שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, ינואר 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
אריה לייב אברמס/פלאש90

על דוכן העדים, גלעד ארדן יצטרך לגייס את כל מה שלמד באו"ם על דיפלומטיה

בשבוע הבא יעיד השר לשעבר והשגריר בהווה במשפט נתניהו על התקופה שכיהן כשר התקשורת והרחקתו מהמשרד ● במהלך חקירת תיק 4000, עדותו של ארדן הייתה משמעותית ואיששה את מעורבותו של נתניהו במהלכים שנועדו להיטיב עם בעלי בזק, שאול אלוביץ' ● אולם כעת הקריירה הפוליטית של ארדן מונחת על הכף - וגם התביעה וגם ההגנה יתרגמו את עדותו לנרטיב שנוח להן ● פרשנות

שגריר ישראל באו"ם, השר לשעבר גלעד ארדן, יגיע בשבוע הבא לחופשת מולדת. העיתוי של החופשה לא נקבע על ידו – ארדן מגיע לישראל כדי לתת עדות מטעם התביעה במשפט תיקי האלפים שבו נאשם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

זו לא תהיה סיטואציה פשוטה עבור ארדן, להשמיע עדות בבית המשפט המחוזי בירושלים, העשויה לפגוע באופן משמעותי בניסיונו של נתניהו להציג את עצמו כמי שהפרקליטות תופרת לו תיקים.

ארדן צפוי להעיד בבית המשפט במשך שלושה ימים – יום אחד לעדות ראשית, ועוד יומיים לחקירה נגדית – בטרם ישוב ללשכתו בניו יורק. ארי הרו, שעדותו החלה להישמע השבוע, יחזור להמשך חקירתו הנגדית בעוד עשרה ימים, אחרי שתושלם עדותו של ארדן.

אפשר כבר לנחש מה יהיו הכותרות שיצאו מעדות ארדן, ששימש שר התקשורת ממרץ 2013 ועד נובמבר 2014 – תקופה קריטית למהלכים המתוארים בתיק 4000, שבמסגרתו נאשמים נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' בעבירות שוחד.

שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט המחוזי בירושלים, 15 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט המחוזי בירושלים, 15 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כתבים שידווחו מאולם המשפט יספרו, ככל הנראה, שעדותו הראשית של ארדן מסייעת להפליל את נתניהו, שכן במהלך כהונתו כשר התקשורת הוא פעל לקדם את רפורמת "השוק הסיטונאי" בשוק הטלקום, למורת רוחה של חברת בזק, שהייתה בשליטת אלוביץ'. כיוון הרוח השתנה לטובת אלוביץ' כשנתניהו העביר לעצמו את תיק התקשורת, לאחר שהזיז את ארדן ממשרד התקשורת למשרד הפנים.

לעומת זאת, מעריציו של נתניהו ימהרו לספר שארדן שפע מחמאות לנתניהו, שניסה לגמד את הלחצים שהופעלו עליו מצד נתניהו ומצד אלוביץ', ושממרחק השנים כל העסק לא נראה לו כל כך בעייתי. או בקיצור – שוב הוכח שאין כלום ולא היה כלום, ועדות ארדן רק מחזקת את הטענה שהפרקליטות רודפת את נתניהו על לא עוול בכפו.

מעריצי נתניהו ימהרו לספר שארדן שפע מחמאות לנתניהו, שניסה לגמד את הלחצים שהופעלו עליו מצד נתניהו ואלוביץ', ושממרחק השנים כל העסק לא נראה לו כל כך בעייתי

במהלך פעולתו של ארדן כשר התקשורת לקידום רפורמת "השוק הסיטונאי", בפגישה שקיים עם ראש הממשלה נתניהו בעניין אחר, שאל נתניהו את ארדן "האם בזק מקבלת את יומה בפניו" והאם טענותיה בנוגע לקידום רפורמת "השוק הסיטונאי" נשמעות. ארדן העיד במשטרה כי חילופי הדברים הללו היו הפעם היחידה שבה נתניהו פנה אליו בדברים בנושאים הקשורים לבזק.

אך הקשר בין בזק לנתניהו היה ברור גם לארדן: מייד לאחר שעזב את משרד התקשורת, השתנתה מדיניות המשרד מן הקצה אל הקצה בכל הנוגע לנושאים החשובים לבזק, וכל המהלכים שבזק התנגדה להם, הוסרו מסדר היום.

בנימין נתניהו וגלעד ארדן במליאת הכנסת ב-2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו וגלעד ארדן במליאת הכנסת ב-2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בעדותו ברשות לניירות ערך, במסגרת חקירת תיק 4000, אמר ארדן בין היתר:

"אחרי התקופה של [משה] כחלון עם הסלולר חיפשתי איפה הדברים המשמעותיים ביותר בתחום התקשורת שיכולים להביא לתחרות. זה היה ברור שבזק בכוח שלה, בתשואה השנתית שלה, במונופוליזם שלה, בכל זה, זה המקום המרכזי, שאפשר בו להביא להוזלת מחירים. אז החלטתי שאני מפעיל את כל היכולת הפוליטית שלי, היכולת הציבורית, כדי לדחוף את הרפורמה הזו. אין דבר שיותר האמנתי בו מאשר הרפורמה הזאת".

ארדן הסתייג מההחלטה להזיזו ממשרד התקשורת. לאחר שגדעון סער התפטר מתפקיד שר הפנים, ונתניהו החליט למנות את ארדן במקומו, ביקש ארדן מראש הממשלה להשאירו גם בתפקיד שר התקשורת למשך מספר חודשים, עד להשלמתן של רפורמות שונות שבהן החל בתקופת כהונתו – כולל רפורמות הקשורות לחברת בזק. ואולם נתניהו לא נענה לבקשתו של ארדן, והסכים להשאיר את ארדן במשרד התקשורת רק למשך שבועיים נוספים, בטרם נטל את התיק לידיו.

ארדן הסתייג מההחלטה להזיזו ממשרד התקשורת וביקש להשאירו למשך מספר חודשים להשלמת הרפורמות. נתניהו לא נענה לבקשתה, והסכים להשאיר את ארדן במשרד התקשורת רק למשך שבועיים נוספים

כתב האישום בתיק 4000 מתאר את התהליך הזה, גם מנקודת מבטו של נתניהו: זמן קצר לפני החליט לסיים את כהונתו של ארדן במשרד התקשורת, נתניהו קיבל מניר חפץ – יועצו באותה עת – את תלונותיו של אלוביץ' ביחס להתנהלותו של ארדן במשרד התקשורת מול קבוצת בזק.

ניר חפץ עוזב את בית המשפט המחוזי בירושלים אחרי שעדותו במשפט נתניהו נדחתה בשבוע, 16 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניר חפץ עוזב את בית המשפט המחוזי בירושלים אחרי שעדותו במשפט נתניהו נדחתה בשבוע, 16 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חפץ דיווח לנתניהו כי אלוביץ' מתנגד באופן נחרץ לכך שארדן ימשיך לכהן כשר התקשורת. לחוקרים אמר ארדן: "אמרתי לאנשים שאני מרגיש ששאול אלוביץ' גרם לזה שאני לא אשאר בתיק התקשורת".

ואכן, מיד לאחר שנתניהו החל לכהן כשר התקשורת, אישר המשרד את העברת השליטה בחברת "יס" מיורוקום לבזק – אישור שלא ניתן מהמשרד בתקופתו של ארדן כל עוד בזק התנגדה לפורמת "השוק הסיטונאי".

מיד לאחר שנתניהו החל לכהן כשר התקשורת, אישר המשרד את העברת השליטה בחברת "יס" מיורוקום לבזק – אישור שלא ניתן מהמשרד בתקופתו של ארדן כל עוד בזק התנגדה לפורמת "השוק הסיטונאי"

אפשר להניח שמאוד לא נוח לארדן להעיד כעת נגד נתניהו. באוגוסט 2019 הוא אמר ל"כלכליסט" כי נשאל בחקירתו על "רכילות", וכי העובדה העיקרית המזדקרת מעדותו היא ש"ראש הממשלה מעולם לא ניסה לעצור, להשפיע או להתערב בשום דרך או צורה ברפורמות [שקידמתי] במשרד התקשורת, למרות שהן פגעו פגיעה ניכרת בבזק ובאלוביץ".

סנגוריו של נתניהו יהפכו את הסנטימנט הזה להצהרות שיתפסו כותרות. אולם, אם ארדן יימנע מלחזור על הדברים שאמר במהלך החקירה, או יציג אותם באור שונה ובאופן ממזער, הפרקליטות עשויה להכריז עליו כעד עוין, ובמידת הצורך אף לבקש מבית המשפט להעדיף את עדותו מהחקירה על פני עדותו בבית המשפט.

עוד 756 מילים
סגירה