חד"ש רוצה להשתתף במו"מ על המהפכה המשפטית בבית הנשיא

איימן עודה לא מסתפק בפגישה שקיים נשיא המדינה עם סיעתו בשבוע שעבר ואומר לזמן ישראל: "יש לנו אינטרס להשתתף בשיחות כדי למנוע את מעיכת מערכת המשפט והרס המרחב הדמוקרטי המצומצם שיש לנו" ● לדבריו, אם השיחות יהפכו למשא ומתן, חד"ש תשלח משפטנים מטעמה - אבל הוא מתקשה להאמין שהשיחות יבשילו: "לצערי אני לא רואה אותן מגיעות לרחל בתך הקטנה"

יו"ר חד"ש איימן עודה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יו"ר חד"ש איימן עודה

סיעת חד"ש בכנסת מעוניינת להשתתף בשיחות בבית הנשיא בניסיון למצוא פשרה בנוגע למהפכה המשפטית באופן קבוע, כל עוד הן מתקיימות. כך אמר לזמן ישראל יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, בעקבות השיחה ביום חמישי בבית הנשיא בין נציגי חד"ש-תע"ל ונשיא המדינה יצחק הרצוג.

לעומת זאת, ח"כ אחמד טיבי, טרם החליט אם סיעת תע"ל תשלח נציגים לשיחות בבית הנשיא והוא שוקל את צעדיו, כך נמסר לזמן ישראל.

"יש לנו אינטרס להשתתף בשיחות כדי למנוע את מעיכת מערכת המשפט והרס המרחב הדמוקרטי המצומצם שיש לנו, האזרחים הערבים של מדינת ישראל בתוך הקו הירוק", אומר עודה. "אם רוצים הסכמה רחבה, חיוני שישתתפו בשיחות נציגי המיעוט הערבי בישראל, שהוא חמישית מהאוכלוסייה ומי שהכי ייפגעו ממעיכת מערכת המשפט".

את מי תשלחו לשיחות?
"בינתיים אנחנו מגיעים בעצמנו, חברי הכנסת, ולא שלחנו משפטנים או שליחים כלשהם, כי אלה שיחות פוליטיות. אם השיחות יגיעו לפרטים נשלח משפטנים, אבל לצערי אני לא רואה אותן מגיעות לרחל בתך הקטנה.

"בינתיים אנחנו מגיעים בעצמנו, חברי הכנסת, ולא שלחנו משפטנים או שליחים כלשהם, כי אלה שיחות פוליטיות. אם השיחות יגיעו לפרטים נשלח משפטנים"

מה העמדה שתציגו בשיחות?
"עמדתנו העקרונית היא ישראל היא לא דמוקרטיה, כיוון שהיא שולטת על עם אחר בגדה ומזרח ירושלים. גם בתוך שטח המדינה, שיש בו מרחב דמוקרטי, יש משטר שמבוסס על אפליה בין יהודים וערבים.

"אם וכאשר תכונן חוקה, היא צריכה להיות מבוססת על דמוקרטיה מלאה, ולכן כרגע אנחנו לא מעוניינים לדבר שם על חוקה. מה גם שהדרישה של יאיר לפיד לכינון חוקה עכשיו לא ריאלית.

"העמדה המעשית שנציג בשיחות הם אותם קווים אדומים שהציגו לפיד ובני גנץ לשמירת המרחב הדמוקרטי ומערכת המשפט.

"לא נסכים לשליטה בלעדית של הקואליציה על מינוי השופטים, לסירוס היועצים המשפטיים לממשלה והפיכתם לבובות של המשטר ולאיסור על ביטול חוקים. ונדרוש חקיקה של חוק יסוד שייתן בסיס חוקתי לשוויון ולזכויות אדם".

"לא נסכים לשליטה בלעדית של הקואליציה על מינוי השופטים, לסירוס היועצים המשפטיים והפיכתם לבובות של המשטר ולאיסור על ביטול חוקים. ונדרוש חקיקה של חוק יסוד שייתן בסיס חוקתי לשוויון"

אתם מתואמים עם לפיד וגנץ? הם מעוניין שתשתתפו בשיחות?
"אנחנו לא צריכים את האישור שלהם להשתתף בשיחות. התיאום שלנו איתם רופף, לצערי, אבל אנחנו מעוניינים להיות מתואמים ככל האפשר".

שביתה בחברה הערבית במחאה על התקרית בי-ם

היום תתקיים שביתה בחברה הערבית, במחאה על הריגתו של ד"ר מוחמד אלסעיבי, רופא ערבי-ישראלי צעיר מחורה, בידי שוטרי מג"ב באירוע שנסיבותיו לא ברורות בשער השרשרת בירושלים ביום שישי שעבר. אמש התקיימו הפגנות בנגב במחאה על התקרית, שבהם הייתה אלימות בין המשטרה למפגינים.

האירוע נמצא בחקירת מח"ש. במשטרה טוענים כי השוטרים ירו באלסעיבי כיוון שזה חטף נשק משוטר וירה בו בניסיון לבצע פיגוע ולהרוג שוטרים.

במשטרה טוענים כי המקום בו אירעה התקרית אינו מכוסה במצלמות האבטחה ולא מפרסמים את התיעוד ממצלמות הגוף של השוטרים, אם היה כזה. עדי הראייה במקום, אזרחים ערבים, הכחישו את הטענות על תקיפה מצד אלסעיבי.

עודה טרם התייחס לאירוע. ח"כ עאידה תומא סלימאן מחד"ש אמרה אתמול: "זה רצח מוזמן מראש, על-ידי אלה שחודשים מכתימים את רמדאן כחודש פורענות כדי לדכא את הפלסטינים בירושלים המזרחית ולהבעיר את השטח.

"זה רצח מוזמן מראש, על-ידי אלה שחודשים מכתימים את רמדאן כחודש פורענות כדי לדכא את הפלסטינים בירושלים המזרחית ולהבעיר את השטח"

"כל מי שנתן אור ירוק לרצח, איפשר אותו, לחץ על ההדק, ומטייח אותו – חייבים לשאת באחריות ולהיות מועמדים לדין".

טיבי, וכן יו"ר רע"ם מנסור עבאס, הגיבו במלים פחות קשות אך גם הם טענו כי אינם מקבלים את גרסת המשטרה ודורשים לחקור אותה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 524 מילים ו-1 תגובות
סגירה