יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה בבית משפט השלום בראשון לציון לפני הקראת גזר דינו, 8 בנובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

סוגיית הקלון של אפי נוה עשויה להכריע את המשך המהפכה המשפטית

בעוד כשבועיים ביהמ"ש המחוזי יפסוק בערעורים ההדדיים של נוה והפרקליטות בפרשת מעברי הגבול ● סוגיית הקלון לא התעוררה עד כה משום שנוה לא כיהן בתפקיד ציבורי ● בינתיים הוא החליט לרוץ לראשות לשכת עורכי הדין ● ברקע הדיווחים על כוונת הקואליציה להקים את הוועדה למינוי שופטים במתכונתה הנוכחית, לעומד בראשות הלשכה יהיה תפקיד מרכזי בניסיונות הממשלה להשתלט על הוועדה ● פרשנות

בעוד פחות משבועיים, ב־28 במאי, יפרסם בית המשפט המחוזי מרכז את פסק דינו בערעורים ההדדיים של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר עו"ד אפי נוה – ובת זוגו בר כץ – ושל הפרקליטות, בפרשת מעברי הגבול.

לפסק הדין הזה צפויה השפעה לא מבוטלת על הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שיתקיימו ב־20 ביוני, ולאלה, בתורן, צפויה השפעה על המהלכים המתרחשים בזירה הארצית, הנוגעים ליוזמת ההפיכה המשטרית של הממשלה, ולניסיון להשיג שליטה על הוועדה לבחירת שופטים.

בספטמבר 2022 הורשעו נוה ובת זוגו בשתי עבירות על חוק הכניסה לישראל וקבלת דבר במרמה. בחודש נובמבר גזרה עליהם השופטת עינת רון בבית המשפט המחוזי בראשון לציון עונש קל במיוחד של חודשיים מאסר על תנאי וקנס של 2,000 שקלים לכל אחד, בטרם הלכה לעולמה.

סוגיית הקלון כלל לא התעוררה במסגרת המשפט של נוה, מאחר שבשעת גזירת דינו הוא היה אזרח פרטי, שאינו מכהן ואינו מתמודד לכהונה בשום תפקיד ציבורי, לרבות לא בראשות לשכת עורכי הדין.

אפי נוה בבית משפט השלום בראשון לציון לפני הקראת גזר דינו, 8 בנובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אפי נוה בבית משפט השלום בראשון לציון לפני הקראת גזר דינו, 8 בנובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש90)

סוגיית הקלון כלל לא התעוררה במסגרת המשפט של נוה, מאחר שבשעת גזירת דינו הוא היה אזרח פרטי, שאינו מכהן ואינו מתמודד לכהונה בשום תפקיד ציבורי

אלא שבינתיים דברים השתנו. בימים האחרונים התברר כי נוה יהיה המתמודד העיקרי על ראשות הלשכה מול ממלא מקום ראש הלשכה הנוכחי עו"ד עמית בכר. כל אחד משניהם מזוהה באופן מובהק עם אחד הצדדים במאבק נגד ההפיכה המשטרית: נוה תומך ב"רפורמה", בכר מתנגד חריף.

לאחר ההודעה של עו"ד רויטל סוויד על פרישתה מהמרוץ, ונוכח העובדה שראש הלשכה לשעבר עו"ד דורון ברזילי אינו צובר תמיכה משמעותית בהתאם לסקר "נבו", נותרו למעשה רק בכר ונוה זה מול זה.

חזרתו של נוה לזירה הציבורית שבה וממקדת את תשומת הלב בשאלה האם בעבירות שבהן הורשע יש קלון. העובדה שבבית המשפט המחוזי מרכז תלויים ועומדים ערעורים צולבים בעניין הרשעתו של נוה וגזר הדין שהוטל עליו, מותירה לבית המשפט פתח לפסוק גם בשאלת הקלון.

בעוד שנוה ובר מערערים על הכרעת הדין ומבקשים מהמחוזי לזכותם, הפרקליטות ערערה על העונש הקל. סעיף 75 לחוק לשכת עורכי הדין קובע כי אם עורך דין הורשע בעבירה שיש עמה קלון, רשאי בית הדין המשמעתי של הלשכה להטיל עליו עונשים שונים בתחום המשמעתי, שהקל בהם הוא אזהרה והכבד בהם הוא הרחקה לצמיתות ממקצוע עריכת הדין.

אפי נוה, יו
אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

העובדה שבבית המשפט המחוזי מרכז תלויים ועומדים ערעורים צולבים בעניין הרשעתו של נוה וגזר הדין שהוטל עליו, מותירה לבית המשפט פתח לפסוק גם בשאלת הקלון

אבל גם ללא עונש משמעתי נוסף דרכו של נוה לשוב ולהתמודד עשויה להיחסם – סעיף 11א לכללי הלשכה בעניין בחירות קובע כי מי שהורשע בבית משפט בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל להתמודד למוסדות הלשכה במשך שבע שנים.

אם בית המשפט לא יקבע דבר בעניין הקלון, ועדת הבחירות עצמה רשאית להחליט בעניין זה. לא ברור לפי שעה אם בית המשפט המחוזי אכן יאמר את דברו בסוגיית הקלון. בינתיים, בעידודו של הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן, שיגרו אתמול (שלישי) עשרות אזרחים, באמצעות פקס, בקשות לתיק בית המשפט בנוסח אחיד הקוראות להטיל קלון על נוה בשל הרשעתו.

"המערער ביצע מעשי מרמה בעת שכיהן במשרה הציבורית הרמה של ראש לשכת עורכי הדין", נכתב בבקשות הללו, "העומד בראש לשכת עורכי הדין אמור לשמש דוגמה ליושר, וזאת על מנת שמערכת המשפט תזכה לאמון הציבור".

אם ההכרעה בסוגיית הקלון של נוה תתגלגל לפתחה של ועדת הבחירות בלשכה, צפויה להתלקח מחלוקת שמן הסתם תגלגל את ההכרעה אל בית המשפט המחוזי, במסגרת עתירה על החלטת ועדת הבחירות.

ברק כהן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ברק כהן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אם ההכרעה בסוגיית הקלון של נוה תתגלגל לפתחה של ועדת הבחירות בלשכה, צפויה להתלקח מחלוקת שמן הסתם תגלגל את ההכרעה אל בית המשפט המחוזי

כך אירע בימים האחרונים בעניין אחר הקשור בנוה: בשבוע שעבר פסלה ועדת הבחירות של הלשכה את מועמדותו של נוה, על בסיס טכני – חלק מהחתימות שצורפו לטפסי ההתמודדות שלו היו דיגיטליות ולא "מקוריות".

נוה מיהר לעתור נגד ההחלטה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ושלשום החליט השופט קובי ורדי לקבל את העתירה, ולבטל את החלטת ועדת הבחירות שפסלה את מועמדותו של נוה.

"החלטת ועדת הבחירות התקבלה בניגוד לדין, בניגוד לכללי הלשכה, בניגוד לפסיקה, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי של הוועדה, בניגוד להיגיון, באופן שהחלטה זו הייתה לא חוקית, לא סבירה, ללא סמכות, לא צודקת ולא הגיונית, החלטה שאינה מוסיפה כבוד למוסדות הלשכה ולציבור עורכי הדין", רשף השופט ורדי בפסק הדין שהכתיב באולם, לעיני הצדדים הניצים.

לצד החשיבות הגלומה בשאלה מי יהיה ראש לשכת עורכי הדין הבא, קיימת חשיבות גם לשאלת יחסי הכוחות במועצה הארצית של הלשכה, שהיא הגוף הבוחר את נציגי הלשכה לוועדות בחירה שיפוטיות, לרבות לוועדה לבחירת שופטים, על פי השיטה הנוכחית.

מפגינים מוחים נגד המהפכה המשפטית ליד ביתו של יריב לוין במודיעין, 9 במרץ 2023 (צילום: פלאש 90)
מפגינים מוחים נגד המהפכה המשפטית ליד ביתו של יריב לוין במודיעין, 9 במרץ 2023 (צילום: פלאש90)

בימים האחרונים פורסם כי אין בכוונת הקואליציה להמשיך וליזום ארכה במועד שבו חובה על הכנסת לבחור את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים בהתאם לשיטה הקיימת. מכאן האפשרות המסתמנת ששר המשפטים יריב לוין ייאלץ להקים את הוועדה בקדנציה הנוכחית, גם אם יוזמתו לשינוי הרכבה לא תתממש.

במצב כזה, זהותם של נציגי הלשכה תהיה קריטית במאמצי הקואליציה להשתלט על הוועדה – ולממש את כוונותיה בדרכים אחרות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עולם הפשע הכי הארד קור, זה הסיפור. מי שלא מבין שאפי נוה זה בסך הכל אחד מהמרכיבים של ארגון הפשע הבינלאומי שהקים ביבי - לא מבין עניין, בכלל: לא מבין דבר מהחיים שלו! שחיתות ותאוות בצע מזיי... המשך קריאה

עולם הפשע הכי הארד קור, זה הסיפור. מי שלא מבין שאפי נוה זה בסך הכל אחד מהמרכיבים של ארגון הפשע הבינלאומי שהקים ביבי – לא מבין עניין, בכלל: לא מבין דבר מהחיים שלו! שחיתות ותאוות בצע מזיינים את כדה"א, וביבי והסיפור שמסביבו זה דוגמה אחת מתוך רבות בעולם

עוד 747 מילים ו-1 תגובות
סגירה