הימים הקרובים הם עוד מבחן כוח אזורי של ישראל

צעדת הדגלים המתקיימת היום מתחילה רצף של ימי מבחן עבור ישראל מול הזירות השונות ● בעזה, חמאס לא צפוי לחזור על המתקפה שהובילה ל"שומר החומות" וההרתעה מ"מגן וחץ" גם כלפי הג'יהאד האסלאמי תעמוד במבחן ● אבל הקשב הישראלי יופנה במהלך היום גם צפונה - לעבר נסראללה בלבנון ואסד בסוריה ● פרשנות

מצעד הדגלים בשער שכם, 18 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מצעד הדגלים בשער שכם, 18 במאי 2023

בהערכת המצב לקראת מצעד הדגלים, התעקשה מערכת הביטחון שלא לשנות את נתיב הצעידה השנה. בישראל הבינו שכל שינוי של המסלול ישדר מסר שיכול לפגוע בהרתעה הישראלית.

בכלל, ליום ירושלים 2023, ישראל מגיעה במצב שונה משנים קודמות. במאי 2021 היום הזה התלכד עם אירוע ותאריך בעייתיים: חודש רמדאן והחלטת בית המשפט העליון לפנות בתים בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים. חמאס ניצל אז את אדי הדלק באוויר כדי להלהיט את האווירה, מתוך כוונה ברורה להסלים את המצב.

שתי הרקטות שנורו לעבר ירושלים בהוראתו הישירה של מוחמד דף ואישורו של יחיא סנוואר, היו אות הפתיחה למבצע שזכה בישראל לשם האומלל "שומר החומות". ישראל, במקרה הזה, שיחקה לידיים של חמאס שניסה להצטייר כשומר ירושלים, ורק מבחירת שם המבצע הארגון הצליח לקבע את התודעה.

מאז, חמאס לא זנח את המוטיב הזה. הוא בינתיים משמר אותו בעיקר ברמה ההצהרתית ובזהירות רבה, מחשש להסלמה מול ישראל. הירי של הג'יהאד האסלאמי לעבר ירושלים במהלך מבצע  "קשת וחץ" היה ניסיון ליצור מוטיב דומה. תנועת שחרטה על דגלה ג'יהאד יומיומי לא יכולה להישאר מאחור בעניין אל אקצא. בחמאס, אגב, לא ממש אהבו את זה.

הירי של הג'יהאד האסלאמי לעבר ירושלים במהלך מבצע  "קשת וחץ" היה ניסיון ליצור מוטיב דומה. תנועת שחרטה על דגלה ג'יהאד יומיומי לא יכולה להישאר מאחור בעניין אל אקצא. בחמאס לא ממש אהבו את זה

מנהיג חמאס יחיא סנוואר נואם על רקע תמונה של כיפת הסלע בנובמבר 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
מנהיג חמאס יחיא סנוואר נואם על רקע תמונה של כיפת הסלע בנובמבר 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

השקט היחסי סביב יום ירושלים השנה מייצר גם חשש. שיטוט ברשתות החברתיות מלמד כי בשונה משנים קודמות, השיח הנוכחי הרבה יותר רגוע ומינורי.

ב-2020 חמאס דאג להדהד את קולו של איש הצללים, ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף, דמות בעלת השפעה גדולה על גבול המיתית על הרחוב הפלסטיני. הדברים של דף הושמעו אז בלופ במסגד אל אקצא וגרמו למהומות קשות, שהצריכו הפעלת כוח והקרינו מיד על השטח.

השנה לא סנוואר ולא דף יצאו לאקרנים. הבמה נותרה לדרג זוטר יחסית וגם זה היה זהיר. כך למשל, כתב סלאח אל-ברדאוויל, חבר הלשכה המדינית וממנהיגי חמאס בעזה, בחשבון הטוויטר שלו:

"מי שמקיש על הדלת שומע תשובה! והדלת של אל אקצא אינה דלת רגילה שאפשר להקיש עליה בידיים טמאות. העדרים שלוחי הרסן יבינו זאת כאשר ישמעו את התשובה".

זהו נוסח מעורפל, כמעט אנגימטי. קריאה לצאת לרחוב אין כאן, כל שכן איזכור מפורש של ישראל.

דובר חמאס עזה סלאח אל-ברדאוויל (צילום: Mahmoud Ajjour/APA Images/ZUMA Wire/Alamy)
דובר חמאס עזה סלאח אל-ברדאוויל (צילום: Mahmoud Ajjour/APA Images/ZUMA Wire/Alamy)

מבחן חשוב לא פחות לכוונות של חמאס היה ביום הנכבה בתחילת השבוע. יום הציון הזה עבר ללא אירועים מיוחדים, כולל ביהודה ושומרון, מה שמלמד שגם האווירה ברחוב הפלסטיני רגועה, יחסית.

מבחן חשוב לא פחות לכוונות של חמאס היה ביום הנכבה בתחילת השבוע. יום הציון הזה עבר ללא אירועים מיוחדים, כולל ביהודה ושומרון, מה שמלמד שגם האווירה ברחוב הפלסטיני רגועה, יחסית

אבל כל זה עם כוכבית מעל. גורמים במערכת הביטחון מזהירים מפרובוקציה של גורמי ימין שתדליק את השטח. בהקשר הזה הם מזכירים את תמונת הגדי בפסח האחרון שלוו בהצהרות של נאמני הר הבית לזבח הפסח, תמונה שגרמה למהומות קשות בתוך מסגד אל אקצא.

במהלך הימים האחרונים העבירה ישראל מסרים לחמאס כי תגלה אפס סובלנות אם יתחדש הירי מעזה. ההערכה היא כי הסיכוי לירי כזה נמוך משום שזה בעיקר גם אינטרס של חמאס להחזיר את החיים ברחוב בעזה למסלולם. לא נראה הגיוני שמי שלחץ על הג'יהאד להגיע להפסקת אש, יחדש אותה אחרי שבוע.

חמאס, שמיטיב לקרוא את ישראל בשנים האחרונות, מבין היטב את תג ההפסד במקרה הזה. לכן לא מן הנמנע שהוא כדרכו ינקוט במהלך היום בשיטת המסלולים המקבילים: הצהרתית יתמוך ומעשית יתאפק וירסן את השטח. בישראל, בכל מקרה, מתכוננים להפרות סדר על הגדר, מתוך הבנה שחמאס אולי ירצה בכל זאת לאפשר שחרור לחץ.

צה”ל מפעיל את כיפת ברזל בגבול לבנון בזמן ירי טילים על ישראל, 6 באפריל 2023 (צילום: איל מרגולין/פלאש 90)
צה"ל מפעיל את כיפת ברזל בגבול לבנון בזמן ירי טילים על ישראל, 6 באפריל 2023 (צילום: איל מרגולין/פלאש 90)

הקשב הישראלי יופנה במהלך היום הזה גם צפונה. אפקט התלכדות הזירות עדיין מהדהד במערכת הביטחון אחרי אירועי פסח האחרון ומטחי הרקטות מלבנון וסוריה. השאלה היא האם מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה יבחן שוב את ישראל בעניין הזה, אחרי חילופי המסרים בין הצדדים בעקבות מטח הרקטות מצור והמטען בצומת מגידו. ספק גדול.

השאלה היא האם נסראללה יבחן שוב את ישראל בעניין הזה, אחרי חילופי המסרים בין הצדדים בעקבות מטח הרקטות מצור והמטען בצומת מגידו. ספק גדול

לגבי סוריה, התמונה מורכבת יותר – שם פועל ערב רב של ארגונים: חזבאללה, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, חמאס, מיליציות שיעיות, וארגונים סלפיים. כל אחד מאלה יכול לירות לעבר ישראל במצב הכאוטי ששורר במדינה שזה עתה חזרה לחיק הליגה הערבית.

סביר להניח שבמקרה של ירי מסוריה ישראל לא תעבור לסדר היום, כל שכן כשהנשיא באשר אסד הופך שוב למנהיג לגיטימי. ירדן כבר איתגרה אותו לפני שבועיים, פחות מיממה אחרי שהוכרז על חזרתו לליגה הערבית: חיל האוויר הירדני ביצע תקיפה בדרום הגולן. יעד התקיפה היו סוחרי סמים בדואים, יעד המסר היה אסד.

בשורה התחתונה, הימים הקרובים הם עוד מבחן כוח אזורי של ישראל. מצד אחד ממד ההרתעה שלה ומהצד השני עקרון התלכדות הזירות. אמנם המבצע האחרון בעזה מקרין על האזור כולו, אבל ניסיון העבר הוכיח כי לעיתים הוא פג תוקף מהר יותר מכל ההערכות.

עוד 729 מילים
סגירה