מטוס צבא איטליה נוחת ברומא אחרי פינוי אזרחיו מסודאן, 24 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)
AP Photo/Gregorio Borgia

המערב ידע שסודאן היא פצצה מתקתקת אבל לא עשה דבר כדי לקדם בה דמוקרטיה

המערב מיהר לאמץ את "סודאן החדשה" אך לא פעל כדי למנוע את הכאוס – עד שנהיה מאוחר מדי ● חיילת סעודית הפכה לסמל גבורה ● הרוסים עדיין לא מצליחים לפייס בין טורקיה לסוריה ● בשיא תקופת הבחירות, ארדואן מבטל אירועים בשל מצבו הבריאותי ● והשבוע ב־1982 – הושלם פינוי חבל ימית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

טרגדיה סודאנית בחסות מערבית

למרות הפסקת האש שנחתמה בין הצדדים הלוחמים בסודאן, אזרחים זרים וגם סודאנים רבים ממשיכים לנוס על נפשם מהמדינה. בערים רבות בסודאן נרשם מחסור בתרופות, במזון, במים ובדלק. מי שמבקש לעזוב את גבולות המדינה מתקשה לעשות זאת גם אם יש לו או לה הבטחה לטיסה מח'רטום – גם בגלל הסכנה להיקלע לקרב יריות וגם בגלל המחסור החמור בדלק.

שני הצדדים – הצבא וכוחות "התמיכה המהירה" – נתנו לכאורה את הסכמתם לחידוש הפסקת האש, אך האמינות של שניהם מוטלת בספק. גם המתווכים הבינלאומיים יודעים שאין דרך לוודא שהצדדים יכבדו את תנאי הפסקת האש.

איך סודאן שרק לפני ארבע שנים חוותה מהפכה דמוקרטית – אביב ערבי 2.0 – שוב נפלה לידיהם המגואלות בדם של הגנרלים? אחרי עשרות שנות שלטונו של עומר אל־בשיר – פושע מלחמה שטבח בדארפורים הלא ערבים והתעלל באזרחיו – היה נדמה שלסודאן יש סיכוי.

מאות־אלפי סודאנים – גם נשים – השתתפו במחאות שהביאו למפלתו של אל־בשיר. אולם, מה שקרה לאחר מכן לא תאם כלל את דרישות המחאה. הצבא, שתפס את מושכות השלטון במדינה, סירב לפנות את מקומו לאזרחים.

ירדנים שפונו מסודאן בשדה התעופה הצבאי בעמאן, 24 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Raad Adayleh, File)
ירדנים שפונו מסודאן בשדה התעופה הצבאי בעמאן, 24 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Raad Adayleh, File)

מאות־אלפי סודאנים – גם נשים – השתתפו במחאות שהביאו למפלתו של אל־בשיר. אולם, מה שקרה לאחר מכן לא תאם כלל את דרישות המחאה. הצבא, שתפס את מושכות השלטון במדינה, סירב לפנות את מקומו

למרות זאת, המערב מיהר לאמץ את "סודאן החדשה" – ארה"ב הוציאה את המדינה האפריקאית מרשימת המדינות התומכות בטרור; ישראל חתמה איתה על הסכם שלום – וכסף רב (וגם נשק) הוזרם לסודאן בחסות מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומדינות אחרות, מערביות וערביות.

הפוליטיקאים הסודאנים הביעו התנגדות נחרצת למהלכים שסיכנו את כל מה שהם נלחמו עבורו – אך קולם לא נשמע. מחלקת המדינה האמריקאית הביעה חשש מכך שהמעבר של השלטון מהצבא לאזרחים נדחה, אך לא עשתה דבר – ואולי גם לא יכלה לעשות דבר – כדי לקדם את המעבר הזה.

אחרי שפרצה הלחימה בין שני הכוחות המזויינים, התברר לכל שסודאן החדשה דומה להחריד לסודאן הישנה, זאת שהפכה למדבר מדמם בעקבות עשרות שנות שלטונם של קבוצות חמושות כאלה ואחרות. גם אם הצדדים הלוחמים יסכימו היום על המשך הפסקת האש, אף אחד לא יודע איך ניתן יהיה להקטין את כוחם ולקדם את כינון הדמוקרטיה במדינה האפריקאית.

חיילת סעודית הפכה לגיבורה לאומית

מדינות רבות שיגרו מטוסים וספינות לסודאן הבוערת כדי לפנות משם את האזרחים שלהם ואת האזרחים הזרים האחרים. ערב הסעודית שיגרה שש ספינות והצליחה לפנות כמעט אלפיים אזרחים, רובם לא סעודיים. בצילום שהתפרסם בעיתון הבריטי "הגרדיאן", נראית חיילת סעודית נושאת על ידיה תינוק.

סעודים רבים הביעו התרגשות רבה וגאווה בחיילת ובתרומתה להצלת חיי אדם. רק לפני שנים מעטות תמונה כזאת כלל לא הייתה אפשרית, כיוון שנשים לא שירתו בצבא

הצילום הזה הפך לוויראלי ברשת וסעודים רבים הביעו התרגשות רבה וגאווה בחיילת ובתרומתה להצלת חיי אדם. רק לפני שנים מעטות תמונה כזאת כלל לא הייתה אפשרית, כיוון שנשים לא שירתו בצבא בערב הסעודית. הבוגרות הראשונות שהתגייסו לצבא סיימו את קורסי ההכנה בשנת 2021 – ומאז המדינה מעודדת את הנשים להצטרף לשורות הצבא.

התמורות הללו התאפשרו בגין הרפורמות שמקדם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הכוללות ההיתר לנשים לנהוג ברכב; אירועי ספורט ותרבות משותפים וגם גיוס לצבא.

ניסיון רוסי נוסף לפייס בין טורקיה לסוריה

שרי ההגנה של רוסיה, טורקיה, איראן וסוריה התכנסו השבוע במוסקבה כדי לנסות ולקדם פתרון דיפלומטי בין סוריה לטורקיה, תוך כדי שמירה על האינטרסים של שתי המדינות. התהליך הזה נמשך לסירוגין כבר חודשים רבים. למרות ההבטחות הרוסיות, נראה שעד כה לא נמצאה נוסחת פלא שתצליח לרצות את כולם.

משרד הביטחון הרוסי הודיע כי כל הצדדים "הביעו את נכונותם לשמור על השלמות הטריטוריאלית של סוריה", אך ברור שלא כל מי שנכח בפגישה במוסקבה באמת התכוון לכך. טורקיה, שהבטיחה לסגת את כוחותיה מסוריה כבר בסוף 2022, ממשיכה לפעול נגד הכורדים בצפון־מזרח סוריה – ומודאגת משיתוף פעולה כורדי־אמריקאי באזור.

שרי ההגנה של רוסיה, איראן, סוריה וטורוקיה בשיחות במוסקבה, 25 באפריל 2023 (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)
שרי ההגנה של רוסיה, איראן, סוריה וטורקיה בשיחות במוסקבה, 25 באפריל 2023 (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)

משרד הביטחון הרוסי הודיע כי כל הצדדים "הביעו את נכונותם לשמור על השלמות הטריטוריאלית של סוריה", אך ברור שלא כל מי שנכח בפגישה במוסקבה באמת התכוון לכך

גם ההבטחה "למצוא פתרון הולם עבור הפליטים הסורים בשביל שיוכלו לחזור לביתם" ודאי לא שימחה את כל משתתפי המפגש המרובע. עבור המשטר הסורי, מיליוני הפליטים הסונים שמצאו מפלט בטורקיה מפרוץ מלחמת האזרחים בשנת 2011 הם סכנה ממשית לשלטונו – והוא ודאי לא מעוניין בחזרתם.

ראשית, לרבים מהם אין בכלל לאן לחזור. הערים והכפרים שמהם ברחו הפכו לעיי הריסות; הבתים שנותרו שלמים חולקו לסורים ולמתנדבים זרים שבאו להילחם לצדו משטר אסד. אם הם יחזרו כרגע – הם יהיו צפויים לרדיפות ולהתנכלויות מצד המשטר.

כמו כן, חזרת מיליוני הסורים העוינים את אסד, שחוו בגללו את קשיי הגלות במשך עשור שלם, אינה מבשרת כל טוב עבורו. מי שמעוניין לקדם את חזרתם (ובהקדם) למולדת הוא, כמובן, הנשיא הטורקי, אך כרגע לא נראה שיש לכך היתכנות ממשית. הצדדים הבטיחו "להמשיך בתהליך ההידברות", מה שבשפה הדיפלומטית אומר כי לא צפויה התקדמות בתקופה הקרובה.

ארדואן מבטל אירועי בחירות בגלל מחלה

בפעם הראשונה מאז שעלה לשלטון בשנת 2002, הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן משדר סימני מצוקה. בהתחלה הריאיון הטלוויזיוני שהעניק לערוץ הטורקי נקטע בגלל שאורח הכבוד לא הרגיש טוב. כשהשידור חזר, ארדואן הצהיר ש"חלה במהלך הקמפיין" ומרגיש "עייף מאוד".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באירוע בחירות באיסטנבול, 21 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באירוע בחירות באיסטנבול, 21 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

הבחירות לנשיאות יתקיימו בעוד כשבועיים, והפעם, לראשונה מזה שנים, נדמה שלמתנגדיו של ארדואן יש סיכוי לנצח – לא רק בגלל השמועות על חולשתו ומחלתו, אלא בעיקר בגלל המצב הכללי הירוד

ארדואן אף הודה ששקל לבטל את הריאיון אך "לא ידע כיצד העניין הזה יתקבל". לאחר מכן נודע שמטה הבחירות של ארדואן ביטל כמה כנסים ומפגשים שהיו מתוכננים לימים הקרובים. השמועות על בריאותו הרופפת של ארדואן מסתובבות כבר זמן רב, אך כעת, כשהבחירות ממש מעבר לפינה, לכל האירועים הללו יש חשיבות מיוחדת.

כלי תקשורת סיניים רשמיים הפיצו ידיעה על כך שארדואן סבל מאירוע לבבי ושמשפחתו הובהלה לבית החולים, דבר שהוכחש על־ידי הממשל הטורקי.

הבחירות לנשיאות יתקיימו בעוד כשבועיים, והפעם, לראשונה מזה שנים, נדמה שלמתנגדיו של ארדואן יש סיכוי לנצח – לא רק בגלל השמועות על חולשתו ומחלתו, אלא בעיקר בגלל המצב הכללי הירוד שאף הוחמר מאוד לאחר רעידת האדמה האימתנית שפקדה את המדינה בפברואר השנה.

היום הזה בתולדות מזה"ת: שחרור סיני

ב־25 באפריל 1982, אחרי השלמת פינוי חבל ימית – ההתנחלות הישראלית האחרונה בחצי האי סיני – דגל ישראל אחרון הורד מהתורן, וסיני חזרה לידי המצרים. ישראל עמדה בתנאי הסכם השלום עם מצרים, שנחתם במרץ 1979, למרות השמועות הרבות שהופצו על־ידי התקשורת המצרית.

חצי האי סיני, ארכיון (צילום: Nariman El-Mofty, AP)
חצי האי סיני, ארכיון (צילום: Nariman El-Mofty, AP)

המחלוקת על העיר טאבה הוכרעה רק כעבור שנים אחרי בוררות בינלאומית, בשנת 1989. מאז 1982, "יום שחרור סיני" הפך לחג לאומי במצרים. העיתונים המצריים מרבים לפרסם מאמרים על פיתוח חצי האי ועל הניצחון הצבאי האדיר (הכוונה למלחמת יום הכיפורים, המכונה "מלחמת אוקטובר" או "מלחמת רמדאן" במצרים) שתרם לשחרורה של סיני.

לעומת זאת, מעט מאוד נכתב על הסכמי קמפ דייוויד או על הסכם השלום עם ישראל, שאפשרו את חזרתו של חצי האי לידיים המצריות.

מאז 1982, "יום שחרור סיני" הפך לחג לאומי במצרים. העיתונים המצריים מרבים לפרסם מאמרים על פיתוח חצי האי ועל הניצחון הצבאי האדיר. לעומת זאת, מעט מאוד נכתב על הסכמי קמפ דייוויד או על הסכם השלום

עוד 1,074 מילים
סגירה