יהדות נאורה ודמוקרטיה ליברלית או התפוררות

הפגנה נגד הממשלה בראשות בנימין נתניהו. 21 בינואר 2023 (צילום: Gili Yaari /Flash90)
Gili Yaari /Flash90
הפגנה נגד הממשלה בראשות בנימין נתניהו. 21 בינואר 2023

אחרי חורבן הבית השני, רבן יוחנן בן זכאי בחוכמתו העביר אותנו מבית המקדש לבית המדרש, אחרת לא היינו שורדים כעם. כעת, אלה שמינו עצמם למייצגיה הבלעדיים של היהדות, רוצים להחזיר אותנו בכפייה לתרבות בית המקדש, במדינת הלכה פשיסטית דו לאומית בין הירדן לים, עם רוב ערבי.

בלי קשר למשפט בנימין נתניהו ולמהפכה המשטרית, שתי המגמות האידיאולוגיות הנחרצות: של החרדים ו"הציונות הדתית" דהיום, הן שיקבעו את עתיד המדינה, עם ישראל והיהדות. בנקודת הזמן הזו האינטרסים שלהם משתלבים עם אלו של נתניהו, יוצרים את הדחיפה למהפכה המשטרית, ומאיצים מאוד את התהליך לנקודת הכרעה.

שתי המגמות האידיאולוגיות הנחרצות של החרדים ו"הציונות הדתית" דהיום, הן שיקבעו את עתיד המדינה, עם ישראל והיהדות. ובנקודת הזמן הזו האינטרסים שלהם משתלבים עם אלו של נתניהו

"הציונות הדתית" דהיום חברה לכהניזם, הקצינה מאוד, אימצה אידיאולוגיה משיחית, ושואפת למדינת הלכה פשיסטית שתהיה מדינה דו לאומית עם רוב ערבי בן הירדן לים.

אם המהפכה המשטרית תצא לפועל או לא, המגמה הזו נמצאת בתהליך מואץ, ובעוד כעשור זו תהיה עובדה מוגמרת. מדינה כזו לא תוכל להתקיים בפועל. היא תדמה יותר ללבנון, רוב האליטה המקיימת את המדינה בכל התחומים תעזוב, והמדינה תקרוס לתוך עצמה.

היהדות החרדית המשמרת את התרבות הגלותית, איננה לוקחת חלק במאמץ הלאומי, לא בשירות צבאי ולא בשירות לאומי או אזרחי. ברובה איננה עובדת ותלמידיה אינם לומדים לימודי ליב"ה שיאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה. גם כאן, ללא קשר לכך אם המהפכה המשטרית תצא לפועל או לא, בעוד מספר עשורים הם יהוו כשליש מאוכלוסיית המדינה, וזה יוביל לקריסה כלכלית, שתביא לקריסה בכל שאר התחומים.

משפט נתניהו והאינטרסים שלו, שמשתלבים עם האינטרסים שלהם, הביאו עלינו את ממשלת הבלהות של ימין מלא מלא. נתניהו רוצה להיחלץ ממשפטו ולשלוט בלעדית בכל מוסדות המדינה; "הציונות הדתית" דהיום מאיצה את האידיאולוגיה לסיפוח יהודה ושומרון, השתלטות על מוקדי הכוח במדינה, והקמת מדינת הלכה דו לאומית פשיסטית עם רוב ערבי; והחרדים רוצים לעגן בחוק את המצב הנוכחי: חוק האי-גיוס, חוק אי-לימודי ליב"ה, ותקציבים עד בלי די שהמדינה איננה יכולה לעמוד בהם. המהפכה המשטרית היא פועל יוצא של שיתוף האינטרסים האלה.

"הציונות הדתית" חברה לכהניזם, הקצינה מאוד, אימצה אידיאולוגיה משיחית, ושואפת למדינת הלכה פשיסטית שתהפוך לדו-לאומית עם רוב ערבי בן הירדן לים. החרדים רוצים לעגן בחוק את המצב הנוכחי

במידה שהמהפכה המשטרית תצא לפועל, המגמות המצוינות לעיל יחריפו במהירות רבה. רוב האליטה המקיימת את המדינה בכל התחומים לא תישאר כאן, והמצב החברתי, הכלכלי, הביטחוני פנימי וחיצוני, והמדיני, יביאו לכך שהמדינה תקרוס לתוך עצמה מהר מאוד. אויבינו מזהים את ההזדמנות ומייחלים לכך, ואסור לנו לשחק לידיים שלהם.

גם במידה שהמהפכה המשטרית לא תצא לפועל, המגמות המצוינות לעיל ימשיכו, בקצב איטי יותר, ולא משנה אם נתניהו ימשיך להיות ראש הממשלה או שבני גנץ או יאיר לפיד או מישהו אחר יהיו ראש הממשלה. התוצאה הסופית תהיה אותה תוצאה של קריסת המדינה לתוך עצמה, וזה יקרה תוך כמה עשורים לכל היותר.

המצב הזה, בו הקבוצות שמינו את עצמם לנציגיו של אלוהים עלי אדמות דוחפים בכוח הזרוע לכפייה דתית ולמדינת אפרטהייד דו-לאומית עם רוב ערבי בין הירדן לים, ודוחות את יהדותם של רוב העם היהודי החי בתפוצות, הגיעה לנקודה קריטית.

בנקודה קריטית דומה לפני אלפיים שנים, עם חורבן הבית השני, רבן יוחנן בן זכאי שהשכיל להכיר את השינוי במציאות, אימץ את תפיסת הפרושים, והעביר אותנו בחוכמה רבה מתרבות בית המקדש לתרבות בית המדרש, ובכך נשתמרנו כעם ונשתמרה היהדות למעלה מאלפיים שנים, למרות החיים הקשים בתפוצות הגולה.

ללא המעבר הזה לבית המדרש, סביר להניח שהעם היהודי היה מתפורר ונטמע באומות העולם, כפי שקרה לפלגים אחרים באותה תקופה שלא השכילו להכיר במציאות שהשתנתה, כמו הצדוקים, האיסיים ועוד.

בנקודה קריטית דומה לפני אלפיים שנים, עם חורבן הבית השני, רבן יוחנן בן זכאי שהשכיל להכיר את השינוי במציאות, אימץ את תפיסת הפרושים והעביר אותנו בחוכמה מתרבות בית המקדש לתרבות בית המדרש

כעת באים החרדים ו"הציונות הדתית" ורוצים בכוח הזרוע להחזיר אותנו לתרבות הקרבת קורבנות ומדינת הלכה דיקטטורית.

הם צריכים להבין שאין לזה כל היתכנות. ככל שזה יקרה, העם היהודי בתפוצות ינתק קשר ממדינת ישראל ותהליך ההתבוללות יגדל עד שהם ייגרעו מעמנו, כל האליטה ומעמד הביניים יעזבו את המדינה, והמדינה תקרוס לתוך עצמה. קריסת המדינה תביא גם להתפוררות יהדות התפוצות והיהדות בכלל.

הסכנה המרכזית והכי דחופה כעת, היא לא איראן. איראן, והטרור מסביב, בזה הוכחנו אין ספור פעמים שאנחנו יודעים לטפל, אפילו במצבי קיצון כמו מלחמת יום הכיפורים. הסכנה המרכזית לעת הזו היא הפילוג הפנימי שעומד להחריב אותנו מבית בהמרצתם הבלתי נלאית של "הציונות הדתית" והחרדים את ראש הממשלה זה כבר כשני עשורים.

חזון הציונות הצליח מעל ומעבר במאה השנים האחרונות, אבל מיצה את עצמו. ללא חזון רענן התואם למציאות ימינו, העסק כאן מתחיל להתפרק, כפי שאמר קהלת: "באין חזון יפרע עם" (משלי כט,יח).

חייבים ללכת לסדר פנימי חדש מאחד, ליישב את הבעיות הפנימיות הבוערות ולהגדיר מחדש את החזון של מדינת ישראל ועם ישראל למאה השנים הבאות.

כעת באים החרדים ו"הציונות הדתית" ורוצים בכוח הזרוע להחזיר אותנו לתרבות הקרבת קורבנות ומדינת הלכה דיקטטורית. אין לזה כל היתכנות. חייבים להגדיר מחדש את חזון המדינה והעם למאה השנים הבאות

חזון שיאפשר את איחוד כל השבטים בארץ ובתפוצות, ויהווה בסיס מכונן להמשך פריחה ויצירה של המדינה והעם, ויאפשר טיפול בבעיות הבוערות שלא התפנינו לטפל בהם מקום המדינה עד היום, ברוח מגילת העצמאות.

• כינון חוקה שתבטיח את הדמוקרטיה הליברלית. שלא נתבלבל, גם אם החרדים והציונות הדתית לא יצליחו כעת לכונן את דיקטטורת ההלכה, הם ימתינו לשעות כושר נוספות. צריך להבטיח שאפשרות כזו לא תיתכן לעולם.

• דיון בשאלה מיהו יהודי ומהי יהדות. נדרש בסיס מוסכם בין מגוון הזרמים השונים שיאפשר קיום משותף בכבוד הדדי ולא כפיה שמביאה לאנטגוניזם, כפי המצב כיום.

• הפרדת הדת מהמדינה. בנקודה קריטית זו בזמן, נדרש מעבר מיהדות גלותית, משיחית קיצונית ואלימה, ליהדות נאורה שמקדשת את ערכי היהדות והם רבים ונאורים מאוד, ומקרינה פנימה והחוצה ולכל העולם על פי חזון הנביאים; יהדות שמאפשרת לכל הזרמים בכל הדתות לנהוג בענייני הדת כל אחד על פי דרכו. ואז היהדות תפסיק להיות תלויה בממסד ותוכל לפרוח ולקרב נוספים ליהדות, ולא תשניא את היהדות על רוב אזרחי המדינה והיהדות בתפוצות, כפי שהמצב כיום.

  • שוויון בפועל לכל אזרחי המדינה.
  • סיום הכיבוש והגעה להסדר עם הפלסטינים על בסיס ישויות נפרדות.
  • פעילות אינטנסיבית להרחבת הסכמי השלום עם שכנינו, שלום בר קיימא ולא רק שלום קר.
  • בסיס חינוכי משותף לכל: אזרחות, מסורת, מדע ורוח, חובה בכל מוסדות החינוך בכל הזרמים. כך גם החרדים ילמדו אזרחות ולימודי ליב"ה ויוכלו להשתלב בכלכלת המדינה ולא לחיות חיי עוני ודוחק ובדלנות.
  • שירות צבאי / לאומי / אזרחי – חובה לכל הזרמים.
  • קירוב ושיתוף יהדות התפוצות בנעשה בארץ. יהדות התפוצות היא כמחצית מהעם היהודי.
  • טיפול בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית.
  • טיפול בצרכים של הדור הצעיר – דיור, לימודים ותעסוקה.
  • טיפול ביוקר המחיה ההולך ומאמיר.
  • חינוך לכל מרגע הלידה.
  • מיקום החינוך בראש מעייניה של המדינה.
  • ועוד נושאים רבים וחשובים מאוד.

מקבץ המשימות גדול מאוד ומאתגר, אבל כבר הוכחנו שכאשר יש חזון משותף ומלכד, הכול אפשרי. הרי בתנאים בלתי אפשריים בכל התחומים הקמנו כאן את הפלא הגדול בעולם – מדינת ישראל – צומחת ופורחת ומובילה בעולם בתחומי הרוח והעשייה באופן שלא ראה העולם מעודו. זה בהחלט אפשרי.

מקבץ המשימות גדול מאוד ומאתגר, אבל כבר הוכחנו שכאשר יש חזון משותף ומלכד הכול אפשרי. הרי בתנאים בלתי אפשריים בכל התחומים הקמנו כאן את הפלא הגדול בעולם – מדינת ישראל

המחאה נגד המהפכה המשטרית ההולכת וגוברת, היא שיעור מעולה באזרחות שמשלימה את לימודי האזרחות שנזנחו שנים רבות. דורות הלוחמים, בהובלת הדור הצעיר, שהצילו את מדינת ישראל בכל מלחמותיה, עומדים גם כעת להצילה במאבק הקשה ביותר שנכפה עלינו – המאבק הפנימי נגד הדיקטטורה שתחריב את המדינה ותפורר את העם היהודי והיהדות.

כדבריו של הנביא ישעיהו: "כי מציון תצא תורה" (ישעיהו ב, ג), בנוסף לתורות הרוח, המדע והטכנולוגיה היוצאות מכאן ומהוות ברכה לעולם, כעת יוצאת מכאן גם תורת החירות, איך צריך ואפשר להיאבק על החירות. זה יכול לשמש דוגמה מצוינת למדינות רבות כמו פולין, הונגריה, טורקיה, ועוד. מי שמקיים את המאמר הזה נכון להיום, הם אלה שמגינים על המדינה ומקיימים אותה, וכעת נאבקים על צביונה ודמותה.

יחיאל גלבוע הוא ד"ר לפילוסופיה של המדע ומהנדס פעיל בתעשיה הבטחונית והאזרחית שנים רבות. מודאג מאוד מתהליכי ההקצנה, הפילוג, הפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים, ומשחיקת הדמוקרטיה בשנים האחרונות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
היי, כאן חן. אני אתך, רק מציע תיקון: לא "הפרדת הדת מהמדינה" אלא הפרדת מוסדות הדת (בביטוי הרווח: כנסיה. אין הכוונה לנוצרית דווקא אלא לרשות הדתית באשר היא) מהמדינה. זוהי הפרדת רשויות, והי... המשך קריאה

היי, כאן חן. אני אתך, רק מציע תיקון: לא "הפרדת הדת מהמדינה" אלא הפרדת מוסדות הדת (בביטוי הרווח: כנסיה. אין הכוונה לנוצרית דווקא אלא לרשות הדתית באשר היא) מהמדינה. זוהי הפרדת רשויות, והיא נמצאת בקומת היסוד שבקומה מעליה נמצאת הפרדת הרשויות שאנו מכירים, זו שבתוך המדינה. ועוד הצעה: אין המדובר בצורך למנוע את התערבות הדת בענייני מדינה – שהרי לכל אדם בעל כל השקפה, הזכות לעסוק בענייני המדינה ברוח ההשקפה שהוא דוגל בה. אלא המדובר בצןרך למנוע את התערבות המדינה בענייני דת.

אחלה פוסט. ובכל זאת, ישראל הפכה למעצמה בתחומים מסויימים, אך לא זה מה אמא אדמה צריכה. פשטות, חתירה לחיים רוחניים על פי בעל הסולם בגוון סוציאליסטי זה מה נדרש. כדה"א גדול מכל הפוזה והגאווה... המשך קריאה

אחלה פוסט. ובכל זאת, ישראל הפכה למעצמה בתחומים מסויימים, אך לא זה מה אמא אדמה צריכה. פשטות, חתירה לחיים רוחניים על פי בעל הסולם בגוון סוציאליסטי זה מה נדרש. כדה"א גדול מכל הפוזה והגאווה של ישראל – מניצולי שואה, הקמנו מדינה, והפכנו לרודפי בצע וממון ונכסים – המשכורת השמנה זה אלהים. אך ורק הכרה באלוהות והתנהלות נכונה של 'לא יגונה ולא ישובח' בכל הקשור בכסף זה זה התרופה. האנושות היא ילד קטן וחסר אחריות, שואף לשמיים כמו במגדל בבל, רוצה לכבוש את החלל וכו'; וכעת משהגיעה ההבנה עד כמה אנחנו חזירים וחמדנים, והשיעור הוטמע – הטבע (ג'א/אלהים) יזעזע ויביא אסונות, ואז האנושות תבין

עוד 1,229 מילים ו-2 תגובות
סגירה