ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת ביום השני של מבצע "מגן וחץ", 10 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ

מבצע "מגן וחץ" לא שינה דבר. הכל זמני - גם המצב בעזה וגם מצבו של נתניהו

גם אם תושג הפסקת אש בשעות הקרובות, ההישג הישראלי בחיסול בכירים בג'יהאד האסלמי וההצלחה של הג'יהאד בשיתוק חצי מדינה הם זמניים בלבד: עד לסיבוב הבא שבוא יבוא ● גם ההצלחה של נתניהו בשיקום המעמד שלו והחזרת השליטה לכאורה על סדר היום הוא זמני: הפסקת האש תחזיר מהר מאוד לכותרות את המהפכה המשפטית, יוקר המחיה והמשפט הפלילי של ראש הממשלה ● פרשנות

אחרי כל המלחמה הזו, ובהנחה שהפסקת אש תושג בקרוב, התחושה שנשארת היא של זמניות. ההישג הישראלי אחרי התקיפות בעזה וחיסול ארבעה בכירים של הג'יהאד האסלאמי – הרביעי חוסל הלילה בחאן יונס – הוא זמני; ההצלחה של הג'יהאד בשיתוק חצי מדינה היא זמנית; וגם הפסקת האש תהיה זמנית בלבד, עד לסיבוב המתבקש הבא, בהרכב כזה או אחר של ארגוני טרור.

ראש הממשלה נתניהו מנסה להפיק את המקסימום ולשקם באמצעות המבצע את המעמד שלו, שהתערער לאחרונה. הוא מופיע בפריים-טיים יומיים ברציפות יחד עם שר הביטחון יואב גלנט, שניצל כבר את כל המילים בלקסיקון כדי להחניף לנתניהו.

אתמול אמר גלנט שהוא עוד לא ראה שיתוף פעולה כזה בין כל זרועות הביטחון תחת ההנהגה של נתניהו. אפשר להטיל ספק באמינות הדברים, אם רק נזכרים בדברים שאמר גלנט ממש לא מזמן.

אתמול אמר גלנט שהוא עוד לא ראה שיתוף פעולה כזה בין כל זרועות הביטחון תחת ההנהגה של נתניהו. אפשר להטיל ספק באמינות הדברים, אם רק נזכרים בדברים שאמר גלנט ממש לא מזמן

נתניהו דיבר אתמול על שינוי המשוואה. אבל שום משוואה בסיסית לא משתנה כאן. להיפך. הנוסחאות הידועות הולכות ומתקבעות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של שר הביטחון יואב גלנט ביום השני של מבצע "מגן וחץ", 10 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של שר הביטחון יואב גלנט ביום השני של מבצע "מגן וחץ", 10 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)

חמאס או הג'יהאד מבצעים פיגועים בשטחים, אנחנו מגיבים ברמה כזו או אחרת בזכות יכולת טכנולוגית יוצאת דופן, וחמאס או הג'יהאד משגרים מאות טילים עד שהמצרים מתערבים וכופים לכאורה הפסקת אש על שני הצדדים. למה לכאורה? כי שני הצדדים רוצים לעצור את העימות, אבל אף אחד לא מוכן להודות בכך ולהיראות תבוסתן.

דיברתי אתמול עם שר בכיר בקבינט. הוא נשמע כל כך מאוכזב מכך שהצדדים היו מאד קרובים להפסקת אש בשעת ערב מוקדמת, אבל החזית דווקא התרחבה במהלך הלילה. "שני הצדדים מבינים שלא כדאי להמשיך עם זה", אמר השר.

שר בכיר בקבינט נשמע אתמול כל כך מאוכזב מכך שהצדדים היו מאד קרובים להפסקת אש בשעת ערב מוקדמת, אבל החזית דווקא התרחבה במהלך הלילה. "שני הצדדים מבינים שלא כדאי להמשיך עם זה", אמר השר

המשוואה לא משתנה, אם כן. משוואה משתנה היא למשל מעמד מדיני עצמאי לעזה, מה שהיה הופך לחלוטין את מערכת היחסים בינינו ובינם.

עזה היא המקום היחיד ברגע זה שמשגר טילים לעבר תל אביב. איראן, סוריה או חזבאללה בלבנון חזקים פי אלף מהג'יהאד האסלאמי בעזה, אבל שנים ארוכות הם לא מעזים לירות חצי פגז לעבר ישראל.

רקטות משוגרות מרצועת עזה לישראל, 10 במאי 2023 (צילום: Hatem Moussa, AP)
רקטות משוגרות מרצועת עזה לישראל, 10 במאי 2023 (צילום: Hatem Moussa, AP)

אתמול שמעתי את בצלאל סמוטריץ' תוקף בערוץ 12 את ההתנתקות, אולי אחד המהלכים ההיסטוריים החשובים בתולדות המדינה. סמוטריץ' רוצה כנראה את המשך השליטה הישראלית על שני מיליון פלסטינים בעזה. זו בעיה שלו.

הבעיה שלנו שלא ממש התנתקנו מעזה. נסוגנו עד לקווי 1967 אבל אנחנו עדיין שם, מנהלים מרחוק את חיי התושבים מבחינות רבות. ניתוק מוחלט, כמו מלבנון ב-2000, היה מכתיב כללים אחרים לגמרי גם מול עזה.

הבעיה שלנו שלא ממש התנתקנו מעזה. אנחנו עדיין שם, מנהלים מרחוק את חיי התושבים. ניתוק מוחלט, כמו מלבנון ב-2000, היה מכתיב כללים אחרים לגמרי גם מול עזה

משוואה משתנה היא מהפך שלטוני בעזה וחזרה של הרשות הפלסטינית; המשוואה הייתה יכולה להשתנות אילו היו שומעים לתוכניתו של ישראל כ"ץ ומקימים בסיוע בינלאומי נרחב אי מלאכותי מול חופי עזה, שהיה מספק לתושבים עבודה ופרנסה. האמריקנים תמכו ברעיון, אבל בישראל לא האמינו בהיתכנות הזו.

בינתיים אין רעיונות חדשים כאלה, ועוד לא קם האיש שיכול לפתור את הבעיה שרק תחזור אלינו במוקדם או במאוחר.

עשן מיתמר בעקבות תקיפה אווירית של ישראל בעיר עזה, 10 במאי 2023 (צילום: Adel Hana, AP)
עשן מיתמר בעקבות תקיפה אווירית של ישראל בעיר עזה, 10 במאי 2023 (צילום: Adel Hana, AP)

השר בקבינט אומר שנתניהו השיג בימים האחרונים "סדר יום מאחד, וזה מה שהוא חיפש". זה נכון, ראש הממשלה החזיר את השליטה על סדר היום לידיו והנמיך את הלהבות בחברה הישראלית, אבל גם זה זמני. הפסקת האש תחזיר מהר מאוד לכותרות את המהפכה המשפטית, יוקר המחיה ומשפט נתניהו.

ראש הממשלה החזיר את השליטה על סדר היום לידיו והנמיך את הלהבות בחברה הישראלית, אבל גם זה זמני. הפסקת האש תחזיר מהר מאוד לכותרות את המהפכה המשפטית, יוקר המחיה ומשפט נתניהו

אגב המהפכה המשפטית: לפני מבצע "מגן וחץ" העריכו בקרבת נתניהו כי ההידברות בבית הנשיא תיכשל מכיוון שהאופוזיציה לא מוכנה ליתרון כלשהו של הקואליציה בוועדה למינוי שופטים.

בדיונים הפנימיים עלתה השאלה מה עושים אחרי הפיצוץ, ואיך מעבירים רפורמה חד-צדדית בלי צעדי סרבנות ואיומי השבתה של המשק.

גם לזה עדיין לא נמצאה תשובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לגבי זה שהמבצע לא שינה דבר ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. מסכים עם הכותב. בכל מקרה גם המבצע הקודם התחיל בחיסול ראשי ג'יהד איסלאמי. כך שאין שום הבדל עקרוני בין המבצעים ולכן גם התוצאה תהיה... המשך קריאה

לגבי זה שהמבצע לא שינה דבר ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. מסכים עם הכותב.
בכל מקרה גם המבצע הקודם התחיל בחיסול ראשי ג'יהד איסלאמי. כך שאין שום הבדל עקרוני בין המבצעים ולכן גם התוצאה תהיה דומה
לטור של דיסקין במקו
https://mako.co.il/news-columns/2023_q2/Article-14b1204296a1881026.htm

עוד 619 מילים ו-1 תגובות
סגירה