נתניהו איבד אחיזה במציאות. עכשיו הוא ישלם על כך

ישראל התעוררה לשחר של יום חדש: התקוממות עממית נחושה, מאורגנת אבל גם ספונטנית הכריעה שליט שנבחר בצורה דמוקרטית, אבל איבד את הבלמים ● נתניהו לא יכול להוביל יותר את ההפיכה המשטרית והוא יעצור את החקיקה בעל כורחו, נגד דעתו ● הוא היה יכול לעשות את זה מזמן ולצאת גיבור ● במקום זאת, עשה כל טעות אפשרית - ולכן המחאה לא תעצור עד לכתו ● פרשנות

הפגנות במרכז חורב בחיפה אחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, 27 במרץ 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
שיר טורם/פלאש90
הפגנות במרכז חורב בחיפה אחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, 27 במרץ 2023

השורות האלה נכתבות כאשר עולה השחר ואפשר לומר כבר בפה מלא, זהו שחר של יום חדש, יום היסטורי.

היום, יום שני, 27 במרץ 2023, ייזכר בתולדות המדינה לעד. זהו היום שבו הכריעה התקוממות עממית עיקשת, נחושה, מאורגנת אבל גם ספונטנית שליט שנבחר בצורה דמוקרטית אבל איבד את הבלמים והוביל שורה של חוקים שסופם הברור היה הנחלת דמוקרטיה אוטוריטרית, ואסון על מדינת ישראל והמפעל הציוני כולו.

בנימין נתניהו לא יכול להוביל יותר את חוקי הדיקטטורה הזו. ספינת הדגל שלו תטבע כנראה במהלך היום. המחאה הציבורית שגייסה הלילה גם רבים מתומכיו שרפה את הרחובות אבל גם את "חוק יסוד: השפיטה", שאמור היה לעבור היום או מחר בקריאה שנייה ושלישית, וכך היה מקבע את הפוליטיזציה של בית המשפט העליון באמצעות בחירת השופטים ונשיא בית המשפט העליון בידי הקואליציה.

נתניהו רצה את החוק הזה ועוד שורה של חוקים נלווים אליו – החל מחוק הנבצרות שכבר חוקק וכלה בחוק דרעי 2 ופסקת ההתגברות ועד בכלל. לרוב החוקים הללו יש זיקה אישית ואינטרסנטית לנתניהו ולכן נאסר עליו בידי היועצת המשפטית לממשלה לעסוק בחקיקה הזו.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 26 במרץ 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 26 במרץ 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

נתניהו נלחם על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים עד לרגע האחרון, אבל נסוג לאחור נגד רצונו. כל ניסיון להציג את ראש הממשלה כמי שהחליט באופן וולונטרי לעצור את החקיקה כדי להציל את המדינה ואת העם מאובדן גמור – פשוט טועה ומטעה.

נתניהו עוצר את החקיקה בעל כורחו, נגד דעתו, וגם כתוצאה מהמהלכים המוטרפים מדעת שנקט אתמול, שהקימו עליו עוד עשרות אלפים שיצאו לרחובות עד לאור הבוקר.

נתניהו עוצר את החקיקה בעל כורחו, נגד דעתו, וגם כתוצאה מהמהלכים המוטרפים מדעת שנקט אתמול, שהקימו עליו עוד עשרות אלפים שיצאו לרחובות עד לאור הבוקר

ההחלטה הנמהרת של נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט הייתה הבנזין ששפך נתניהו על דליקת המחאה. גלנט לא יכול היה להתעלם מאזהרות הרמטכ"ל וראש שב"כ על האיומים מגבול הצפון ועל קריסת צבא המילואים בעקבות הרפורמה שהפכה להפיכה משטרית.

נתניהו ביקש מגלנט להמתין עם האזהרה הפומבית, הבטיח לו שפניו לפשרה – אבל אז נשא במקומו ביום חמישי שעבר נאום שלא הייתה בו כמעט מילת אמת.

גלנט הבין שנתניהו שיטה בו, נשא את הנאום האמיץ שלו במוצאי שבת שבו הזהיר כי השסע שנוצר בעם חודר עמוק לתוך צה"ל ומאיים על יסודות הביטחון הלאומי שלנו. גלנט, כמו משה (בוגי) יעלון ב-2016 אחרי פרשת אלאור אזריה, נכנס כך גם למלכודת שטמן לו נתניהו.

הפגנות ברחוב עזה מול בית ראש הממשלה אחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, 27 במרץ 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
הפגנות ברחוב עזה מול בית ראש הממשלה אחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, 27 במרץ 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

במשך כל יום אתמול נעצו דוברי נתניהו סכינים בגלנט ותבעו ממנו להתפטר מתפקידו. בשעה 20:56 הגיעה ההודעה הרשמית של נתניהו עצמו על ההחלטה להדיח את שר הביטחון שלו.

נתניהו לא שיער את התגובה ההמונית להחלטה ההזויה שקיבל. מאות אלפי המפגינים נגד הרפורמה מהשבועות האחרונים היו צריכים רק את המהלך הזה כדי להסתער בחמת זעם על חוק יסוד השפיטה ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים שמגיע ליום ההכרעה שלו בכנסת.

נתניהו לא שיער את התגובה ההמונית להחלטה ההזויה שקיבל. מאות אלפי המפגינים מהשבועות האחרונים היו צריכים רק את המהלך הזה כדי להסתער בחמת זעם

ההדחה של גלנט – רק בגלל שהזהיר מההשלכות הביטחוניות החמורות של רפורמת נתניהו- לוין – הוציאה משלוותם גם רבים מתומכי הימין. ראיתי אותם אתמול ברחובות ירושלים, מול ביתו של ראש הממשלה ברחוב עזה. הם התחילו להבין שנתניהו עצמו, במעשיו, הוא סוג של נזק ביטחוני.

המראות המדהימים הלילה באוטוסטרדות, ברחובות הערים ובכיכרות טלטלו את המדינה ואת נתניהו. ראש הממשלה הבין בדרך הקשה שהמדינה קורסת בגללו. עצירת החקיקה הפכה כמעט כורח קיומי במדינה הזו, אחרי האזהרות של ראשי זרועות הביטחון יחד עם כל גורמי הכלכלה הבכירים.

המחאה בנתיבי איילון אחרי פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, 26 במרץ 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
המחאה בנתיבי איילון אחרי פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, 26 במרץ 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

מאות אלפי המפגינים שכנעו את נתניהו שהוא עומד להיות ראש ממשלה בלי המדינה שמתפרקת לו מול העיניים. רק היום עשרות ראשי רשויות פתחו בשביתת רעב מול הכנסת, ההסתדרות – יחד עם כל ראשי המשק – עומדים לקראת שביתה כללית חסרת תקדים ואוניברסיטאות המחקר סגרו את שעריהן. המדינה בשיתוק.

במהלך הלילה נתניהו הלך והתקפל. השרים בסביבה שלו, שעד היום שתקו כמו דגי לוקוס, הבינו לאט-לאט שזה הכיוון והתחילו להצטרף ל"יוזמה" שלו לעצירת החקיקה. מיקי זוהר היה הראשון, אחר כך עמיחי שיקלי ובהמשך ניר ברקת. גם אריה דרעי ומשה גפני תמכו לפתע וקראו לעשות סטופ.

במהלך הלילה נתניהו הלך והתקפל. השרים בסביבה שלו, שעד היום שתקו כמו דגי לוקוס, הבינו לאט-לאט שזה הכיוון והתחילו להצטרף ל"יוזמה" שלו לעצירת החקיקה

מול כולם ניצב שר המשפטים יריב לוין, שלא מוכן לראות את מפעל חייו יורד לטמיון ברגע האמת שלו. לוין, שיש לו תומכים רבים מאד בליכוד, איים הלילה להתפטר אם החקיקה תיעצר, לפחות לפי הדיווחים.

בכל מקרה, נתניהו יוצא חלש ומושפל שלושה חודשים אחרי שניצח את הבחירות בפאתוס גדול. אילו היה עוצר את החקיקה לפני חודש, נאמר, הוא היה זוכה להערכה כללית עצומה בארץ ובעולם. היום הוא נתפס כמי שנכנע לציבור ענק ונחוש ממנו.

הפגנות במרכז חורב בחיפה אחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, 27 במרץ 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
הפגנות במרכז חורב בחיפה אחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, 27 במרץ 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)

והדבר הכי חמור מבחינתו: המהלכים שנקט אתמול ובמהלך הלילה לא יעצרו את המחאה. להפך. המפגינים רק שינו את הכיוון. מבחינתם ראש הממשלה אינו כשיר לכהן בתפקידו אחרי שפגע בביטחון המדינה ופיטר את שר הביטחון שלו, והם לא ישקטו עד שהוא ילך הביתה.

קשה לדעת אם המפגינים יצליחו במשימה החדשה הזו שלהם, מכיוון שאנשי הימין מתנגדי הרפורמה לא רוצים להחליף את שלטון הימין. מה שבטוח, ההתקוממות המרשימה של שלושת החודשים האחרונים הצליחה לסדוק את ראש הממשלה ואת הקואליציה ללא הכר, ולהציג דפוס חדש של פעולה והוויה דמוקרטית. מה שהיה במדינה לפני הלילה אינו דומה למה שיהיה כאן מעתה ואילך.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 812 מילים ו-2 תגובות
סגירה