ניסיון נוסף לחזק את הרשות הפלסטינית

מצעד תמיכה בארגון "גוב האריות" בעזה, 10 בדצמבר 2022 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
Atia Mohammed/Flash90
מצעד תמיכה בארגון "גוב האריות" בעזה, 10 בדצמבר 2022

ארה"ב יוזמת מפגש ביטחוני שיתקיים בקרוב בשארם א-שיח' כדי לדון בחיזוקה הביטחוני והכלכלי של הרשות (הרש"פ). ישראל והרש"פ מנהלות מגעים חשאיים על אפשרות הפעלת מאגר הגז הטבעי "מרין" מול חופי רצועת עזה כדי לשפר את הכנסותיה של הרש"פ. חמאס נערך לטרפד את התוכנית.

ארה"ב פתחה במגעים עם ישראל והרש"פ לכנס בקרוב מפגש ביטחוני נוסף בשארם א-שיח' בהשתתפות מצרים וירדן כדי לנסות ולחזק את כוחה של הרש"פ.

עד כה התקיימו שני מפגשים כאלה בעקבה ובשארם א-שיח' לקראת חודש רמדאן. גורמים ברש"פ טוענים כי הרש"פ עמדה בהתחייבויותיה הביטחוניות ופעלה בתקופה הזו להרגעת השטח. לטענתם, היא החלה לפעול נגד הקבוצות החמושות בצפון הגדה באמצעות איסוף מודיעין על פעולותיהן ובניסיון לשכנע את חבריהן להסגיר את עצמם למנגנוני הביטחון של הרש"פ ולמסור להם את נשקם.

לטענת גורמים ברשות, היא עמדה בהתחייבויותיה הביטחוניות ופעלה להרגעת השטח באמצעות איסוף מודיעין על הקבוצות החמושות בצפון הגדה ובניסיון לשכנע את חבריהן להסגיר עצמם למנגנוני הביטחון שלה

הרש"פ אמורה להציג את פעולותיה הביטחוניות בפני משתתפי המפגש הביטחוני בשארם א-שיח אך נראה שהיו לה רק הצלחות מעטות.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ התעמתו בשבוע שעבר בעיר ג'נין עם קבוצת חמושים מ"גדוד ג'נין" שניסו לקיים תהלוכת מחאה על מותו של בכיר הג'יהאד האסלאמי ח'אדר עדנאן שמת בכלא הישראלי.

הרש"פ מנסה להוכיח כי היא פועלת נגד קבוצות הטרור החמושות בצפון הגדה, כדי לשכנע את ישראל שלא לצאת למבצע צבאי גדול נגד הקבוצות האלה.

גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי הרש"פ איבדה את השליטה הביטחונית בצפון השומרון וכי למרות שהתיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ נמשך, הרש"פ איננה נלחמת נגד הטרור. לטענתם, יו"ר הרש"פ אינו מוכן לעימות חזיתי של כוחות הביטחון הפלסטינים עם קבוצות הטרור החמושות מחשש שהדבר יביא למלחמת אזרחים.

נראה כי הרש"פ מוכנה לעשות הכול כדי לשמור על שלטונה הסמלי בשטחי הגדה, כדי להימנע מזעזועים שיפילו את שלטונו של מחמוד עבאס, לכן היא משלימה גם עם הקמתן של קבוצות טרור חמושות חדשות.

נראה כי הרש"פ מוכנה לעשות הכול כדי לשמור על שלטונה הסמלי בשטחי הגדה, כדי להימנע מזעזועים שיפילו את שלטונו של מחמוד עבאס, לכן היא משלימה גם עם הקמתן של קבוצות טרור חמושות חדשות

בסוף השבוע שעבר הודיעה הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי על הקמת קבוצת טרור חדשה הנקראת "גדוד ג'לזון" הפועלת במחנה הפליטים ג'לזון מצפון לרמאללה.

נראה כי הקבוצות החמושות צוברות כוח ומתפשטות מצפון הגדה אל דרומה מבלי שהרש"פ עושה דבר כדי לעצור את התופעה.

צה"ל יצטרך לטפל בעצמו בתופעה הזו. במערכת הביטחון שוקלים כעת את האפשרות לצאת בקרוב למבצע צבאי נרחב נגד קבוצות הטרור החמושות בשומרון. בצה"ל שוקלים גם להקים אוגדה חדשה שתפעל בשטחי הגדה נגד קבוצות הטרור החדשות.

על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, מתנהלים מגעים חשאיים עם הרש"פ, בידיעת ארה"ב ומצרים, על הוצאת הגז הטבעי משדה הגז מול חופי עזה הנקרא שדה "מרין".

המגעים נעשים באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט והנושא כבר נדון במפגשים הביטחוניים שהיו בעקבה ובשארם א-שיח'.

נראה כי הקבוצות החמושות צוברות כוח ומתפשטות מצפון הגדה אל דרומה מבלי שהרש"פ עושה דבר כדי לעצור את התופעה. בצה"ל שוקלים להקים אוגדה חדשה שתפעל נגדן בשטחי הגדה

מי שמוביל את המגעים מהצד הישראלי הוא צחי הנגבי ראש המל"ל ביחד עם האלוף רסאן עליאן מתאם הפעולות בשטחים.

הכוונה הישראלית היא לשפר באמצעות התוכנית הזו את מצבה הכלכלי של הרש"פ, מתוך הנחה שהדבר ישפיע גם על המצב הביטחוני בטווח הזמן הרחוק יותר.

כדי להתגבר על בעיות משפטיות ולעקוף את ההתנגדות של חמאס הרעיון הוא שהפקת הגז הטבעי תעשה בחסותה של מצרים.

עם זאת גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי חמאס לא יאפשר לפרויקט הזה לצאת אל הפועל ולא יאפשר לפתח אותו. חמאס הוא הריבון ברצועת עזה והוא לא יוותר על מקור כספי כזה גדול של הכנסות ממאגר הגז "מרין".

גורמים בחמאס אומרים כי לא יאפשרו להפעיל את הפרויקט הזה מכיוון שהגז הטבעי במאגר "מרין" שייך לרצועת עזה ולתושביה ולא לרש"פ המושחתת.

לזרוע הצבאית של חמאס יש מספיק כוח צבאי לטרפד את הפרויקט הזה ולא ניתן לבצעו ללא הסכמת חמאס.

גם מבחינת ישראל קיים קושי רב לנסות ולממש את הפרויקט הזה כל עוד חמאס מחזיק בשבי את ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים.

גורמים בחמאס אומרים כי לא יאפשרו להפעיל את פרויקט מאגר "מרין", כי הוא שייך לרצועת עזה ולתושביה ולא לרש"פ המושחתת. לזרוע הצבאית של חמאס יש מספיק כוח צבאי לטרפד את הפרויקט

בכל מקרה, הנושא הזה יידון בקבינט הביטחוני אם ראש הממשלה ושר הביטחון יחליטו לנסות ולקדם את הפרויקט.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 666 מילים ו-1 תגובות
סגירה