ה"חזית" השלישית של ישראל עם איראן

מפגינים פלסטינים מניפים דגלי חמאס ברחבת מסגד אל אקצא במהלך תפילות שישי בחג הרמדאן, 22 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90
מפגינים פלסטינים מניפים דגלי חמאס ברחבת מסגד אל אקצא במהלך תפילות שישי בחג הרמדאן, 22 באפריל 2022

חודש הרמדאן שהסתיים לאחרונה חיזק את תחזיות מערכת הביטחון בדבר התחזקות חמאס ביהודה ושומרון והתגברות המעורבות האיראנית באזור. תנועת ההתנגדות האסלאמית שייכת אמנם לסונה ופועלת בהשראת האחים המוסלמים המצרית, אך השנאה התהומית לישראל והקיצוניות הדתית מאפשרות שיתוף פעולה עם השיעה.

מאז עליית האייתוללה ח'ומייני לשלטון בשנת 1979, איראן פועלת במרץ נגד מדינת ישראל המכונה על ידה "השטן הקטן". הטרור נגד ישראל ונגד כל מה שנחשב בעיני האיראנים כקרוב לישראל נעשה מאז במגוון דרכים על פני תבל בעזרת נציגים ישירים ועקיפים.

מאז עליית ח'ומייני לשלטון ב-1979, איראן פועלת במרץ נגד ישראל, המכונה על ידה "השטן הקטן". הטרור נגד ישראל ומה שנחשב בעיני האיראנים קרוב לה, נעשה מאז במגוון דרכים בעולם, עם נציגים ישירים ועקיפים

כך היה בפיגוע התאבדות בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה בשנת 1994 שבו נרצחו 85 איש, או אוניות הנשק: קארין איי בשנת 2002, ויקטוריה בשנת 2011 וקלוס סי בשנת 2014.

תמיכה צבאית, כלכלית ומדינית בארגוני טרור

הגבול הצפוני של ישראל הפך ברבות השנים למעין חזית עם איראן. מלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982 אפשרה לאיראן להקים מספר ארגוני טרור במדינה, ומלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011 העמיקה את מעורבות של איראן במדינה. החוב של בשאר אל-אסד לאיראן על שסייעה לו בשמירת שלטונו הוא צרה גדולה לישראל.

האיראנים אינם מסתפקים במעורבות צבאית במדינות שבהן יש להם גרורות, אלא הם גם מנסים למשוך בחוטים הפוליטיים ולהוביל מהלכים. כמו למשל התחזקות החיזבאללה בממשל בלבנון או הפיוס ההיסטורי בין סוריה לבין החמאס.

ארגון הטרור שעלה לשלטון בעזה בשנת 2006 הוא במידה מסוימת ביחד עם הג'יהאד האסלאמי, החזית הדרומית של ישראל עם איראן.

אחרי שאיראן הצליחה להפעיל בעיקר בעקיפין פעולות טרור נגד ישראל בחזית הצפונית (לבנון וסוריה) ובחזית הדרומית (עזה), היא פועלת במלוא המרץ לחיזוק חמאס ביהודה ושומרון.

אחרי שאיראן הצליחה להפעיל בעיקר בעקיפין פעולות טרור נגד ישראל בחזית הצפונית (לבנון וסוריה) ובחזית הדרומית (עזה), היא פועלת במלוא המרץ לחיזוק חמאס ביהודה ושומרון

אבו מאזן יהיה בן 88 בנובמבר

הפת"ח והחמאס הצליחו בקושי רב לשרוד זה לצד זה עד שנת 2007, אז אסמאעיל הנייה הודח מתפקיד ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, חמאס הוצא מחוץ לחוק ופעילי פת"ח חוסלו בעזה.

משנת 2006 ועד היום לא התקיימו בחירות ברשות הפלסטינית ואיש בישראל או בעולם אינו פוצה את פיו. מפחדים ממותו של מחמוד עבאס (אבו מאזן) שאמור לחגוג 88 בנובמבר 2023. תרחישי אימים רבים ל"יום שאחרי" ואחד מהם הוא השתלטות חמאס על יהודה ושומרון.

חודש הרמדאן האחרון סיפק קוקטייל קטלני של אירועים מדאיגים מאוד המעידים על התעצמות חמאס והתגברות מעורבותה של איראן: הנפת דגלי חמאס וקריאות הלל לגיבוריה במסגד אל-אקצא וירי רקטות מעזה, מסוריה ומלבנון. בנוסף, ימים ספורים לפני תחילת הרמדאן התפוצץ מטען חבלה בצומת מגידו על-ידי אזרח לבנוני.

ירי רקטות על ישראל מסוריה, לבנון ויש"ע

האיראנים רשמו הצלחה גדולה בהשגת שליטה על ארגוני טרור ב-2 חזיתות של ישראל (צפון ודרום) וכעת הם פועלים במרץ רב להשגת חזית שלישית – יו"ש. התרחיש אליו שואפת איראן – ירי רקטות על ישראל באותו זמן מסוריה, לבנון, הגדה המערבית ועזה.

חודש הרמדאן סיפק קוקטייל קטלני של אירועים מדאיגים המעידים על התעצמות חמאס מעורבותה איראן: הנפת דגלי חמאס באל-אקצא וירי רקטות מעזה, מסוריה ומלבנון. בנוסף, לפני תחילת הרמדאן התפוצץ מטען

מעבר לטרור המופנה נגד ישראל מגבולותיה, תוכנית הגרעין האיראנית היא איום אסטרטגי ממדרגה ראשונה על המדינה. המוסד רשם הצלחות גדולות ומדהימות, אך למרות זאת אף פעולה לא עצרה את התוכנית, אלא לכל היותר גרמה לעיכוב.

לממשל האיראני מוטיבציה רבה ומשאבים גדולים להמשיך להתיש את ישראל בכל דרך אפשרית ולכן מדיניות של הגנה וסיכול אינן מספיקות. נדרשת חשיבה יצירתית שתרחיק את האיראנים מגבולות ישראל ותעביר את הכדור למגרש שלהם – "צרות מבית" אך ללא יכולת להפנות אצבע מאשימה לישראל.

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 556 מילים ו-1 תגובות
סגירה