ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
AP Photo/Alberto Pezzali

הכלכלה הישראלית תלויה בהבטחה שנתניהו נתן ל־S&P

למרות החגיגות של נתניהו וסמוטריץ' בעקבות אשרור דירוג האשראי של ישראל על־ידי חברת S&P – מסקנות הדוח של החברה הן בשורות רעות לשניהם ● לפי הדוח, הם יצטרכו לבחור בקרוב בין הישרדות הממשלה להישרדות הכלכלה הישראלית ● פרשנות

ביום שישי, רגע לפני חצות, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול היה לרשום לעצמו עוד רגע של נחת. מאמצי השכנוע הישירים שלו מול חברת דירוג האשראי החשובה S&P נשאו פרי – והסוכנות הותירה את דירוג ישראל על AA- ואת תחזית הדירוג "יציבה".

במוצאי שבת נתניהו כבר חגג את ההכרזה יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהודעה משותפת. "הותרת הדירוג החיובי של ישראל בתקופה כלכלית עולמית מאתגרת היא הבעת אמון במדיניות הכלכלית הנכונה שאנו מובילים", כתבו השניים. כן, מסתבר שהגענו לתקופה שבה כל דבר שהוא לא בבחינת הרעה במצבה של ישראל נחשב לסיבה למסיבה.

אולם, S&P הבהירה בדוח כי היא מודעת לסיכונים שמביאה המהפכה המשפטית לכלכלה הישראלית. כדי לפרק את המוקש הזה מבעוד מועד, נתניהו מיהר להבטיח שבקרוב הוא יביא להסכמה נרחבת בעניין. ב־S&P אכלו את זה.

"מחאות ציבוריות נרחבות נגד הרפורמה המשפטית של הקואליציה נמשכות בישראל, למרות הקפאת השינויים עד להשלמת המשא ומתן בין הממשלה לאופוזיציה. תרחיש הבסיס שלנו מניח שתושג הסכמה מסוימת, שתאפשר למתן את המתיחות הפוליטית", ציינו בדוח האנליסטים של S&P.

המשרדים הראשיים של S&P בניו יורק (צילום: AP Photo/Henny Ray Abrams)
המשרדים הראשיים של S&P בניו יורק (צילום: AP Photo/Henny Ray Abrams)

כדי לפרק את המוקש הזה, נתניהו מיהר להבטיח שבקרוב הוא יביא להסכמה נרחבת בעניין. ב־S&P אכלו את זה. "תרחיש הבסיס שלנו מניח שתושג הסכמה מסוימת, שתאפשר למתן את המתיחות הפוליטית"

מי שמעורה בפוליטיקה הישראלית – גם מימין וגם משמאל – יוכל בוודאי להסכים שאין באמת ערך גדול להבטחות של נתניהו. זה נכון על אחת כמה וכמה במקרה זה.

ההערכה שנתניהו יכול לגבש רפורמה משפטית מוסכמת על כל הצדדים נראית כרגע כמו בדיחה עצובה. קשה להאמין שב־S&P – חברת דירוג בינלאומית, מכובדת ורצינית – חשבו שמכל התרחישים האפשריים, הסביר ביותר הוא שנתניהו יצליח במשימה.

דוח S&P מתפרסם בדיוק חודש אחרי פרסום דוח קצת פחות נאיבי של חברת דירוג אחרת – מודי'ס. במודי'ס, לעומת S&P, חשבו שנתניהו הבטיח מראש משהו שהוא לא יוכל – או ירצה – לקיים.

"אף שהדיונים על פרטי הרפורמה המשפטית עדיין נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים. ספק אם ניתן להגיע לפשרה. לכן, הסיכון לחידוש העימות נותר גבוה. קיטוב עמוק יותר עלול לערער את יעילות המדיניות ואת החוזק הכלכלי בטווח הבינוני", ציינו במודי'ס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים, 25 בינואר 2023 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', 25 בינואר 2023 (צילום: יהונתן זינדל, פלאש90)

אם נתניהו יעשה את הבלתי ייאמן ויפעיל את קסמיו הפוליטיים בדרך להסכמה רחבה על המהפכה המשפטית, תוך ויתור על העקרונות הבסיסיים של שותפיו – המשמעות היא שסמוטריץ' חגג אתמול את קץ המהפכה

בכל מקרה, בשני המקרים – בין אם נתניהו יקיים את הבטחתו ובין אם לא – ראש הממשלה כרה לעצמו בור שספק אם יצליח לצאת ממנו. הרי אם נתניהו יעשה את הבלתי ייאמן ויפעיל את קסמיו הפוליטיים בדרך להסכמה רחבה על המהפכה המשפטית, תוך ויתור על העקרונות הבסיסיים של שותפיו – המשמעות היא שסמוטריץ' ונתניהו חגגו אתמול בעצם את קיצה של הרפורמה המשפטית.

בכך, למעשה, השניים חגגו גם את איבוד הלגיטימיות של הממשלה מצד רבים מתומכיה. ואם, בתרחיש הסביר יותר, נתניהו הבטיח הבטחת שווא כדי לשרוד עוד קצת זמן, הוא בעצם החליט באותו הרגע להקריב את הנכס הכי חשוב של הממשלה מול המשקיעים – אמון.

מהלך כזה עלול להיות בגדר תרחיש רע מאוד. S&P אף שלחה כנגדו אזהרה חמורה שחור על גבי דוח: "אנו עלולים להוריד את הדירוג במידה שהסיכונים הפוליטיים, האזוריים או המקומיים יסלימו בחדות".

בשורה התחתונה, דוח S&P הוא לא יותר מחרב פיפיות לממשלה הנוכחית. הוא כובל אותה להבטחה שהיא לא תוכל או תרצה לעמוד בה. העונש על אי־קיום ההבטחה עלול להיות נזק לדורות.

עוד 515 מילים ו-1 תגובות
סגירה