מירב בן ארי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

"צריך להרחיב את הסמכויות של השיטור העירוני"

ברקע הסרטונים הקשים מהר הבית, חברת הכנסת מיש עתיד מגבה את המשטרה ("היה מודיעין על סכנת חיים"), מכנה את השר בן גביר "רוח וצלצולים", מחפשת פתרונות לחיזוק המשטרה ("בלי מערך המתנדבים – אין משטרה") וקוראת להמשיך במחאה נגד המהפכה המשפטית ● ריאיון

חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד התחילה את דרכה בפוליטיקה בעיסוק בנושאי חינוך, כלכלה ומגדר. בתקופתה בקואליציה תחת מפלגת "כולנו" היא שקדה על חקיקה בתחומים הללו, אך בשנתיים האחרונות חל שינוי. כחברת יש עתיד בכנסת ה־24, בן ארי הקימה את ועדת ביטחון הפנים – ועברה לעסוק באופן מלא בפיקוח פרלמנטרי על גופי שיטור, מג"ב וביטחון פנים.

עתה, באחת התקופות הבוערות ביותר בישראל מבחינת יחסי חברה–משטרה, בן ארי הפכה לקול דומיננטי בנושא. היא משמשת כחברה קבועה בוועדת הכנסת לביטחון לאומי, כמו גם בוועדות נוספות. בחודשים האחרונים בן ארי משמשת גם כממלאת מקום יו"ר סיעת יש עתיד וכמרכזת האופוזיציה במקום ח"כ בועז טופורובסקי, שמשתקם מתאונת דרכים שעבר.

בריאיון לזמן ישראל בן ארי מנסה להציע פתרונות למחסור בכוח האדם במשטרה, מתייחסת להיחלשות יש עתיד בסקרים, ומבהירה שהמחאה ברחובות חייבת להימשך כל עוד חקיקת ההפיכה המשטרית נשארת כיעד חקיקתי של הממשלה ה־37.

ח"כ מירב בן ארי בכנסת, מרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ מירב בן ארי בכנסת, מרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ בן ארי, במדינות ערב – וגם ברשות הפלסטינית – טוענים שישראל מפרה את הסטטוס קוו בהר הבית. כניסת שוטרים והכאת מתפללים היא הפרה כזאת, לדעתך?
"גם בממשלה הקודמת – שאני הייתי חלק ממנה – נכנסו שוטרים להר הבית. צריך להבין שכל המתחם מוקף על־ידי שוטרים מכל הכיוונים ומשטרת מחוז ירושלים מנהלת את האירוע.

"יש בידיהם מודיעין ודאי על סכנת חיים של חלק מהאנשים שמתבצרים שם, וכן, מדובר בסכנה גם לחיי המתפללים הערבים – וגם ליהודים שבאים לכותל. יש שם קומץ של קיצוניים, שמגיעים עם סלעים וסכינים ולכן נוצרת ודאות גבוהה לסיכון חיי אדם.

"המשטרה מתנהלת באופן נקודתי ובצורה מקצועית. הכשל הגדול עם מה שקרה הוא הסברת המצב והכנת הסרטונים. כשאנחנו היינו בקואליציה, פריצת השוטרים למתחם לוותה בהסברה משמעותית מול ירדן"

"המשטרה מתנהלת באופן נקודתי ובצורה מקצועית. הכשל הגדול עם מה שקרה בשבוע האחרון הוא הסברת המצב והכנת הסרטונים. כשאנחנו היינו בקואליציה, פריצת השוטרים למתחם לוותה בהסברה משמעותית מול ירדן, איחוד האמירויות ועוד כדי להראות מראש את האבנים ואת האלימות בתוך ההר.

"מדובר באירוע שיכול לפגוע ביחסים עם מדינות ערב ולכן הוא חייב להיות מלווה בהסברה מקצועית. כיום יש חוסר אמון בין המשטרה לשר לביטחון לאומי, ויש חוסר אימון בשר מבחינת הציבור הישראלי וגם מבחינת היכולת שלו לייצר תהודה בינלאומית להסברה. מדי שבוע הוא פוגע במשטרה ובבכיריה, אז איך הם יכולים להסביר את המהלך של השוטרים?"

תפילות יום שישי הראשון של חודש רמדאן בהר הבית, 24 במרץ 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
תפילות יום שישי הראשון של חודש רמדאן בהר הבית, 24 במרץ 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

הקואליציה מבקשת להתלכד ולהפגין חזית אחידה עד יעבור זעם, כדי שהאויבים לא יזהו את החולשה. 
"אני אפילו לא רוצה להתחיל לדבר על איך הם – הליכוד והציונות הדתית – התנהלו כשאנחנו היינו בממשלה. חברי הכנסת שלהם הגיעו לזירות מדממות, האשימו את הממשלה, התכנסו להפגנות בהובלת ח"כים בתוך גל הטרור.

"האמירה שלהם, שהם רוצים אחדות, היא לא רק צבועה אלא גם חצופה. חברי הכנסת שלנו לא מגיעים לזירות מדממות ולא מאשימים את הממשלה, כפי שהם עשו. הם התנהגו בצורה מזעזעת, כאילו עד שלפני שלפיד ובנט שירתו כראשי ממשלה הכול היה כאן שליו, ולא היה טרור במדינה".

המשטרה נמצאת בפני משבר כוח אדם גדול, עם ריבוי חזיתות – פשיעה, טרור, ולהבדיל גם הפגנות. הם זקוקים לכוח אדם נוסף. מה עושים כדי לגייס עוד שוטרים? 
"קשה לגייס שוטרים כי השכר נמוך והשחיקה מאוד גבוהה. קחי למשל את עבודת השיטור בהר הבית. הם עומדים במשמרת של שמונה שעות עם אפוד קרמי, בחום או בקור, כשהם לא יכולים לשבת כל המשמרת.

"זו עבודה מאוד קשה ולא מוערכת. תחנות המשטרה במצב נחות. חוקרי המשטרה עמוסים בתיקים. בכל תפקיד ותפקיד, הם בשחיקה עצומה. בכל פעם שביקרתי שוטרים בשטח, בתפקידי הקודם (כיו"ר הוועדה לביטחון לאומי) הייתי שואלת את עצמי, מה גורם לשוטרים לקום בבוקר לעבודה.

שוטרים עוצרים מתפלל מוסלמי במסגד אל-אקצא, 5 באפריל 2023 (צילום: Mahmoud Illean, AP)
שוטרים עוצרים מתפלל מוסלמי במסגד אל־אקצא, 5 באפריל 2023 (צילום: Mahmoud Illean, AP)

"כיום, ללא מערך המתנדבים של המשטרה – המשטרה לא קיימת. עולה השאלה מדוע התנאים של לוחמי מג"ב לא מושווים לתנאים של הלוחמים בצה"ל או של קצינים בצה"ל"

"כיום יש כ־32 אלף שוטרים, אבל אם תבדקי בתחנות של ערים עם מאות־אלפי אנשים כמו ראשון לציון, לדוגמה, בתחנה יש 300–400 שוטרים בלבד. כיום, ללא מערך המתנדבים של המשטרה – המשטרה לא קיימת. עולה השאלה מדוע התנאים של לוחמי מג"ב לא מושווים לתנאים של הלוחמים בצה"ל או של קצינים בצה"ל.

"לגבי התכנון העתידי של כוח האדם, הראייה צריכה להיות דומה לתכנון שנעשה בצה"ל, של תוכנית רב שנתית (התר"ש). הראייה צריכה להיות אסטרטגית. כפי שמתייחסים לתכנון הרב שנתי בצה"ל בכובד ראש, כך צריך להתייחס לזירה הביטחונית הפנימית. המשטרה עומדת בפני אתגרים של התלקחויות בערים המעורבות ופשיעה – וכיום הם מתוחים עד הקצה.

"אנחנו, בוועדה, עובדים מול תוכנית של המפכ"ל, מה שהוא מכנה 5-5-5 – חמישה מיליארד שקלים לגיוס 5,000 שוטרים בחמש שנים. בתקופה של הקואליציה הקודמת הגדלנו את המשטרה ב־1,100 שוטרים, אך הייתה גם עזיבה.

"גיוס שוטרים לתחנות זה לא מספיק. תחת [יואב] סגלוביץ, כסגן שר ו[עמר] בר־לב כשר [לביטחון פנים] – גויסו כוחות מרשות המיסים ומרשות הלבנות ההון, אנשים שעסקו בכסף השחור. הייתה חקיקה שהחמירה את אחזקת האמל"ח הלא חוקי והצלחנו להוריד את מספרי הפשיעה בחברה הערבית כי לקחנו את הנושא הזה כפרויקט.

שוטרים במתחם מסגד אל-אקצא בירושלים, 5 באפריל 2023 (צילום: Jamal Awad, Flash 90)
שוטרים במסגד אל־אקצא בירושלים, 5 באפריל 2023 (צילום: Jamal Awad, Flash 90)

"לגבי השר הנוכחי, מישהו יודע מה המשימות הלאומיות שהוא הגדיר? החברה הערבית בטח לא בסדר העדיפויות שלו. הזנחה של שנים הביאה למצב – וכיום זה זולג לכל המדינה".

הגשת לאחרונה חוק לייעול אכיפת הפיקוח העירוני, כולל הרחבת סמכויות השוטר העירוני. באיזה אופן זה יסייע למשטרה?
"זו הצעת חוק פרטית שלי, שנמצאת עוד לפני ועדת שרים לחקיקה. הרעיון הוא להתמודד עם חוסר כוח האדם במשטרה באמצעות הרחבת הסמכויות של השוטרים העירוניים. צריך להבין, השיטור העירוני מאוד מוגבל כיום.

"אני מציעה להרחיב את הסמכויות של השיטור העירוני כדי להקל על משטרת ישראל. לשחרר את השוטרים מהגעה לזירות של בעיות רעש, לאפשר לשיטור העירוני לטפל בבעיות של אלכוהול – וכשיש עבירות חמורות של מין, אלימות, צריך לתת לשוטרים העירוניים סמכות מעצר, שהיא מעבר לסמכות העיכוב.

"אני מציעה להרחיב את הסמכויות של השיטור העירוני כדי להקל על משטרת ישראל – וכשיש עבירות חמורות של מין, אלימות, צריך לתת לשוטרים העירוניים סמכות מעצר, שהיא מעבר לסמכות העיכוב"

"חיזוק סמכות השיטור העירוני ישפר במידה ניכרת את התייחסות הציבור – וממילא יתרום לכיבוד שלטון החוק".

ח"כ מירב בן ארי נואמת בכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ מירב בן ארי נואמת בכנסת, מרץ 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לפי הצעת התקציב שעברה בקריאה ראשונה, תקציב המשרד לביטחון לאומי יגיע ב־2023 ל־22 מיליארד שקל וב־2024 ל־23 מיליארד שקל, לעומת 20.6 מיליארד שקל ב־2022. איך מוודאים שזה הולך לכוח אדם משטרתי? 
"זה תלוי בהחלטות של השר ושל המשרד, לפי חלוקת התקציב הפנימית שהם יעשו – האם הם יקדישו את התוספת התקציבית לגיוס כוח אדם או לרכש.

"מבחינת מהלכי גיוס, יש תוכניות מוכנות. לא צריך להמציא את הגלגל אלא רק להשתמש במה שהוכן. מבחינת פערים, השר בן גביר הבטיח תשעה מיליארד נוספים – הוא כולו רוח וצלצולים. אם מסתכלים על התקציב של המשרד בשנים האחרונות, התוספת שהוא הביא דומה לתוספות שהיו בעבר. כל שנה זה עלה בכמיליארד. התוספת שלו לא שונה, אבל השאלה היא מה הוא יעשה עם זה".

בקרוב ימלאו שנתיים למהומות בערים המעורבות. עקבת אחרי הפקת הלקחים, מה יושם מכל הדיבורים על השינויים? 
"דברים רבים יושמו. גם לוד וגם עכו הוכנסו לתוכנית "Safe City", שזה אומר הצבת מצלמות במקומות רבים בעיר והקמת מפקדת שליטה. בעכו הוקמה תחנת משטרה חדשה לגמרי במקום זו שהוצתה. במקומות אחרים ברחבי הארץ, במיוחד בדרום, תגברו את הכוחות ברחפנים ובציוד נוסף שמתאים לטיפול בבעיות.

"בשתי הערים יש משמר לאומי מתפקד, שזה תגבור של כוחות מג"ב ומתנדבים. במבצע 'עלות השחר' הכוחות הללו היו בכוננות. בסוף לא הקפיצו אותם. מי שעומד כיום בראש הכוחות הללו הוא מפקד מג"ב ואני מקווה שהכול יישאר תחת המשטרה ו/או מג"ב – ולא מה שבן גביר ממציא, כוח שיטור תחת פיקודו. מלא דברים יושמו. בעכו יש תחנת משטרה חדשה ומשמר לאומי של כוחות מג"ב".

מכונית עולה באש בפרעות שהתרחשו בעכו ב-12 במאי 2021 (צילום: רוני עופר/פלאש90)
מכונית עולה באש בפרעות שהתרחשו בעכו, 12 במאי 2021 (צילום: רוני עופר/פלאש90)

הייתה ביקורת עלייך בתקופתך כיו"ר ועדת ביטחון הפנים, שנתת גב להפעלת אלימות משטרתית במגרשי ספורט, כמו במקרים של הפעלת רימוני הלם נגד אוהדים.
"אירועי ספורט הם דבר מורכב שלעיתים יוצא משליטה. בכנסת הקודמת העברנו חוק שאמור לשפר את המצב וליצור דו־קיום בין האוהדים לשוטרים.

"עבדנו על החוק בשיתוף עם משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים ומשרד הספורט. אני חושבת שהמצב השתפר. השוטרים לא אמורים להיכנס למגרשים – בשביל זה יש סדרנים.

"באותו מקרה של שימוש ברימוני הלם, הייתה שם אלימות, ניפוץ כיסאות – גם כלפי שוטרים. אני קיימתי בוועדה דיונים רבים בנוגע לאלימות שוטרים, הן כלפי חרדים, כלפי אוהדים, כלפי ערבים – וללא ספק הנושא של אלימות שוטרים מצריך טיפול".

"קיימתי בוועדה דיונים רבים בנוגע לאלימות שוטרים, הן כלפי חרדים, כלפי אוהדים, כלפי ערבים – וללא ספק הנושא של אלימות שוטרים מצריך טיפול"

עשית שינוי בשנים האחרונות. התחלת עם נושאים כלכליים, חברתיים ומגדריים, בתקופה שהיית בכולנו. כיום את עוסקת רק במשטרה. איך זה קרה?
"זה תחום שלא הכרתי וצמחתי לתוכו. בכנסת ה־24 קיבלתי משימה להקים את הוועדה לביטחון לאומי, אחרי שהוועדה פוצלה ונושאי ועדת הפנים הועברו לרע"ם – הייתי צריכה ללמוד הכול. אין לי אף אחד במשפחה במשטרה או בשב"ס.

ח"כ מירב בן ארי נואמת בכנסת, מרץ 2023
ח"כ מירב בן ארי נואמת בכנסת, מרץ 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"לא שירתי שם – והלב שלי היה הרבה פעמים בנושאי רווחה ונשים, עם עיסוק בעבירות אלימות נגד נשים. אבל למדתי מאפס. ככה זה אצל נשים, מקבלות לידיים תחום, לומדות אותו מן הבסיס – ולא יוצאות בהצהרות לפני שמבינות. כיום אני שומרת על קשרים בשב"ס, במערך הכבאות ובמשטרה וממשיכה ללוות את הנושא בצמידות – וגם לבקר את השר".

מה עמדתך על הקמת המשרד לענייני שוויון מגדרי בראשות השרה מאי גולן? במה היית מייעצת לה לעסוק? 
"לקחת אישה רק בגלל שהיא אישה – בלי שיש לה הבנה בתחום המגדר – ולשים אותה בראשות משרד ממשלתי זה מצער. אני לא מצפה שהיא תהיה מאסטרית בתחום. אבל לצערי הרב אין לה שום קשר לנושא הזה.

"מעולם לא ראיתי אותה משתתפת בפורומים שטיפלו בבעיות מגדר. אני מקווה שלכל הפחות היא לא תעשה נזק. מבחינת מה לייעץ לה, הייתי אומרת לה שתבין שזה תחום שהיא לא מבינה בו דבר ושתלך ללמוד את הנושא. שתתחיל עם למידה מארגוני נשים ומחברי/ות כנסת שעסקו בזה במשך שנים ארוכות".

"מעולם לא ראיתי את מאי גולן משתתפת בפורומים שטיפלו בבעיות מגדר. אני מקווה שלכל הפחות היא לא תעשה נזק. מבחינת מה לייעץ לה, הייתי אומרת לה שתבין שזה תחום שהיא לא מבינה בו דבר ושתלך ללמוד"

המפלגה שלך מאבדת גובה בסקרים. יש לכם פחות תמיכה ציבורית. סיעת המחנה הממלכתי חולפת על פניכם ומשיגה את הליכודניקים – וזה בתקופת מחאה עצומה נגד הממשלה שנמצאת כולה ברחוב. איפה את מפספסים פה? 
"יש עתיד מובילה קו ברור בעשר השנים האחרונות. המפלגה הזו היא ללא נטייה שמאלה או ימינה. זו מפלגת מרכז, וראש הממשלה לשעבר לפיד עשה הכול בקדנציה הקודמת כדי שהממשלה הקודמת תחזיק מעמד.

ראש הממשלה יאיר לפיד מצטלם בסלפי של מירב בן ארי יחד עם קארין אלהרר במליאה, 13 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד מצטלם עם מירב בן ארי וקארין אלהרר במליאה, 13 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"היו דברים שלא היו בשליטתנו. אנחנו לא בקמפיין כרגע אבל כאשר נצא לקמפיין, נחזיר את הקולות שמסתובבים. נעשה את העבודה כדי להביא את הבוחרים. צריך לזכור שהקו שלנו ברור, אצלנו אין זגזוגים. אדם שמצביע לנו יודע מה הוא מקבל. כרגע גנץ משך אליו קולות ליברליים ימניים שמאסו בנתניהו ובשותפיו. מצד שני, אנחנו כל הזמן על דו־ספרתי – וזה לא הולך להשתנות".

מדוע שני האישים האלה – גנץ ולפיד – לא מסתדרים זה עם זה? מחנה המרכז־שמאל רוצה לראות אנשים שיודעים לעבוד ביחד.
"הם מסתדרים בסדר בתקופה האחרונה, בוודאי כשברקע עומדת ההפיכה המשפטית. כשצריך לאחד כוחות באופוזיציה – הם עובדים טוב ביחד. אני מאמינה שכולם עובדים קשה כדי לטרפד את המהלך של הממשלה לשנות את המשטר החוקתי בישראל.

"צריך לזכור שבתוך האופוזיציה יש עתיד היא המפלגה הכי גדולה, עם מספר חברי הכנסת הגדול ביותר, בפער. זה משמעותי כי בעבודה בוועדות מי שמצליח לטרפד מהלכים הם חברי הכנסת של יש עתיד. אנחנו מספר החברים הרב ביותר בוועדת החוקה – ושם מנסים לבלום. גם בוועדה שהוקמה כדי לשנות את פקודת המשטרה, שם אני יושבת, אנחנו הקבוצה המשמעותית ביותר".

"צריך לזכור שבתוך האופוזיציה יש עתיד היא המפלגה הכי גדולה, עם מספר חברי הכנסת הגדול ביותר, בפער. זה משמעותי כי בעבודה בוועדות מי שמצליח לטרפד מהלכים הם חברי הכנסת של יש עתיד"

בכנס החורף היו כמה אירועים מביכים עבור האופוזיציה, למשל הקפיצה של הח"כים מעל שולחן ועדת החוקה. למה הדברים צריכים להיראות ככה?
"כל הוועדה הזו תחת ח"כ [שמחה] רוטמן מתנהלת בצורה מוגזמת מהיום הראשון. מול התנהגות כזו של הקואליציה צריך להגיב באמצעים לא מקובלים. זו כיום הוועדה הכי משמעותית בכנסת וההתנהלות שלה גובלת בטירוף.

ח"כ מירב בן ארי תוקפת את ח"כ שמחה רוטמן על דוכן הכנסת, 20 בפברואר 2023 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

"תראי איך בכנסת הקודמת ח"כ גלעד קריב ניהל את הדברים באותה הוועדה והעביר חקיקה בתחום עבירות המין, זכויות האדם, החמרת הענישה באחזקת אמל"ח. מהרגע שרוטמן נכנס לוועדה – הוועדה נלקחה כבת ערובה. כשהיא מתנהלת באופן קיצוני – חברי הכנסת נוקטים באמצעים קשים. זו כבר לא ועדת חוקה, אלא ועדת ההפיכה".

לאן המחאה ברחוב צריכה להתקדם?
"המחאה היא משמעותית ודרמטית – והיא מנעה את העברת החוקים. מדי שבת גם אני וגם בני משפחתי מתייצבים להפגנות. אנחנו עובדים קשה בכנסת, אבל ללא המחאה לא היינו מצליחים. עד מתי הם צריכים להמשיך? כל עוד הרפורמה נמצאת על השולחן".

"המחאה היא משמעותית ודרמטית – והיא מנעה את העברת החוקים. מדי שבת גם אני וגם בני משפחתי מתייצבים להפגנות. אנחנו עובדים קשה בכנסת, אבל ללא המחאה לא היינו מצליחים"

עוד 1,955 מילים
סגירה