזיקים, ועד היום הם נבחנו על זה. אם מדביר מגיע אליך הביתה ואתה מתגרד – הוא צריך לזהות אם יש שם פשפש המיטה או פרעושים. אין שום סיבה שהוא ידע להגדיר במדויק חרקים לא מזיקים כמו חיפושית או צרצר.

"גם מדבירים מנוסים לא מבינים בזה. הקורס שלנו מפוקח על־ידי המשרד להגנת הסביבה, הסילבוס מאושר על־ידי המשרד ובחלק מהשיעורים יושב פקח מטעמם – והפידבקים שקיבלנו מהם היו חיוביים. ואז באים לבחינה, דורשים מהתלמידים דברים שהם לא יודעים, וברגע שהם לא מזהים הם עפים. יש חברות שמחכות לקלוט מדבירים חדשים, יש פחות מדבירים חדשים שנכנסים לשוק".

ויינברג אולי כועס כי התלמידים שלו לא עברו את הבחינה, אבל הוא לא לבד. כמה ממומחי ההדברה המובילים בארץ החברים ב"פורום אנטומולוגים ומומחים להדברה תברואית", שיגרו מכתב תקיף למשרד להגנת הסביבה. בין המומחים: פרופסור עמוס נברו, ד"ר שמואל מורן וד"ר שגיא גבריאל, שעד לא מזמן מילא בעצמו תפקיד בכיר במשרד להגנת הסביבה.

"תוכניות הלימודים בקורסי ההדברה במתכונתן הנוכחית אינן מכשירות את התלמידים לזהות ולהגדיר פרוקי רגליים אקראיים שאינם מזיקים", כותבים חברי פורום המומחים, "ספק אם בוגרי תואר ראשון בביולוגיה מכירים את כל סדרות פרוקי הרגליים בארץ.

עובד הדברה בסינגפור, 2016 (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)
אילוסטרציה: עובד הדברה בסינגפור, 2016 (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)

"הדרישה של המשרד להגנת הסביבה מהנבחנים לזהות ולשייך טקסונומית פרוקי רגליים אקראיים אינה הוגנת ואינה מותאמת לתוכנית הלימודים המעוגנת בחוק. חוסר הידע הזה לא פוגע בעבודת המדבירים"

"הדרישה של המשרד להגנת הסביבה מהנבחנים לזהות ולשייך טקסונומית פרוקי רגליים אקראיים אינה הוגנת ואינה מותאמת לתוכנית הלימודים המעוגנת בחוק. חוסר הידע הזה לא פוגע בעבודת המדבירים.

"במידה שמדביר מעוניין לזהות פרוק רגליים שאינו ברשימת המזיקים, הוא יכול לבקש עזרה מהמעבדה לאנטומולוגיה של משרד הבריאות או מכל אנטומולוג העוסק בתחום. רבים מהמדבירים עושים זאת כיום".

הכתובת הראשית לפניות ולמחאות היא ד"ר גל זגרון, ראשת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה. מאז שנכנסה לתפקידה, אפשר לומר בעדינות, שהיא לא דמות אהודה במיוחד בחוגי המדבירים.

מבחינתה, יש לזה סיבה ברורה: "אנחנו בתקופה של שינויים גדולים, וזה קשה לשני הצדדים. אין לנו אינטרס להכשיל, אבל אנחנו בהחלט רוצים להעלות את הרמה. מאז שנכנס לתוקף החוק שמסדיר את ענף ההדברה ונכתבו התקנות, זה חולל שינוי גדול.

על הדברה בימי קורונה: ד"ר גל זגרון מסבירה על הסכנות שבתופעה זו

היום ב – #חודשאיכותהסביבה: הדברה במרחב הציבורי בימי הקורונה.משבר הקורונה הביא לתופעה בה מדבירים "הדבירו" נגד קורונה במרחב הציבורי, כאילו הייתה ג'וק. תופעה זו לא נחוצה ואף מזיקה. צפו בד"ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מסבירה על כך כאן ????

Posted by ‎המשרד להגנת הסביבה‎ on Sunday, June 14, 2020

"אנחנו לא מבקשים בבחינה שום דבר שמדביר לא אמור לזהות. השאלות נגזרות מהסילבוס שמופיע בתקנות ומדרישות החוק. גם אם לא מדובר במזיק, אני מצפה שמדביר ידע שזה חיפושית ולא זבוב"

"עד אז לא הייתה חובת הכשרה מוכרת, לא פיקוח ולא סטנדרטים. השוק התרגל למצב מסוים אבל זה בדיוק מה שצריך לשנות. היום אי־אפשר להעסיק עובדי הדברה בלי רישיון. לפני כן היו 300 בעלי רישיון, היום יש 3,000.

"אנחנו לא מבקשים בבחינה שום דבר שמדביר לא אמור לזהות. השאלות נגזרות מהסילבוס שמופיע בתקנות ומדרישות החוק. גם אם לא מדובר במזיק, אני מצפה שמדביר ידע שזה חיפושית ולא זבוב. אתה לא רוצה לדעת איזה תשובות קיבלנו. אחד הנבחנים זיהה חיפושית כתיקן גרמני. זה מישהו שאנחנו רוצים שיעבוד כמדביר?"

"מנסים להעלות את הרמה? זה מבורך", משיב טל ויינברג, "אבל צריך לראות מה דורשים ואיך עושים את זה. רוצים מדבירים טובים ומקצועיים – אני מבין; ידע נרחב – בסדר; אבל צריך לקחת בחשבון את תנאי הסף של הכניסה לקורס – כל אחד שאין לו רישום פלילי יכול להיכנס.

"אם היו מכניסים יותר שעות אנטומולוגיה, היינו יכולים לנסות לעמוד בזה, אבל מספר השעות מוגבל. אין הלימה בין היקף החומר שלומדים למה שמבקשים במבחן".

אילוסטרציה: ביולוגית בוחנת יתוש (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
אילוסטרציה: ביולוגית בוחנת יתוש (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)

ד"ר זגרון, המומחים טוענים שאחרי עשר שעות לימוד אנטומולוגיה אין סיכוי שהנבחנים ידעו לעשות זיהוי מקצועי לחרקים שאינם מזיקים.
"זה מינימום השעות הנדרש. מדריך או קורס שמרגישים שזה לא מספיק יכולים להוסיף. מי שצריך ללמד עוד – שילמד עוד. חוץ מזה ההבחנה בין מזיקים ללא מזיקים לא תמיד נכונה.

"כשטרמיטים נמצאים בשדה הם לא מזיקים, בבית הם אוכלים את הארונות. אנחנו מצפים שאם אדם מזמין מדביר בגלל שיש לו בבית צרצר, המדביר יזהה שלא מדובר במזיק ולא ירסס סתם". המשפט האחרון מסגיר עוד זירה טעונה בין המשרד להגנת הסביבה למדבירים בקדנציה של זגרון.

בתשדירי הסברה, בראיונות ובכל הזדמנות, היא שבה ומתריעה מפני הדברת יתר, מפני ריסוס לא אחראי ולא חיוני של חומרים רעילים. היא גם יוצאת נגד ההרגל של ישראלים רבים להזמין הדברה בטרם כניסה לדירה חדשה, גם אם אין שום אינדיקציה לכך שהבית שורץ חרקים.

"יש לנו בעיה בתחום התדמיתי. בכל פרסומת של המשרד או כשקורה אסון הרעלה הם ישר מציגים את המדבירים כגורם עוין וקוראים להימנע מהדברה"

"יש לנו בעיה בתחום התדמיתי", אומר טל ויינברג, "בכל פרסומת של המשרד או כשקורה אסון הרעלה הם ישר מציגים את המדבירים כגורם עוין וקוראים להימנע מהדברה. מציגים את המדביר כאיש מקצוע שאפשר בלעדיו, במקום להציג אותנו כאנשים שנותנים פתרון מקצועי. בכל הזדמנות מציגים אותנו באור שלילי".

חגים ברמת נגב, 11 במאי 2013 (צילום: Dudu Greenspan/Flash90)
אילוסטרציה: חגים ברמת נגב, 11 במאי 2013 (צילום: Dudu Greenspan/Flash90)

"המשרד מזהיר מפני הדברה, לא מפני מדבירים", טוענת זגרון. "אנחנו חותמים על הרישיונות של המדבירים אז יש לנו אחריות כלפי הציבור. בחודשים האחרונים שני מדבירים הרגו חיות מחמד, באחד המקרים זה היה מדביר ותיק שריסס כמות מוגזמת – ושני כלבים מתו. ביום שישי מישהו, לא מדביר, ריסס באירוע בקרבת מאות כוסות – והרבה אנשים התאשפזו. אנחנו רוצים שכולם יהיו בריאים, כולל המדבירים עצמם".

רגע של נחת נרשם לאחרונה בקרב המדבירים, כשהשרה עידית סילמן הגיעה לפתוח את הכנס השנתי של ארגון המדבירים. בבלוג של ארגון מדבירי המזיקים, האירוע תואר כחיבוק מתמשך מצד השרה.

"השרה הפגינה תמיכה לא שגרתית בציבור המדבירים", נכתב שם, "והביעה נחישות לשנות את היחסים העכורים הקיימים בין המשרד למדבירים, ולפתוח דף חדש וערוץ הידברות ישיר וחופשי בינה לבין נציגי הארגון".

סילמן, לפי הדיווח, הבטיחה לבחון את נושא הבחינות לעומק, "נשב יחד ונכניס כוח אדם איכותי לענף". היא שבתה את לב הנוכחים כשנתנה את מספר הנייד האישי שלה – והזמינה אותם לפנות אליה עם כל בעיה.

עידית סילמן בכנסת של "כיכר השבת" בירושלים, 12 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן, 12 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מוקדם לדעת אם לצ'קים שסילמן פיזרה לעבר המדבירים יהיה כיסוי. בינתיים, אולי בעקבות המפגש עם השרה, הוזמנו המדבירים לשולחן עגול במשרד להגנת הסביבה בנושא "הכשרות מדבירים".

המפגש היה אמור להתקיים אתמול (שלישי), אולם, ברגע האחרון נשלחה הודעה למוזמנים שהמפגש בוטל ויידחה לאחר חג הפסח. אך עוד לפני כן, הצדדים ייפגשו במועד ב' של הבחינה שחוללה מהומה רבתי בסיבוב הראשון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הכי גרוע זה שהמשרד להגנת הסביבה משקר ואומר שהבחינות שלו הוגנות ותואמות את החומר הלימודי כשיש כוונה לחלק רק 15 רשיות אחרי כל בחינה 5 רשיונות לפחות מקבלים תלמידים שעובדים באירגונים גד... המשך קריאה

הכי גרוע זה שהמשרד להגנת הסביבה משקר ואומר שהבחינות שלו הוגנות ותואמות את החומר הלימודי כשיש כוונה לחלק רק 15 רשיות אחרי כל בחינה 5 רשיונות לפחות מקבלים תלמידים שעובדים באירגונים גדולים כמו עיריות ואיגוד ערים שמקורבים לבוחנים והשאר לפי מצב רוח של הבוחן.
החומר הנל ד גם אם קיבל אישורלא תואם את הבחינה הסימולציות מאולצות עם תוויות עם כתב בילתי קריא בכוונה חלק מהחרקים מגיעם עם חלקי גוף מעוכים או חסרים.
המשרד להגנת הסביבה אינו מעוניין בהדברה ולכן תחשבו טוב טוב לא לבזבז את הכסף שלכם על הקורס….חבל רק פחות מ 10% עוברים וזה עוד הרבה, אחד התירוצים שלהם לצמצום מעבר בבחינה מעשית הינה זיהוי חרקים כאשר רוצים להכשיל שמים חרקים שלא נילמדו ומבקשים שתזהו
…קורס בדיחה!¡!!!!!!חבל על הכסף תזהרו מתחמנים (-:

עוד 1,118 מילים ו-1 תגובות
סגירה