אילוסטרציה: תלמידים בישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: עמוד הפייסבוק ישיבת תל אביב "מעלה אליהו")
עמוד הפייסבוק ישיבת תל אביב "מעלה אליהו"
אילוסטרציה: תלמידים בישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב

"לא לשמור תורה ומצוות זה בוגדנות. דין בוגדים זה כדור בראש"

בדיקת זמן ישראל בעקבות המחאה, בתקשורת ובפוליטיקה התגייסו לתמוך בישיבה התל־אביבית ● מנכ"ל הישיבה טען שהמחאה "אנטישמית" אך מבדיקת זמן ישראל עולה כי בכירי הישיבה ואנשי הסגל חושבים שגאווה זו תועבה מגעילה; שחילונים הם מסוממים, זנאים ושיכורים; שנשים מוגבלות רוחנית; שעמים אחרים נחותים גנטית; שצה"ל נועד לכיבוש; שישראל הפכה ללהט"ביסטן; ושחילונים ראויים ליחס של בוגדים

בשבוע האחרון ישיבת "מעלה אליהו" נתונה בעין הסערה. פוליטיקאים ואנשי תקשורת יצאו להגנתה ואף קראו לתרום למוסד החינוכי המתוקצב במיליוני שקלים בשנה ממשרד החינוך.

עמית סגל ("שנאה במסווה של אהבת אדם"), עקיבא נוביק ("מי שמם לסנן תכנים שלומדים בישיבה?"), מתן כהנא ("קמפיין מכוער"), גדעון סער ("קמפיין שנאה"), בני גנץ ("שנאת חינם"), דני דנון ("הלב איתכם"), אלדד יניב ("ממתי בעיר נהייתה כזו שנאה?"), הרב הראשי (והשכן לשעבר) דוד לאו ורבים נוספים יצאו בקול חוצה מחנות נגד הביקורת כלפי הישיבה, שקבעה את מקומה בתל אביב בשנות ה־90.

קול הצעקה קם כשוועדת התכנון המקומית, בתמיכת ראש העיר, אישרה לישיבה לעבור כמה מאות מטרים מרחוב הנרייטה סולד לבית כנסת ברחוב קליי, תוך הכפלת שטחה פי ארבעה. ביום ראשון שעבר חולדאי הודיע על הקפאת ההקצאה. בערב הייתה הפגנה גדולה מול הישיבה בהשתתפות תושבים מקומיים, שלושה חברי מועצת העיר ת"א, תומכי המחאה נגד המהפכה המשפטית ועו"ד יאיר נהוראי, שהיה בין יוזמי ההפגנה, כחלק מ"מטה המאבק במשיחיים".

הפגנה מול ישיבת “מעלה אליהו” בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: עומר שרביט)
הפגנה מול ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: עומר שרביט)

"חיים בהרמוניה, ישיבה ציונית רגילה"

מכאן והלאה החל מסע ההתקרבנות.

בראיון לקלמן ליבסקינד, מנכ"ל הישיבה יאיר גנץ – שהוא גם בנו של ראש הישיבה – דיבר עליה כמי ש"מתמזגת בקהילה המקומית כבר 26 שנה"; חיה "בהרמוניה עם התושבים"; "ישיבה ציונית. כולם מתגייסים"; "האינטראקציה שלנו מאוד חיובית עם התושבים"; "מפעילה מערך שלם של לימוד בר־מצוות"; "ליווי משפחות אבלות"; "שיאני הטרומבוציטים של (תרומות דם) לאיכילוב" וכיו"ב.

הוא סיפר כי מעולם לא הייתה תלונה על הדתה, רעש או חסימת רחוב, והסביר כי באופן כללי מדובר ב"אנשים נחמדים וטובים שרוצים לדבר עם אנשים". את ההפגנות נגד הישיבה כינה "אנטישמיות".

נניח לתרבות הארגונית המאפשרת לאב ובנו לעבוד באותו מוסד חינוכי בשני התפקידים הבכירים ביותר. עם כל כך הרבה מליצי יושר מהפוליטיקה ומהתקשורת, סביר בהחלט שמדובר באנשים נהדרים ברמה האישית, תורמים לקהילה, משרתים בצבא ומשלמים מסים. כל מה שב"מחאת קפלן" אוהבים לאהוב.

אלא שלצד זאת, נראה כי לבכירי הישיבה ולאנשי הסגל יש גם צד אחר, כזה המזוהה עם הימין החרד"לי, שמצייר את החברה החילונית באור שלילי, את הגאווה כתועבה, את הנשים כנחותות – ואת השמאלנים או החילונים כבוגדים. הדברים מדברים בעד עצמם ולנוכח ההיתממות הכללית כדאי לחפור במשנה זו.

חלק מבכירי הישיבה ומאנשי הסגל מזוהים עם הימין החרד"לי, מתארים את הגאווה כתועבה, את הנשים כנחותות – ואת השמאלנים או החילונים כבוגדים

"כדור בראש"הרב יוסף קלנר מגדיר את מי שאינם שומרים תורה ומצוות בוגדים, ומסביר שלמדינה, ככל שתבחר בכך, מותר להפעיל נגדם כל סנקציה "עד כדור בראש". נראה שהדיון שקלנר מעלה נוגע לשאלת גבולות הכפייה הדתית שרשאית המדינה לכפות על אזרחיה, וקשה שלא לתהות אם הוא פועל להכשיר את דעת חניכי "בני דוד" הצעירים לקראת הגשמת חזון המדינה היהודית שהתורה חוקתה.(בשאלה מהי "זהותינו התרבותית"? דנתי באריכות בספרי "המהפכה השלישית" (עמוד 45 ), ונראה שקלנר מכוון לזרם האורתודוכסי שמרני). עמדתו מעלה מספר שאלות:1. האם זו הטרמינולוגיה הראויה מפי מחנך בכלל, ובמכינה קדם צבאית בפרט? 2. מדוע "בני דוד" והעומד בראשה הרב אלי סדן בחרו להפיץ את הדברים באתר "בית המדרש" של המכינה? 3. מדוע בחרו שלא להוריד את השיעור גם לאחר שפרסומו גרם לסערה ציבורית (אני העלתי את הדברים בעבר)? 4. האם אין חשש לפרסם את הדברים באתר בית המדרש שפתוח לכלל הציבור? 5. כיצד עמדה זו מתיישבת עם ערכיה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית?6. כיצד עמדה זו מתיישבת עם מטרות המכינות הקדם צבאיות? אזכיר כי סעיף 9(ב)(1) לתקנות המכינות הקדם-צבאיות קובע כי מטרת המכינות היא "לחנך את חניכי המכינה לנאמנות למדינת ישראל ולהזדהות עימה כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית, כמשמעה במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של מדינת ישראל, ולאהבת העם והארץ". נראה אפוא כי מכינה קדם-צבאית אמורה להוביל את חניכיה במסלול של הזדהות רעיונית עם עקרונות הצדק השוויון וזכויות האדם המגולמים בחוקי היסוד, ובכללן הזכות לחופש דת וחופש מדת.7. כיצד עמדה זו משתלבת במטרתה של עמותת "בני דוד" "לקרב בין דתיים וחילונים"? 8. כיצד עמדה זו מתיישבת עם נימוקי השופטים שהעניקו לסדן את פרס ישראל ל"מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה". ביום העצמאות ה-68 של מדינת ישראל" שבין היתר נימקו: 9. "מעשיו של הרב סדן.. הקימו גשר וחיבור בין חלקי החברה, וקירבו את הזרמים השונים שמהם מורכבת החברה הישראלית…. הובילו לעשייה משמעותית משותפת לטובת הכלל בדרך של קירוב והבנה ותוך הקפדה על הנחלת ערכים…" אני מזמין אתכם.ן לצפות בשיעור כולו שנקרא "כפייה דתית וחקיקה דתית – מה הטעם בכפייה דתית אצל אדם פרטי" , באתר "בני דוד" בעלי. גילוי נאות: מכינת "בני דוד" בעלי, והרב אלי סדן מנהלים נגדי שתי תביעות השתקה על סך כולל של מיליון ו-700 אלף שקל – האחת בגין הוצאת דיבה והשנייה בגין הפרת זכויות יוצרים. —-יוסף קלנר, "כפייה דתית וחקיקה דתית – מה הטעם בכפייה דתית אצל אדם פרטי", אתר בני דוד עלי, כ"ד בתמוז תשע"ד, 22.7.2014, דקה 29:00,https://bneidavid.org/Web/He/VirtualTorah/Lessons/Default.aspx?subject=&rabi=&name=%d7%97%d7%a7%d7%99%d7%a7%d7%94%20%d7%93%d7%aa%d7%99%d7%aa&subjectText=&rabiText=

Posted by ‎יאיר נהוראי – המהפכה השלישית‎ on Sunday, May 1, 2022

"דין בוגדים זה כדור בראש"

כך, למשל, הרב יוסף קלנר, שאפשר למצוא עשרות שיעורים שלו באתר הישיבה התל אביבית. בשיעור על כפייה דתית שתועד במכינה בעלי, קלנר מלמד את תלמידיו שאפשר בהחלט לקיים כפייה דתית במישור הלאומי, שחקיקה דתית היא שוות ערך לחקיקה בנושאים חברתיים וסביבתיים.

"המלצתי היא שתהיה חקיקה דתית לא נעבעכית, אלא נחשית […] כולם נחשים ועובדים בכל הכלים ורק הדתיים מתפללים לקדוש ברוך הוא שיעזור להם ב"ה, אז אני בעד חקיקה דתית שתהיה בכל הכלים שיש לאחרים". הוא מלין על כך ש"לחוגים למדעי הרוח ובית ברל ומכון ואן ליר" ניתנים תקציבים ו"לישיבות לא".

עד כאן הכול טוב ויפה. חקיקה דתית ממילא קיימת ומימון ציבורי לישיבות לא חסר, ודאי בתקציב המוגש לאישור השבוע. אלא שבהמשך מסביר הרב ש"לא לשמור תורה ומצוות זה חוסר מוסריות ובוגדנות לאומית […] זה פשע נגד האנושות.

"מותר לאומה להגן על עצמה כנגד הבוגדים בה? דין בוגדים על פי רוב זה כדור בראש, בכל מקום. בסדר, כיום לא כל כך עושים את זה בקלות אבל כל סנקציה שהמדינה מחליטה כדי לשמור על ביטחונה ועל קיומה בשאלות קיומיות למי שבוגד בהם, כל סנקציה לגיטימית, עד כדור בראש. זה עסק של המדינה להחליט בזה".

"מותר לאומה להגן על עצמה כנגד הבוגדים? דין בוגדים על פי רוב זה כדור בראש. כיום לא כל כך עושים את זה בקלות אבל כל סנקציה שהמדינה מחליטה לגיטימית, עד כדור בראש"

בשיעור אחר, על היחס הראוי למי שיציע להתפשר על שטחים עם הפלסטינים, הרב קלנר אומר: "הם [הפלסטינים] ממש לא מוכנים לקבל. באותו יום שאיזה מהם יחתום על זה שמוכן לקבל ולוותר על כל ארץ ישראל מן הפרת ועד הים, הוא לא יישאר בחיים ויטפלו בו כמו שבזמנו החבר'ה מלח"י היו מטפלים בבוגדים. למה אצלנו לא מטפלים בהם כבוגדים? בוגדים".

"תופעה שמגעילה אותי"

קלנר מתקשה גם עם מי שלא מקיים את ערכי המשפחה המסורתיים ומכנה אותם בעלי "נטיות הפוכות": "זוהי תופעה שמגעילה אותי […] מי שהתקרנף פה זה החילונים. סך הכול חברה קורסת ואומללה. אנחנו צריכים להתיישר לנורמות ההזויות שלהם? מנסים להפיץ לנו בשטיפת מוח תקשורתית כאילו זה משהו? כל החברות הפרוורסיות – זו הייתה התופעה שלהן.

"זוהי תופעה שמגעילה אותי […] מי שהתקרנף פה זה החילונים. סך הכול חברה קורסת ואומללה. אנחנו צריכים להתיישר לנורמות ההזויות שלהם? אתם מגעילים וזהו"

"רומא השוקעת הייתה כזו, יוון השוקעת הייתה כזאת, גרמניה השוקעת הייתה כזאת. רוצים לארגן לנו גם את מדינת ישראל הפורחת שתהיה כזו, בסדר. רבותי, אתם מגעילים וזהו […] שכנע אותי לקחת לק מהקיא שלך, לא רוצה. אין לי דבר נגד האומללים האלה, אני אוהב אותם, כל הרחמים שבעולם עליהם".

בהתייחסות לשאלת הגיוס לחרדים, הוא מתאר את החילונים כ"מסוממים והזנאים והשיכורים" ש"רוצים שאתיופים ורוסים ומתנחלים ייהרגו בשבילכם וגם אלה (החרדים) ואתם את הילדים שלכם תשמרו בשלישות שמה קרוב לתל אביב או שבכלל לא יתגייסו כי ההשתמטות זו הזכות הבלעדית שלכם, אבל החרדים הם משתמטים.

"[…] אתם קורסים ואובדניים, האחוזים הדמוגרפיים עושים אתכם שבעוד 20–30 שנה אתם לא קיימים בה בתור רוב דמוקרטי".

קמפיין גיוס תרומות לישיבת “מעלה אליהו” (צילום: צילום מסך)
קמפיין גיוס תרומות לישיבת "מעלה אליהו" (צילום מסך)

"בחורילות כאלה"

לקלנר יש גם תפיסה ברורה מאוד לגבי תפקיד ומעמד האישה בחברה. בשיעורו על "יתרונות האישה בהכרה אינטואיטיבית ובתפקוד היום־יומי" הוא מסביר כי "היום הורסים את הנשים" כך שהן מאבדות את האינטואיציה", ושהן לא "גורפות את פרסי הנובל – הן לא. זה לא מתרחש בהמוניהן". הוא מבהיר שהן לא נועדו להיות "פורצות דרך", והשכלה גבוהה לא תשנה את זה.

"זה הפרצוף שלהן. מה אז הן נהיו, בגלל ששולחים אותן בהמוניהן לאוניברסיטאות אז הן נהיו גאונות גדולות? לא. מנכ"ליות יש פה ושם, כן? בחורילות כאלה", אבל אלה "מוטציות. תופעות לא נורמליות […] היכולת הרוחנית של נשים היא מוגבלת. יש להן רוחניות בינונית".

"מהאוניברסיטאות הן נהיו גאונות? לא. מנכ"ליות יש פה ושם. בחורילות כאלה". אלה "מוטציות לא נורמליות. היכולת הרוחנית של נשים היא מוגבלת. יש להן רוחניות בינונית"

בשיעור אחר, הוא מבהיר כי "אתה מזיק למערכת כשאתה מפוצץ אותה בנשים" וכן "בצבא אנחנו יודעים מה אנחנו חושבים עליהן, נכון? למה? כי נשים. מה הסיפור? שלא נדבר על החגיגות שהולך שם מבפנים". בסיכומו של דבר, "כשזה מגיע לדברים מסוכנים, אז אומר לך, אתה יודע מה, זה אסור. אסור. כי זה מזיק למדינה".

בשיעור על "מקומן של הבנות בצבא בימינו" הוא מדגיש: "במציאות של ימינו בנות בצבא מזיק לרמת הביטחון של צה"ל […] ולא צריך את כל הזנות הזאת שהיא תחת הכותרת הזאת של בנות בצה"ל".

חיילות בגדוד קרקל בעת אימון מסע אלונקות (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
חיילות בגדוד קרקל בעת אימון מסע אלונקות (צילום: הדס פרוש, פלאש90)

"כינוס גאווה, תועבה"

רב נוסף המלמד בישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב הוא אליעזר קשתיאל. בשיעור שנשא בעלי הסביר כי צריך לשנוא רשעים –  כאלה שלא מוכנים לחזור בתשובה. על השאלה האם צריך לשנוא תל אביבים הוא עונה: "לא, כי לא פנית אליהם בכלל. דיברת עם כל התל אביבים לעשות תשובה?"

לשאלת ההמשך, האם צריך לשנוא אדם כזה, כלומר, תל אביבי שלא מוכן לעשות תשובה, הרב משיב: "לפעמים כן, אם הוא עושה מעשים רשעים, לא מוסריים, מושחתים, ומנסים לדבר, יכול להיות שכן".

על הכוונה לקיים כנס גאווה באוניברסיטת בר אילן, הרב אומר: "כינוס גאווה, תועבה, כל מני תועבות, נישואים של זכרים עם זכרים, נקבות עם נקבות, זכרים שלא ברור להם שהם זכרים, נקבות שלא סגורות על עצמן שהן נקבות, בלגן אחד גדול, רצו לעשות אירוע גדול.

"כינוס גאווה, תועבה, כל מני תועבות, נישואים של זכרים עם זכרים, נקבות עם נקבות, זכרים שלא ברור להם שהם זכרים, נקבות שלא סגורות על עצמן שהן נקבות, בלגן אחד גדול"

"איבדנו את הזהות, הושטפנו בזרמים של אירופה המקולקלת ואפילו מתגאים בזה. נכון, מחזיקים את השטחים ועוד מעט גם את זה לא נחזיק […] זה ביזיון, חרפה ובושה זה תועבה […] זה פוגע בנושא הלאומי, כשאתה הולך עם זה, זה מזמין חולשות לאומיות".

משתתפים לוקחים חלק במצעד הגאווה בירושלים, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

"אנחנו גזענים"

בשיעור אחר הוא הסביר כי המטרה העיקרית של המדינה וצה"ל היא הכיבוש: "זה צבא הכיבוש". חובת הכיבוש היא גם בימי שלום ומהווה פיקוח נפש דוחה שבת. "גם אם לא היו יורים עלינו כדור אחד. גם אם תושבי חבל עזה, שאינם בני ישראל, היו כל הזמן מגישים לנו פרחים, עם מכתבי אהבה עם ציורים של לבבות, היינו מחויבים בשבת לפתוח במלחמה כדי לכבוש את ארץ ישראל".

היחס לפלסטינים ולמיעוטים אחרים מקבל ביטוי גם בשיעור על עבדות ביהדות. כשאחד התלמידים מעלה חשש לגזענות העולה מהדברים, הרב עונה כך: "כן, אנחנו גזענים. בוודאי, יש גזעים, מאמינים בגזענות, יש גזעים בעולם ותכונות גנטיות של עמים וזה דורש מאיתנו לחשוב איך לעזור להם.

"אני רואה שאני מגיע להישגים הרבה יותר מרשימים ממנו בתחום המחשבתי והאישיותי […] אז חובתי לעזור לו […] להגיד לו 'בוא תהיה עבד שלי, בוא תהיה שותף להצלחה".

"כן, אנחנו גזענים. בוודאי, יש גזעים, מאמינים בגזענות, יש גזעים בעולם ותכונות גנטיות של עמים וזה דורש מאיתנו לחשוב איך לעזור להם. אני מגיע להישגים הרבה יותר מרשימים ממנו"

הפגנה נגד טיפולי המרה, 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
הפגנה נגד טיפולי המרה, 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

"להט"ביסטן"

בשיעור אחר, הרב קשתיאל מספר על בחור ישיבה צעיר שהביע "נטיות לא טבעיות", וש"הגוף שלו נמשך לבני מינו", והתהליך שעבר יחד איתו כדי להתמודד עם אותן נטיות, "דברים לא פשוטים בכלל".

המטרה היתה "לעזור לאותו בחור", בתור "הצלת נפשות". לדבריו, אין שם כוונה לתת לגיטימציה לאותן נטיות שממילא הן "לא טבעיות". לבסוף, הרב מתייחס לירושלים כעיר שלא יכולה לסבול משהו החורג מההטרונורמטיביות:

"[…] אחרי כל התיקונים והמאמצים, נתרומם לקדושה ולא נגיע לתועבות, וישנא תהפוכות. ירושלים היא לא סדום […] ירושלים היא ההיפך מסדום, מהתנהגות עקומה מתועבה ממהפכה.

"בסדום הייתה התהפכות, והתהפכות הנטיות הובילה למהפכה כי היה משהו עקום שקיבל הכשר והכל התהפך וירושלים לא יכולה לסבול מהפכות כאלה. שונאים את התהפוכות, הן לא צריכות להיות הסדר, אנחנו צריכים לבנות עיר שאין בה תהפוכות כאלה".

"בסדום הייתה התהפכות. ירושלים לא יכולה לסבול מהפכות כאלה. שונאים את התהפוכות, הן לא צריכות להיות הסדר, אנחנו צריכים לבנות עיר שאין בה תהפוכות כאלה"

רב אחר, יהושע שפירא ("המדינה נהייתה להט"ביסטן"), אמר בשיעור שניתן ב"מעלה אליהו" כי המושג "נישואים חד־מיניים נולד במוחם של כמה מתפוררים מורעלים".

שלטי חוצות של מפלגת נעם בנתיבי איילון (צילום: אמיר בן-דוד)
שלטי חוצות של מפלגת נעם בנתיבי איילון (צילום: אמיר בן־דוד)

אפשר להמשיך ולחפור בציטוטים מעין אלה, אין לזה סוף. את כולם אפשר למצוא בתוספת קישורים לתיעוד שלהם, בספר "המהפכה השלישית", של יאיר נהוראי.

בריאיון לכאן 11 לפני כמה ימים, מנכ"ל ישיבת "מעלה אליהו" ציין שרוב הציטוטים המופיעים כאן לקוחים משיעורים שניתנו, כאמור, במכינה בעלי. אלא ששני הרבנים שאמרו את הדברים מופיעים בסגל המחנכים ב"מעלה אליהו" ואין סיבה לחשוב שבהנהלת המוסד הזה מסתייגים מהם, להיפך.

חתימתו של המייסד גנץ הופיעה בגילוי דעת שתמך ברב אחר מעלי, שלשיטתו אין "גאים" אלא "סוטים".

כרזת תמיכה במפלגת נעם (צילום: צילום מסך)
כרזת תמיכה במפלגת נעם (צילום מסך)

"שיגידו את האמת"

מייסד "מעלה אליהו" חיים גנץ, ראש הישיבה, השתתף בקיץ שעבר בכנס של מפלגת נעם. נדב פרידמן, ראש הגרעין התורני בתל אביב וממייסדי "מעלה אליהו", הצהיר בפומבי על תמיכתו בתנועת החרד"לית, כמו גם עוד שלושה אנשי סגל של הישיבה (דוד טורנר, קלנר וקשתיאל).

חיים גנץ, העומד בראש "מעלה אליהו", השתתף בקיץ שעבר בכנס "נעם". נדב פרידמן, ממייסדי הישיבה, הצהיר על תמיכתו בתנועה החרד"לית, כמו עוד שלושה אנשי סגל בישיבה

בישיבה התל אביבית מתגאים בתרומות דם, אך היו בין אלה שסרבו לתרום כל עוד לא ישונו בחזרה טפסי מד"א מהורה 1 ו־2 לאב ואם. רב אחר המלמד בישיבה, בנימין טבדי, הסביר במאמר מלפני שנה כי לא היה מזמין את נפתלי בנט לבקר בישיבה בהיותו ראש ממשלה שלא נשען על רוב יהודי.

"מטרתם לשנות את פני המדינה וזכותם לעשות את זה כל עוד שיגידו את האמת, אבל לא יכול להיות שמסתירים את זה", אומר על הישיבה עו"ד יאיר נהוראי. הוא עוקב אחר הפעילות של מה שהוא מכנה "הימין המשיחי" מזה זמן ותיאר את הזרם הזה בספרו, כאמור.

הפגנה מול ישיבת “מעלה אליהו” בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: מחאת קפלן)
הפגנה מול ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. 14 במאי 2023 (צילום: מחאת קפלן)

"פה בתל אביב הם נזהרים"

נהוראי גם נתבע דיבה על־ידי ישיבת עלי ונחשב לסדין אדום בעיני הרבנים החרד"לים. בחודש שעבר הם איימו לפוצץ מפגש עם אנשי מחאת הטייסים לאחר ששמעו שגם הוא יגיע אליו. הוא מכיר את הקבוצה הזו מבפנים: "למדתי בבית ספר יסודי של נעם בקרית משה בירושלים, הייתי במחזור השני. היום זו רשת גדולה", הוא אומר בשיחה שהתקיימה לקראת סוף השבוע האחרון.

"הם טוענים כלפיי שאני אנטישמי בעוד שהם לא היהדות, אלא מבטאים תפיסת עולם משיחית המבקשת לחסל את עקרונות הדמוקרטיה המהותית. המאבק הוא לא על יהדות ודת", הוא מרעים את קולו.

נהוראי מזהה את "מעלה אליהו" כאחת מ"ישיבות הקו": "יש להם כל מני שלוחות בארץ, בין אם חיים גנץ מצביע לנעם או לא – הרוח היא של הרב טאו, החרד"לים. הוא קובע את הטון. כשאתה מסתכל על הדמויות שהם מביאים ללמד שם, אתה מבין שזו תפיסת העולם.

"יש להם שלוחות בכל הארץ, בין אם חיים גנץ מצביע לנעם או לא – הרוח היא של הרב טאו, החרד"לים. הוא קובע את הטון. הדמויות שהם מביאים ללמד שם מראות שזו תפיסת העולם"

ישיבת “מעלה אליהו” (צילום: עמוד הפייסבוק של ישיבת "מעלה אליהו")
ישיבת "מעלה אליהו" (צילום: עמוד הפייסבוק של ישיבת "מעלה אליהו")

"כאן בתל אביב הם נזהרים אבל הניסיון להגיד שאלה מרצים אורחים הוא שטויות, סמכות רבנית היא סמכות רבנית. אין ספק שמדובר באנשים ערכיים וטובים, וגם זה על תנאי, כפי שקרה לאחר שינוי הטפסים באיכילוב, אז התרומות נעצרו.

"הם המהפכה השלישית, אחרי השתיים שחוללו הרב קוק ובנו. הם לא הציונות הדתית הקלאסית, אני גדלתי בבית ליברלי והבנתי בגיל צעיר את מה שהציבור מתחיל להבין רק עכשיו: יש פה סכנה לדמוקרטיה. נהוראי כותב בספרו על מרכיב במשנת הרב קוק, שעניינו "זרע אדם וזרע בהמה" ושלטענתו נלמד גם במוסדות החר"דליים לסוגיהם.

עו”ד יאיר נהוראי (צילום: ללא)
עו"ד יאיר נהוראי

"לפי המשנה המשיחית, הגאולה משלבת זרע בהמה, זו שמסתכלת לקרקע ובונה את התשתית הפיזית של הארץ, וזרע אדם, זה שיחיל את התורה על הכול. החיבור עם זרע הבהמה הסתיים וכעת, בתקופת הפלורליזם, הציונות החילונית, זו שמזהה את המדינה כמקלט בטוח ותו לא, מסכנת את שלמות העם היהודי.

"לכן הם באו לתל אביב, כדי להגשים שאיפה לחיבור עם, ארץ ותורה. יש אצלם תפיסה שעם ישראל הוא לב איברי העולם ומדמה את תל אביב לחסרת נשמה, לנבלה.

"התפיסה המשיחית מבקשת לקדם גאולה ולשם כך צריך לקרב את עם ישראל לתורה ולמצוות כדי להגשים מדינה יהודית שהתורה חוקתה ולתפוס את הבירה של ישראל החילונית ומתוכה לשנות את ישראל".

“מצעד הישיבות” לחיזוק הזהות היהודית ונגד חוק הכשרות. ירושלים, 30 בינואר, 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
"מצעד הישיבות" לחיזוק הזהות היהודית ונגד חוק הכשרות. ירושלים, 30 בינואר, 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
הדרך היחידה לצאת מהטרוף הזה היא לתת להם לעשות מה שבא להם לחוקק חוקים הזויים, לספח את יהודה ושומרון ואז נגיע לסנקציות ממועצת הביטחון ותוך חודשיים יתברר שאין משיח אין אלוהים שיורד מהשמיים... המשך קריאה

הדרך היחידה לצאת מהטרוף הזה היא לתת להם לעשות מה שבא להם לחוקק חוקים הזויים, לספח את יהודה ושומרון ואז נגיע לסנקציות ממועצת הביטחון ותוך חודשיים יתברר שאין משיח אין אלוהים שיורד מהשמיים ולונדון לא עולה בלהבות, וושינגטון לא נהרסת ברעידת אדמה, פריז לא מוכה בדבר ומכת בכורות, מוסקבה לע קופאת למוות ולעולם נמאס מהשחצנות היהירות הגזענות של היהודים שחושבים שהם נילים על כולם ואין להם יותר סבלנות לטרול הזה

נתפסים לשוליים. שאין בשוליים הללו ללמד על אהבת אדם כל אדם. ואהבת ישראל. ונהוראי לא דוגמה לשום דבר. תינוק הנושך שדי אימו. וגם אם היה במעלה אליהו הרב יוסף צבי רימון. גם נגדו היה יוצא. בקי... המשך קריאה

נתפסים לשוליים. שאין בשוליים הללו ללמד על אהבת אדם כל אדם. ואהבת ישראל. ונהוראי לא דוגמה לשום דבר. תינוק הנושך שדי אימו. וגם אם היה במעלה אליהו הרב יוסף צבי רימון. גם נגדו היה יוצא. בקיצור למדינת תל אביב לא מגיע שתהיה בתחומה ישיבת מעלה אליהו. ויש בתל אביב אנשים טובים. רק שלא שומעים עליהם. שומעים רק על הבררה הגויים דוברי העברית.

קומץ אמרות קיצוניות הובאו פה . חבל שאין האומץ להביא מאות שעורים ואמרות בונות אהבה ואחדות וקבלת השונה שמעבירים רבני הזרם הציוני ורבני הזרם החרדי אל מול המעט שהובא פה. חונכתי על לאומיות ,... המשך קריאה

קומץ אמרות קיצוניות הובאו פה . חבל שאין האומץ להביא מאות שעורים ואמרות בונות אהבה ואחדות וקבלת השונה שמעבירים רבני הזרם הציוני ורבני הזרם החרדי אל מול המעט שהובא פה. חונכתי על לאומיות , חונכתי על יהדות חונכתי לאהבת אדם שנברא בצלם ובייחוד אדם ממשפחתי ועמי. תפסיקו לחרר ריב, עיתונאות נפשעת, תתעסקו בזמן הזה בריבוי אהבה, הבנת האחר . לכם יש את היכולת לאחד מחדש את העם הזה!!
גם אם דעתונו חלוקות בענייני הלכה אין זה אומר שאין בנינו אהבה. אם חברתי להט"בית על אף אי ההסכמות בנינו אארח אותה ואוהב אותה אהבת אמת.

סילופים וחיתוכי מילים מהרמות הכי גבוהות. הייתי בעשרות שיעורים של הרב קלנר. מדובר באדם עם העמדות לברליות מאוד מעודדות חופש פרט . מי שמעונין ללמוד את תורתו בצורה סדורה שישב וישמע את סדרת... המשך קריאה

סילופים וחיתוכי מילים מהרמות הכי גבוהות.
הייתי בעשרות שיעורים של הרב קלנר.
מדובר באדם עם העמדות לברליות מאוד מעודדות חופש פרט .
מי שמעונין ללמוד את תורתו בצורה סדורה שישב וישמע את סדרת השיעורים שלו על יחס דת מדינה אזרח.מזמין אתכם לדון עימי בפרטי

עוד 2,122 מילים ו-7 תגובות
סגירה