איראן מקצינה את הרטוריקה נגד מדינות המערב

בסוף השבוע הזהיר גורם איראני בכיר כי "אם אחת המדינות שחתמו על הסכם הגרעין עם איראן תעז להפעיל את מנגנון הגלגול לאחור של הסנקציות, התגובה שלנו תהיה חמורה" ● איראן מעולם לא הלכה רחוק כל כך, באיום מפורש כזה, ולא הייתה משחררת דברים כה נחרצים, ומסוכנים מבחינתה, לולא הייתה מזהה מגמה ● פרשנות

דגל איראן מתנוססס בטהרן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi
דגל איראן מתנוססס בטהרן

בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" ביום חמישי שעבר, אמר גורם איראני בכיר את מה שהמשטר בטהרן אינו מעיז לומר בפומבי:

"אם אחת המדינות שחתמו על הסכם הגרעין עם איראן תעז להפעיל את מנגנון הגלגול לאחור של הסנקציות, התגובה שלנו תהיה חמורה ותנוע במרחב שבין הכרזה על נטישת האמנה לאי הפצת נשק גרעיני ועד האצה משמעותית של פרויקט הגרעין".

גורמים איראניים מעולם לא הלכו רחוק כל כך באיום מפורש כזה. הדברים הללו, יחד עם ההכרזה של שר הביטחון יואב גלנט באותו היום כי איראן קרובה מבחינת כמות האורנים לחמש פצצות, מלמדים כי מתחת לפני השטח יש איזושהי תכונה. האיראנים לא היו אומרים דברים כל כך נחרצים, ומסוכנים מבחינתם, לולא היו מזהים מגמה כלשהי.

החשש העיקרי של איראן הוא הכרזה על ידי אחת המדינות – בריטניה, גרמניה או צרפת – על הפעלת סעיף ה"גלגול לאחור" בהסכם הגרעין של 2015. כל מדינה שחתומה על ההסכם יכולה להפעיל אותו, ואז זה מחייב את כולן ליישר איתה קו. ארצות הברית לא רלוונטית בעניין הגלגול לאחור, מאחר שהיא נסוגה לגמרי מההסכם ב-2018, ולכן איננה יכולה להפעיל סעיף בתוכו.

צנטריפוגות תוצרת איראן מוצגים בתערוכה לכבוד הישגיה הגרעיניים של המדינה בטהרן, 8 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
צנטריפוגות תוצרת איראן מוצגים בתערוכה לכבוד הישגיה הגרעיניים של המדינה בטהרן, 8 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

וושינגטון מבחינתה ממשיכה בינתיים לשבת על הגדר מול איראן ולשחק משחק כפול – נאמנה לאמירה המפורסמת של הנשיא טדי רוזוולט, "דבר ברכות אבל שא איתך מקל גדול".

מצד אחד האמריקאים מעבירים כל העת מסרים לאיראן כי הם רוצים לראות פתרון דיפלומטי מוסכם שיחליף את הסכם הגרעין, ומצד שני משתמשים באופציה צבאית ישראלית כמנוף לחץ.

מצד אחד האמריקאים מעבירים כל העת מסרים לאיראן כי הם רוצים לראות פתרון דיפלומטי מוסכם שיחליף את הסכם הגרעין, ומצד שני משתמשים באופציה צבאית ישראלית כמנוף לחץ

אין הסבר אחר לדברים שאמר בסוף השבוע היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן בנאום שלו במכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון. סאליבן, שנחשב זהיר מאוד בעניין האיראני במיוחד מול ישראל, אמר: "הבהרנו לאיראן שלא נאפשר לה להשיג יכולת גרעינית, ואנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים, כולל הכרה בחופש הפעולה המבצעי של ישראל".

לאופטימיים שרואים בדברים האלה אור ירוק אמריקאי לתקוף באיראן, נכונה כנראה אכזבה. למרות שלדעת כמה גורמים ישראלים ששוחחנו איתם לאחרונה, יש שינוי לטובה בוושינגטון בצורך להקשיח עמדות ומסרים מול איראן, עובדתית ארה"ב נמנעת באופן עקבי מלרמוז על אופציה צבאית.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 24 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 24 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

וושינגטון לאורך שנים – וכל שכן עכשיו בעידן הנשיא ג'ו ביידן – זהירה מאוד בהפעלת כוח מול איראן או שלוכותיה. הוכחה טרייה לכך אפשר לראות בחילופי המהלומות האחרונים בין משמרות המהפכה לכוחות האמריקאים על אדמת סוריה.

וושינגטון לאורך שנים זהירה מאוד בהפעלת כוח מול איראן או שלוכותיה. הוכחה טרייה לכך אפשר לראות בחילופי המהלומות האחרונים בין משמרות המהפכה לכוחות האמריקאים על אדמת סוריה

המיליציות האיראניות תקפו בסיסים אמריקאיים בתגובה לתקיפה ישראלית בסוריה, במטרה ליצור משוואת תגובות חדשה: ארה"ב תיפגע על כל תקיפה ישראלית. האמריקאים הגיבו בתקיפות אוויריות משלהם. אלא שמהר מאוד הבינו שני הצדדים שצריך לצנן את האווירה, מחשש שהעימות יהפוך למדרון חלקלק.

אבל תקיפות לחוד והצהרות לחוד.

טהרן לא נשארה חייבת אחרי האיום המפורש של סאליבן בסוף השבוע. מזכיר המועצה הביטחונית העליונה של איראן עלי שמחאני מיהר בשבת בבוקר לשגר איום מובלע לוושינגטון: "ארצות הברית אחראית לכל תוקפנות ישראלית נגד תכנית הגרעין של איראן או פגיעה באזרחיה".

מזכיר המועצה הבטחונית העליונה של איראן עלי שמחאני (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
מזכיר המועצה הביטחונית העליונה של איראן עלי שמחאני (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

מעניין לראות שעלי שמחאני זהיר מאוד בניסוח שלו, ולא כלל את המיליציות השיעיות בעיראק וסוריה, שמולן ישראל פועלת לאורך כל השנה. ובמילים אחרות, שמחאני מותח קו הפרדה ברור במנעד התגובות האיראניות.

מעניין לראות שעלי שמחאני זהיר מאוד בניסוח שלו, ולא כלל את המיליציות השיעיות בעיראק וסוריה, שמולן ישראל פועלת לאורך כל השנה. ובמילים אחרות, שמחאני מותח קו הפרדה ברור במנעד התגובות האיראניות

כל פעולה נגד הגרעין או אזרחים איראנים תענה בתגובה איראנית רשמית. כל השאר יישאר בגדר כללי המשחק שעוצבו עד כה, כלומר באמצעות שליח.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
איזה כיף שאין לי שום משמעות, בכלל. הרי, כשאמות, אין לי אפילו בת שתיקרא עלי קידוש של שבת זה קדיש - אוי אוי אוי יוי יוי יוי יויויו בולבול אקבולבול איזה עצוב - אאאאאחחחחחחח. ובקיצור, עם הר... המשך קריאה

איזה כיף שאין לי שום משמעות, בכלל. הרי, כשאמות, אין לי אפילו בת שתיקרא עלי קידוש של שבת זה קדיש – אוי אוי אוי יוי יוי יוי יויויו בולבול אקבולבול איזה עצוב – אאאאאחחחחחחח. ובקיצור, עם הרבה מילים: יאיר גולן ואהוד ברק זה זה קול ה', כןכן, זה זה קול האלהים. הרי כשמה נפגש עם הסנה הוא היה בבילבול ולא הבין – והסנה זה בכלל מקום רוחני בנשמה שלנו, בספיריט, בתודעה. אז לכן על זה נאמר( ט), 'השמיעונו את הקול המתוק מדבש שלכם אהוד ברק ויאיר גולן – כי אנחנו מאוהבים בכם". כן, ככה, עם אובמה שהבהיר לכולם ת'עניין

עוד 560 מילים ו-1 תגובות
סגירה