בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת, 8 במאי 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
אורן בן חקון/פלאש90

למען הרחבת ההתנחלויות, סמוטריץ' בוחר בתפקיד המבוגר האחראי בממשלה

סמוטריץ' נכנס אתמול לעמדת המפשר: הוא נוזף בבן גביר וקורא להידברות דחופה בינו לבין נתניהו, אחרי שבן גביר החליט להחרים את ישיבות הממשלה ולהשבית את פעילות סיעתו בכנסת ● מעבר להנאה שהוא שואב מלראות את בן גביר מתרסק בסקרים, סמוטריץ' שינה את הגישה כשהבין שזו ההזדמנות שלו להכשרת מאחזים והרחבת ההתנחלויות באופן המשנה את השטחים ללא הכר ● פרשנות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הכריז אתמול (שני) על עצמו כמבוגר האחראי בממשלה הזו.

סמוטריץ', האידיאולוג הקשוח והקיצוני של הימין הדתי-לאומי והחרד"לי, קיפץ לפתע לעמדת המפשר, נזף בשותפו לשעבר ויריבו הנוכחי איתמר בן גביר, וקרא להידברות דחופה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי, שהחליט להחרים את ישיבות הממשלה ולהשבית את פעילות עוצמה יהודית בכנסת.

סמוטריץ' הגיע לישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת, ומול המיקרופונים נשא נאום תוקפני כלפי התקשורת וגורמים פוליטיים שמעוותים לדבריו את מצבנו הכלכלי המצוין, אבל גם כלפי בן גביר. "אנחנו באירוע מורכב. יש דיונים בממשלה, בקבינט", אמר סמוטריץ', "אנחנו דוחפים לפעולות אקטיביות ותקיפות.

"יחד עם זה, הדרך להביא לשינוי היא לא באיומים או בהחרמת הממשלה. זה יהיה הפרס הכי גדול להפיל ממשלת ימין יהודית, ציונית, טובה. אני קורא לנתניהו ובן גביר לשבת בחדר סגור, להתווכח, אבל להחזיר את עבודת הממשלה למסלול ביחד. אין דרך אחרת".

אנחנו נמצאים היום, שבוע לאחר מתקפת טרור של ירי רקטות מעזה על ישובי הדרום.לצערי זו לא הפעם הראשונה שזה קורה ושאזרחינו בדרום תחת אש מעזה, ואסור להשלים עם המציאות הזו בשום אופן.אנחנו צריכים באופן מיידי לשקם את ההרתעה שאבדה במהלך השנה וחצי האחרונות, אנחנו חייבים לשנות את תפיסת הביטחון וההתמודדות עם האיומים, מול עזה, מול חיזבאללה ומול הערבים ביהודה ושומרון.אני פועל בכל כוחי כדי להביא את השינוי הזה מול ראש הממשלה, בדיונים בקבינט המדיני ביטחוני ובפורומים הרלוונטיים הנוספים.כפי שאמרתי בשבוע שעבר, הדרך להביא שינוי היא לא באיומים על הפלת הממשלה ובהחרמת הממשלה והצבעות הקואליציה בכנסת. הפרס הכי גדול לטרור הוא הפלת ממשלת הימין ועליית השמאל יחד עם תומכי הטרור לשלטון. אני שב וקורא לחברי השר איתמר בן גביר ולראש הממשלה לשבת ולדבר ולהחזיר את עבודת הממשלה והקואליציה למסלול. אנחנו עומדים בפני אישור תקציב המדינה בקריאה שניה ושלישית. בהמשך למסר שלי על חשיבות השמירה על הממשלה ועל הקוליאציה אני רוצה להעביר כאן בצורה הברורה ביותר מסר נוסף. ישנם ניסיונות בלתי פוסקים של בעלי אינטרסים וגורמים פוליטים לאיים על חברים בליכוד ובקואליציה להצביע נגד סעיפים מרכזיים בחוק ההסדרים ובהם על הקמת "קרן ערבות הדדית" שקרוי קרן הארנונה לעסקים, שבאמצעותה חלק מהכספים שמשלמים בעלי העסקים בערים החזקות יופנה לטובת הערים בפריפריה שזקוקות לסיוע.מדובר במהלך שיאיץ את הבניה ויוזיל את יוקר המחיה ואת מחירי הדיור. הניסיון הזה לפגוע בתקציב ובהקמת הקרן לא יעבור. לא אתן לפגוע בתקציב או בחוק ההסדרים שאושרו בממשלה ולא אתקפל מול איומים כאלה ואחרים של בעלי כוח. אני אומר לכל חבריי לקואליציה: זו העת ללכידות ולמשמעת קואליציונית כולנו מחויבים להחלטות הממשלה ולא נשלים עם הפרת משמעת של איש הישר בעיניו יעשה.

Posted by ‎בצלאל סמוטריץ'‎ on Monday, May 8, 2023

בצלאל סמוטריץ' נושא נאום בישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת, 8 במאי 2023

וכך, סמוטריץ' הפך בעצם לבעל הברית החדש של נתניהו, הפעם נגד בן גביר. משהו קרה לשר האוצר, שרק בינואר יזם משברים על סמכויות מול שר הביטחון יואב גלנט והחרים בעצמו את ישיבות הממשלה על רקע פינוי המאחז אור חיים.

אפשר לזהות כאן מהלך קלאסי של נתניהו, שמבצע הפרד ומשול בין מנהיג הציונות הדתית ויו"ר עוצמה יהודית. ראש הממשלה מחבר אליו את סמוטריץ' ומרעיף עליו מכל טוב הארץ, כדי למנוע מהלכים אנרכיסטים מצידו, ועל הדרך מבודד את בן גביר המתוסכל, שלא יכול להראות שום הישג מיידי בפני בוחריו.

נתניהו מחבר אליו את סמוטריץ' ומרעיף עליו מכל טוב הארץ, כדי למנוע מהלכים אנרכיסטים מצידו, ועל הדרך מבודד את בן גביר המתוסכל, שלא יכול להראות שום הישג מיידי בפני בוחריו

הבן-יקיר-לי סמוטריץ' דווקא יכול לרשום לזכותו מהפכה גדולה בשטחים. בכירים המקורבים לנתניהו מציינים את נקודת המפנה מבחינת סמוטריץ' בישיבת הקבינט שהתקיימה ב-12 בפברואר תחת הכותרת "הסדרת ההתיישבות באזור יהודה ושומרון".

תשעה מאחזים לא חוקיים הוכשרו בישיבה הדרמטית ההיא, אחרי עשרות שנים של מאבקים, בהתאם לדרישתו של סמוטריץ', שהוא גם שר במשרד הביטחון.

בצלאל סמוטריץ' חותם על הבטחת בחירות בארוע בחירות בגוש עציון, 26 באוקטובר 2022 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' חותם על הבטחת בחירות בארוע בחירות בגוש עציון, 26 באוקטובר 2022 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

המאחזים אביגיל ועשהאל יהפכו ליישובים מוסדרים במועצה האזורית הר חברון; המאחזים גבעת הראל וגבעת הרואה יאוחדו בהחלטת הקבינט ויהפכו ליישוב מוסדר במועצה האזורית בנימין; המאחז מלאכי השלום יהפוך ליישוב מוסדר במועצה האזורית בנימין; המאחז בית חוגלה יהפוך ליישוב מוסדר במועצה האזורית מגילות ים המלח.

כמו כן, המאחזים מצפה יהודה ושדה בועז יהפכו ליישובים מוסדרים במועצה האזורית גוש עציון; המאחזים שחרית וגבעת ארנון יהפכו ליישובים מוסדרים במועצה האזורית שומרון.

ההחלטה הזו של הקבינט משנה את פניו של השטח ללא הכר. המאחז שדה בועז, למשל – שילך עכשיו ויגדל – מחבר בין גוש עציון וירושלים ומונע מהפלסטינים ליצור רצף טריטוריאלי בין ירושלים לנווה דניאל על הקו המערבי של כביש 60.

ההחלטת הקבינט משנה את פניו של השטח ללא הכר. המאחז שדה בועז, למשל, מחבר בין גוש עציון וירושלים ומונע מהפלסטינים ליצור רצף טריטוריאלי בין ירושלים לנווה דניאל על הקו המערבי של כביש 60

אבל מעבר לזה, בהחלטה מדובר על אפשרות להרחבה אינסופית כמעט של המאחזים שהוכשרו, באמצעות כבישי גישה ומסלולים חדשים בהשקעה עצומה. בהחלטה מדובר על הקצאת קרקעות ושטחים, חיבור לתשתיות חיוניות, בניית מבני ציבור ומבני חינוך כבר היום.

המחאז אביגיל בהרי חברון ב-2009 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
המחאז אביגיל בהרי חברון ב-2009 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

פירוש הדבר הוא הפיכת המאחזים להתנחלויות גדולות, גם בסיוע הכספים הקואליציוניים שמונחים בתקציב המדינה. סמוטריץ', בשבתו כשר במשרד הביטחון הממונה על המנהל האזרחי, מחזיק תחת ידיו את מימוש ההחלטה הזו. הוא מנופף בזה, ובצדק, בכל הזדמנות. בן גביר, לעומת זאת, לא מצליח להוכיח הישגים דומים בשטח; להיפך.

האלימות ברחובות גוברת, נתניהו מסרב להזמין אותו להתייעצויות בעלות משקל, ובסקרים בן גביר הולך ומאבד מכוחו. ברגע זה אין לבן גביר מה להציג לבוחר, למרות שגם הוא יקבל תקציבים אדירים בחוק ההסדרים.

האלימות ברחובות גוברת, נתניהו מסרב להזמין אותו להתייעצויות בעלות משקל, ובסקרים בן גביר הולך ומאבד מכוחו. ברגע זה אין לבן גביר מה להציג לבוחר, למרות שגם הוא יקבל תקציבים אדירים בחוק ההסדרים

סמוטריץ' זוכה ליחס מצוין אצל נתניהו, ואנשיו לא מפסיקים לחבק אותו ולהרעיף עליו שבחים. "בצלאל במסלול המראה", אומר אחד המקורבים. סמוטריץ' מקבל גיבוי מלא כשר האוצר והמדיניות הכלכלית שלו עוברת. הסמכויות שקיבל במשרד הביטחון הניחו את דעתו, למרות המחאות של שר הביטחון גלנט, שעדיין לא השלים עם חלוקת הכוח.

סמוטריץ' לא רוצה לשמוט את כל המאחזים שעליהם השתלט. מצד שני, הוא רוצה לראות את בן גביר מאבד השפעה, אבל לא מפוצץ את הממשלה.

איתמר בן גביר וחבריו לסיעת עוצמה יהודית במסיבת עיתונאים בשדרות, 3 במאי 2023 (צילום: פלאש90)
איתמר בן גביר וחבריו לסיעת עוצמה יהודית במסיבת עיתונאים בשדרות, 3 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

נתניהו, אחרי שסיפח אליו את סמוטריץ', משוכנע שבן גביר לא ישבור את הכלים. בן גביר וחבריו לא מגיעים לישיבות הוועדות בכנסת, גם אם הם אלה שצריכים לנהל אותן. השבוע לא יהיו הצבעות משמעותיות במליאה אבל בשבוע הבא עלולים חוקים של הקואליציה ליפול בגלל החרם של עוצמה יהודית.

ראש הממשלה מוכן להכיל את המהלכים האלה בלית ברירה אבל מתוך הנחה מרכזית אחת: נתניהו יודע שבן גביר לא יפיל את חוק התקציב שאמור לעבור עד סוף החודש. "אנחנו יודעים מה יהיה. איתמר יביך אותנו, הוא לא יגיע, הוא יתקוף אותנו כל הזמן, אבל אנחנו גם יודעים שהתקציב יעבור במאה אחוז", אומר אחד מאנשי נתניהו.

נתניהו יודע שבן גביר לא יפיל את חוק התקציב שאמור לעבור עד סוף החודש. "אנחנו יודעים מה יהיה. איתמר יביך אותנו, הוא לא יגיע, הוא יתקוף אותנו כל הזמן, אבל אנחנו גם יודעים שהתקציב יעבור במאה אחוז"

אגב, הנחת עבודה נוספת בלשכת ראש הממשלה היא שגם החרדים יוותרו על חוק הגיוס, למרות כל הרעש והאיומים של ח"כ מאיר פרוש וחבריו, ועל אף ההסכמים הקואליציוניים. "הם מבינים שזה לא יכול לעבור עכשיו, ולכן הם לא יערערו את הממשלה", אומרים שם.

הבעיה היחידה היא בן גביר, ועליה מנסה נתניהו להתמודד בדרכיו הידועות, עדיין ללא הצלחה מוכחת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אוףףףף, בעסה, הבאתי בירות של 3 ב-10 שקל. הבירה די נחמדה, אבל כבר התרגלתי לשיבאס כבר שבוע שלם הייתי רק על שיבאס. אוי ואבוי, ההתרסקות קשה, משיבאס לבירה של הרומנים הזולה המסריחה - בעיה. טו... המשך קריאה

אוףףףף, בעסה, הבאתי בירות של 3 ב-10 שקל. הבירה די נחמדה, אבל כבר התרגלתי לשיבאס כבר שבוע שלם הייתי רק על שיבאס. אוי ואבוי, ההתרסקות קשה, משיבאס לבירה של הרומנים הזולה המסריחה – בעיה. טוב, אני רואה שגם כן אני הפכתי לזיין מח בכתיבה כותב כותב זה כותב מזיין ת'מח ומלכלך על אחרים שהם עוברים ת'1000 מילה. אאחחחחחחחח, אאאאאאאחחחח, אאאחחחח, אוהוהוהוהו, הוהוהוהוהוהו, הי הי הי היי היי היי הלו הלו הלו הלו הי הי הי הלו הלו הי. אאחחחחח, אאחחחחחחחחחח, אאחחחחח, אאחחח, אאאח. אאח

עוד 852 מילים ו-2 תגובות
סגירה