החרדים איבדו כל רסן והפכו לקו העימות מול המחאה

ביהדות התורה חגגו אתמול את אישור התקציב וההישג שרשמו בהבטחת מיליארדי שקלים: "גפני פתח לנו הרבה דלתות בתקציב הרשמי והכניס כסף אדיר לחרדים" ● גולדקנופף, יריבו של גפני מבית, המשיך לדרוש עוד מאות מיליונים מראש הממשלה גם אחרי שהתקציב נסגר ● החרדים טוענים שמדובר בתיקון של קיפוח ארוך שנים ● עבור המחנה הליברלי מדובר בסיבה נוספת לצאת לרחובות ● פרשנות

משה גפני מצביע בעד חוק התקציב בוועדת הכספים של הכנסת, 16 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
משה גפני מצביע בעד חוק התקציב בוועדת הכספים של הכנסת, 16 במאי 2023

אין מי שיכול באמת לעקוב אחרי תזרים הכסף שעובר לחרדים מתקציב המדינה, הכספים הקואליציוניים, והתוספות השונות.

אי אפשר גם לדעת איך תמרן האיש הכי ממולח בכנסת, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, את תקציב המדינה לטובת מטרות חרדיות במסגרות הרווחה, הבריאות, החינוך וכו'. אפשר רק לסמוך על חבריו ביהדות התורה שאחד מהם אמר אתמול בגאווה כי "גפני פתח לנו הרבה דלתות בתקציב הרשמי והכניס כסף אדיר לחרדים".

גפני עצמו העביר אתמול בוועדת הכספים את הצעת חוק התקציב וחוק ההסדרים לשנים 2023-2024, לקראת אישור התקציב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בשבוע הבא. שלשום העביר גפני גם את חוק קרן הארנונה השנוי במחלוקת, שיסייע גם לערים חרדיות.

"זה חוק טוב שסוגר פערים בין עשירים ועניים, מבחן משילות לקואליציה שעבר בהצלחה גדולה", חגג גפני את קרן הארנונה שהתקבלה בשמחה אצל החרדים, אבל הקימה לו אויבים בתוך יהדות התורה, שעכשיו מנסים להשיג מאות מיליונים בעצמם, כדי שלא להישאר מאחור.

יו"ר ועדת הכספים משה גפני מסכם את דיוני התקציב, עם העברת חוק התקציב בוועדת הכספים, 16 במאי 2023 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

ביום ראשון אישרה הממשלה 13.5 מיליארד לתקציב ההסכמים הקואליציוניים, חלק ניכר ממנו הולך ליעדים חרדיים ודתיים-לאומיים. מאז לא מפסיקות להתפרסם ידיעות על המרוץ החרדי אחרי כסף נוסף שהובטח להם בתקציב ובהסכמים הללו.

השיא נרשם אמש כאשר השר יצחק גולדקנופף תבע 627 מיליון שקל נוספים: 410 מיליון שקלים שהובטחו לתקציבי הישיבות ולא הועברו לטענתו ועוד 217 מיליון שקלים להגדלת תקציבי מוסדות הפטור מלימודי ליבה. גולדקנופף, שהגיע למשרד ראש הממשלה יחד עם עוזרו מוטי בבצ'יק, איים לתבוע את העברת חוק הגיוס במיידי אם דרישותיו הכספיות לא ייענו.

ההערכה היא כי ההתעוררות הלילית של גולדקנופף מאגודת ישראל באה גם בעקבות ההצלחות של גפני, היריב הנצחי מדגל התורה. הקרב על הקרדיט בין שתי הסיעות הללו בתוך יהדות התורה לא ייגמר לעולם.

ההערכה היא כי ההתעוררות הלילית של גולדקנופף מאגודת ישראל באה גם בעקבות ההצלחות של גפני, היריב הנצחי מדגל התורה. הקרב על הקרדיט בין שתי הסיעות הללו בתוך יהדות התורה לא ייגמר לעולם

כך או כך, הפרסומים עוררו כעס עצום על החרדים בקרב הציבור החילוני, בעיקר על רקע הידיעות על הרעה במצב הכלכלי של המדינה. הזעם הוא גם על הקיצוץ הרוחבי שמחייבות הדרישות החרדיות. מפגינים הגיעו לביתו המפואר של גולדקנופף במתחם שנלר בירושלים ופיזרו שם שטרות כסף מדומים.

אנשי מחאת "אחים לנשק" מפגינים מחוץ לביתו של יצחק גולדקנופף מיהדות התורה, 16 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אנשי מחאת "אחים לנשק" מפגינים מחוץ לביתו של יצחק גולדקנופף מיהדות התורה, 16 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

החרדים, שהצליחו להתחמק לאורך זמן מאחריות לרפורמה המשפטית, לא הגיעו להפגנות הימין ואפילו תקפו את המהלכים של יריב לוין, עומדים היום למורת רוחם בקו הראשון מול המחאה.

החרדים, שהצליחו להתחמק לאורך זמן מאחריות לרפורמה המשפטית, לא הגיעו להפגנות הימין ואפילו תקפו את המהלכים של יריב לוין, עומדים היום למורת רוחם בקו הראשון מול המחאה

החרדים היו מעדיפים כמובן שתקציבי המיליארדים יעברו אליהם בשקט. "אין הברכה שורה אלא על מה שסמוי מן העין", הם מצטטים תמיד את המשפט מן המקורות.

במקום זה החרדים נאלצים לצאת עכשיו למאבק נגד מה שמצטייר כמו התנפלות בלתי מרוסנת על הקופה הציבורית, בהנחה שאין לנתניהו הרבה ברירות, אלא לשלם. אפילו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התחלחל מהדרישות החרדיות וטען באמצעות מקורביו כי "למשרד האוצר אין עוד שקל אחד לתת להם".

האמירה הזו יצרה כבר קרע בין שר האוצר והחרדים, שמחזיקים יחסים מצוינים בדרך כלל. בכיר ביהדות התורה אמר לזמן ישראל אתמול כי "סמוטריץ' הוא איש רע. אחרי שהוא רוקן את כל הכסף הקואליציוני לטובת ההתנחלויות והציונות הדתית, לא נשאר לו כסף לחרדים. אני בטוח שגפני עוד ילמד אותו לקח".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לוועדת הכספים של הכנסת לדיון על תקציב המדינה, 16 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיע לוועדת הכספים של הכנסת לדיון על תקציב המדינה, 16 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול שוחחתי עם שורה של בכירים במפלגות ובתקשורת החרדית. קו המגננה הוא כפול. מצד אחד החרדים מדברים על קיפוח לאורך שנים והצורך בהשוואת התנאים. "עד היום היינו סוג ג'. עכשיו אנחנו רוצים להיות סוג א'", אומר אחד מהם.

מצד שני, החרדים טוענים כי הממשלה הקודמת הציעה להם תקציבים אדירים, אבל אז איש לא דיבר. בכל שיחה כמעט עולה הדף הריק שהעמיד בשעתו בני גנץ בפני החרדים, כדי שיציינו ויקבלו את כל הדרישות שלהם.

"הציבור הליברלי מחפש את נתניהו והוא עושה את זה דרכנו", אומר משה גלסנר, מגיש המהדורה המרכזית ברדיו החרדי "קול ברמה", "הם ישמיצו אותנו כל החיים, עד שנשב עם יש עתיד ואז הכול יירגע. מה שלא נעשה, לא יעזור.

"הציבור הליברלי מחפש את נתניהו והוא עושה את זה דרכנו. הם ישמיצו אותנו כל החיים, עד שנשב עם יש עתיד ואז הכול יירגע. מה שלא נעשה, לא יעזור"

"אנחנו מקימים ארגונים שחוסכים למשק המון – יד שרה, עזר מציון, איחוד הצלה, מתנת חיים. על זה אף אחד לא מדבר. בסוף אנחנו הנשק שלהם מול הממשלה. הם לא יכולים לסבול חרדים. זה כל הסיפור".

עוד 685 מילים
סגירה