עשן מיתמר בעקבות תקיפה אווירית של ישראל בעיר עזה, 10 במאי 2023 (צילום: Adel Hana, AP)
Adel Hana, AP

כדי לצאת מהלופ, אחרי "מבצע הרתעה" צריכה לבוא אסטרטגיה

הגיע הזמן שוב לדבר על עזה – ולהציע פתרון חלופי, ארוך טווח ובר קיימא ● סוריה חזרה לליגה הערבית, אך הקרב הקשה עוד לפניה ● הקהילה היהודית בג'רבה נסערת בעקבות הפיגוע, ושאלות רבות נותרו פתוחות ● ערב הסעודית משקיעה סכומי עתק בכדורגל העולמי ברקע התקווה לארח את מונדיאל 2030 ● והשבוע לפני שנתיים נפתח מבצע "שומר החומות" ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

גם ממשלת ה"ימין על מלא" לא מסוגלת להציע פתרון חדש

כל מי שמכיר מקרוב את סוגיית האסירים הפלסטינים ואת מקומם הגבוה בהיררכיה החברתית הפלסטינית ידע שאחרי מותו של חאדר עדנאן – בכיר הג'יהאד האסלאמי שמת בכלא הישראלי בעקבות שביתת רעב במחאה על מעצרו המנהלי – תבוא תגובה כואבת וחריפה, גם בעזה וגם בגדה המערבית.

אחרי מותו של עדנאן הג'יהאד האסלאמי ירה כ־100 רקטות על דרום ישראל. אחרי כשבוע צה"ל חיסל שלושה מפקדים בכירים בארגון – ועוד אחד ביום השני של מבצע "מגן וחץ" – שהיו אחראים לירי הרקטי ולפיגועים בשטחי הגדה. על הדרך נהרגו גם עשרה אזרחים, ביניהם נשים וילדים.

הפעולה הזאת כונתה "פעולה כירורגית" בפי הפרשנים – אנשי צבא בעברם – ששיבחו את צה"ל על כך שהיחס בין מחבלים לאזרחים שנהרגו לא עמד על אחד ל־10 או יותר, כפי שקרה לא פעם בעבר. המטרה המוצהרת הייתה "החזרת ההרתעה", אך אחרי דממה שנמשכה קצת יותר מיממה, טילים רבים שוגרו מרצועה אל הדרום, השפלה והמרכז.

כפי שקרה בעבר, הג'יהאד האסלאמי לא נרתע מעימות. מי שמאפשר לארגון לפעול בחופשיות בשטחי רצועת עזה הוא ארגון טרור אחר – חמאס. אחד עושה את העבודה, והשני, בינתיים, יושב בשקט כדי להגן על אנשיו ומתקניו. כבר היינו בסרט הזה ב־2017, ב־2021 וגם ב־2022. העתק־הדבק.

רקטות משוגרות מרצועת עזה לישראל, 10 במאי 2023 (צילום: Hatem Moussa, AP)
רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל, 10 במאי 2023 (צילום: Hatem Moussa, AP)

ההנהגה הפוליטית מדברת גבוהה גבוהה על "החזרת הביטחון", אך הביטחון לא חוזר, או שהוא בא והולך אחרי תקופה קצרה. ראש הממשלה נתניהו כבר לא מנסה למוטט את חמאס – ואפילו לא את הג'יהאד האסלאמי

ההנהגה הפוליטית מדברת גבוהה גבוהה על "החזרת הביטחון", אך הביטחון לא חוזר, או שהוא בא והולך אחרי תקופה קצרה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר לא מנסה למוטט את חמאס – ואפילו לא את הג'יהאד האסלאמי הקטן בהרבה.

מציאות הסבבים הפכה לפתרון טקטי קבוע – ואף אחד לא מעז לדבר על אסטרטגיה לטווח ארוך ועל פתרון של שלום. מה שהיה הוא שיהיה – עזה תשקע במשבר הכלכלי הקבוע שלה ותתפרץ מעת לעת עם מות אסיר ביטחוני או כשאל־אקצא תבער.

תושבי ישראל ייהנו משקט זמני בין הסבבים ויעודדו את הצבא "להטיל עליהם מכה כואבת", גם אם בחזרה נקבל פי 10 יותר טילים. אין שום דבר מדכא יותר מהסטטוס קוו הזה שמקבע סבל, פחד וחרדה.

בימים אלה, כשהחברה הישראלית מערערת על האמיתות הקבועות הנוגעות לדמוקרטיה, ליחסי חילונים–חרדים – ואפילו המילה "כיבוש" נשמעת בריש גלי, הגיע הזמן שוב לדבר על עזה, לפתוח את הראש ולהציע פתרון חלופי ארוך טווח ובר קיימא. הטיפול באיומים הביטחוניים המיידים לא יכול להחליף את האסטרטגיה, את התוכנית הגדולה.

פלסטיני בזירת התקיפה של ישראל בעזה, 9 במאי 2023 (צילום: Fatima Shbair, AP)
פלסטיני בזירת התקיפה של ישראל בעזה, 9 במאי 2023 (צילום: Fatima Shbair, AP)

בימים אלה, כשהחברה הישראלית מערערת על האמיתות הקבועות הנוגעות לדמוקרטיה, הגיע הזמן שוב לדבר על עזה, לפתוח את הראש ולהציע פתרון ארוך טווח ובר קיימא

סוריה חזרה (על תנאי) לחיק הליגה הערבית

בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני, 8 במאי, נשמעו פיצוצים באזור העיר הסורית הדרומית דרעא ובכפר שעב המנומנם במחוז א־סווידא, לא רחוק מהגבול עם ירדן. כלי הטייס שהפציצו את האזור מהאוויר היו שייכים לירדן. הם פגעו במעבדת סמים גדולה ובביתו של ברון סמים מקומי בשם מריע אל־רת'מן.

בתקופת 12 שנות מלחמת האזרחים, סוריה הפכה לבירת קפטגון – סם סינטטי מסוכן וממכר. לפי הודעות הירדנים, מי שעמדו מאחורי מעבדת הסמים באזור דרעא היו אנשי חזבאללה עם קשר ישיר לממשל אסד עצמו.

הקשר הזה – והמעורבות העמוקה של משטר אסד בסחר הסמים באזור – מדאיג היום יותר מכל את הירדנים, הסעודים, האמירתים ואת כל האחרים שתמכו בחזרת סוריה אל חיק הליגה הערבית השבוע.

איך החזרה הפורמלית של דמשק אל הליגה הערבית – שממנה גורשה בעיצומו של "האביב הערבי" – אמורה לשים סוף לסחר בקפטגון, שמנוהל על־ידי גורמים בכירים מאוד בצבא הסורי?

בבירות הערביות, ובמיוחד בעמאן, מקווים שההשקעות הערביות הענפות בכלכלה הסורית ההרוסה יהיו אטרקטיביים מספיק כדי לגרום לבשאר אל־אסד להתנתק מברוני הסמים – ולחזור לפעילות הכלכלית הרגילה.

כינוס הליגה הערבית בקהיר, אשר הצביע פה אחד להחזיר את סוריה לשורות הליגה, 7 במאי 2023 (צילום: Egyptian Ministry of Foreign Affairs via AP)
הליגה הערבית בקהיר הצביע להחזיר את סוריה לשורות הליגה, 7 במאי 2023 (צילום: Egyptian Ministry of Foreign Affairs via AP)

בבירות הערביות, ובמיוחד בעמאן, מקווים שההשקעות ההערביות ההענפות בכלכלה הסורית ההרוסה יהיו אטרקטיביים מספיק כדי לגרום לבשאר אל־אסד להתנתק מברוני הסמים – ולחזור לפעילות הכלכלית הרגילה

בשלב הזה לא ברור כיצד העסק הזה אמור לעבוד. ניכר שמדינות ערב לא ממהרות להשקיע את כספן בסוריה, במיוחד לנוכח הסנקציות המערביות הנושכות. גם בארה"ב מבינים את החשיבות של ההתקרבות הבין־ערבית על מנת למתן את הנזקים הגדולים של הסחר בקפטגון. אולם, לפי שעה, בוושינגטון לא מתכוונים לבטל את הסנקציות נגד סוריה.

גם קטאר, שבשנים האחרונות הפכה לבעלת ברית הערבית הקרובה ביותר של ארה"ב, הביעה חשש מכך שסוריה תחזור לליגה אך לא תנקוף אצבע כדי לשים את היד על ברוני הסמים, משום שמדובר באישים המקורבים מאוד לשלטון עצמו.

אין ספק שההתקרבות הערבית לסוריה תלויה היום בעתיד המאבק בסחר בקפטגון היוצא ממנה. ועדיין, ברור שאסד יכול לחכך ידיים בהנאה. בינתיים הוא מצליח לשבת על שתי הכיסאות – האיראני והערבי. השאלה היא האם הוא יצליח להתמיד בתמרון הזה ולרצות את שני האדונים.

בית הכנסת אלגריבה שוב הופך ליעד לטרור

21 שנים אחרי הפיגוע הקטלני בבית הכנסת אלגריבה באי ג'רבה שבתוניסיה, הטרור שוב מתדפק על דלתות בית הכנסת העתיק. הפרטים על אירוע הירי שקרה בלילה שבין יום רביעי וחמישי עדיין מתבררים ונחקרים, אך גם בשלב הזה ברור שמדובר במתקפת טרור ולא בקרב יריות אקראי, כפי שדווח בתקשורת התוניסאית בשעות הראשונות אחרי הפיגוע.

בית הכנסת אלגריבה באי ג'רבה בתוניסיה – בית הכנסת העתיק ביותר באפריקה (צילום ארכיון) (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
בית הכנסת אלגריבה באי ג'רבה בתוניסיה, בית הכנסת העתיק ביותר באפריקה (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)

איך מחבל נכנס בקלות כזאת לתוך הבניין המאובטח ביותר בג'רבה – ואולי בתוניסיה כולה? מי שהיה באזור יודע שבמקום תמיד נמצאים שוטרים רבים וקיים בידוק ביטחוני

איש כוחות ביטחון תוניסאי הגיע לאלגריבה במיוחד כדי לפגוע ביהודים. הוא פתח בירי והרג שני מבקרים ושני אנשי כוחות הביטחון. מהסרטונים שהופצו ברשת נראה שבית הכנסת היה מלא באותה עת. אחרי שנים של קורונה ואי־ודאות ביטחונית בתוניסיה, עולי רגל רבים הגיעו לג'רבה לכבוד ל"ג בעומר כדי להתפלל בבית הכנסת העתיק.

איך מחבל נכנס בקלות כזאת לתוך הבניין המאובטח ביותר בג'רבה – ואולי בתוניסיה כולה? מי שהיה באזור יודע שבמקום תמיד נמצאים שוטרים רבים, קיים בידוק ביטחוני – וגם התיקים של המבקרים עוברים במכונת שיקוף.

הקהילה היהודית בג'רבה, המונה כמעט אלף נפשות, נסערת מאוד בגלל האירוע הביטחוני החמור, שמשליך צל כבד של אי־ודאות על חיי היהודים בתוניסיה. ברשתות רבים הביעו זעזוע מהמקרה וקראו לשלטונות לחזק את האבטחה במקום.

ערב הסעודית תהפוך למֶכָּה של הספורט?

רק לפני כמה חודשים כריסטיאנו רונאלדו הדהים את מעריציו כשחתם על עסקה מפתה במיוחד עם מועדון "אל־נאסר" הסעודי ועבר להתגורר ולהתאמן בריאד יחד עם משפחתו. ייתכן מאוד שגם כוכב כדורגל אחר, ליונל מסי, עומד להעתיק את מגוריו אל הממלכה הסעודית ולהצטרף למועדון המתחרה "אל־הילל".

כריסטיאנו רונאלדו מתקבל על ידי האוהדים של קבוצת אל־נאסר הסעודית, ריאד,3 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
כריסטיאנו רונאלדו במדי קבוצת אל־נאסר הסעודית, ריאד, 3 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, ערב הסעודית משקיעה סכומים נאים במגרשי כדורגל ביוון ובמדינות נוספות כדי לזכות בתמיכה בהצעה שלה לארח את המונדיאל בשנת 2030

בשלב הזה מסי ומשפחתו מכחישים את השמועות, אך אין ספק שלערב הסעודית יש תוכניות מרחיקות לכת לא רק לגבי מסי אלא בזירת הספורט העולמית באופן כללי. יחד עם זאת, נראה שהממלכה – שהתעוררה משינה ארוכה וכרגע מתכוונת לתת פייט רציני לדובאי הזוהרת ולמדינות המפרץ העשירות האחרות – לא עוצרת בזה.

לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, ערב הסעודית משקיעה סכומים נאים במגרשי כדורגל ביוון ובמדינות נוספות כדי לזכות בתמיכה בהצעה שלה לארח את המונדיאל בשנת 2030.

העיר הפוטוריסטית ניאום הנבנית בימים אלה מתעתדת להפוך לבסיס קבוע לתחרויות עולמיות בתחומי הספורט הימי. יש גם תוכנית להקים שם אתר סקי אדיר שיוכל לארח גם את חובבי הספורט מרחבי המזרח התיכון והעולם.

המבקרים מאשימים את סעודיה ב"ספורט־וושינג", אך מבחינת ההנהגה הפוליטית שלה מדובר ביעד לגיטימי שאמור לסייע לממלכה להתנתק מהתלות החונקת בנפט ולבנות עוגנים כלכליים חדשים, לרבות ענף התיירות שעד לאחרונה כלל לא היה קיים.

הדמייה של עיר העתיד ניאום בערב הסעודית (צילום: Neom)
הדמייה של עיר העתיד ניאום בערב הסעודית (צילום: Neom)

השבוע הזה בתולדות מזה"ת: מבצע "שומר החומות"

ב־10 במאי 2021, ב"יום ירושלים", נפתח מבצע "שומר החומות". בזמן מצעד הדגלים, שעבר ברובעי העיר העתיקה, ארגוני הטרור הפלסטיניים בהובלת חמאס החלו בירי רקטות מסיבי לעבר ירושלים, גוש דן, השפלה, הנגב, השרון ועוטף עזה.

המבצע נמשך עד 21 במאי בשעה 02:00 בלילה, אז הפסקת האש, בתיווך מצרים, נכנסה לתקופה. במהלך המבצע נורו מעזה יותר מ־4,300 רקטות ופצצות מרגמה. תשעה אזרחים ישראלים, שלושה אזרחים זרים וחייל אחד נהרגו כתוצאה מהירי.

צה"ל תקף בניינים רבי קומות השייכים לחמאס והג'יהאד האסלאמי – וגם "המטרו" של חמאס הופצץ והושמד. לפי המידע שנמסר על־ידי צה"ל, בעזה נהרגו 225 פעילי טרור ויותר מ־100 אזרחים. גם מטרות אזרחיות בעזה, כמו מגדל תקשורת בינלאומי, הופצצו, דבר שגרם לביקורת חריפה נגד ישראל בחו"ל.

צה
צה"ל מפציץ את בניין אל־ג'זירה בעזה. 11 במאי 2021 (צילום: Mahmud Hams /Pool Photo via AP)

צה"ל תקף בניינים רבי קומות השייכים לחמאס והג'יהאד האסלאמי – וגם "המטרו" של חמאס הופצץ והושמד. לפי המידע שנמסר על־ידי צה"ל, בעזה נהרגו 225 פעילי טרור ויותר מ־100 אזרחים

עוד 1,271 מילים
סגירה