אילוסטרציה: עובד הדברה (צילום: AP Photo/ Dar Yasin)
AP Photo/ Dar Yasin

מרצים הודיעו על פרישה, הכשרות עתידיות בסכנה

חילופי האשמות בין בכירי המדבירים למשרד להגנת הסביבה הסתיימו בפיצוץ ● המרצים הודיעו על פרישה מקורסים להכשרת הדור הבא של המדבירים ● במשרד להגנת הסביבה טוענים שהכול קשור בניסיון לנער את התחום הפרוץ ומהדרישה לסטנדרטים גבוהים ● לטענת המדבירים, ראשת אגף ההדברה מנותקת מהשטח ומפגינה יחס משפיל

המחלוקות הקשות בין שורה של מומחי הדברה בכירים למשרד להגנת הסביבה – אותם תיארנו לפני מספר שבועות – הגיעו בסוף השבוע לכדי פיצוץ.

חברי פורום המרצים להדברה הודיעו כי לא ירצו יותר בקורסים ובתוכניות להכשרת מדבירים, שמתקיימים בכמה מכללות. בלעדיהם, קשה לראות כיצד צעירים המבקשים להיכנס למקצוע יוכלו ללמוד ולקבל רישיון מדביר.

"אנו, פורום המרצות והמרצים, קיבלנו בלב כבד החלטה עקרונית על הפסקת השתתפותנו באופן מיידי במתן הרצאות בקורסים חדשים", כתבו המומחים בהודעה ששיגרו לכל הגורמים הרלוונטיים. "ההחלטה הינה תוצאה ישירה למצב שענף ההדברה נקלע אליו לאחר מינויה של ד"ר גל זגרון כראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה לפני כשלוש שנים.

"למרות ניסיונות רבים מצדנו לנהל דיאלוג בונה ולהגיע להסכמות והבנות עם ד"ר זגרון, העלינו חרס בידינו". ההודעה, שעליה חתומים פרופסור שלמה נברו, ד"ר שמואל מורן, ד"ר שגיא גבריאל, ד"ר גיל סתיו ועוד שורה של בכירים בתחום, הגיעה ארבעה ימים אחרי "שולחן עגול" שהתקיים במשרד להגנת הסביבה.

אילוסטריה: עובד הדברה (צילום: AP Photo/Moises Castillo)
אילוסטרציה: עובד הדברה (צילום: AP Photo/Moises Castillo)

"אנו, פורום המרצות והמרצים, קיבלנו בלב כבד החלטה עקרונית על הפסקת השתתפותנו באופן מיידי במתן הרצאות בקורסים חדשים. ההחלטה הינה תוצאה ישירה למצב שענף ההדברה נקלע אליו"

סביב השולחן התכנסו ד"ר זגרון ואנשיה מאגף המזיקים וההדברה במשרד, ומולם כמה מחברי פורום המרצים, בניסיון לפתור את המשבר שפרץ בעקבות בחינות ההסמכה בסיום קורס המדבירים האחרון.

רוב הנבחנים בבחינות ההסמכה נכשלו, בעיקר בשלב שבו נדרשו לזהות סוגים שונים של חרקים שאינם מזיקים. המרצים טענו שמדובר בשאלות קטנוניות, מיותרות, המצריכות ידע שלא נחוץ למדבירים בעבודתם השוטפת, וכי במסגרת שעות הלימוד של הקורס אין סיכוי להעביר לחניכים את הידע הזה.

זגרון ואנשיה, מנגד, טענו שמדובר בחומר בסיסי שכל מדביר צריך לשלוט בו; שחלק מהנבחנים הפגינו בורות מדהימה – ושרמת הקורסים חייבת לעלות. אחרי חילופי מכתבים והאשמות הדדיות, הוחלט להתכנס למפגש כדי ללבן את הדברים בתקווה להביא לרגיעה. ספוילר: זה לא עבד.

האירוע התחיל ברגל שמאל. נציגי המרצים והמדבירים נתקלו בבעיות עם אישורי כניסה למשרד להגנת הסביבה – והדיון החל באיחור של כ־45 דקות. זגרון, מצדה, לא אהבה את העובדה שכמה מבכירי המרצים נעדרו מהמפגש. כששאלתי אחד מהם מדוע לא הגיע, התשובה הייתה: "כי אני לא אוהב שמשפילים אותי".

אילוסטרציה: ביולוגית בוחנת יתוש (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
אילוסטרציה: ביולוגית בוחנת יתוש (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)

"הרמה נמוכה מהנדרש", אמרה. "מדבירים לא זיהו גלמים של יתושים וחשבו שמדובר בחיפושיות… יש מדבירים שלא מבדילים בין נמלים לטרמיטים"

מעיון בתמליל המפגש כפי שנרשם על־ידי אחד מחברי פורום המרצים, קשה להחמיץ את האווירה הטעונה ששררה בחדר. אחרי שסקרה את פעילות האגף שהיא עומדת בראשו – והדגישה ששליחותה היא לשמור על בריאות הסביבה ובריאות הציבור – עברה זגרון לדבר על הסוגיה הרגישה – הבחינות והנבחנים.

"הרמה נמוכה מהנדרש", אמרה. "מדבירים לא זיהו גלמים של יתושים וחשבו שמדובר בחיפושיות… יש מדבירים שלא מבדילים בין נמלים לטרמיטים. בבחינה האחרונה הייתה שאלה על נמלת האש הקטנה, שאלת חישוב. פיזור פיתיון גרגרי בגינה – וצריך לחשב שטח. כל הנבחנים נכשלו. אנחנו מצפים שילמדו אותם איך לחשב שטח".

זגרון גם טענה שהמבחנים נגועים בהעתקות ובמעשים לא כשרים: "מי שמגיע בבוקר לא מצליח, ומי שמגיע בצוהריים מצליח יותר. זה אומר שיש שיחזור של הבחינה – ואנחנו חושבים שמה שדולף זה תמונות… קיבלנו תמונות ואנשים שמצלמים. אנחנו יודעים שיש הרבה מאוד הדלפות".

בשלב הזה האורחים התחילו להחזיר אש, בראשם טל ויינברג, מדביר ותיק בעל תואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה ורכז הקורס שהתקיים במכללה באור יהודה. "אתם רגולטור מנותק", אמר, "אני בעד להעלות את הרמה אבל אתם לא מחוברים לשטח".

ד"ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה (צילום: לימור בן רומנו)
ד"ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה (צילום: לימור בן רומנו)

זגרון: "טל, שמענו אותך הרבה פעמים, אני רוצה לשמוע עוד אנשים".

ויינברג: "אנחנו לא מוכנים לקבל את הדרישות שלכם".

זגרון: "אתה מבולבל, אנחנו כותבים את הבחינה – ואתה לא חייב ללמד. יש כאן רגולטור, אין כאן משא ומתן".

ויינברג: "יש לנו מטרה בפגישה הזו. ההרצאות זה לא העיסוק המרכזי שלי, אנחנו עושים את זה כי אכפת לנו – ואנחנו מרגישים שנעשה כאן עוול. יש כאן בעיה עמוקה בין המרצים לבין האגף, היו מרצים שאמרו שאין טעם לבוא… אי־אפשר לעבוד איתכם".

זגרון: "אתה ממשיך להתבלבל".

ויינברג: "את מנסה להגיד שאני אדם רגשי, שאני לא יודע ואת יודעת הכול. 'אנחנו הקובעים ואתם תתיישרו לפי מה שאנחנו עומדים'. אבל אתם לא עושים את המוטל עליכם".

זגרון: "אנחנו עובדים בהתאם לחוק".

עובד הדברה בסינגפור, 2016 (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)
אילוסטרציה: עובד הדברה בסינגפור, 2016 (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)

"הפגישה הייתה מזלזלת עד כדי משפילה. גם אם נתעלה על היחס הלא מכבד, ניתן להגיד בפה מלא כי לראשת האגף אין כל רצון להתדיין איתנו ולשמוע את טענותינו ודרישותינו"

בסיום השיחה האורחים יצאו זועמים. בהמשך אותו יום שיגר ויינברג לעמיתיו סיכום של האירוע מנקודת מבטו: "הפגישה הייתה מזלזלת עד כדי משפילה. גם אם נתעלה על היחס הלא מכבד, ניתן להגיד בפה מלא כי לראשת האגף אין כל רצון להתדיין איתנו ולשמוע את טענותינו ודרישותינו.

"מבחינתם, למשרד ולאגף יש ציפיות ודרישות ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו אליהן… המסקנה הגורפת של כל משתתפי הפגישה היא שאין פרטנר לעבודה בצד השני, לכן לא נותרה ברירה אלא לחשב מסלול מחדש".

המסלול המחודש, כאמור, כולל פרישה של מרצים ממסגרות לימוד והכשרה של דור המדבירים הבא. "היינו מעדיפים להפסיק ללמד לאלתר", אומר אחר מחברי הפורום, "אבל אנחנו לא רוצים לגרום נזק למכללות וזה לא פייר לפעול חד־צדדית מול תלמידים ששילמו ושנמצאים בתהליך למידה. מצד שני, נצטרך להסביר לתלמידים שבמצב הנוכחי רובם ייכשלו".

למרבה האירוניה ותחושת ההחמצה, בשנים שקדמו לכהונתה של זגרון חלק מחברי פורום המדבירים האשימו את המשרד להגנת הסביבה באדישות ובנרפות. הם דרשו מהמשרד לשמש כרגולטור אפקטיבי, להעלות את הסטנדרטים המקצועיים ולסגור את הפרצות שאפשרו כמעט לכל אחד לקחת מכל עם חומר הדברה ולרסס לכל עבר.

המדביר המזמר המפורסם בתל אביב. אילוסטרציה. אין למדביר קשר ישיר לנאמר בכתבה (צילום: Garrett Mills/Flash90)
פרסומת להדברת מזיקים בתל אביב, 2015 (צילום: Garrett Mills/Flash90)

ב־2014 התרחש בירושלים אסון. שתי ילדות מתו בגלל רשלנות של מדביר – ולכולם היה ברור שהתחום זקוק לניעור יסודי. ד"ר גל זגרון, וטרינרית צעירה שהגיעה ממשרד הבריאות, נראתה כמו האישה הנכונה שנחתה במשרד להגנת הסביבה בדיוק בזמן כדי לבצע את הניעור הזה.

מעבר למחלוקות על התוכן והדרישות המקצועיות, מכיוון אנשי ההדברה עולות שוב ושוב טענות על סגנון ארוגנטי, יהירות וחוסר הקשבה. מי שהיו אמורים להיות שותפים לדרך הפכו ליריבים מרים

גורמים במשרד מרעיפים שבחים על מקצועיותה ונחישותה וסבורים שהיא סופגת אש צולבת משום שהיא מנסה לשנות סדרים והרגלים שהתקבעו במשך שנים. נראה שזגרון אכן הסתערה על המשימה עם סכין בין השיניים, אבל משהו בדרך התפספס.

מעבר למחלוקות על התוכן והדרישות המקצועיות, מכיוון אנשי ההדברה עולות שוב ושוב טענות על סגנון ארוגנטי, יהירות וחוסר הקשבה. מי שהיו אמורים להיות שותפים לדרך הפכו ליריבים מרים, וכרגע נראה שכולם נקלעו למבוי סתום. ברוח התקופה נראה שגם בענף ההדברה נדרש מתווה הנשיא, אבל עושה רושם שהוא לא עומד להתפנות בזמן הקרוב.

עוד 971 מילים
סגירה