הפגנת הימין עלולה לגרור את נתניהו בחזרה למחוזות הסירוב

לכאורה, דבר לא השתנה: נתניהו קובע סדר יום אחר ומחכה שהרפורמה הזו תישכח/תתמסמס/תתעכב או תלך לעזאזל, כדי שהמדינה תחזור לפסים נורמליים והוא יוכל לבקר סוף סוף בבית הלבן ● אבל הפגנת הענק אמש בירושלים עלולה לגרור אותו בחזרה לוויכוח על הרפורמה - במידה רבה, זו הייתה הפגנה נגד נתניהו ולא בעדו ● אבל מי שיקבעו בסופו של דבר לאן יפנה, יהיו החרדים ● פרשנות

הפגנת הימין בירושלים בעד הרפורמה המשפטית, 27 באפריל 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
אריה לייב אברמס/פלאש90
הפגנת הימין בירושלים בעד הרפורמה המשפטית, 27 באפריל 2023

שום דבר לא משתנה כאן מבחינת יחסי בנימין נתניהו והרפורמה המשפטית. פעם הוא מוביל אותה, פעם הוא נגרר לתוכה, ופעם הוא נכנע למתנגדיה.

לפני שבועות ספורים ראש הממשלה נכנע ללחץ האדיר שהפעילו מתנגדי הרפורמה, חזר בו מפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט והסכים להשהות את החקיקה.

מאז נראה שהוא מצליח להוביל מהלך נגד כל המתנגדים מבית, והנה הוא לוקח צעד לאחור, קובע סדר יום אחר ומחכה שהרפורמה הזו תישכח/תתמסמס/תתעכב או תלך לעזאזל, כדי שהמדינה תחזור לפסים נורמליים והוא יוכל לבקר סוף סוף בבית הלבן.

ההפגנה המרשימה אמש בירושלים, עם מעל 200 אלף אנשי הימין, עלולה לגרור את נתניהו שוב למחוזות שהוא לא רוצה להגיע אליהם. במידה רבה, זו הייתה הפגנה נגד נתניהו ולא בעדו.

ההפגנה המרשימה אמש בירושלים, עם מעל 200 אלף אנשי הימין, עלולה לגרור את נתניהו שוב למחוזות שהוא לא רוצה להגיע אליהם. במידה רבה, זו הייתה הפגנה נגדו ולא בעדו

הפגנת הימין בירושלים בעד הרפורמה המשפטית, 27 באפריל 2023 (צילום: פלאש90)
הפגנת הימין בירושלים בעד הרפורמה המשפטית, 27 באפריל 2023 (צילום: פלאש90)

למרות שהליכוד השתתף במימון ההפגנה וקידם אותה, ראש הממשלה עצמו לא יצא מגדרו לטובת ההפגנה הזו, לא פרסם סרטוני וידיאו משלהבים כפי שהוא יודע לעשות כשהוא רוצה להוציא המוני מצביעים שינהרו לרחובות או קלפי. נתניהו גם לא יצא לנאום בפני מאות האלפים שעלו לירושלים ומילאו את כל הרחובות סביב הכנסת, משרד ראש הממשלה ובית המשפט העליון.

וכך, המסרים שעלו בהפגנה לא עלו בקנה אחד עם ניסיונותיו של נתניהו לצאת מהרפורמה הזו שסיבכה אותו עד צוואר, או לפחות למתן אותה.

צריך היה לעקוב אתמול מקרוב אחרי ההמונים. ההפגנה הזו הייתה בעצם בית כנסת לאומי-דתי ענק, ולא היה שם שום סיכוי להידברות או לפשרה. ההמונים הגיעו בעיקר מההתנחלויות או מהישיבות התיכוניות בערים ואפילו הליכודניקים שהיו שם במיעוט, התייחסו לכל דיבור מתון כמו אל שיקוץ.

ההפגנה הזו הייתה בעצם בית כנסת לאומי-דתי ענק, ולא היה שם שום סיכוי להידברות או לפשרה. ההמונים הגיעו בעיקר מההתנחלויות או מהישיבות התיכוניות בערים ואפילו הליכודניקים שהיו שם במיעוט

מנחה האירוע, ח"כ אביחי בוארון מהליכוד – מי שניהל את המאבק נגד הפינוי מעמונה – דאג לפמפם בכל הזדמנות ש"לא תהיה פשרה", והקהל העצום חזר אחריו במקהלה גדולה.

שר המשפטים יריב לוין נואם בהפגנת הימין בעד הרפורמה המשפטית בירושלים, 27 באפריל 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין נואם בהפגנת הימין בעד הרפורמה המשפטית בירושלים, 27 באפריל 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)

הפוליטיקאים הפופולריים אתמול בהפגנה היו מן הסתם הקיצוניים והבוטים יותר. לפי מדד הרעש ומחיאות הכפיים, המובילים היו איתמר בן גביר, דודי אמסלם, טלי גוטליב ואורית סטרוק. גם יריב לוין התקבל בהתלהבות עד הרגע שבו הוא הכריז ש"יש ביכולתנו להגיע לתיקון בהסכמה". אז הקהל צעק שוב ש"לא רוצים פשרה" ו"ביבי תפסיק להתקפל".

ובכל זאת, המסר של לוין חשוב במיוחד. אתמול הוא בעצם הודה מול 200 אלף אנשי ימין כי הרפורמה היומרנית שהציג מול המדינה ב-4 בינואר עברה מן העולם. בהנחה שלא תהיה הסכמה בין הצדדים שמתדיינים בבית הנשיא, הליכוד ינסה להעביר רפורמה חד-צדדית אחרת, שלא תסבך אותו עם המפגינים שזעקו אתמול. זו תהיה משימה קשה מנשוא.

בן גביר חזר ואמר אתמול שהוא דורש רפורמה משפטית "מלא מלא". יש לו גם הבטחה מנתניהו להעביר את המלא-מלא הזה כבר במושב הקיץ של הכנסת, שייפתח ביום שני הקרוב.

אנחנו בשיאו של קרב אדיר בין תומכי הרפורמה ומתנגדיה במדינה, אבל גם בין הימין הדתי-לאומי של סמוטריץ', סטרוק ובן גביר מול נתניהו ולוין. איש לא יודע לאן זה יתפתח, בעיקר אחרי ההפגנה המקצינה של אתמול.

אנחנו בשיאו של קרב אדיר בין תומכי הרפורמה ומתנגדיה במדינה, אבל גם בין הימין הדתי-לאומי של סמוטריץ', סטרוק ובן גביר מול נתניהו ולוין. איש לא יודע לאן זה יתפתח, בעיקר אחרי ההפגנה המקצינה של אתמול

על רקע זה צריך לשים לב דווקא לחרדים, שלא הגיעו גם אתמול להפגנת הימין. החרדים מחוץ למשחק הזה. הרפורמה לא מעניינת אותם. היא רק סיבכה אותם והפכה גם אותם למטרה של המחאה הליברלית הגדולה.

צריך לשים לב דווקא לחרדים, שלא הגיעו גם אתמול להפגנת הימין. החרדים מחוץ למשחק הזה. הרפורמה לא מעניינת אותם. היא רק סיבכה אותם והפכה גם אותם למטרה של המחאה הליברלית הגדולה

אגב, במהלך ההפגנה אמש נודע על הקמת תנועה בשם "שלום ירושלים", שמטרתה להפוך את מערכת המשפט בישראל למערכת משפט תורנית. "אלפי חברים כבר הצטרפו לתנועה", נאמר במנשר שחולק למפגינים, שהחתימו את המפגינים על הוראות קבע. מאחורי התנועה הזו עומדים הרבנים יעקב אריאל, יצחק זילברשטיין וציון בוארון.

החרדים, אם כן, תומכים ברפורמה בגדול – אבל מה שהם רוצים זה את חוק הגיוס. הם יהיו בעד כל נוסח מתון שיבוא אם יובטח להם הפטור המוחלט של תלמידי הישיבות. נתניהו יכול להשתמש בהם כמשקל נגד מול המגזר הציוני-דתי, בתקווה שזה לא יפרק לו את הממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
70000 בלבד בהשקעה שידול ותחנונים של הנאשם , והמון משיחי הקורא לשחרר את הרוצח יגאל עמיר, לדרוך על שטיח של שופטי ישראל, ולזרוק בקבוק זכוכית ולקלל את התקשורת ,לעג ועלבון צורב לנאשם שמדמם מ... המשך קריאה

70000 בלבד בהשקעה שידול ותחנונים של הנאשם , והמון משיחי הקורא לשחרר את הרוצח יגאל עמיר, לדרוך על שטיח של שופטי ישראל, ולזרוק בקבוק זכוכית ולקלל את התקשורת ,לעג ועלבון צורב לנאשם שמדמם מנדטים וזוחל לעסקת טיעון

עוד 665 מילים ו-1 תגובות
סגירה