חוק הגיוס, שיטת נתניהו והמחאה

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בבני ברק, 8 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)
פלאש90
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בבני ברק, 8 במרץ 2022

תכף נעבור את יום הזיכרון ויום העצמאות והכנסת תשוב במלוא המרץ לחקיקת חוק הגיוס. אדריכלי החוק, ממשלת בנימין נתניהו השישית, היא זו שביד אחת מפיצה רעל נגד משרתי המילואים וביד השנייה משרטטת את חוק ההשתמטות הגדול.

תוכנית הממשלה בפשטות – חרדי יקבל פטור משירות בגיל 23 או גיל 21, במקום בגיל 26 כפי שקיים כיום. זאת כדי לאפשר יציאה מהירה לשוק העבודה, במקום המשך לימודים בישיבה, מבלי "להסתכן" בשירות רחמנא ליצלן. זאת לצד תגמול המשרתים, ובעיקר אלו ביחידות השדה. כבר עכשיו מתגלע ויכוח בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט על גובה הגמול והתמריצים.

תוכנית הממשלה בפשטות – חרדי יקבל פטור משירות בגיל 23 או גיל 21, במקום בגיל 26 כפי שקיים כיום. זאת כדי לאפשר יציאה מהירה לשוק העבודה, במקום המשך לימודים בישיבה, מבלי "להסתכן" בשירות רחמנא ליצלן

והרי החוק הזה, למי שלא מבין, הוא תנאי של החרדים להשתתפות במסיבת התה של נתניהו. הדיל הפוליטי פשוט: הליכוד מקבלים שחיתות ומינויים, המתנחלים מקבלים עליונות ובנייה בשטחים והחרדים השתמטות ושכר אברכים. הדרך לשם, היא דוגמה נפלאה נוספת לשיטת נתניהו שכוללת גזלייטינג, שקרים ויצירת קיטוב בעם והכל בדרך להשגת המטרה האישית.

אחד החלקים המעניינים ביותר הוא היעדר מנגנונים בחוק של קביעת מכסות גיוס או קביעה מדויקת של התמריצים למשרתים. מדוע? כי ככה עובד נתניהו. החורים הללו נועדו למלא את שיטת התלות בו. הנאמנים יתוגמלו, הכל סחיר, הכל פוליטי. הכוח בידיים של נתניהו. הוא המקל והוא הגזר. אנחנו נרקוד לפניו.

כמו מנהיגים פופוליסטים ואוטוריטריים אחרים ברחבי העולם, נתניהו מייצר חוקים שיאלצו את הנתינים להפגין נאמנות. על שלושה בסיסים עומד שלטונו של נתניהו: פופוליזם, פוסט-אמת ופילוג בעם.

שלוש הפ', כפי שהוגדרו בספרות, הן משולש הקסם של השליט הפופוליסטי הרוצה לערער את יסודות המדינה כדי לחזק את כסאו. פופוליזם – תגמול למשרתים כחלופה לשוויון בנטל. פוסט-אמת – משרתי המילואים הם בוגדים, מכשירי חוק ההשתמטות הם הציונים והלאומיים. פילוג בעם – קבוצה אחת שווה יותר מאחרת, בחוק.

כבר היום כשליש מהגברים המיועדים לגיוס לא מתגייסים ולמי שאינו רוצה בשירות צבאי, אין חלופה. מחצית מהנשים לא מתגייסות גם הן. הרוב המוחץ בגלל חרדים ודתיים שתורתם אמונתם.

החוק הזה הוא תנאי של החרדים להשתתפות במסיבת התה של נתניהו. הדיל הפוליטי פשוט: הליכוד מקבלים שחיתות ומינויים, המתנחלים מקבלים עליונות ובנייה בשטחים, והחרדים השתמטות ושכר אברכים

דווקא בימים אלה, ימי זיכרון ועצמאות, אנו מרגישים ביתר שאת את היעדר השוויון בנטל. חברי כנסת מהאופוזיציה יואשמו שהם מבזים את הזיכרון, בעוד שחברי הכנסת החרדים אפילו לא יפקדו את בתי העלמין והטקסים בבתי הספר.

וזאת מהסיבה הפשוטה – היעדר השתתפות בשירות מזכה אותך בהיעדר השתתפות באבל. חלילה אינני מייחל לעוד מתים והרוגים, אינני רוצה לראות עוד מצבות בחלקות הצבאיות, אבל אם עם אחד אנחנו, הרי שסוגיית הגיוס צריכה להיפתר גם היא.

במובן הזה, חוק הגיוס הוא הזדמנות. המרחק בין יואב גלנט ליצחק גולדקנופף בסוגיה הוא עצום, כך גם בין בצלאל סמוטריץ' לבין שר הביטחון. המחאה, שנלחמת על ערכיה הדמוקרטיים של ישראל צריכה להיכנס למגרש של חוק הגיוס, ולהכות בעוצמה. הקבוצה המשרתת בעם הבינה סופסוף שיש לה הכוח והשתמשה בו ביעילות.

חוק ההשתמטות החדש עשוי לקרוע את העם ולבצע מכירת חיסול סופית של הסולידריות הישראלית. הצלת הדמוקרטיה הישראלית כרוכה גם ביצירת שוויון ושבירת המשוואה של תגמול מקורבים ונאמנים.

הכוח האזרחי שיוצא היום לרחובות הופך אט אט לכוח פוליטי, עם דרישות, עם הבנות משותפות. דמוקרטיה. שיוויון. חופש הפרט. אחריות. הצלת הדמוקרטיה, הצלת צבא העם ובהמשך גם מטרות נוספות הן חלק מהמצע של הכוח האזרחי שיוצא היום לרחובות והופך אט אט לכוח פוליטי אפקטיבי.

בימים אלה מתחדד היעדר השוויון בנטל. ח"כים מהאופוזיציה יואשמו בביזוי הזיכרון, בעוד שח"כים חרדים אפילו לא יפקדו את בתי העלמין והטקסים. היעדר השתתפות בשירות מזכה בהיעדר השתתפות באבל

מה עוד נשיג בהמשך? מי יודע, אבל את המחנה שהערתם אי אפשר להחזיר לישון. בינתיים, ממשיכים במאבק.

עומר לובטון-גרנות הוא יועץ פוליטי ואסטרטגי, סטודנט למדיניות ציבורית ויחסים בינלאומיים באונ׳ קולומביה, ניו יורק.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 581 מילים ו-1 תגובות
סגירה