מאחורי הקלעים של המשא ומתן עם איתמר בן-גביר

כשבן-גביר שמע את יריבו סמוטריץ' מסכים לעצירת החקיקה, היה זה האות עבורו להתנגד ● שלוש פעמים נפגש במהלך יום שני עם נתניהו עד שראש הממשלה הגיע עם הנוסחה שתאפשר לבן-גביר לצאת עם הישג בידו ● הוא גם קיבל התחייבות מנתניהו שלא יתבצעו שינויים בחוק יסוד השפיטה - וכי החוק יעלה להצבעה כבר בשבוע הראשון של מושב הקיץ ● אחרת, יתפטר מהממשלה

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בהפגנת הימין בירושלים, 27 במרץ 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
אריה לייב אברמס/פלאש90
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בהפגנת הימין בירושלים, 27 במרץ 2023

איתמר בן-גביר זרח מאושר שלשום בערב, זמן קצר אחרי שיצא מהפגישה האחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שלוש פעמים קרא נתניהו לבן-גביר במהלך יום שני הדרמטי. בן-גביר הלך וחזר, הלך וחזר. בכל הפעמים הללו ניסה נתניהו לשכנע את השר לביטחון לאומי לתמוך בעצירת החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית עד מושב הכנסת הבא. "מצטער, אני לא יכול", אמר בן-גביר לנתניהו בשתי הפגישות הראשונות.

בפעם השלישית בא נתניהו עם עסקת המשטרה הפרטית, ובן-גביר כבר לא יכול היה לסרב. את המשמר הלאומי שיעמוד לרשותו בן-גביר מכנה כבר "צבא המשילות".

את הפגנת הסירוב הראשונה שלו הפגין בן-גביר כבר בישיבת ראשי הקואליציה שהתכנסה בשעות אחר הצהריים ביום שני. נתניהו הגיע לשם כשכבר החליט להודיע על השהיית החקיקה, זמנית, לטובת ההידברות. בן-גביר שמע את נתניהו ואחר כך את ראשי המפלגות החרדיות אבל מה שעניין אותו במיוחד הייתה העמדה של יריבו המר בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית.

בן-גביר שמע את נתניהו ואחר כך את ראשי המפלגות החרדיות אבל מה שעניין אותו במיוחד הייתה העמדה של יריבו המר בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת, 21 בנובמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת, 21 בנובמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

סמוטריץ', למרבה ההפתעה, הציג עמדה מתונה והסכים לעצירת החקיקה אחרי נאום קצר, שבו דווקא הביע מורת רוח מכל המהלך. זה היה האות של בן-גביר להתנגד. הקרב הפנימי בין יו"ר הציונות הדתית ויו"ר עוצמה יהודית חשוב לבן-גביר יותר מהרפורמה עצמה.

בן-גביר, שעד היום לא הרבה להתבטא בנושא הרפורמה (בניגוד לסמוטריץ'), הודיע שיתפטר אם החקיקה הזו תעצור. כך הוא עקף את סמוטריץ', לפחות באותן שעות מתוחות. וכך בן-גביר, ולא סמוטריץ', היה גיבור השיח בהפגנת הימין שלשום מול בית המשפט העליון.

בהפגנה וגם אתמול חזר בן-גביר וטען: "רציתי להתפטר, אבל ראיתי את האנרכיסטים מול הכנסת ואמרתי 'אם אני פורש אני נותן להם את הניצחון'. החלטתי שאני נשאר".

בהפגנה וגם אתמול חזר בן-גביר וטען: "רציתי להתפטר, אבל ראיתי את האנרכיסטים מול הכנסת ואמרתי 'אם אני פורש אני נותן להם את הניצחון'. החלטתי שאני נשאר"

איום ההתפטרות של בן-גביר היה אכן רציני והכניס את ראש הממשלה לחלחלה. בשיחה השנייה בין השניים אמר בן-גביר לנתניהו, "מה אכפת לך? אני אשאר בכנסת ואתן לך שם רשת ביטחון". נתניהו דחה את הדברים על הסף. "אני לא יכול לסמוך על זה. אם אתה עוזב את הממשלה, אנחנו נלך לבחירות", אמר נתניהו לבן-גביר.

איתמר בן גביר בנימין נתניהו, יום לפני השבעת הממשלה בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
איתמר בן גביר בנימין נתניהו, יום לפני השבעת הממשלה בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כדי לקבע את בן-גביר בממשלה העניק לו נתניהו את המשמר הלאומי, גוף משטרתי שיהיה כפוף לשר ישירות. זו אמנם מתנה שהוענקה לבן-גביר כבר בהסכמים הקואליציוניים, אבל בעקבות הביקורת הקשה אז על השינויים שתוכננו בפקודת המשטרה, בן-גביר ויתר מיוזמתו והסכים שהמשמר הלאומי יהיה כפוף למפכ"ל המשטרה. עכשיו נתניהו החזיר את המתנה לשולחן.

בעקבות הביקורת הקשה אז על השינויים שתוכננו בפקודת המשטרה, בן-גביר ויתר מיוזמתו והסכים שהמשמר הלאומי יהיה כפוף למפכ"ל המשטרה. עכשיו נתניהו החזיר את המתנה לשולחן

אתמול, בעקבות הביקורת הקשה על המהלך, עלו גרסאות שונות סביב טיבו של המשמר הלאומי, מקור הסמכות שלו ולמי הוא כפוף.

בן-גביר הבהיר שלא מדובר במיליציה פרטית, אלא בכוח מתואם עם המשטרה שיילחם בפרוטקשן, בפשע ובאלימות בערים המעורבות. בציוץ בטוויטר כתב בן-גביר: "הרפורמה תעבור, המשמר הלאומי יוקם, התקציב שדרשתי למשרד לביטחון לאומי יעבור במלואו".

ביום ראשון אמורה הממשלה לאשר את הקמת המשמר הלאומי, ואת תיקוני החקיקה הדרושים להקמת המשמר. בן-גביר בעננים. "אתה מגשים לי חלום", אמר בן-גביר לראש הממשלה בשיחתם.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יחד עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, 9 במרץ 2023 (צילום: דוברות השר)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יחד עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, 9 במרץ 2023 (צילום: דוברות השר)

לפי בן-גביר, המשמר הלאומי יהיה כוח משמעותי שיתחיל לקום מן היסוד עוד השנה ויכלול עד סוף הקדנציה 12 אלף שוטרים ולוחמים שסרים למרותו. אפשר כבר לקרוא לו היום המפכ"ל הלאומי.

לפי בן-גביר, המשמר הלאומי יהיה כוח משמעותי שיתחיל לקום מן היסוד עוד השנה ויכלול עד סוף הקדנציה 12 אלף שוטרים ולוחמים שסרים למרותו. אפשר כבר לקרוא לו היום המפכ"ל הלאומי

ומה עם הרפורמה? כאשר בן-גביר הבטיח לעשרות אלפי מפגיני הימין כי "הרפורמה תעבור", הוא כנראה ידע על מה הוא מדבר.

אם מהלך ההידברות בבית הנשיא לא יעלה יפה – ואין לו הרבה סיכויים להצליח – נתניהו יביא את התיקון לחוק יסוד השפיטה לשינוי ההרכב של הוועדה לבחירת שופטים להצבעה כבר בשבוע הראשון של מושב הקיץ של הכנסת, הנפתח ב-30 באפריל.

נתניהו התחייב בפני בן-גביר שלא יהיה שום שינוי נוסף בנוסח החוק, שכבר אושר לקריאה שנייה ושלישית והונח על שולחן הכנסת ביום שני בערב. בן-גביר וחבריו מחכים להצבעה בקוצר רוח. אם נתניהו יפר את התחייבותו, הוא עלול לאבד את הממשלה.

עוד 642 מילים ו-2 תגובות
סגירה