קודם מטפלים בעזה, אחר כך נטפל בלבנון

המונח התלכדות הזירות שרווח סביב האזהרות הביטחוניות קיבל בתוך פחות משבוע משמעות מעשית ● הדילמה בישראל לא קלה: השאלה היא איך משקמים את ההרתעה באופן שלא יגרור את האזור כולו למלחמה או עימות ארוך ● כרגע ישראל מסתפקת בתקיפת יעדים פלסטיניים, אבל לכולם ברור שמתישהו הפוקוס יעבור לטיפול בחזבאללה ● פרשנות

אש ועשן מיתמרים בעזה בעקבות תקיפת חיל האוויר ברצועה, 7 באפריל 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
Atia Mohammed/Flash90
אש ועשן מיתמרים בעזה בעקבות תקיפת חיל האוויר ברצועה, 7 באפריל 2023

אי אפשר לומר שבצה"ל לא חזו את אירועי הימים האחרונים ברצועת עזה, בגבול הצפוני מול לבנון ובצפון-מזרחי מול סוריה. המונח התלכדות הזירות שרווח סביב האזהרות הביטחוניות קיבל בתוך פחות משבוע משמעות מעשית: חדירת מל"ט איראני מסוריה וירי רקטות מעזה ולבנון לישראל, לצד מהומות בהר הבית.

שתי סיבות גרמו לזה: התחזקות איראן שהקרינה על חזבאללה, הג'יהאד האיסלמי וחמאס; והמצב הפנימי בישראל, שמתפרש בצד השני כחולשה והזדמנות.

הדילמה בישראל לא קלה. לכולם ברור שההרתעה הישראלית נשחקה באופן משמעותי, והשאלה היא איך לשקם אותה מול כל הזירות, בפעולות שיעבירו את המסר ועדיין יהיו מתחת לסף מלחמה או עימות ארוך. לא בכדי הטיפול בלבנון וחזבאללה הוא בעדינות יתר.

נכון להבוקר, ישראל הסתפקה בתקיפת יעדים המזוהים עם הפלסטיניים באזור צור בלבד. חזבאללה נשאר בשלב הזה מחוץ לסבב התגובות. הסיבה: את מלחמת הצפון הבאה ישראל רוצה לפתוח במהלך שיביא להישג כבר בהתחלה. חיסול מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה – או "עריפה" בלשון המקצועית – היא דוגמה להישג כזה.

את מלחמת הצפון הבאה ישראל רוצה לפתוח במהלך שיביא להישג כבר בהתחלה. חיסול מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה – או "עריפה" בלשון המקצועית – היא דוגמה להישג כזה

לבנונים בוחנים עמודי שנאי כוח שנהרס בתקיפת חיל האוויר בכפר מעליה בדרום לבנון, 7 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
לבנונים בוחנים עמודי שנאי כוח שנהרס בתקיפת חיל האוויר בכפר מעליה בדרום לבנון, 7 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)

היגררות למלחמה כמצב הנוכחי – בדיוק כמו מלחמת לבנון השנייה – היא מתכון לדשדוש וכישלון. לכן מהלך התגובה הישראלי יחולק ככל הנראה לשני שלבים: הרועש והמיידי נגד חמאס ברצועה, שהחל אמש (חמישי), והשקט וארוך הטווח נגד חזבאללה. רק כך ישראל תישאר מתחת לסף ההסלמה מול חזבאללה.

לא בכדי הדוברים הישראלים בכל שלבי הלחימה של אתמול דיברו על מדינת לבנון. בישראל צרובי טראומת לבנון השנייה. אז, הלחץ האמריקאי גרם להפרדה מוחלטת בין חזבאללה למדינת לבנון והגביל משמעותית את היכולת המבצעית של ישראל, שנמנעה מלפגוע במטרות תשתית. מהלך מחיקת ה"ריבוע הביטחוני" של חזבאללה, ("הקריה" של חזבאללה) ברובע הדאחיה בדרום ביירות, היה המהלך המשמעותי ביותר של ישראל בהקשר הזה.

בעימות הנוכחי ישראל מבקשת להשתחרר מההגבלות הללו ולגבות מחיר מלבנון עצמה – המדינה שהפרה את הריבונות שלה. כלומר, מסר ברור שאין יותר הפרדה מלאכותית בין חזבאללה למדינת לבנון. כל מטרה כשרה, כל עוד היא נמצאת בטריטוריה הלבנונית ועונה לדין הבינלאומי. נכון להבוקר, זה עדיין לא קרה, אבל לא מן הנמנע שיקרה בהמשך.

בעימות הנוכחי ישראל מבקשת להשתחרר מההגבלות הללו ולגבות מחיר מלבנון עצמה – המדינה שהפרה את הריבונות שלה. כלומר, מסר ברור שאין יותר הפרדה מלאכותית בין חזבאללה למדינת לבנון

כאן נכנס לתמונה הר הבית, מטען הצד הקבוע של חודש רמדאן. לא בכדי פתח אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדברים הקצרים שלו לפני ישיבת הקבינט באמירה "אין לנו כל כוונה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית".

שוטרים במתחם מסגד אל-אקצא בירושלים, 5 באפריל 2023 (צילום: Jamal Awad, Flash 90)
שוטרים במתחם מסגד אל-אקצא בירושלים, 5 באפריל 2023 (צילום: Jamal Awad, Flash 90)

בישראל מאוכזבים מאוד. כל הניסיונות לנטרל מבעוד מועד את המטען הזה בפסגות המדיניות האחרונות בעקבה ושארם א-שייח' התנפצו אל מול עשרות הצעירים שהתבצרו שוב במסגד. זה מוכיח שיש היגיון משותף לישראל ומדינות ערב המתונות ויש את ההיגיון של הרחוב הפלסטיני. תהום פעורה בין שניהם, והוואקף – שאמור לגשר עליה – מתקפל בכל פעם מחדש.

זה מוציא את הירדנים מהכלים. דיווחים לא מאומתים הגיעו אלינו על שיחות זעם מבית המלוכה הירדני לצמרת הוואקף, עד כדי האשמה בפגיעה בשליטה הירדנית בהר הבית. אף אחד מהצדדים לא הסכים לאשר את זה, אף שהמקור שהיה בסוד השיחות מתעקש על כך במפורש כולל ציון שמות, שעות ותוכן שיחות. כולן ביומיים האחרונים.

זה מוציא את הירדנים מהכלים. דיווחים לא מאומתים הגיעו אלינו על שיחות זעם מבית המלוכה הירדני לצמרת הוואקף, עד כדי האשמה בפגיעה בשליטה הירדנית בהר הבית

ישראל לא מצליחה כבר שלוש שנים לקעקע את המשוואה שכפה עליה חמאס, כשהוא מצטייר שוב כשומר הר הבית. כל אירוע שמתפרש כחמור בעיניו גורר ירי רב-זירתי , מעזה ומלבנון. כך היה ב-2021 במהלך מבצע שומר החומות וכך גם עכשיו, ברמדאן 2023.

חמאס בעזה נקט שלשום בדרך מאוד מתוחכמת. הוא לא ירה לעבר ישראל, נשאר ככל האפשר מחוץ לתמונת הלחימה. אבל הוא זה שירה שבעה טילי נ"מ לעבר מטוסים של חיל האוויר. זה איתות מתוחכם מצידו: הוא לא יורה לעבר מטרה בשטח ישראל אלא לעבר כלי טייס שמפירים – בעיניו – את הריבונות שלו.

אש ועשן מיתמרים בעזה בעקבות תקיפת חיל האוויר ברצועה, 7 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
אש ועשן מיתמרים בעזה בעקבות תקיפת חיל האוויר ברצועה, 7 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)

הטילים שהתפוצצו באוויר גרמו להפעלת אזעקות בעוטף עזה. זה מכניס את ישראל לדילמה, האם מדובר בהפרת ריבונות או פעולה "לגיטימית" של חמאס שלא מצריכה תגובה, בדיוק כמו שיגורי הניסוי של רקטות לים.

טילי חמאס שהתפוצצו באוויר גרמו להפעלת אזעקות בעוטף עזה. זה מכניס את ישראל לדילמה, האם מדובר בהפרת ריבונות או פעולה "לגיטימית" שלא מצריכה תגובה

הפירוש הראשון – הפרת ריבונות – הוא זה שהתקבל, והראיה לכך היא התקיפה הנרחבת במהלך הלילה והבוקר ברצועה. יכול מאוד להיות שישראל תחליט לעצור כאן, ולו רק בשל חג הפסח. את המחיר מחמאס אפשר לגבות בתשלומים בהמשך.

אבל החשבון שנפתח עם חזבאללה בפיגוע במגידו לפני שבועיים, התארך אתמול משמעותית. לכן, לא מן הנמנע שאת התשובה העוצמתית יותר של ישראל נראה על אדמת סוריה ולא רק כלפי מטרות של חזבאללה אלא גם של איראן.

עוד 737 מילים
סגירה