אישה מחזיקה שלט נגד ממשלת אורבן, 16 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Denes Erdos)
AP Photo/Denes Erdos

המכה הכלכלית הקשה גרמה להונגריה לחזור בה – ולחזק את עצמאות מערכת המשפט

בזמן שהממשלה בירושלים הקפיאה את חקיקת המהפכה המשפטית בשל החשש מפגיעה כלכלית, נראה שבהונגריה של ויקטור אורבן הבינו קצת באיחור את עוצמת נזקי החלשת מערכת המשפט ● בשבוע שעבר התקבל שם חוק לחיזוק עצמאות מערכת המשפט, בתקווה לקבל סיוע לכלכלה המתדרדרת ● אולם, באיחוד האירופי מבהירים שעל החוקים החדשים להיכנס לתוקף לפני הפשרת הכספים

ביום רביעי שעבר, כ־13 שנה אחרי עליית ויקטור אורבן לכס ראשות הממשלה, התרחש בהונגריה סוג של "פלא פוליטי". בלי הפגנות ענק ברחובות, ללא איומי סרבנות לשרת בצבא – ואפילו בלי שהקואליציה של אורבן איבדה את כוחה האלקטורלי בסקרים, הפרלמנט ההונגרי אישר רפורמה במערכת המשפט.

לא סתם אישר, אלא ברוב עצום של 151 קולות בעד ו־23 נמנעים. הפעם, למרבה ההפתעה, מדובר ברפורמה שנועדה להחזיר למערכת המשפט ההונגרית את עצמאותה. לפחות באופן חלקי. מייד עם עליית אורבן לשלטון בהונגריה ב־2010 החל בליץ חקיקתי להשתלטות פוליטית על מערכת המשפט.

החקיקה – שהלכה והתרחבה מאז גם להשתלטות שלטונית על האקדמיה, שוק העבודה והתקשורת – הוציאה את הונגריה ממועדון המדינות הדמוקרטיות בעולם. המודל השלטוני שהתווה אורבן הפך למודל לחיקוי גם עבור הממשלה הנוכחית בישראל.

אולם, בניגוד להונגריה, בישראל בליץ החקיקה נעצר עוד בטרם עבר בעקבות מחאות הענק. בדוח האחרון שפרסמה חברת דירוג האשראי מודי'ס צוין, למעשה, כי המחאות הצילו את ישראל מהורדת דירוג האשראי ומפגיעה כלכלית קשה.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בטקס בהובלת האפיפיור פרנציסקוס בבודפשט, הונגריה, 30 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
ויקטור אורבן בטקס בהובלת האפיפיור פרנציסקוס, הונגריה, 30 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)

המאבק של האיחוד האירופי בהונגריה הביא לייבוש תזרים המזומנים שממשלת אורבן הייתה אמורה לקבל בשנים האחרונות. מדובר במענקים שבהונגריה נואשים לקבל על רקע ההתכווצות הכלכלה

החוק שעבר כעת בהונגריה לא קרה בגלל שפתאום נחה על אורבן רוח הדמוקרטיה והשוויון. בכנסים שערך לאחרונה הוא עדיין הקפיד לתקוף במילים קשות את התנהלות הדמוקרטיות במערב.

במקביל, חוקים חדשים שהקואליציה שלו מעלה מאיימים עדיין לפגוע בזכויות העובדים והמיעוטים. הסיבה היחידה שגרמה לו לעשות סיבוב פרסה מפתיע ביום רביעי היא תנאי שהציב לו האיחוד האירופי.

המאבק של האיחוד האירופי בהונגריה הביא לייבוש תזרים המזומנים שממשלת אורבן הייתה אמורה לקבל בשנים האחרונות. מדובר במענקים שבהונגריה נואשים לקבל על רקע ההתכווצות הכלכלה – והאינפלציה הדו־ספרתית השוררת במדינה. כל ‏זה דחף את אורבן להגביר בעל כורחו את המשא ומתן מול בריסל כדי לקבל את המענקים.

‏בדצמבר עיכבה נציבות האיחוד את כל מעטפת כספי המענק של הונגריה בסך 22 מיליארד אירו. חלק מהמענק אמור להינתן בחינם – וחלק בהלוואות בריבית נמוכה.

"צעד החופש" בהונגריה נגד ממשלת אורבן, 15 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Denes Erdos)
"צעדת החופש" בהונגריה נגד ממשלת אורבן, 15 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Denes Erdos)

הרפורמה אמורה לחזק את עצמאות מערכת המשפט ההונגרית בכמה דרכים. למשל, היא תבטיח את עצמאות המועצה הלאומית לרשות השופטת ואת הגוף המפקח על השופטים

כאמור, חלק מהכסף הוקפא, בין השאר, בגלל הפגיעה ההונגרית בזכויות להט"בקים, בעצמאות האקדמיה, ביחסה העוין למבקשי מקלט ובגלל שחיתות. חלק אחר – כ־13.2 מיליארד אירו – יועבר בתנאי שהרפורמה – שעליה הצביע הפרלמנט בהונגריה ביום רביעי – תעבור.

הרפורמה אמורה לחזק את עצמאות מערכת המשפט ההונגרית בכמה דרכים. למשל, היא תבטיח את עצמאות המועצה הלאומית לרשות השופטת ואת עצמאות הגוף המפקח על השופטים, כדי שאלו יוכלו לפעול נגד הצעות חוק שעשויות להשפיע על הרשות השופטת.

כמו כן, הרפורמה כוללת סעיפים המגנים על בית המשפט העליון ועל בית המשפט החוקתי בהונגריה מפני השפעה פוליטית. אולם, גם אחרי העברת הרפורמה – האיחוד לא ימהר לשחרר את כספי המענק. ורה יורובה, סגנית נשיאת הנציבות האירופית, ציינה לשבח את העברת הרפורמה, אך הדגישה שלא מדובר בסוף הסיפור. "החוקים צריכים להיכנס לתוקף ולכלול גם צעדי אכיפה", ציינה בתגובה.

עוד הזהירה כי החבילה שאומצה כעת כוללת רק ארבע מתוך 27 אבני הדרך שהונגריה צריכה לעמוד בהן לפני קבלת המענקים. בכל מקרה, באיחוד מביעים מורת רוח מהקצב האיטי של אימוץ אבני הדרך – ופסימיים לגבי העברת הכסף לממשלת אורבן בקרוב.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן פסגת האיחוד האירופי בבריסל, 24 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys, Pool)
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן פסגת האיחוד האירופי בבריסל, 24 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Olivier Matthys, Pool)

ורה יורובה, סגנית נשיאת הנציבות האירופית, ציינה לשבח את העברת הרפורמה, אך הדגישה שלא מדובר בסוף הסיפור. "החוקים צריכים להיכנס לתוקף ולכלול גם צעדי אכיפה"

בתגובה, הונגריה האשימה ביום חמישי את הנציבות האירופית בהטיה נגד המדינה "מסיבות פוליטיות" – ובמניעת כספים מהאיחוד האירופי "באופן לא הוגן".‏ שר החוץ פטר סיג'ארטו אמר לכתבים בבריסל כי החוק שאומץ על־ידי הפרלמנט ההונגרי עונה על דרישות הנציבות לחיזוק העצמאות השיפוטית במדינה, ולכן אמור להוביל להפשרת הכספים שהוקפאו.

לא ברור אם ההונגרים ילכו עד הסוף בתהליך החזרה בתשובה המשפטית שלהם, אבל כבר עכשיו אפשר להגיד שהכלכלה היא הדבר היחיד שהצליח לכרסם במדיניותו האנטי־דמוקרטית של אורבן – וגרמה לו להתקפל, לפחות על הנייר. למזלה של ממשלת ישראל, נכון לעכשיו המחאה נגד המהפכה המשפטית הקדימה פה תרופה למכה הכלכלית.

עוד 607 מילים
סגירה